Batterij TVT nu dat kWh net prijzen bijna x2 zijn

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
CarlT
Installatie Land: België

Re: Batterij TVT nu dat kWh net prijzen bijna x2 zijn

Bericht door CarlT »

Via de rekentool van solaredge ga ik met de batterij van 10 KWh 2400 kWh minder van het net afhalen en inderdaad ..wat ik zelf meer verbruik van mijn opgewekte energie ga ik niet injecteren en dat moet van de winst afgetrokken worden om de netto winst over te houden Ik dacht daar niet verder over na.

Netto winst wordt zo amper 318 euro per jaar ipv 700 waardoor terugverdientijd 20 jaar wordt.
Dit verandert de zaak. Maar mijn Bms verder uitbouwen met energiemeter zodat alle verbruikers beter worden aangestuurd lijkt me wel zinvol
cauf61
lid

Bericht door cauf61 »

De meeste simulaties voor gezinnen met 2-4 personen zitten idd rond de 200-400 euro/jr besparing (kort door de bocht).
Hiermee uw investering van 2500-5000 euro (na aftrek van premies) laten renderen binnen de 10 jaar is quasi niet haalbaar. Wij (HA) mikken meestal op een max TVT van +-7jaar als beslissende factor.

Ik heb ook al eens experimenten gezien met een waterton op hoogte, omhoog heffen van gewichten, opspannen van veren, ...... als "energie" stockage. Maar dat waren dan ook maar experimenten, maar wel fun. ^¨
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

CarlT schreef:Via de rekentool van solaredge ga ik met de batterij van 10 KWh 2400 kWh minder van het net afhalen en inderdaad ..wat ik zelf meer verbruik van mijn opgewekte energie ga ik niet injecteren en dat moet van de winst afgetrokken worden om de netto winst over te houden Ik dacht daar niet verder over na.

Netto winst wordt zo amper 318 euro per jaar ipv 700 waardoor terugverdientijd 20 jaar wordt.
Dit verandert de zaak. Maar mijn Bms verder uitbouwen met energiemeter zodat alle verbruikers beter worden aangestuurd lijkt me wel zinvol
Voldoende zonnestroom om een accu van 10kWh elke dag op te laden zal zo'n 220 dagen per jaar wel lukken.
220*10=2200kWh/j
Echter verbruik je die dagen dan die 10kWh ook volledig op? Anders klopt de redenering toch niet?
PV_Hasselt
lid
Contacteer:

Bericht door PV_Hasselt »

bruma schreef: 24 jun 2022, 09:23 Voldoende zonnestroom om een accu van 10kWh elke dag op te laden zal zo'n 220 dagen per jaar wel lukken.
220*10=2200kWh/j
Echter verbruik je die dagen dan die 10kWh ook volledig op? Anders klopt de redenering toch niet?
Ik veronderstel dat je voor die 220 dagen en 10kWh op te laden deze batterij eerst wel ontladen is :eek: anders klopt uwe redenering niet.

Dus dan veronderstel ik dat deze ergens opgebruikt zijn, uitgaande van uw berekening.

J
21 Viessmann panelen 400Wp, 12 op Oost & 9 op West - Totaal 8400 Wp.
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW.
Systeem wordt opgevolgd door een power meter DTSU-666.
Real Time data van mijn systeem:
PV_Hasselt --> https://region03eu5.fusionsolar.huawei. ... esbtuJwruQ
CarlT

Bericht door CarlT »

Er zie via Fluvius dat er gedurende de nacht altijd wel verbruik is tussen de 6 a 12 kWh.
Maar ik heb beslist de upgrade naar batterij niet te doen omwille van de geringe winstmarge. Beter wachten op goedkoper.
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

Een verbruik van 12kWh enkel tijdens de nacht, ben je daar zeker van :eek:? Als je de nacht definieert van 22:00 tot bv. 06:00 (8u in totaal), komt dit overeen met een gemiddeld continue verbruik van 1,5kW. Hoeveel bedraagt je jaarlijks verbruik dan?
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

PV_Hasselt schreef:
bruma schreef: 24 jun 2022, 09:23 Voldoende zonnestroom om een accu van 10kWh elke dag op te laden zal zo'n 220 dagen per jaar wel lukken.
220*10=2200kWh/j
Ik veronderstel dat je voor die 220 dagen en 10kWh op te laden deze batterij eerst wel ontladen is :eek: anders klopt uwe redenering niet.

Dus dan veronderstel ik dat deze ergens opgebruikt zijn, uitgaande van uw berekening.

J
Da's inderdaad DE vraag (met ?-teken) die ik aan carIT stel , wordt er tussen Sunset en sun-rise 10kWh verbruikt?
Je herhaalt gewoon mijn vraag
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Hij heeft recentelijk een EV aangekocht. Waarschijnlijk laadt hij deze tijdens de nacht op...
mejebus
junior lid

Bericht door mejebus »

Ik heb de Excel ingevuld die hier werd gedeeld. Maar ik weet niet zo goed hoe ik die moet interpreteren.

opbrengst jaarlijks Kwh EUR
bruto 2500 503,50 €
laadverlies -375 -24,00 €
netto 479,50 €

opbrengst totaal 25000 4.795,00 €
mejebus
junior lid

Bericht door mejebus »

mejebus schreef: 25 jun 2022, 10:01 Ik heb de Excel ingevuld die hier werd gedeeld. Maar ik weet niet zo goed hoe ik die moet interpreteren.

opbrengst jaarlijks Kwh EUR
bruto 2500 503,50 €
laadverlies -375 -24,00 €
netto 479,50 €

opbrengst totaal 25000 4.795,00 €
Wil dat dan zeggen dat ik na 10 jaar 4795 euro heb bespaard met een batterij?
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Elke kWh die je zelf verbruikt met pc en of je batterij brengt minstens 27 cent op, want niet gekocht. Elke kWh die je op het net plaatst brengt 6 cent op. Waarom je dan geen batterij zou plaatsen is me een raadsel.
Ik weet dat een batterij geld kost, maar is ook een gemak. Om een idee te geven van de batterij opbrengst.
in 2021 (vanaf mei) (installatie datum) heeft mijn batterij 1115 KWh ontladen.
In 2022 tot nu toe 748 KWh.
2021 1115*.25 = 279 euro
748*.27 = 202 euro
In maart 30KWh van het net, in april heb ik maar 24KWh van het net gebruikt en in mei 3KWh en juni 1.23KWh. Zonder batterij kan je dit niet.
Ik gebruikte vroeger 300KWh per maand.

Ik betaalde in '21 7000 euro voor mijn totale installatie(premies afgetrokken)
Dus als ik 700 euro in totaal aan opbrengst heb per jaar, dan reken ik op 10jaar.
Ik heb dan ook het gemak dat ik offgrid kan indien nodig.
Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

Perslek schreef: 25 jun 2022, 12:39 Ik weet dat een batterij geld kost, maar is ook een gemak.
Eerlijk, welk “extra” gemak levert een batterij ?
Om een idee te geven van de batterij opbrengst.
in 2021 (vanaf mei) (installatie datum) heeft mijn batterij 1115 KWh ontladen.
In 2022 tot nu toe 748 KWh.
2021 1115*.25 = 279 euro
748*.27 = 202 euro
In maart 30KWh van het net, in april heb ik maar 24KWh van het net gebruikt en in mei 3KWh en juni 1.23KWh. Zonder batterij kan je dit niet.
Ik gebruikte vroeger 300KWh per maand.

Ik betaalde in '21 7000 euro voor mijn totale installatie(premies afgetrokken)
Dus als ik 700 euro in totaal aan opbrengst heb per jaar, dan reken ik op 10jaar.
Met andere woorden, uw batterij is een pure kost, want opbrengsten zijn lager dan kost. Zelfs als je op 15jaar zou rekenen is het maar nipt.
Het elektriciteitsnet in België heeft een uitermate hoge betrouwbaarheid, dus dat is een groot gemak.
Ik kan me niet inbeelden hoe het een gemak kan zijn om continu te zorgen dat er voldoende energie in de batterij zit voor een situatie die zo goed als nooit optreedt. Wederom, dat is een pure kost.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Juan schreef: 25 jun 2022, 14:04
Het elektriciteitsnet in België heeft een uitermate hoge betrouwbaarheid, dus dat is een groot gemak.
Ik kan me niet inbeelden hoe het een gemak kan zijn om continu te zorgen dat er voldoende energie in de batterij zit voor een situatie die zo goed als nooit optreedt. Wederom, dat is een pure kost.
Inderdaad: uit "Kan het licht even uit? Naar een nieuwe definitie van energiezekerheid"

"In Duitsland bijvoorbeeld is stroom gedurende 99,996% van de tijd beschikbaar, wat overeenkomt met een onderbreking van minder dan een half uur per klant per jaar. Zelfs de slechtst presterende landen in Europa (Letland, Polen, Litouwen) hebben een voorzieningstekort van slechts acht uur per klant per jaar, wat overeenkomt met een betrouwbaarheid van 99,90%. Het Amerikaanse elektriciteitsnet zit tussen deze waarden in, met onderbrekingen in de bevoorrading van minder dan vier uur per klant per jaar (99,96% betrouwbaarheid)."

In de huidige situatie is 'gemak' vooral 'on grid' blijven. In het kader van het lowtech-artikel kan het op vlak van energiezuinigheid lonen om effectief off grid te gaan, maar "gemak" zou ik dat niet noemen.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

[/quote]
Eerlijk, welk “extra” gemak levert een batterij]

Als ik lees en hoor dat verschillende omvormers uitvallen omdat het net het niet aan kan, dan is een batterij een gemak, want je pv installatie kan blijven leveren aan je batterij en huisinstallatie als je ook off grid kan zijn. Of zelf overschakelt als de netspanning te hoog is.Trouwens het is zoals met beleggen, de winsten van vroeger geven geen garantie voor toekomstige winsten, maar dan over het elektriciteitsnet.
We spreken elkaar daar nog over na de eerste grote uitval.

En gas zal er ook wel altijd zijn want Europa is betrouwbaar daarvoor, tot de Rus zijn wapens boven haalt. Geen gas genoeg, geen energie, maar dat is ook niet waar.
mejebus
junior lid

Bericht door mejebus »

Als ik mijn berekening hierboven bekijk, dan is de TVT van de batterij momenteel 14 jaar in het beste geval. Als de prijs van de elektriciteit stijgt, dan zal de TVT beter worden lijkt me. Zal dat zo zijn? Ik denk het wel, kijkend naar alles wat speelt in de wereld.

De levensduur van zo'n batterij (LFP) schat ik rond de 15 jaar, waar de fabrikant 20 zegt. De garantie zit op 10 jaar. (daarom schat ik 15 jaar).

Welke reden heb ik dan om geen thuisbatterij te nemen?

Er zit ook een verschil tussen de berekening via het excel formulier en de berekening via de tool van ugent:
https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator

Die schat de terugverdientijd op een goede 18 jaar (in het beste geval). Als ik op die tool af ga, neem ik geen thuisbatterij. Als ik af ga op de excel berekening wel...

Ik geraak er dus niet goed uit... Wat moet ik nu volgen?
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”