PV diverter: elektriciteit in de boiler injecteren i.p.v. in het net

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: PV diverter: elektriciteit in de boiler injecteren i.p.v. in het net

Bericht door janus »

er hangt al 15MwP aan panelen
Geen idee wat MwP is :vraag: bedoel je misschien kWp?
(thermostaat uitschakelen aangezien vat niet op druk staat en die ook nooit zal droogkoken )
Dat kan levensgevaarlijk zijn door ontploffingsgevaar bij stoomvorming. :!:
Hangt er wel vanaf hoe het aangesloten wordt! (Hydraulisch)

Zijn dat panelen die je al hebt of moet je ze nog kopen?
Maar het zal werken.
Het vermogen is bepalend en niet de spanning.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
touwtrekker
lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door touwtrekker »

janus schreef: 09 jun 2022, 18:07 Geen idee wat MwP is :vraag: bedoel je misschien kWp?
15000kWp dus omvormer topt reed regelmatig af
janus schreef: 09 jun 2022, 18:07 Dat kan levensgevaarlijk zijn door ontploffingsgevaar bij stoomvorming. :!:
Hangt er wel vanaf hoe het aangesloten wordt! (Hydraulisch)
vat staat niet onder druk ... water kan vrij uitlopen aan warme kant ... word koud water in gepompt aan koude kant ... vat is dus maar gevuld tot uitlaat warm water.
janus schreef: 09 jun 2022, 18:07 Zijn dat panelen die je al hebt of moet je ze nog kopen?
Maar het zal werken.
Het vermogen is bepalend en niet de spanning.
ik heb ze voor een weggeefprijs gekocht.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

15000kWp dus omvormer topt reed regelmatig af
:eek:
Dat lijkt mij nogal logisch als je 15000.000Wattpiek op een 10.000Watt omvormer aansluit, wie heeft dat ooit aangeraden :vraag:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
touwtrekker
lid
Contacteer:

janus schreef: 10 jun 2022, 15:22 :eek:
Dat lijkt mij nogal logisch als je 15000.000Wattpiek op een 10.000Watt omvormer aansluit, wie heeft dat ooit aangeraden :vraag:
in de knoop met nullekes ;-) ... uiteraard 15000 wattpiek ... wel ZO op 30° en NW op 15° ... dus aanvaardbare aftopping maar hoeft niet meer te zijn
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Waarom plaats je niet gewoon een eenvoudige timer op je bestaande boiler, die het water opwarmt overdag? Gezien de grootte van je PV installatie zal die boiler bijna 100% op PV draaien. Direct je PV stroom opgebruiken dus.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
touwtrekker
lid
Contacteer:

MrD schreef: 22 jun 2022, 16:52 Waarom plaats je niet gewoon een eenvoudige timer op je bestaande boiler, die het water opwarmt overdag? Gezien de grootte van je PV installatie zal die boiler bijna 100% op PV draaien. Direct je PV stroom opgebruiken dus.
De omvormer topt af op 10kw ... ook als ik die stroom zelf gebruik ... als ik een deel offgrid kan laten gaan kan ik meer injecteren.

Ik heb nu testopstelling 6 panelen van 200wp rechtop tegen een muur staan (ong 80° en op z-zw) die aan één weerstand van 75ohm hangen ... hij heeft vandaag ruw geschat 7kwh geproduceerd ... die ruimte heb ik niet om op het net te leveren ... maar ik zeg ... het is een proef/hobby ... ik heb een DC metertje met modbus aansluiting besteld bij nonkel alie en dan ga ik beter loggen ... meten is weten
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Dat verlies door aftopping is toch peanuts in vergelijking met het totaal opgewekte vermogen.
Hoeveel % verlies je nu door aftopping op jaarbasis? Minder dan 1% ?
Het interesseert me verder wel hoe je het gaat aanpakken hoor, maar persé (zeldzame) aftopping willen vermijden met allemaal nieuwe oplossingen aan te kopen lijkt me niet rendabel te zijn.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
touwtrekker
lid
Contacteer:

MrD schreef: 23 jun 2022, 13:17 Dat verlies door aftopping is toch peanuts in vergelijking met het totaal opgewekte vermogen.
Hoeveel % verlies je nu door aftopping op jaarbasis? Minder dan 1% ?
Het interesseert me verder wel hoe je het gaat aanpakken hoor, maar persé (zeldzame) aftopping willen vermijden met allemaal nieuwe oplossingen aan te kopen lijkt me niet rendabel te zijn.
Ik twijfel ook aan rendement ... maar is hobbyprojectje ... en hottub is zo al moeilijk rendabel te noemen hé ;-) ... maar tweedehands zonnepanelen waren eg goedkoop (die ik met winst kan verkopen als project mislukt ;-) ) ... boiler had ik liggen na vervanging van WPB voor sanitair water.
De oude panelen bij aan omvormer hangen is niet evident (omvormer staat 60m van de oude panelen en heeft optimizers ... dan zou ik voor die oude panelen nog optimizers moeten aanschaffen. ... ik zie dan eerder zitten om een extra kleine omvormer aan te schaffen ... maar wil ik dat legaal doen moet hij ook off-grid staan (of een netwerkstudie laten doen omdat ik dan boven 10kva uitkom)
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”