Beter iets meer zonnepanelen dan nodig leggen of hoe meer hoe beter? Onderwerp is opgelost

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Petra D
junior lid
Installatie Land: België

Beter iets meer zonnepanelen dan nodig leggen of hoe meer hoe beter?

Bericht door Petra D »

Leg je beter iets meer zonnepanelen dan je nodig hebt of zoveel als je kan?
Dit in een situatie met slimme meter en zonder huisbatterij.
Overal lees je tegenstrijdige info hierover....
De 1ne website zegt dat je beter enkel legt (of iets meer) wat je ook effectief zal verbruiken terwijl de andere aanraadt om veel meer te leggen dan je momenteel nodig hebt met het oog op een meerverbruik in de toekomst (komst EV, opgroeiende kindjes,...)
Huidig verbruik 2400 maar er komen nog een wasmachine en een droogkast bij.
Orientatie dak: Z.O. met een dakhelling van 45 graden.
Twijfel tussen 4000 Wp of 5200Wp installatie, prijsverschil 860 euro (heb nog renovatiewerken dus de prijs is wel belangrijk).
Ook lees je op sommige websites dat er een belasting zal komen op wat je teveel opwekt en injecteert of op het vermogen van de omvormer, ik twijfel daarom om nu in een grotere installatie te investeren als je daardoor dan misschien ook nog meer op moet betalen in de toekomst...
leiepisser
Senior lid

Re: Beter iets meer zonnepanelen dan nodig leggen of hoe meer hoe beter?

Bericht door leiepisser »

Petra D schreef: 13 mei 2022, 11:36 Ook lees je op sommige websites (...)
Sta me toe te twijfelen in het algemeen aan de accuraatheid van "sommige websites".
Sommigen zeggen ook dat je beste zo veel mogelijk zonnepanelen legt als je maar kan voor de opbrengst van de injectievergoeding. Niemand durft er echter bij de vermelden hoe die vergoedingen er over een paar maanden of jaren gaan uitzien.
Petra D
junior lid

Bericht door Petra D »

Net omdat ik twijfel aan de correctheid op websites, stel ik hier liever eens die vraag 😉
Wat raadt u aan?
leiepisser
Senior lid

Petra D schreef: 13 mei 2022, 12:47 Net omdat ik twijfel aan de correctheid op websites, stel ik hier liever eens die vraag 😉
Er staat hier nochtans ook een massa onzin geschreven. :lol:
Petra D schreef: 13 mei 2022, 12:47 Wat raadt u aan?
Nu, met een digitale (daarom is het nog geen slimme) meter?
Kijk eerst wat je kàn leggen (i.f.v. plaats en budget), geschatte jaaropbrengst mag wat meer zijn dan normaal jaarverbruik. Geen batterij.
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

leiepisser schreef: 13 mei 2022, 13:31 Kijk eerst wat je kàn leggen (i.f.v. plaats en budget), geschatte jaaropbrengst mag wat meer zijn dan normaal jaarverbruik. Geen batterij.
En wat is het verband tussen de jaaropbrengst en het normale jaarverbruik in het bepalen van de grootte van uw installatie ?
6 x Phono Solar 330Wp H35°/ O138° + Growatt 1500S
14 x JA Solar 365Wp H35°/ O138° + Huawei SUN2000-3KTL-L1
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Ik heb net de beslissing genomen om gewoon zo veel mogelijk (bij) te leggen als dat ik plaats heb.

Terugleververgoeding zit nu tussen 10 en 20ct (dus keuze van leverancier is belangrijk), maar alleen al daarmee verdien ik ze terug.

Daarenboven, bij veel mensen komt er binnen een paar jaar toch een electrische auto, en dan kan je met wat extra managment toch meer stroom zelf verbruiken.
leiepisser
Senior lid

PeterP schreef: 13 mei 2022, 14:59
leiepisser schreef: 13 mei 2022, 13:31 Kijk eerst wat je kàn leggen (i.f.v. plaats en budget), geschatte jaaropbrengst mag wat meer zijn dan normaal jaarverbruik. Geen batterij.
En wat is het verband tussen de jaaropbrengst en het normale jaarverbruik in het bepalen van de grootte van uw installatie ?
Dat je moet zorgen dat je installatie groot genoeg is, maar ook niet te groot, gelet op het beperkte investeringsbudget, zoals aangeven in post 1.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Je kan lenen aan 1.4%.
Financiering zou echt geen probleem mogen zijn.
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

leiepisser schreef: 13 mei 2022, 15:28 Dat je moet zorgen dat je installatie groot genoeg is, maar ook niet te groot, gelet op het beperkte investeringsbudget, zoals aangeven in post 1.
Kun je er mee leven dat in het tijdperk van de digitale teller (aparte verrekening van afname en injectie) er GEEN verband is tussen uw jaarverbruik en de grootte van uw installatie ?
Ook budget kan zoals hierboven vermeld geen beperking zijn gezien je nog steeds makkelijk een groene lening aan laag tarief kan krijgen indien je uw financien iets of wat op orde hebt.
6 x Phono Solar 330Wp H35°/ O138° + Growatt 1500S
14 x JA Solar 365Wp H35°/ O138° + Huawei SUN2000-3KTL-L1
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
leiepisser
Senior lid

Tommie1 schreef: 13 mei 2022, 15:33 Financiering zou echt geen probleem mogen zijn.
PeterP schreef: 13 mei 2022, 16:00 Kun je er mee leven dat in het tijdperk van de digitale teller (aparte verrekening van afname en injectie) er GEEN verband is tussen uw jaarverbruik en de grootte van uw installatie ?
Ook budget kan zoals hierboven vermeld geen beperking zijn gezien je nog steeds makkelijk een groene lening aan laag tarief kan krijgen indien je uw financien iets of wat op orde hebt.
Kun je er mee leven :roll: dat er ook nog mensen zijn in België die geen onbeperkt budget hebben en die niet onbeperkt kunnen lenen, maar moeilijke keuzes moeten maken bij hun (ver)bouwproject?
Het is niet omdat er hier blijkbaar grootverdieners in hun ivoren toren zitten die zonder moeite 30 kWp en meer kunnen leggen en daarmee zowel hun volledige verbruik dekken en voor de rest de injectievergoedingen opstrijken, dat iedereen die mogelijkheid zomaar heeft. En als je de stijgende prijzen in de bouw bekijkt, zal het er niet op beteren.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

leiepisser schreef: 13 mei 2022, 16:13
Tommie1 schreef: 13 mei 2022, 15:33 Financiering zou echt geen probleem mogen zijn.
PeterP schreef: 13 mei 2022, 16:00 Kun je er mee leven dat in het tijdperk van de digitale teller (aparte verrekening van afname en injectie) er GEEN verband is tussen uw jaarverbruik en de grootte van uw installatie ?
Kun je er mee leven :roll: dat er ook nog mensen zijn in België die geen onbeperkt budget hebben en die niet onbeperkt kunnen lenen, maar moeilijke keuzes moeten maken bij hun (ver)bouwproject?
Het is niet omdat er hier blijkbaar grootverdieners in hun ivoren toren zitten die zonder moeite 30 kWp en meer kunnen leggen en daarmee zowel hun volledige verbruik dekken en voor de rest de injectievergoedingen opstrijken, dat iedereen die mogelijkheid zomaar heeft. En als je de stijgende prijzen in de bouw bekijkt, zal het er niet op beteren.
Dan is de grens dus je eigen (al dan niet met geleend geld) financiële capaciteit. Niks mis mee.
Maar de regel van : mijn verbruik is 5000 kWh, dus leg ca 5kWp aan panelen is voorbijgestreefd.

Nu is het: hoe meer hoe beter, of de grens dan ligt bij de centen of de m2 van je dak is een andere zaak.

Ik denk wel dat de grens van 10 kW omvormervermogen blijft om te vermijden dat je aanzien wordt als professioneel, en je te maken krijgt met btw en belastingen.
leiepisser
Senior lid

Tommie1 schreef: 13 mei 2022, 16:31 Maar de regel van : mijn verbruik is 5000 kWh, dus leg ca 5kWp aan panelen is voorbijgestreefd.
Daarom ook dat ik schreef dat het meer mocht zijn...
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Petra D schreef: 13 mei 2022, 11:36Ook lees je op sommige websites dat er een belasting zal komen op wat je teveel opwekt en injecteert of op het vermogen van de omvormer, ik twijfel daarom om nu in een grotere installatie te investeren als je daardoor dan misschien ook nog meer op moet betalen in de toekomst...
Er zijn inderdaad wat onzekerheden:
  • Komt er een belasting op wat je teveel opwekt?
  • Komt er een belasting op het vermogen van de omvormer?
  • Komen er dynamische tarieven voor injectie: bij veel wind, koude dag en zonnig is de energie minder waard dan op een grijze, windstille dag. Maar op een grijze, windstille dag brengen meer zonnepanelen natuurlijk ook wel meer op dan minder....
  • Als meer en meer mensen PV leggen, is de kans groter dat de spanning op sommige momenten teveel stijgt en dan schakelt de omvormer zich uit.
  • Energie is op momenten zodanig goedkoop te produceren, dat ermee smossen geen probleem is. Iemand die airco installeert, terwijl screens ook zouden kunnen helpt de energietransitie niet vooruit. Net zoals iemand die vroeger het openbaar vervoer nam, maar nu kiest voor de deelauto ook de mobiilteitsproblemen niet verhelpt.
Maar wat ook waar is:
  • Superveel energie (dus meer dan elektriciteit alleen) importeren we van buiten ons huis/gemeente/land/... Energie is de motor van vooruitgang, dat dichtbij houden lijkt alvast goed.
  • Teveel mensen houden niet bij hoe goed of slecht hun PV-investering rendeert. Sommige hebben hun PV al járen geleden terugverdiend, hebben nu nog steeds een erg goed rendement, maar staan toch op hun achterste poten bij het einde van de terugdraaiende teller.
  • Staar je niet blind op een keer een omvormer die uitvalt: blijf het vorige puntje in het oog houden. Het kan zelf een goed idee zijn om meer dan 10 kWp te leggen, maar een omvormer van 10 kW te nemen. Je haalt dan misschien niet altijd het maximum, maar in de wat mindere periodes haal je ook wel meer opbrengst. Zie bv. ook 39% meer zonnestroom, door 3% weg te gooien.
  • Hoe meer mensen PV leggen, hoe groter die groep, hoe meer je ook rekening moet houden met die groep. Uit de Vreg marktmonitor blijkt dat 16,13% van de Vlaamse gezinnen zonnepanelen heeft, dus daar is wel nog wat groeimarge.
  • Hoe meer geïnjecteerd wordt, hoe meer interesse er zal komen voor verschuiven van verbruik, voor elektrificatie, voor opslag.
  • Het is een relatief onderhoudsarme investering en neemt geen extra plaats in. Zelf je energie opwekken is gemakkelijker dan je eigen groenten kweken :D .
Maar dat allemaal gezegd zijnde: mijn ouders overwegen ook van PV te leggen. Ik denk van hen 5600 Wp aan te raden, maar 11200 Wp zou ook kunnen... Van die laatste is de TVT wel langer (subsidie weegt minder door, omvormer zal moeten aftoppen), maar eens alles terugverdiend is, verdien je per jaar natuurlijk wel meer op de PV dan als je er minder hebt. Ik vermoed dat ze zullen kiezen zoals bij de popcorn in de cinema: de meeste nemen net-niet het duurste aanbod ;-).
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
lennertm
lid

Bericht door lennertm »

Hangt er ook een beetje van af welke andere renovaties er nog moeten gebeuren natuurlijk. Ik heb nu bvb spijt van het vernieuwen van de leidingen, radiatoren en gasketel voor cv. Mocht ik mij enkele jaren geleden beter geïnformeerd hebben, dan had ik toen hoogstwaarschijnlijk een zo groot mogelijke PV installatie en WP laten plaatsen.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

m2ts schreef: 14 mei 2022, 07:26
Petra D schreef: 13 mei 2022, 11:36Ook lees je op sommige websites dat er een belasting zal komen op wat je teveel opwekt en injecteert of op het vermogen van de omvormer, ik twijfel daarom om nu in een grotere installatie te investeren als je daardoor dan misschien ook nog meer op moet betalen in de toekomst...
Er zijn inderdaad wat onzekerheden:
  • Komt er een belasting op wat je teveel opwekt?
  • Komt er een belasting op het vermogen van de omvormer?
  • Komen er dynamische tarieven voor injectie: bij veel wind, koude dag en zonnig is de energie minder waard dan op een grijze, windstille dag. Maar op een grijze, windstille dag brengen meer zonnepanelen natuurlijk ook wel meer op dan minder....
  • Als meer en meer mensen PV leggen, is de kans groter dat de spanning op sommige momenten teveel stijgt en dan schakelt de omvormer zich uit.
  • Energie is op momenten zodanig goedkoop te produceren, dat ermee smossen geen probleem is. Iemand die airco installeert, terwijl screens ook zouden kunnen helpt de energietransitie niet vooruit. Net zoals iemand die vroeger het openbaar vervoer nam, maar nu kiest voor de deelauto ook de mobiilteitsproblemen niet verhelpt.
Maar wat ook waar is:
  • Superveel energie (dus meer dan elektriciteit alleen) importeren we van buiten ons huis/gemeente/land/... Energie is de motor van vooruitgang, dat dichtbij houden lijkt alvast goed.
  • Teveel mensen houden niet bij hoe goed of slecht hun PV-investering rendeert. Sommige hebben hun PV al járen geleden terugverdiend, hebben nu nog steeds een erg goed rendement, maar staan toch op hun achterste poten bij het einde van de terugdraaiende teller.
  • Staar je niet blind op een keer een omvormer die uitvalt: blijf het vorige puntje in het oog houden. Het kan zelf een goed idee zijn om meer dan 10 kWp te leggen, maar een omvormer van 10 kW te nemen. Je haalt dan misschien niet altijd het maximum, maar in de wat mindere periodes haal je ook wel meer opbrengst. Zie bv. ook 39% meer zonnestroom, door 3% weg te gooien.
  • Hoe meer mensen PV leggen, hoe groter die groep, hoe meer je ook rekening moet houden met die groep. Uit de Vreg marktmonitor blijkt dat 16,13% van de Vlaamse gezinnen zonnepanelen heeft, dus daar is wel nog wat groeimarge.
  • Hoe meer geïnjecteerd wordt, hoe meer interesse er zal komen voor verschuiven van verbruik, voor elektrificatie, voor opslag.
  • Het is een relatief onderhoudsarme investering en neemt geen extra plaats in. Zelf je energie opwekken is gemakkelijker dan je eigen groenten kweken :D .
Maar dat allemaal gezegd zijnde: mijn ouders overwegen ook van PV te leggen. Ik denk van hen 5600 Wp aan te raden, maar 11200 Wp zou ook kunnen... Van die laatste is de TVT wel langer (subsidie weegt minder door, omvormer zal moeten aftoppen), maar eens alles terugverdiend is, verdien je per jaar natuurlijk wel meer op de PV dan als je er minder hebt. Ik vermoed dat ze zullen kiezen zoals bij de popcorn in de cinema: de meeste nemen net-niet het duurste aanbod ;-).
Ik geloof helemaal niet dat ze zonnestroom gaan belasten, we hebben er gewoon meer van nodig.

Feit is: als je inkomsten belast, dan moet je de investering laten aftrekken.

Als je nu zonnepanelen legt, dan is het rendement goed, maar niet zo goed dat je er rijk van wordt. Terugverdientermijnen zitten nu rond de 6-8 jaar (rekening houdend met digitale teller en injectietarieven) dat je dat noet kan belasten zonder dat de hele bevolking zich er van af keert.

Niks is risicoloos, maar ik durf het toch aan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”