Hypothetisch denken: Zonnepanelen ter injectie

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
ZoekerAH
lid
Installatie Land: België

Hypothetisch denken: Zonnepanelen ter injectie

Bericht door ZoekerAH »

Het is niet bepaald de meest nobele ecologische insteek maar heeft iemand al eens erover nagedacht in welke mate het interessant is om bijkomend zonnepanelen te leggen enkel en alleen om van het injectietarief te genieten? Het dak van mijn huis ligt al grotendeels vol met mijn initiële installatie maar op mijn garage zou ik eventueel nog wel een hoop panelen kunnen bijplaatsen met een gunstige oriëntatie (zonder de grens van 10KVA te overschrijden).

Hypothetische tegenberekening:

12x Jinko 390WP panelen + omvormer: 4.842 EUR (Groepsaankoop iChoosr Antwerpen)
Jaarlijkse productie: 4.137 kwh (onderschatting lijkt mij)
Jaarlijkse degradatie zonnepanelen: 0,8%
Levensduur: 25 jaar

Jaarlijks rendement (termijn van 25j) op basis van verschillende injectietarieven:

4 cent / kwh: -1,03%
6 cent / kwh: 0,59%
12 cent / kwh: 3,42%
20 cent / kwh: 5,55%

Natuurlijk is het enigszins aannemelijk dat de omvormer ook wel een keertje vervangen zal moeten worden dus is bovenstaande niet geheel correct. Tegelijkertijd zou de bijkomend opgewekte energie waarschijnlijk ook nog wel ten belope van een klein gedeelte zelf gebruikt worden. Het blijft verder natuurlijk ook koffiedik kijken welke injectietarieven realistisch zijn op lange termijn. Dit is dan ook maar wat hypothetisch doodlen, het zijn niet echt concrete plannen... Toch ben ik benieuwd wat jullie denken over de toekomst van dergelijke installaties/ideeën?

Ik vraag mij hierbij vooral af:

- Hoe zullen de injectietarieven evoluëren?
- Ik lees dat vanaf 07/2022 we onze elektriciteit kunnen verkopen aan particulieren. Hoe zal dit werken en maakt dit een dergelijk idee (vermoedelijk) nog interessanter?
- Op welke termijn wordt onze elektriciteitsprijs misschien wel op uurbasis berekend? Het lijkt mij alvast aannemelijk dat wij ooit gaan moeten bijbetalen om op zonnige dagen elektriciteit op het net te kunnen plaatsen... Ik zie nu bijvoorbeeld al dat de "belpex"prijzen op zonnige dagen sommige uren negatief zijn (<- thuisbatterijen om de opgeslagen elektriciteit later op de dag tegen volle pot te verkopen?)

Ik ben maar eens nieuwsgierg wat de community hierover denkt... Op Nederlandse fora lees ik dat er daar blijkbaar al wel gretig ingespeeld op de hoge injectietarieven

Conclusie zal sowieso wel zijn dat de toekomst te onvoorspelbaar is... Toch doen de potentiële rendementen watertanden in vergelijking met de gemiddelde rentevoet op de spaarrekening :-)
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Hypothetisch denken: Zonnepanelen ter injectie

Bericht door janus »

- Ik lees dat vanaf 07/2022 we onze elektriciteit kunnen verkopen aan particulieren. Hoe zal dit werken en maakt dit een dergelijk idee (vermoedelijk) nog interessanter?
Dat is alleen het gene wat jij injecteert en direct kan verkopen, niet op dag of maandverbruik :!:
Conclusie zal sowieso wel zijn dat de toekomst te onvoorspelbaar is... Toch doen de potentiële rendementen watertanden in vergelijking met de gemiddelde rentevoet op de spaarrekening
Dan kun je ook aandelen kopen, dat is ook onvoorspelbaar :D
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

Door het bijplaatsen van panelen zal je ook je aandeel "direct verbruik" lichtjes verhogen; dus minder afname van het net aan duurdere tarieven.
De nu gunstige teruglevertarieven zijn natuurlijk moeilijk te voorspellen en zijn dus een grote onzekerheid.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Conclusie zal sowieso wel zijn dat de toekomst te onvoorspelbaar is... Toch doen de potentiële rendementen watertanden in vergelijking met de gemiddelde rentevoet op de spaarrekening :-)
[/quote]

Ik heb nu 1 jr panelen 4.62KWp en een batterij van 10KWh. Dus ik weet wat het heeft opgebracht op 1 jaar(natuurlijk heeft het ene jaar meer of minder zon).
Als ik evenveel panelen op dezelfde plaats zou bij plaatsen, en de hoeveelheid bijgeplaatste pv energie of in de winter verbruiken of in de zomer op het net plaatsen, dan zou het bijplaatsen van dezelfde hoeveelheid panelen dus 2*4.62KWp op 10 jaar tijd mij +-2700 euro opbrengen.
Dit aan momenteel 6 cent injectie bij ecopower. Als je weet dat het bijplaatsen van de panelen ongeveer 5000 euro zou kosten( heb sunpower panelen) en rekening houdend met een nieuwe omvormer binnen 10 jaar dan heeft deze investering een TVT van minstens 20 jaar .
Beetje lang toch.

Als we er nog bij nemen dat de politiek en of vreg-fluvius zo labiel is en wel eens binnen afzienbare tijd een injectievergoeding kan vragen, en ik geen premies kan krijgen voor het plaatsen van een nieuwe set panelen, is voor mij het sop de kool niet waard.
Maar iedereen moet de berekening maken en voor zichzelf beslissen.

Maar ook moet ik dan een verzwaring aanvragen, en een keuring.....
ZoekerAH
lid

Bericht door ZoekerAH »

janus schreef: 28 mar 2022, 10:40
Dat is alleen het gene wat jij injecteert en direct kan verkopen, niet op dag of maandverbruik :!:
Dus... Grote thuisbatterij plaatsen en die 's avonds en 's ochtends laten injecteren aan volle pot? :-)

Kan je dan je elektriciteit verkopen aan meerdere particulieren tegelijk? Verkoop eerst aan particulier #1, indien onvoldoende, verkoop aan particulier #2, etc? $*
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

ZoekerAH schreef: 28 mar 2022, 11:28
janus schreef: 28 mar 2022, 10:40
Dus... Grote thuisbatterij plaatsen en die 's avonds en 's ochtends laten injecteren aan volle pot? :-)
Tel de kostprijs van die grote batterij bij de kost van je extra zonnepanelen en reken dan je rendement nog eens uit.
BDC
lid

Bericht door BDC »

Ik heb in dat licht al eens zitten denken of het net niet nog steeds als 'batterij' kan dienen, mits je ruim genoeg produceert en dan '3 voor 1 ruilt'.
En of dit misschien niet goedkoper kan zijn dan een batterij, mits mss een groot buffervat voor SWW en VVW die toch wat als batterij fundeert
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Denk je nu echt dat ze de particulier iets gaan laten verdienen, zonder daar een tegenprestatie (zeg belasting) tegen over staat.
Denk het niet. Als je veel meer gaat injecteren, dan zullen ze wel een injectievergoeding vragen, want bla bla bla je gebruikt het net...
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Perslek schreef: 20 mei 2022, 08:43 Denk je nu echt dat ze de particulier iets gaan laten verdienen, zonder daar een tegenprestatie (zeg belasting) tegen over staat.
GSC?
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Perslek schreef: 20 mei 2022, 08:43 Denk je nu echt dat ze de particulier iets gaan laten verdienen, zonder daar een tegenprestatie (zeg belasting) tegen over staat.
Denk het niet. Als je veel meer gaat injecteren, dan zullen ze wel een injectievergoeding vragen, want bla bla bla je gebruikt het net...
Ja, want ze hebben onze daken nodig, en onze zonnestroom om internationale normen te halen.

Mijn standpunt in deze heb ik al een paar keer uitgelegd.

Injectievergoeding zit nu consistent boven de 10ct en 20ct krijg je ook hier en daar.

Stroom uit mijn panelen kosten me in de komende 20 jaar 7ct per kWh.
Zelfs al moet ik al mijn opgewekte stroom verkopen, dan nog is dit voordelig, bovendien leg je die prijs vast voor 20+jaar, en ik zie de prijs niet meer zakken.

Dus mijn advies is vrij simpel: leg je dak vol binnen je financiële en wettelijke grenzen (max 10kW omvormer, max 5 kW per fase).

Batterij: ik heb me al suf gerekend, maar krijg die niet winstgevend met realistische (en soms licht optimistische) berekeningen aan de prijzen van vandaag. De batterij zal nog een stuk goedkoper moeten worden.
palombian
Master lid

Bericht door palombian »

Tommie1 schreef: 20 mei 2022, 11:58
Ja, want ze hebben onze daken nodig, en onze zonnestroom om internationale normen te halen.

Injectievergoeding zit nu consistent boven de 10ct en 20ct krijg je ook hier en daar.

Zelfs al moet ik al mijn opgewekte stroom verkopen, dan nog is dit voordelig, bovendien leg je die prijs vast voor 20+jaar, en ik zie de prijs niet meer zakken.

Dus mijn advies is vrij simpel: leg je dak vol binnen je financiële en wettelijke grenzen (max 10kW omvormer, max 5 kW per fase).

Batterij: ik heb me al suf gerekend, maar krijg die niet winstgevend met realistische (en soms licht optimistische) berekeningen aan de prijzen van vandaag. De batterij zal nog een stuk goedkoper moeten worden.
Je "rekent je suf" met een blik in de achteruitkijkspiegel :).

Zoals TS al opperde, zal de stroom waarschijnlijk in de toekomst ook aan de particulier van uur tot uur aangerekend worden, zodat je op sommige momenten nog zal moeten bijbetalen voor injectie.
Op dat moment wordt een batterij - of andere opslagmogelijkheden zoals WP boiler - misschien wel interessant.

Het verbaast me nog steeds dat veel consumenten in de eerste plaats denken aan geld verdienen met
energie te produceren, terwijl de focus zou moeten liggen op het verminderen van het verbruik.

PS: die "vaste prijs" is zoals ik het lees een vaste formule tov de Belpex
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op GAS :shock: WTW ventilatie
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

palombian schreef: 18 jul 2022, 14:51

Zoals TS al opperde, zal de stroom waarschijnlijk in de toekomst ook aan de particulier van uur tot uur aangerekend worden, zodat je op sommige momenten nog zal moeten bijbetalen voor injectie.
Op dat moment wordt een batterij - of andere opslagmogelijkheden zoals WP boiler - misschien wel interessant.

Het verbaast me nog steeds dat veel consumenten in de eerste plaats denken aan geld verdienen met
energie te produceren, terwijl de focus zou moeten liggen op het verminderen van het verbruik.

Ik heb naast die zonnepanelen ook geïnvesteerd in l/l WP’s in de belangrijkste kamers. Dat gaat gas besparen.

Maar als je geld kan verdienen door meer groene stroom te produceren, wat is daar mis mee?
palombian
Master lid

Bericht door palombian »

Tommie1 schreef: 19 jul 2022, 00:18
palombian schreef: 18 jul 2022, 14:51

Ik heb naast die zonnepanelen ook geïnvesteerd in l/l WP’s in de belangrijkste kamers. Dat gaat gas besparen.

Maar als je geld kan verdienen door meer groene stroom te produceren, wat is daar mis mee?
Niets, maar het is m.i. beter om te zorgen dat je dat geld niet nodig hebt omdat je minder energie zal moeten kopen.

Stel dat je de keuze hebt tussen een bepaalde som te investeren om geen energie meer te gebruiken (of althans je verbruik drastisch te verminderen), of de helft van dat bedrag om je energiegebruik te halveren en de andere helft om zelf energie op te wekken en met de verkoop de resterende energierekening te betalen ?

Hypothetisch uiteraard, en de ene energie is de andere niet.

Voor mij gaat de gestegen gasrekening voor een deel betaald worden door de elektriciteitsrekening die wegvalt, ik ga nu eerst de warmteverliezen verder beperken alvorens aan een warmtepomp te denken.
Deeloplossingen (LL-warmtepompen, pelletkachels :mrgreen: ,...) zouden mij wel op korte termijn een veiliger gevoel geven maar ik blijf het principieel bekijken.

PS: Gazprom zou donderdag toch terug gas door de pijplijn laten stromen ...
Ik heb geen zin om daarover op mijn oude dag van wakker te moeten liggen.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op GAS :shock: WTW ventilatie
DimitriD

Bericht door DimitriD »

Ik zit met 'exact' dezelfde situatie:
Huidige installatie voldoet aan wat we verbruiken (maar dan mag ik de opblaasbare jacuzzi geen maanden laten aanstaan :D ).
Nog véél plaats op het dak om extra panelen te leggen (dubbele garage)

Momenteel 7.2KW liggen achter een SMA omvormer van 3.6KW (juist geen 200%, 'lang' EPB-verhaal)... Waarbij ik dus heel wat piekverlies kwijt ben in de zomer, maar goed.
Denk persoonlijk aan een extra omvormer van 6KW.

Met de huidige tarieven (zowel aankoop als verkoop elektriciteit), zie ik dit toch ook als een mooi investering. Ook in de winter zouden we minder afname hebben natuurlijk. Ook het capaciteitstarief zou wat lager kunnen liggen.

Eerder energie verminderen lees ik hier: we zitten in een recent huis van 2017 (12cm isolatie in de muren, 22cm in het dak, 11cm PUR), allemaal LED-verlichting, allemaal recente toestellen... Ik zie hier maar weinig ruimte tot verbetering in eerlijk gezegd.

Ik denk eerder dat het verbruik nog zal stijgen... Eens er een elektrische auto bijkomt (nog geen directe plannen voor, maar verwacht dat wel binnen de 5jaar), of wat extra airco's, of een échte jacuzzi.
+ kindje dat groter wordt en ook meer energie zal vragen ( :D :lol: ).

Ik zou zelf durven denken om boven de 10KVA te gaan. Netstudiekosten fluvius <25Kva zijn gratis (maar ik weet nog niet goed wat de impact op de tarieven is, en zoveel geld wil ik er ook nog niet tegensmijten).

Ik heb allesinds al eens offerte gevraagd om te zien wat mogelijk is tegen welke kostprijs. Het is wellicht interessant om deze hier dan ook te delen, zodat er concrete cijfers berekend kunnen worden... (verwacht die wel niet morgen, eerder binnen een week of 2)
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

Ik zou niet boven de 10 kVa omvormervermogen gaan zonder dat je zeker bent dat er geen BTW en belasting op komt. Je valt in heel andere regels.

Maar voor de rest, ca 12 kWp op het dak en dan 10 KVA omvormervermogen is zeker geen slecht idee.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”