Hybride warmtepomp

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Fender
junior lid
Installatie Land: België

Hybride warmtepomp

Bericht door Fender »

Met de hoge gasprijzen ben ik aan het uitkijken naar een alternatief voor mijn klassieke verwarmingsketel op gas van 22 jaar oud (verwarming + sanitair warm water).
Eerste optie is uiteraard vervanging door een condensatieketel die zuiniger zal zijn dan mijn oude ketel.
Alternatief dat ik lees op internet (ook omdat ik recent zonnepanelen liet installeren): hybride warmtepomp. bv. https://www.daikin.be/nl_be/productgroe ... ompen.html

De premie in 2022 is ook verhoogd door de Vlaamse overheid tot 1500 voor hybride warmtepompen ( https://www.vlaanderen.be/premie-voor-een-warmtepomp)

Ik lees hierover niet zoveel ervaringen: heeft iemand zo'n systeem geinstalleerd? Positieve/negatieve ervaringen?
Of raden jullie zo'n hybride systeem in het algemeen af?

Persoonlijk zit ik aan een jaarlijks gasverbruik van +/- 30.000kWh. Beneden vloerverwarming en boven klassieke radiatoren.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Hybride warmtepomp

Bericht door janus »

Wat was het rendement van je oude ketel bij de laatste controle?
Alleen met die gegevens kun je de besparing uitrekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Een hybride warmtepomp zal zeker je gasverbruik verminderen, maar ... is dit de ideale oplossing om minder energieverbruik te hebben?

De eerste optie zou moeten zijn dat je eerst kijkt hoe je met je huidige installatie je verbruik kan verminderen. Daarvoor zijn er verschillende opties (met en zonder subsidies)
1. is de water t° voor je verwarming niet te hoog? ... verlaag deze t° en kijk tot welke laagste t° je kan gaan zonder comfortverlies en hou enkel rekening met de vloerverwarming voor je beoordeling ... en als je een buitenvoeler hebt voor je verwarmingsketel, maak dan gebruik van de stooklijn om je verwarmingst° te regelen. Heb je al een modulerende thermostaat voor je ketel, of is dit nog een oude aan-uit schakeling wat voor een niet moduleerbare verwarmingsketel bedoeld was?
2. zijn er warmteverliezen, die door isolatiemaatregelen te verhelpen zijn.
3. Zijn er luchtlekken via de aansluitingen van ramen en deuren met je muren, waardoor je veel warmteverliezen hebt? Dit kan je meestal ook verhelpen door deze aansluitingen te verbeteren. Daarna kan je zelfs een ventilatiesysteem met warmterecuperatie voorzien omdat dat dan nut heeft.
4. heb je bovenstaande verbeterd, dan herbegin je terug met punt 1 ... totdat je minstens 30% energiebesparing hebt bereikt ... en dan kan je denken aan een andere verwarmingsketel en dat kan ... een goede (kleinere en iets goedkopere) aardgascondensatieketel zijn, een hybride WP zijn of een een volledig elektrische WP zijn, afhankelijk van de resultaten die je bereikt. Maar een verbruik van 30000 kWh jaarlijks is een dure zaak, zelfs als je dit kan reduceren naar naar iets meer dan 20000 kWh

en ... tenslotte

Met een intelligente energetische verbouwing kan je tot 90% energie besparen en kan je volledig loskomen van fossiele verbranding (wat na 2035 sowieso moet) en kan je zonder problemen met veel goedkopere (tot 50% goedkoper) warmtepompen (= vergelijkbaar met een turbo op de energiebesparing voor je warmteafgifte) werken omdat je minder vermogen nodig hebt.

Mijn jaarlijkse thermisch warmteverbruik (= warmte afgifte aan de woning) ligt tussen 4000 en 5000 kWh. Dt wordt aangemaakt door een elektrische warmtepomp in combinatie met zonnethermie (zonneboiler/buffer) die een totaal jaarlijks (elektrisch) energieverbruik heeft van tussen 1200 en 1500 kWh en hiermee bereik ik een volledig (inclusief slaapkamers) verwarmd gebouw van 234 m² aan 21°C tot 22°C dag en nacht.

Hieronder een schematische weergave van de gevolgen van energiebesparing voor mijn woning ... dit kan je misschien inspireren...

Afbeelding13-15 - Energiebesparing en energietransitie.jpg

Ik wens je in ieder geval veel succes met je overwegingen om je energieverbruik te verminderen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fender
junior lid

Bericht door Fender »

janus schreef: 06 mar 2022, 10:10 Wat was het rendement van je oude ketel bij de laatste controle?
Alleen met die gegevens kun je de besparing uitrekenen.
Ik hoop dat ik juist antwoord op je vraag, het laatste attest van controle en reiniging van 1 jaar geleden stelt:
- rookgasrendement onderwaarde: 95,20%
- rookgasrendement bovenwaarde: 85,70%

De ketel en boiler staan op zolder en dus buiten de geïsoleerde zone (Zoldervloer is zeer goed geïsoleerd, maar het dak zelf dus niet), dat is sowieso dus een nadeel.
Fender
junior lid

Bericht door Fender »

LvA schreef: 06 mar 2022, 10:32 Een hybride warmtepomp zal zeker je gasverbruik verminderen, maar ... is dit de ideale oplossing om minder energieverbruik te hebben?

De eerste optie zou moeten zijn dat je eerst kijkt hoe je met je huidige installatie je verbruik kan verminderen. Daarvoor zijn er verschillende opties (met en zonder subsidies)
1. is de water t° voor je verwarming niet te hoog? ... verlaag deze t° en kijk tot welke laagste t° je kan gaan zonder comfortverlies en hou enkel rekening met de vloerverwarming voor je beoordeling ... en als je een buitenvoeler hebt voor je verwarmingsketel, maak dan gebruik van de stooklijn om je verwarmingst° te regelen. Heb je al een modulerende thermostaat voor je ketel, of is dit nog een oude aan-uit schakeling wat voor een niet moduleerbare verwarmingsketel bedoeld was?
2. zijn er warmteverliezen, die door isolatiemaatregelen te verhelpen zijn.
3. Zijn er luchtlekken via de aansluitingen van ramen en deuren met je muren, waardoor je veel warmteverliezen hebt? Dit kan je meestal ook verhelpen door deze aansluitingen te verbeteren. Daarna kan je zelfs een ventilatiesysteem met warmterecuperatie voorzien omdat dat dan nut heeft.
4. heb je bovenstaande verbeterd, dan herbegin je terug met punt 1 ... totdat je minstens 30% energiebesparing hebt bereikt ... en dan kan je denken aan een andere verwarmingsketel en dat kan ... een goede (kleinere en iets goedkopere) aardgascondensatieketel zijn, een hybride WP zijn of een een volledig elektrische WP zijn, afhankelijk van de resultaten die je bereikt. Maar een verbruik van 30000 kWh jaarlijks is een dure zaak, zelfs als je dit kan reduceren naar naar iets meer dan 20000 kWh

en ... tenslotte

Met een intelligente energetische verbouwing kan je tot 90% energie besparen en kan je volledig loskomen van fossiele verbranding (wat na 2035 sowieso moet) en kan je zonder problemen met veel goedkopere (tot 50% goedkoper) warmtepompen (= vergelijkbaar met een turbo op de energiebesparing voor je warmteafgifte) werken omdat je minder vermogen nodig hebt.

Mijn jaarlijkse thermisch warmteverbruik (= warmte afgifte aan de woning) ligt tussen 4000 en 5000 kWh. Dt wordt aangemaakt door een elektrische warmtepomp in combinatie met zonnethermie (zonneboiler/buffer) die een totaal jaarlijks (elektrisch) energieverbruik heeft van tussen 1200 en 1500 kWh en hiermee bereik ik een volledig (inclusief slaapkamers) verwarmd gebouw van 234 m² aan 21°C tot 22°C dag en nacht.

Hieronder een schematische weergave van de gevolgen van energiebesparing voor mijn woning ... dit kan je misschien inspireren...

Afbeelding13-15 - Energiebesparing en energietransitie.jpg

Ik wens je in ieder geval veel succes met je overwegingen om je energieverbruik te verminderen!
Bedankt,
inderdaad zeer goede tips! Als spreken we hier dan wel van een relatief grote verbouwing en budget natuurlijk :) . Ik ga je tips in ieder geval zeker eens bekijken om na te gaan waar we kunnen verbeteren!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Zo slecht zijn die cijfers van je ketel niet, in de praktijk zal dan ook blijken dat het overgaan naar een condensatie ketel amper tot een besparing zal leiden.
Ik zou ook eerst kijken waar je (nog) beter kan isoleren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Fender
junior lid

Bericht door Fender »

Bedanlt voor het advies!
Isoleren dus sowieso belangrijk.

En wat is jullie gedacht van de optie hybride? Met mijn zonnepanelen zou ik dan toch al een deel van de dure gas vervangen door zelf geproduceerde electriciteit?
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Fender schreef: 06 mar 2022, 11:30 Bedanlt voor het advies!
Isoleren dus sowieso belangrijk.

En wat is jullie gedacht van de optie hybride? Met mijn zonnepanelen zou ik dan toch al een deel van de dure gas vervangen door zelf geproduceerde electriciteit?
Uw zonnepanelen verminderen het verbruik niet, ze staan enkel in om een gedeelte van uw verbruik te dekken. Dit gedeelte kan (relatief) heel klein zijn als uw benodigd verwarmingsvermogen hoog is, terwijl het substantieel kan zijn als uw benodigd verwarmingsvermogen laag is.

Alle WP'n (dus ook hybride WP'n) geven het beste rendement met een zo laag mogelijke afgifte t°. Daarmee was mijn eerste (en 4de) advies om de afgifte t° (water t° voor de verwarming) zo laag mogelijk te zetten om hetzelfde comfort te bekomen, vooraleer een investering te wagen in een hybride WP.

Een hybride WP/gasketel (zoals alle WP'n) zullen u enkel een veel groter energetisch voordeel geven met lagere afgifte t°n dan wat men tot hiertoe als normaal achtte. Uw hybride WP/gasketel zal ook in aanschaf goedkoper worden als je minder vermogen nodig hebt en daarbuiten ga je ook veel minder verbruiken met lagere afgifte t°n. Veel minder benodigd vermogen, vraagt wel een investering in isolatie en in luchtdichtheid (= van ongecontroleerde naar gecontroleerde ventilatie) van uw woning. Dan zal de meerinvestering in de combinatie van hybride WP, isolatie, luchtdichtheid en zonnepanelen zich ook makkelijker laten terugbetalen dan als je zomaar en zonder aandacht voor het benodigd verwarmingsvermogen, in een hybride WP en zonnepanelen investeert.
w0ut3
junior lid

Bericht door w0ut3 »

Prioriteit 1: isoleren en verbruik verminderen.

De hybride (lucht-water) warmtepomp. Gericht op renovatie. Hebben doorgaans een hogere watertemperatuur (60-70 graden) dan de 'standaard' warmtepompen die men gebruikt bij recente woningen ( BEN, energie neutraal etc...)

Deze hybride installaties zijn zeer duur. Reken op minimum 10.000 tot 15.000 euro.
In de wintermaanden gaan je zonnepanelen niet veel produceren maar gaat je warmtevraag wel het hoogste zijn. Hier thuis ligt >55% van mijn warmtevraag (= verbruik gas) in de vier maanden: nov, dec, jan en feb.

Ja een warmtepomp is efficienter dan gas.
Je gaat (een gedeelte van) je gasverbruik vervangen door (winter) electriciteitsverbruik.
Volgens mijn mening ga je die kost van hybride warmtepomp nooit (of pas na 15 jaar) terugverdienen.

Onderschat niet het electriciteits verbuik van een warmtepomp op koude dagen. Heb er zelf geen misschien dat anderen dit kunnen invullen.

Ik zag een hybride warmtepomp als aanvulling/ondersteuning op mijn gas.
Na de uitleg/offertes van een paar installateurs (Vaillant en Viessmann) had ik toch de indruk dat het eerder een 'of' verhaal is. Of je warmt met je warmtepomp of je warmt met gas. Beetje telleurstelling.
touwtrekker
lid
Contacteer:

Bericht door touwtrekker »

Ik heb deze winter eens een aantal verkopers gecontacteerd ... wij gebruiken 1750l mazout met condensatieketel van 14j oud en lage temperatuur radiators ... Ik heb hen gevraagd voor een prijsofferte met als bijlage de berekening te geven hoe zij dachten dat ik hun voorgestelde investering in 20jaar zou terugverdienen ... er zijn er 3 op gesprek geweest maar wacht nog steeds op de eerste prijsofferte. Ik heb ook nog tijd ... ketel kan nog zeker 10 jaar mee ... ondertussen zien we wellicht nog evolutie
Plaats reactie

Terug naar “Offertes warmtepompen aanvragen”