overdimensioneren vs isoleren - terugverdientijd?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Paraman
Installatie Land: België

overdimensioneren vs isoleren - terugverdientijd?

Bericht door Paraman »

Beste,

Ik woon nu 6 jaar in een vrijstaande jaren 70 woning. Anderhalf jaar geleden hebben wij ons dak vernieuwd en geïsoleerd (Rd waarde 6). Buitenschrijnwerk is 3 jaar geleden vervangen en bestaat nu uit 3 dubbel glas met goed isolerende profielen. Ik wilde nu verder gaan isoleren aangezien dat steeds geadviseerd wordt alvorens te gaan kijken naar technieken. Ik heb daarom een offerte gevraagd voor onze 4 gevels en dakoversteek te isoleren (Rd waarde 4-6) en af te werken met crepi. Verdict: 40.000 euro. En dan moet ik nog kijken om op termijn mijn vloer te isoleren en vloerverwarming te steken maar dat is breekwerk en ook nog eens €10.000 kosten? En dan is het nog de vraag hoeveel gas dit mij gaat uitsparen ....

Daarom speelt bij mij het idee om mijn nieuw groot zadeldak (45° Oost oriëntatie), en nieuw klein zadeldak boven de garage (45° zuid oriëntatie), helemaal vol te leggen met zonnepanelen.

Als ik uitga van zonnepanelen met een afmeting van 1,75x1,05m, denk ik dat ik het volgende kan leggen:
- 14 panelen - oosten
- 14 panelen - westen
- 8 panelen - zuiden

Huidig verbruik op jaarbasis:
- Elektriciteit: +/- 5000 kWh/jaar --> inclusief stroom voor 2de wagen = elektrische wagen ( --> 8000 km = +/- 1500 kWh / jaar)
- Gas: +/- 25.000 kWh/jaar

Denken jullie dat ik met een zware investering in zonnepanelen, eventueel met elektrische boiler, een betere terugverdientijd kan halen dan nu eerst te focussen op isoleren?

PS: er komt mogelijk binnen dit en 1 jaar nog een 2de elektrische wagen bij. Deze zou om en bij de 24.000km jaar afleggen en dus 4500 kWh/jaar verbruiken. Beide wagens zullen dan ook firmawagens zijn dus ik maak dan op het einde jaar een factuur aan mijn firma voor de verbruikte elektriciteit aan kWh prijs aan inkoop bij de netleverancier.

Ik heb geen technische achtergrond maar dit leek me mogelijks wel interessant?

Ik ben alvast benieuwd naar jullie waardevolle feedback.

Alvast dank!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: overdimensioneren vs isoleren - terugverdientijd?

Bericht door janus »

Laat eens een paar offertes maken zou ik zeggen, dan weet je over welk bedrag je spreekt.
Wij spreken trouwens nooit over het aantal panelen maar altijd over het aantal wattpiek (Wp)

Auto's laden met zonne-energie klinkt mooi maar staan ze ook thuis als de zon op je panelen staat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Isoleren is een structurele oplossing om je verbruik te verminderen en met zonnepanelen kan je een deel van je verbruik invullen. Hoe beter dat je structureel je verbruik kan verminderen, hoe gemakkelijker later je eigenproductie kan instaan voor je overblijvend verbruik (woning en mobiliteit) en zeker met het dakpotentieel dat je ter beschikking hebt.

Met een energieverbruik van 25000 kWh gas voor verwarming, koken en SWW, zou je prioriteit daar moeten liggen om dit te verminderen met een factor 4 of 5! Dit is trouwens bijna dezelfde energiewinstfactor (3 tot 4) die je verkrijgt door het overschakelen van een benzine/dieselauto naar een elektrische wagen, maar dan toegepast op je woning.

Dus geld uitgeven aan je woning om je verbruik te verminderen, zal je meer opbrengen dan andere maatregelen. Je vermindert niet alleen je verbruik en de bijbehorende jaarlijks wederkerende kost, maar je verhoogt ook de intrinsieke waarde van je woning.

Mijn ervaring: ik verbruik jaarlijks tussen 1200 kWh en 1500 kWh voor verwarming en SWW in een woning uit 1923, verbouwd in 2012/13 en met een bewoonbare en constant verwarmde oppervlakte van 234 m2. Mijn verbruik om te computeren, koken, wassen en plassen, verlichten, ... is jaarlijks ongeveer 3000 kWh en mijn verbruik voor mobiliteit is gestegen tot 1800 kWh op mijn thuisafname (enkel het gedeelte laden in mijn garage thuis).

Dit totale verbruik kan maximaal ingevuld worden tot 49 % met eigenproductie op voorwaarde dat ik 2 × mijn verbruik (12 kWp) installeer in zonnepanelen en mijn verbruik intelligent spreidt. Ik kan tot 80% van dit verbruik invullen door bijkomend in een 7,5 kWh batterij te investeren. Ik heb nu een 3 kWp installatie, waarmee ik ongeveer 1700 kWh ( of 28%) van mijn verbruik rechtstreeks kan dekken.
Paraman

Bericht door Paraman »

janus schreef: 23 jun 2022, 23:52 Laat eens een paar offertes maken zou ik zeggen, dan weet je over welk bedrag je spreekt.
Wij spreken trouwens nooit over het aantal panelen maar altijd over het aantal wattpiek (Wp)

Auto's laden met zonne-energie klinkt mooi maar staan ze ook thuis als de zon op je panelen staat?
32 panelen zouden 12 kWh en 10wp geven met OW orientatie? Volgens Soly.be zou dit 12 - 13k kosten en teruverdientijd geven van 2.6 jaar ...

Ivm met thuis opladen overdag. Als ik mij een wagen met 300 a 400km range kan permitteren zou 1x in het weekend volladen en 1x halverwege de week volstaan.
Paraman

Bericht door Paraman »

LvA schreef: 24 jun 2022, 09:06 Isoleren is een structurele oplossing om je verbruik te verminderen en met zonnepanelen kan je een deel van je verbruik invullen. Hoe beter dat je structureel je verbruik kan verminderen, hoe gemakkelijker later je eigenproductie kan instaan voor je overblijvend verbruik (woning en mobiliteit) en zeker met het dakpotentieel dat je ter beschikking hebt.

Met een energieverbruik van 25000 kWh gas voor verwarming, koken en SWW, zou je prioriteit daar moeten liggen om dit te verminderen met een factor 4 of 5! Dit is trouwens bijna dezelfde energiewinstfactor (3 tot 4) die je verkrijgt door het overschakelen van een benzine/dieselauto naar een elektrische wagen, maar dan toegepast op je woning.

Dus geld uitgeven aan je woning om je verbruik te verminderen, zal je meer opbrengen dan andere maatregelen. Je vermindert niet alleen je verbruik en de bijbehorende jaarlijks wederkerende kost, maar je verhoogt ook de intrinsieke waarde van je woning.

Mijn ervaring: ik verbruik jaarlijks tussen 1200 kWh en 1500 kWh voor verwarming en SWW in een woning uit 1923, verbouwd in 2012/13 en met een bewoonbare en constant verwarmde oppervlakte van 234 m2. Mijn verbruik om te computeren, koken, wassen en plassen, verlichten, ... is jaarlijks ongeveer 3000 kWh en mijn verbruik voor mobiliteit is gestegen tot 1800 kWh op mijn thuisafname (enkel het gedeelte laden in mijn garage thuis).

Dit totale verbruik kan maximaal ingevuld worden tot 49 % met eigenproductie op voorwaarde dat ik 2 × mijn verbruik (12 kWp) installeer in zonnepanelen en mijn verbruik intelligent spreidt. Ik kan tot 80% van dit verbruik invullen door bijkomend in een 7,5 kWh batterij te investeren. Ik heb nu een 3 kWp installatie, waarmee ik ongeveer 1700 kWh ( of 28%) van mijn verbruik rechtstreeks kan dekken.
Isoleren klopt. Maar ik zit nog tot 2024 aan een lage vaste gasprijs. En heb nu niet de tijd en zin om in bouwwerf te leven. Er moet nog een verbouwing volgen en ik overweeg om dan ineens de muren en vloer mee te isoleren.

Ook in jouw situatie is een grote solar installatie nodig. Ik denk dat mijn verwarmde oppervlakte vergelijkbaar is. En als ik later naar warmtepomp ga switchen en meer elektrisch ga rijden, kan ik nu toch best al mijn dakoppervlakte maximaal benutten of mis ik iets?
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Juist, met een verbouwing in het iets verdere vooruitzicht, kan je nu al investeren in zonnepanelen. De kostvermindering voor uw woonfuncties zal miniem zijn t.o.v. van vandaag, maar zal in de toekomst wel belangrijk zijn als je jouw persoonlijke energietransitie (WP, ...) en energiebesparing hebt bereikt. En zal dan maximaal renderen. Vandaag zou je deze geplande productie installatie wel al 'goed" kunnen gebruiken voor je verbruik voor mobiliteit in te vullen. Natuurlijk zal je intelligent moeten omgaan met deze invulling en zoveel mogelijk je voertuig(en) laden als er vermogen uit eigen productie voorhanden is.

En effectief is voor mij een investering in bijkomende productie een prioriteit.
Hieronder met de effectieve verbruikscijfers uit 2020 een simulatie met een 12.3 kWpiek zonnepaneleninstallatie met 7.6 kWh HV batterij, om dit doel te bereiken.
Afbeelding6-11 2020 jaaroverzicht verbruik met simulatie 12.3 kWpiek en 7.68 kWh batterij.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”