prijs, keuze en zelf-installatie warmtempomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
krismeyer
Installatie Land: België

prijs, keuze en zelf-installatie warmtempomp

Bericht door krismeyer »

Beste, Ik plan de aanschaf van een warmtempomp, keuze is momenteel

buitenunit FIJUTSI AOYG24KBTA3 (6,8kW) met splitter voor 2 binnenunits (voor ruimte van 80m2)

en FIJUTSI AOYG12KMCC 3,5 kW met 1 binnenunit (voor ruimte ± 40m2)

vraag: vinden jullie dit de geschikte toestellen om te verwarmen?

wat zijn eigenlijk de beste toestellen/buitenunits om te verwarmen (van FUJITSU), of maakt dat niet veel uit?

als ik hier prijzen bij installateurs over opvraag swingen die de pan uit, van 3000 tot 6000 eur... voor dezelfde producten plus installatie,

de prijs van die toestellen bij de leverancier is een pak lager, en alleen al omwille van die extreme marges wil ik de toestellen zelf installeren,

vraag: is dat zelf installeren aan te raden? installatie zelf is simpel (buitenmuur/binnenmuur) moeilijk? toch hulp van installateur vragen? als ik wat opzoek zie ik dat het enige complexe is het op druk brengen van de koelvloeistof, moeilijk?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: prijs, keuze en zelf-installatie warmtempomp

Bericht door janus »

Koelvloeistof?
Bedoel je het koelgas misschien
Je mag daar zelf helemaal niet mee werken zonder attest.
Dus het enigste wat je kan proberen is een installateur vinden die de installatie wilt vullen als jij heb zelf geplaatst hebt.
Maar onderhandel daar wel over, voordat je hem aanschaft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
krismeyer

Bericht door krismeyer »

ja, zou het liefst laten plaatsen, maar de prijzen die de installateurs aanrekenen zijn te zot, als ik de offertes analyseer rekenen ze 1000 eur voor een halve dag werk...

dus wat ik zelf kan doe ik liever zelf, zoals hier in de video: https://www.youtube.com/watch?v=UEhF7ac6vrI

enige waar ik wat over twijfel is die druktest op min 10, al de rest kan ik zeker zelf... geen zin om 1000 eur te betalen voor 5 min werk...
Luc6580
Senior lid

Bericht door Luc6580 »

krismeyer schreef: 17 jun 2022, 15:09 ja, zou het liefst laten plaatsen, maar de prijzen die de installateurs aanrekenen zijn te zot, als ik de offertes analyseer rekenen ze 1000 eur voor een halve dag werk...

dus wat ik zelf kan doe ik liever zelf, zoals hier in de video: https://www.youtube.com/watch?v=UEhF7ac6vrI

enige waar ik wat over twijfel is die druktest op min 10, al de rest kan ik zeker zelf... geen zin om 1000 eur te betalen voor 5 min werk...
Enkele jaren geleden hebben wij 2 airco's laten installeren, en ik kan je verzekeren dat er meer komt bij kijken dan 5 min werk.
krismeyer

Bericht door krismeyer »

uiteraard.. lol; dat weet ik ook (zie video),
t'is gewoon dat ik al het voorbereidende werk zowiezo zelf zou doen,
zodat alles klaar ligt voor de installateur, maar dan nog rekenen ze 1000 (!) eur,

en de volledige installatie zou hen - gezien de makkelijke plaatsing - maximum een halve dag werk kosten...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Het filmpje geeft precies aan wat ik al schreef, je mag alles doen tot dat de technieker er bij komt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

krismeyer schreef: 17 jun 2022, 16:36 uiteraard.. lol; dat weet ik ook (zie video),
t'is gewoon dat ik al het voorbereidende werk zowiezo zelf zou doen,
zodat alles klaar ligt voor de installateur, maar dan nog rekenen ze 1000 (!) eur,

en de volledige installatie zou hen - gezien de makkelijke plaatsing - maximum een halve dag werk kosten...
Je kan misschien eens kijken https://ecologis-zelfbouw.be/lucht-luch ... -plaatsen/
Ik denk dat deze mensen u kunnen helpen. Als je verder zoekt, zul je er nog anderen vinden.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Onderschat de installatie niet.

Hier hebben ze 1 buitenunit en 4 binnenunits gezet. Allemaalkorte leidingen, 2 moeilijke boringen, 2 makkelijke. Leidingen zijn telkens minder dan 2 meter.

En toch, met 3 personen een volle dag gewerkt, en ik kan je garanderen dat die ‘s avonds echt moe waren.
Ik heb minder dan 8k betaald voor alles, en gekozen voor Daikin.
Ik denk niet dat ik bedrogen ben aan die prijs.
LanterFanter
lid

Bericht door LanterFanter »

krismeyer schreef: 17 jun 2022, 14:03
buitenunit FIJUTSI AOYG24KBTA3 (6,8kW) met splitter voor 2 binnenunits (voor ruimte van 80m2)

en FIJUTSI AOYG12KMCC 3,5 kW met 1 binnenunit (voor ruimte ± 40m2)

vraag: vinden jullie dit de geschikte toestellen om te verwarmen?
6.8 + 3.5 = 10.3kW
Huis niet geisoleerd, tochtig en enkel glas ?

Kijk eens na wat je warmteverlies is. Misschien kom je er met kleinere en iets goedkopere toestellen ook.

Wil je ook in putje winter ermee verwarmen tot comfort temperatuur ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”