Hypothetische tegenberekening:
12x Jinko 390WP panelen + omvormer: 4.842 EUR (Groepsaankoop iChoosr Antwerpen)
Jaarlijkse productie: 4.137 kwh (onderschatting lijkt mij)
Jaarlijkse degradatie zonnepanelen: 0,8%
Levensduur: 25 jaar
Jaarlijks rendement (termijn van 25j) op basis van verschillende injectietarieven:
4 cent / kwh: -1,03%
6 cent / kwh: 0,59%
12 cent / kwh: 3,42%
20 cent / kwh: 5,55%
Natuurlijk is het enigszins aannemelijk dat de omvormer ook wel een keertje vervangen zal moeten worden dus is bovenstaande niet geheel correct. Tegelijkertijd zou de bijkomend opgewekte energie waarschijnlijk ook nog wel ten belope van een klein gedeelte zelf gebruikt worden. Het blijft verder natuurlijk ook koffiedik kijken welke injectietarieven realistisch zijn op lange termijn. Dit is dan ook maar wat hypothetisch doodlen, het zijn niet echt concrete plannen... Toch ben ik benieuwd wat jullie denken over de toekomst van dergelijke installaties/ideeën?
Ik vraag mij hierbij vooral af:
- Hoe zullen de injectietarieven evoluëren?
- Ik lees dat vanaf 07/2022 we onze elektriciteit kunnen verkopen aan particulieren. Hoe zal dit werken en maakt dit een dergelijk idee (vermoedelijk) nog interessanter?
- Op welke termijn wordt onze elektriciteitsprijs misschien wel op uurbasis berekend? Het lijkt mij alvast aannemelijk dat wij ooit gaan moeten bijbetalen om op zonnige dagen elektriciteit op het net te kunnen plaatsen... Ik zie nu bijvoorbeeld al dat de "belpex"prijzen op zonnige dagen sommige uren negatief zijn (<- thuisbatterijen om de opgeslagen elektriciteit later op de dag tegen volle pot te verkopen?)
Ik ben maar eens nieuwsgierg wat de community hierover denkt... Op Nederlandse fora lees ik dat er daar blijkbaar al wel gretig ingespeeld op de hoge injectietarieven
Conclusie zal sowieso wel zijn dat de toekomst te onvoorspelbaar is... Toch doen de potentiële rendementen watertanden in vergelijking met de gemiddelde rentevoet op de spaarrekening