Mono of verzwaren naar driefasig systeem?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Airwolfke
junior lid
Installatie Land: België

Mono of verzwaren naar driefasig systeem?

Bericht door Airwolfke »

Ik zit momenteel met een nieuwbouw woning met monofasig elektriciteitssysteem, pas in gebruik genomen.
Als ik 4 op de 5 mensen raad vraag dan zeggen ze om best over te stappen naar driefasig systeem.

Ik heb offerte laten opmaken bij Fluvius en komt op 880euro om te verzwaren naar driefasig systeem. Uiteraard moet de elektrieker nog langs komen, nieuwe keuring van electriciteit, enfin, ik zal mogen blij zijn als ik er met 1500-1600euro vanaf kom voor de verzwaring.

Waarom driefasig systeem? Inductiekookplaat die blijkbaar 7000w kan trekken, op zich nog niet zo'n probleem.
Ik denk vooral aan de toekomst, die elektrische wagen zal er uiteindelijk wel komen zeker, vanaf 2029 alle nieuwe wagens moeten elektrisch zijn. Dan zit je maar beter op een driefasig systeem om op te laden anders duurt het een pak langer.

Als ik nu zou aansluiten op monofasig systeem zal ik omvormer nodig hebben voor dit systeem neem ik aan, en als ik verzwaar naar driefasig systeem dan zal ik wellicht een nieuwe omvormer nodig hebben...?

Dus heb ik het bij het rechte eind dat de keuze om te verzwaren naar drie fasig systeem een goede keuze is momenteel?

bedankt!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Mono of verzwaren naar driefasig systeem?

Bericht door janus »

En waarom moet je zo snel laden dan, "normaal" kan de wagen de hele nacht opladen, denk ook aan het capaciteitstarief, iedereen wil juist zo langzaam mogelijk laden.
Als ik nu zou aansluiten op monofasig systeem zal ik omvormer nodig hebben voor dit systeem neem ik aan, en als ik verzwaar naar driefasig systeem dan zal ik wellicht een nieuwe omvormer nodig hebben...?
Niet nodig, je zit nu ook aangesloten op een 3 fase net, alleen komt er maar 1 fase in je huis binnen.
Dus heb ik het bij het rechte eind dat de keuze om te verzwaren naar drie fasig systeem een goede keuze is momenteel?
Ik zie daar geen enkel voordeel in, alleen maar kosten.
Als ik 4 op de 5 mensen raad vraag dan zeggen ze om best over te stappen naar driefasig systeem.
Aan wie vraag je dat dan??
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Airwolfke
junior lid

Bericht door Airwolfke »

janus schreef: 12 mei 2022, 08:34 En waarom moet je zo snel laden dan, "normaal" kan de wagen de hele nacht opladen, denk ook aan het capaciteitstarief, iedereen wil juist zo langzaam mogelijk laden.

omdat ik met digitale meter zit en ik kan mij voorstellen dat als die elektrische wagen er komt ik het best de wagen oplaad op het moment dat de zon schijnt...? auto opladen en zo snel mogelijk terug kunnen rijden...?
Niet nodig, je zit nu ook aangesloten op een 3 fase net, alleen komt er maar 1 fase in je huis binnen.
Ik zie daar geen enkel voordeel in, alleen maar kosten.
Aan wie vraag je dat dan??
mensen die de zonnepanelen verkopen en mijn vader :-)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Voor de zonnepanelen heeft het meestal geen nut.
Waar je vader zijn antwoord op gebaseerd is weet ik natuurlijk niet, hopelijk weet hij het zelf wel en heeft hij dat ook aan jouw uitgelegd?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

janus schreef: 12 mei 2022, 08:34 En waarom moet je zo snel laden dan, "normaal" kan de wagen de hele nacht opladen, denk ook aan het capaciteitstarief, iedereen wil juist zo langzaam mogelijk laden.
En tegelijkertijd moet je de stroom verbruiken op het moment dat die geproduceerd wordt, dus overdag. :roll:
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Beetje genuanceerd antwoorden:

Ja, capaciteitstarief komt er aan, maar vervangt een vaste distributieprijs.
Als je meer gaat verbruiken door WP, electrische auto, dan is een piek van 10-15kw niet je eerste zorg.

Je kan zonnepanelen dus op 1 fase zetten, maar dan ben je beperkt tot 5 kW omvormervermogen.
Op dit moment is de injectievergoeding alleen al interessant genoeg om zo veel mogelijk panelen te leggen.
Ik leg op dit moment mijn 2de installatie en schakel ook over van 1F naar 3F.

Je kookplaat is je kleinste zorg. Ja, die heeft een aansluitvermogen van 7kW, maar meestal staan niet alle 4 pitten op vol vermogen (en indien wel, dan niet voor lang), en een zekering van 40A kan je makkelijk een paar minuten tot 50A belasten zonder dat ze af slaat.

Zowat elke EV krijg je op een nacht aan 7kW vol geladen, maar als het eens sneller moet, dan kan het.
En als er 2 EV's komen, kan heb je wat meer stroom nodig....

Dus ja, ik zou 3F nemen, en je dak zo vol als mogelijk leggen met panelen.
Laatst gewijzigd door Tommie1 op 12 mei 2022, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dus ja, ik zou 3F nemen, en je dag zo vol als mogelijk leggen met panelen.
Als de aanschafprijs geen rol speelt is dat inderdaad op dit moment het beste.
.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

janus schreef: 12 mei 2022, 12:23
Dus ja, ik zou 3F nemen, en je dag zo vol als mogelijk leggen met panelen.
Als de aanschafprijs geen rol speelt is dat inderdaad op dit moment het beste.
Je kan het financieren aan 1.4% met een groene lening, en dat doe ik ook...
Niet omdat het moet, wel omdat het kan.
Airwolfke
junior lid

Bericht door Airwolfke »

Ik heb het budget ervoor gereserveerd dus op zich is dat niet direct het probleem.
Ik wil gewoon de beste keuze maken zonder later al te veel problemen te hebben om de installatie te moeten gaan upgraden...
Tommie1, je vertelt dat het capaciteitstarief eraan komt en de vaste distributieprijs vervangt. Wanneer wordt dit geswitcht?
Dit heeft niets te maken met of je nu een digitale meter hebt of niet?
leiepisser
Senior lid

Airwolfke schreef: 12 mei 2022, 12:34 Dit heeft niets te maken met of je nu een digitale meter hebt of niet?
Jawel. Bij een digitale meter worden de pieken effectief gemeten, bij een analoge betaal je een forfait.
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Idd, enkel de digitale meter kan die pieken meten.
Normaal zou het capaciteitstarief er komen op 1 Juli, maar er is sprake over uitstel.

Sowieso krijg je een digitale meter als je van 1F naar 3F gaat.
Airwolfke
junior lid

Bericht door Airwolfke »

leiepisser schreef: 12 mei 2022, 12:45
Airwolfke schreef: 12 mei 2022, 12:34 Dit heeft niets te maken met of je nu een digitale meter hebt of niet?
Jawel. Bij een digitale meter worden de pieken effectief gemeten, bij een analoge betaal je een forfait.
wat betekent dit dan concreet met mijn digitale meter?
leiepisser
Senior lid

Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

Tommie1 schreef: 12 mei 2022, 12:14

Zowat elke EV krijg je op een nacht aan 7kW vol geladen, maar als het eens sneller moet, dan kan het.
En als er 2 EV's komen, kan heb je wat meer stroom nodig....

Dus ja, ik zou 3F nemen, en je dak zo vol als mogelijk leggen met panelen.
Meten is weten zoals velen hier altijd zeggen.
“Wat als” is geen reden om maar iets te voorzien dat je misschien niet nodig hebt. Misschien staat er wel een publieke laadpaal om de hoek of op je locatie om in die enkele gevallen even snel te laden.

Zelfs als je nu met benzine/diesel rijdt, kan je eenvoudig nagaan wat uw ritten zijn, hoeveel tijd ertussen etc. In principe gaat uw rijgedrag of -noden niet ineens anders zijn met een EV

Het zou mij verbazen dat met een gemiddelde van 40km/dag voor de bevolking een meerderheid van de bevolking elke dag en/of nacht 70kWh moet laden, laat staan met twee wagens… die personen die de ene lange rit na de andere doen zijn echter uitzonderingen, niet de regel.
We moeten dringend afstappen van het feit dat uw batterij vol moet zijn bij elke rit, doe je met de dieselwagen ook niet, en zelfs met mijn PHEV moet ik dat niet altijd doen.
Mbog
junior lid

Bericht door Mbog »

@Airwolfke Ik zit in dezelfde situatie en plan ook een verzwaring toekomstgericht.
Nieuwe nettarieven gaan in vanaf 01/07, wel enkel voor mensen met een digitale meter.
https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven

Ik ben zelf nog aan het nagaan of de keuring van 3-fasen omzetting en zonnepaneel installatie kan gecombineerd worden. Ik vermoed dan wel dat zonnepaneel installatie pas aangeloten kan worden eenmaal de nieuwe meter er staat, wat dan weer afhangt van Fluvius wachttijd.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”