DEYE, SOL-ARK, SUNSYNK hybride omvormer

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
harmdordrecht
lid
Installatie Land: Maak keuze

DEYE, SOL-ARK, SUNSYNK hybride omvormer

Bericht door harmdordrecht »

Beste,
ik heb een geweldig ESS systeem moeten ontbinden en gelukkig heb ik het wel kunnen verkopen.
Ik had een Victron multiplus2 48V 5000VA accu lader/ inverter met 4 pylontech accu's van 2,4kWh/stuk.
Werkte geweldig na heel wat uitvogelen kwa instellingen.
Met mijn SMA uit 2011 kon ik zelfs bij netuitval nog gewoon het huis voorzien van stroom en wat er meer was ging in de accu.
AC gekoppeld, want de Multi maakt een eigen net.
Had na 14 dagen slechts 1kWh van het net gebruikt (regelaar roomt wat af bij wisselingen bij grote vermogens en zonnige dag met langsvliegende wolken) vandaar niet 0,0
Had de regelaar ingesteld op setpoint grid van 10Watt.
Allemaal om blij mee te zijn.
MAAR:
Dat ding dat bromde 24 uur per dag als een laspost uit 1930.
Beneden in de woonkamer was het zelfs te horen, maar in de slaapkamer naast waar dat ding geplaatst was ........... zucht. Waardeloos.

Nu heb ik een importeur gevonden in NL die DEYE hybride inverters kan leveren.
Ze hebben ook micro omvormers met 4 MPPT tot een vermogen van 2kW per micro tegen een zeer scherpe prijs waar Enphase en APS niet tegenop kunnen. (maar dat terzijde)

Iemand ervaring met deze omvormer die onder verschillende namen op de markt lijkt te zijn in diverse landen?
Elke standaard omvormer kan daarop gekoppeld worden op de generator ingang, verder heeft hij 2 MPPT ingangen tot 500V.
Er is helaas weinig bruikbaars op youtube te vinden over deze regelaar, dit in tegenstelling tot info over Victron.

(ik heb geen aandelen en dit is niet bedoeld als reclame voor dat bedrijf)
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: DEYE, SOL-ARK, SUNSYNK hybride omvormer

Bericht door janus »

Een linkje zou handig zijn.

En een omvormer die op de generatoringang van een omvormer gekoppeld kan worden?
Klopt die zin wel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
harmdordrecht
lid

De generator-ingang kan je op verschillende manieren "benoemen".
Daar kan je dus een standaard PV omvormer of een micro op aansluiten ook.

Afbeelding

linkje: https://www.mosa-aggregaten.nl/ess-zero-emissie

oude ESS:

Afbeelding
eriklefevre
junior lid

Bericht door eriklefevre »

Hallo,
Ik heb net een Deye 6kw hybride besteld.
Bedoeling is om deze op een gelijkaardige manier te gebruiken als uw ESS systeem. Heb 2 andere omvormers die ik ga AC koppelen met de Deye.
Ik heb bij vrienden het oa ESS al geconfigureerd ik ken het.
Hou er rekening mee dat de Deye de budget oplossing vh Victron ESS systeem.
Moest budget geen probleem zijn komt voor mij enkel Victron in aanmerking. Woon in Spanje. In de zomer moet ik zelfs mijn Pylontech batterijen ventileren.
Maw onmogelijk dit alles te installeren naast de woongedeeltes. Staat bij mij in een apparte gekoelde ruimte.
Wat ik nu al weet is dat de Deye ook geluid maakt. Wel enkel bij hogere belasting. (hoe hoog weet ik nog niet vermoed boven de 2kw)
Als je binnen enkele weken meer info over de Deye wil. Deel ik dit met plezier.
Er zijn andere merken die Hybride omvormers maken die enkel pasive koeling hebben. Oa Goodwe en Growatt.
Ik heb zoeen Goodwe EM 5kw bijna 2 jaar. Die werk heel goed maar backup zijde is niet krachtig genoeg om huis te laten werken zonder netspanning.
Jij hebt echt een heel goed systeem. Staat gewoon niet in de juiste locatie. Op deze locatie zou ik dan ook de Deye afraden en een Hybride met echte pasive koeling plaatsen daar waar je nu last van het geluid hebt.
harmdordrecht
lid

Dank voor de reactie.
Gefeliciteerd met je aankoop.

Budget was voor mij niet het probleem.
Victron werkte geweldig, maar dat hinderlijke gebrom 24 uur per dag........
Ik ben bij de DEYE importeur gaan luisteren en heb bij 3kW geen enkel geluid gehoord.
Mogelijk dat na 2 uur vollast de ventilatoren gaan draaien, maar dat is overdag en is dus geen probleem.
De 8kW was stiller dan mijn SMA 3000HF uit 2011, die toch wel wat sizzelt (schakelen van de FETs) bij veel zonneschijn.
Begin volgende maand hoop ik hem binnen te krijgen.
Beetje afhankelijk van de douane.
Schip is in Barcelona, dus al aardig dichtbij.
En dan kijken of de programmatuur ook zo voor zichzelf spreekt als die van victron.
En anders hoop ik dat ik voor vragen bij je kan aankloppen. :D
eriklefevre
junior lid

Ben alvast benieuwd om je ondervindingen te horen.
Bij mij kan op elk moment de transporteur aan de deur staan.
Waarschijnlijk hebben we van dezelfde lichting gekocht. Ze zijn deze meek bij de importeur binnen gekomen in Valencia.
Buiten de Solarman logger ga ik die van mij laten comuniceren met de domotica om te beginnen met ICM van https://iccsoftware.co.za/
Ik had die ICM om met mijn Pylontech batterijen beter te kunnen monitoren. Nu gaat de Deye er gewoon ook bij.
Heb bewust niet voor de 8kw gekozen omdat deze 2 X 2 strings in parrallel moet hebben voor aan de max PV te raken. Kleinere hebben enkele 2 strings van 13 Amp de 8kw dus 2x 26 Amp maar je moet daar 2 identieke strings in parallel zetten per string. Om aan die max pv ter raken.
Ik heb mijn strings zo gemaakt dat ze voor bijna elke omvormer ideale waarden geven. Heb geen twee dezelfde strings. Zou hier op mijn dak moeten kruipen en herkableren. Doe ook veel testen met mijn strings. Maar in jouw geval denk ik dat je een hele goeie keuze gemaakt hebt. Ook ivm met het eventuele geluid bij hogere belasting. Gefeliciteerd met je aankoop. We houden kontact.
harmdordrecht
lid

Zou zo maar hetzelfde schip kunnen zijn. Gisterenavond vertrokken uit Valencia, dat klopt.
Ja die app van solarman wordt nog wat op een Apple.
Zal wel weer wat nare woorden gaan kosten voordat het werkt.
Kon geen app downloaden, maar er lijkt een mogelijkheid dat je het volgt via een website. Zoiets als victron ook had.
Ik heb voor de 8 gekozen omdat de 5 er te mickey mouse uit zag. Meer een speelgoed model ipv een degelijk product.
Wat de 8 doet met mijn deelbare string van 6 en 8 panelen weet ik nog niet.
Wil ik wel testen voor het geval de SMA er ineens mee stopt.
Mocht het niet werken neem ik een growatt ter vervanging van de SMA.
Tot die tijd gaat hij op de generator-ingang aansluiting.

Die ICM Pi ziet er leuk uit, zal eens kijken wat daarover op youtube te vinden is.
Ben geen held op dat gebied.
Heb hier de US2000C een Deye en een ES112 voor de SMA, (mocht het met solarman niet lukken) die allemaal te koppelen zouden zijn.
Dank voor de tip. (wel een knap prijzig speeltje)
harmdordrecht
lid

eriklefevre schreef: 22 jul 2022, 15:39 Heb bewust niet voor de 8kw gekozen omdat deze 2 X 2 strings in parrallel moet hebben voor aan de max PV te raken. Kleinere hebben enkele 2 strings van 13 Amp de 8kw dus 2x 26 Amp maar je moet daar 2 identieke strings in parallel zetten per string. Om aan die max pv ter raken.
Ik heb even wat ruggespraak gehad met de importeur.
De 6kW heeft 3 ingangen voor de strings.
2 daarvan zitten intern gekoppeld zodat ze parallel staan op MPPT1
De derde ingang is voor een enkele string op MPPT2
Jouw MPPT1 kan dan 26A aan en MPPT2 maar 13A

Volgens mij is het enige "nadeel" dat ik een "te zware" omvormer heb, dat hij een iets lager rendement heeft omdat hij nu niet op vollast wordt gebruikt.
Ik heb met de 8 dat ik 4 strings van 13A kan aansluiten waarbij er dan twee aan twee parallel gaan.
eriklefevre
junior lid

Goede morgen,

Heb ondertussen toestel binnen. Is ook al in gebruik. Test opstelling!!
Dit toestel heb ik ontvangen. SG05LP1-EU 6kw mono phase.
Had eigenlijk deze besteld SG03LP1-EU 6kw mono phase. Zou zelfde toestel zijn latere versie volgens dealer. (volgens handlijding 3 kg zwaarder, denk ivm pasieve koeling)
De 6kw waar jullie het over hebben is waarschijnlijk de 3 phase versie. (Deze SG04LP3)
Mijne dus 2 mppt van 13Amp zoals verwacht bij bestelling. Maar 2 ingangen dus. 2X +/- MC4 op ondezijde.
Wat ik al heb kunnen testen:
Geluid zonder iets aan te passen. Bijna geruisloos.
Maar zoals mijn Goodwe EM ook had. De temperatuur gaat flink omhoog en dit bijna constant zeer hoog. Dit nog erger dan de Goodwe.
Heb dus het setje van 4 zeer stille 12V ventilatoren van de Goodwe verplaatst naar de Deye. (zonder batterijen verbonden is de pasieve koeling vd Goodwe voldoende)
Nu is de Deye een aanvaarbare temperatuur de ganse dag door. Behuizing blijft nu kamertemperatuur.
Waar ik ongelooflijk van onder de indruk ben is de MPPT's in vergelijking met de Goodwe EM opmerkelijk veel betere resultaten bij lagere voltages.
Ik heb ook een Goodwe XS en de Deye mppt doet het op zijn minst even goed als die.
Solarman geeft me de mogelijkheid om op afstand instellingen te wijzigen. Ben hier ook niet ontevreden over. Is wel geen VRM Victron.
Support van Deye ging snel. (moesten toestemming geven om bediening op afstand in te schakelen.)
Bediening en mogelijkheden is beperkt in vergelijking met Victron maar alles wat moet zit er op.
Wat de prijs/kwaliteit betreft. Aanvaardbaar vind ik. Correct geprijsd in de huidige markt.
De 6kw kost hier 1530 euro.
8kw = 2281 euro
Met Victron zou de totale installatie snel 3X zoveel kosten voor vergelijkbare resultaten.
Maar dan luider he.

Ik heb een sterk vermoeden dat jij weinig nadelen zal ondervinden van de 8kw. In tegendeel.
Als je tussen de 2500 watt en de 5200 watt op MPPT 1 krijgt al dan niet in parrallel komt het zeker goed. Onder de 450 V Voc blijven is belangrijk. Min 200 V/string zou ik ook aanraden. Alles zonder schaduw zelfde vlak tov zon!!!
2de mppt mag dan voledig verschillen als deze dan ook tussen deze 2500 en de 5200 is perfect. Mag op andere dak/vlak/orientatie.
Je hebt in totaal 10400 max vermogen op de 2 mppt samen maar dit is 5200 + 5200.
Wat jij niet kan is de volle 8kw uit 1 MPPT krijgen. Mijn Goodwe van 5KW kon wel met 1 MPPT zijn volle 5kw uit de zonnepanelen leveren.
Op mijn nieuwe 6KW Deye is het ook niet mogelijk om met 1 mppt het volle 6kw vermogen te leveren.
Is niet erg maar moet rekening mee gehouden worden bij installatie.

Zou graag weten welke string/strings je van plan bent aan te sluiten op de Deye 8kw?
Als je specifieke vragen hebt antwoord ik daar met plezier op.

Groetjes,
Erik
eriklefevre
junior lid

Sorry zie net dat ik 1 bericht over geslagen had.

Ga in de volgende dagen op de generator aansluiting mijn derde string aansluiten met de kleinere Goodwe XS. Deze string zit nu op de EM gewoon in parallel met de Deye. Grootste nadelen zijn dat Solarman geen productie van de EM ziet en bij stroom onderbreking ben ik die string kwijt.
Wat ik hier al over gelezen heb is dat je best de helft van in jou geval 8 kw als max beschouwd en niet 1op1 zoals bij Victron.

Wat Solarman app betreft. IOS moet ook kunnen. Ga even testen op oude iPad.
Om je productie bij te houden is online ook geen probleem. Alles wat je nodig hebt staat daar te bekijken. Is wel niet live zoals bij Victron.
Is ook niet onmogelijk om het toestel in te stellen en gewoon zijn ding te laten doen. Dus voor meeste is bediening op afstand bijzaak. Of zelfs beter niet.
Ik hou voor vrienden installatie bij dus op afstand is voor mij belangrijker.
harmdordrecht
lid

Wat ik nu al heb ontdekt is: neem de tijd en houd de levertijd op 3 maanden.
Is het er eerder, dan heb je geluk.
Eerste verhaal dat het aan boord een CMA schip zou zijn met datum 2 aug, is veranderd in schip van APL met aankomst 10 aug.
Beetje jammer als je zit te wachten op nieuw speelgoed.
Ik kan dus verder nog niets zeggen over de inverter, ik heb hem nog niet.
Heb met een lab voeding nog wat prik in de batterij gestopt.
Gewoon omdat het kon bij 50.2V, want met nog 5 led's aan van de 6 zat er nog voldoende in na 52 dagen stilstand.

Wat het maximaal vermogen betreft..... Afwachten.
Ik ben nog nergens tegengekomen dat je met 1 string maar 4kW zou kunnen hebben. Waar heb je dat gezien?
26A x 400V per string is namelijk ook al het max PV (10400W) dat in totaal mag worden aangesloten op de 8.
eriklefevre
junior lid

Moet moeilijk zijn.
Wachten op nieuw speelgoed bedoel ik.

Alles ivm solar is hier ook slecht leverbaar geworden.
Was ook daarom dat ik nu kocht. Heb gevoel dat we met prijsstijgingen gaan te maken krijgen.
Ik kocht mijn Pylontech nog voor 830 en 1230 euro. Heb 4 US2000C en 2 US3000C.
De US2000C kost nu 980 hier.
Alle voorraad van Deye was hier in een week weer uitverkocht.

Mijn installatie laat me toe enkel 5 wintermaanden stroom te moeten kopen en bijna geen Gas en Hout meer te branden.
Ik heb dan een tarrief voor electrische voortuigen genomen.
Ik betaal dan 3 cent per Kwh om snachts mijn batterijen te vullen. (heb nog geen electrische auto)
Energie kost is van 2600 eur/jaar GAS/Hout/electriciteit naar 320/jaar gegaan.
Die 2600 is wel vandaag makkelijk 4000 euro als je aan de nieuwe terieven rekend.
En sinds ik dit alles heb geinstalleerd word nu ook het zwembad gekoeld/verwarmd.
Zwem seizoen is met 3 maand verlengd. Ook in die 320 euro energie kost.

Op mijn toestel staat op een extra waarschuwings sticker dat als ik niet in "selling first" modus zit.
Ik per string maar 3250 watt panelen mag aansluiten. Dus theoretisch kan dus misschien wel meer. Maar in praktijk is het wel anders.
Max DC input op mijn toestel = 7800 wat meer is dan die 2x3250 = 6500.
Met de Deye krijg ik nu dezelfde maximas uit de PV als op de Goodwe.
Maar bij zonop en zononder gaat alles beter dan op de EM. Meer zoals de XS die geen Hybride is. Idelaal voor de slectere winter dagen.
Heb ooit een Sunsync(is ook Deye) training gezien waar dit onderwerp aangekaart werd. Ivm met deze beperkingen per string.
Overdimentioneren van de strings werd ook afgeraden.
Het feit dat ze makkelijk met grote batterij stromen overweg kunnen is bij deze toestellen belangrijker dan de PV max denk ik.
Heb de batterijen al eens geladen en onladen met 6000 watt. Ging heel makkelijk met wat extra ventialie.
Ben alvast tevreden.
Bijna zeker dat ik ze bij andere ga aanraden op basis van de eerste resultaten en ervaringen.
Plaats reactie

Terug naar “Omvormers”