Tommie1 schreef: ↑24 jul 2022, 00:30
Ik vind je schakeling enorm complex en bovendien, je gaat alles doen om koud water iets minder koud te maken omdat je een ZB hebt, om het dan alsnog op bruikbare temperatuur te brengen met de slechtst mogelijke manier, namelijk een electrische doorstromer. Eerst en vooral… cop=1, en ten tweede, een doucheke van een kwartier (ja, tieners doen dat), of een bad laten vol lopen, en je trekt pieken van 10-20 kW.
De 3-wegsklep en zijn werking is standaard bij de meeste warmte aanmaaksystemen die zowel voor verwarming als SWW dienen, of ze nu fossiel (gas, stookolie, pellets, ...) zijn of niet (x/W WP).
Dus ik maak enkel gebruik van bestaande techniek die al meer dan 40 jaar "enorm complex" is volgens jouw normen. Mijn WP en zijn sturing is nu 10 jaar oud en vandaag kan je nog meer ingrijpen in de sturingen dan 10 jaar geleden. Dus complexiteit is in mijn geval helemaal niet aan de orde. Ik heb wel de technische handleiding gelezen en begrepen. Ik pas gewoon de bestaande mogelijkheden toe en heb deze gepersonaliseerd op mijn gebruik van energie met minder energieverbruik als gevolg.
Ik trek geen pieken van 10 kW tot 20 kW, zoals jij veronderstelt, omdat ik maar een beperkte t°verhoging nodig heb en dat deze elektronisch geregelde elektrische doorstromer modulerend werkt. Mijn pieken van deze doorstromer liggen tussen 3 kW en 5.5 kW afhankelijk van het op te vangen t° verschil en de opening van de warmwaterkraan. En dat doucheke van een kwartier gebeurt soms ook en het bad vollopen gebeurt ook, maar wij letten op de stand van de watertoevoer van de thermostatische douchekraan voor de douche (geen verschil in gevoel bij een waterbesparende douchekop) en het bad (dit duurt dan wat langer om vol te lopen)
Een zonneboiler laten draaien op 55 graden is ook niet goed voor je rendement.
Waarom zeg je dat nu?
Integendeel het rendement van een zonneboiler is enkel afhankelijk van de verschil t° (basis van thermodynamica) tussen het bufferwater en de collectoren. Op lage t° bufferwater kan je dus eenvoudiger en sneller een beter rendement halen dan bij een hoge bufferwater t° (*). In mijn geval haal ik zelfs in de winter meer vermogen met mijn zonneboiler (bij veelal een beter rendement) dan in de zomer omdat ik in de winter ook meer verbruik heb van warmte en dat de zonnethermie dan ook langer in tijd kan werken bij deze lage t°n. In de zomer verbruik ik te weinig warmte en moet de buffer dus weinig bijgevuld worden, vandaar minder opbrengst en (soms) slechter rendement in de zomer. Maar dan moet je natuurlijk weten dat een zonthermisch systeem alleen vermogen levert wanneer er vraag is (vraag is de buffertank) en dit in tegenstelling tot een PV-systeem dat altijd (relatief weinig t.o.v. zonnethermie) vermogen levert, zelfs als je dit vermogen niet kwijt kan in je woning.
(*) vandaar ook dat het een zonde (fout) is om uw buffer of boiler bij te verwarmen met een andere bron dan zonnethermie.
Je zou dat hele systeem eens moeten berekenen, in zowel investering als in verbruik, en vergelijken met een dikke PV installatie gecombineerd met WP voor verwarming als voor SWW.
Dit is al lang gebeurd. Na 10 jaar kan ik je al zeggen dat mijn zonthermische investeringen al lang terugverdiend zijn en dat ik meer elektriciteit over hou voor mijn andere verbruikers dan als ik eeen elektrische boiler zou gebruiken. Mijn zonthermisch systeem verbruikt 44 W wanneer de pomp het water verpompt tussen het buffervat en de collectoren. De opbrengst is afhankelijk van de verschil t° tussen buffervat en collector en kan tussen 5.5 kW (grote verschil t°) en 0.3 kW (kleine verschil t°) liggen. Dit betekent een COP die gelegen is tussen 5500/44=125 en 300/44=6.82, wat zeker een betere COP is dan ieder mogelijke WP.
Over het hele jaar 2021 (slecht jaar) gezien gaf mijn zonnethermie me 78.3 % van de warmte voor SWW en 8.73 % van de warmte voor mijn woningverwarming. Voor SWW betekent dit dat ik een gecombineerde SCOP haal voor mijn SWW van 3.42 wat veel beter is dan een WP. Een WP-boiler, gewone boiler, ... heeft ook nadelen, daar verwarm je het volledige vat tot 51°C of hoger, zelfs als je maar de inhoud van het halve vat nodig hebt. Elke dag heb je standverliezen met een boiler of opslagvat, zelfs als je niet thuis bent en geen gebruik maakt van de warmtediensten van de boiler/opslagvat. In mijn combigeval heb ik veel minder verliezen omdat ik aan lagere t° werk en dat de naverwarming enkel gebeurt voor het effectieve verbruik en niet voor de volledige opslagcapaciteit. Mijn totaal SWW warmteverbruik vermindert voor hetzelfde SWW warmte
gebruik. Dit verschil kan makkelijk het helft/dubbele zijn.
De 8.73% zonnethermische energie die instaat voor mijn verwarming, verhoogt mijn SCOP van de gecombineerde WP-afgifte met 0.4 punten.
Er is alvast 1 dik voordeel, het te veel aan opgewekt vermogen in de zomer kan je in een ZB niet kwijt (tenzij in een geldverslindend zwembad), voor kWh opgewekt met PV krijg je wel geld.
Er is geen teveel opgewekt vermogen bij zonnethermie, meestal is er een gebrek aan vraagzijde om meer vermogen te kunnen vrijgeven. Je kan zonnethermie niet vergelijken met PhotoVoltaïek en dat hoeft ook niet. Ze zijn in vele gevallen gewoon aanvullend en niet vervangend. Als je dat (energetisch) begrijpt, zou je bovenstande uitspraken niet doen.