PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Bericht door thomasb »

VenimK schreef: 13 nov 2021, 17:49
thomasb schreef: 13 nov 2021, 15:42
VenimK schreef: 11 nov 2021, 06:44

Hier is mijn PvDiary setup
PvDiary
@VenimK Er klopt iets niet met je orientatie in de configuratiefile van je PVdiary (er staat blijkbaar 284 graden, dit is NNW). Ik denk dat je orientatie eerder rond 175 Graden zou moeten zijn. Best veranderen, en dan komt de gele lijn (clear-sky opbrengst) ook overeen met je echte opbrengsten.
Laat maar weten als het aangepast is dan kijk ik nog eens.
Groetjes, Thomas

PS: ik zoe ook dat je longitude en latitude onveranderd hebt gelaten in je configuratiefile. Dit is niet erg als je ergens tussen Antwerpen en Brussel woont, maar je krijgt een beter resultaat door die waarden ook exact in te geven.
Thx' zal dit morgen es nakijken en aanpassen
Prima. Nog een vaststelling. Je schrijft dat je "LG 360Wp black frame" panelen hebt. Hoe kom je dan op 3762 Wp? Zou eerder een veelvoud van 360 moeten zijn. Hoeveel panelen heb je? 12? Dan heb je 12x360 Wp = 3960 Wp ...
Dit misschien ook ineens rechtzetten, want anders zul je geen aftopping zien in PVcalc.
Groetjes, Thomas
VenimK
lid

Bericht door VenimK »

thomasb schreef: 13 nov 2021, 18:19
VenimK schreef: 13 nov 2021, 17:49
thomasb schreef: 13 nov 2021, 15:42
@VenimK Er klopt iets niet met je orientatie in de configuratiefile van je PVdiary (er staat blijkbaar 284 graden, dit is NNW). Ik denk dat je orientatie eerder rond 175 Graden zou moeten zijn. Best veranderen, en dan komt de gele lijn (clear-sky opbrengst) ook overeen met je echte opbrengsten.
Laat maar weten als het aangepast is dan kijk ik nog eens.
Groetjes, Thomas

PS: ik zoe ook dat je longitude en latitude onveranderd hebt gelaten in je configuratiefile. Dit is niet erg als je ergens tussen Antwerpen en Brussel woont, maar je krijgt een beter resultaat door die waarden ook exact in te geven.
Thx' zal dit morgen es nakijken en aanpassen
Prima. Nog een vaststelling. Je schrijft dat je "LG 360Wp black frame" panelen hebt. Hoe kom je dan op 3762 Wp? Zou eerder een veelvoud van 360 moeten zijn. Hoeveel panelen heb je? 12? Dan heb je 12x360 Wp = 3960 Wp ...
Dit misschien ook ineens rechtzetten, want anders zul je geen aftopping zien in PVcalc.
Groetjes, Thomas
Kan het wel aanpassen in /home/pvdiary2/pvdiary.cfg
[CSV_params] => ;0,1,0
[CSV_time] => dd/MM/yyyy HH:mm:ss
[gsc_name] => GSC
[day1] => 20210127
[RIPday] =>
[use_dlst] => 1
[gsc_cost] => 300
[ele_cost] => 0.18
[kg_co2_kWh] => 0.5
[co2_km] => 0.1
[pv_watt] => 3960
)

)

[web] => Array
(
[url_local] => /www/index.html
[expected_str2time] => today
[data_dir] => data/
[top_count] => 10
[zonstraal] =>
[static_dir] => /home/pvdiary2/httpd/www/
)

[path_data] => /home/pvdiary2/data/
[path_log] => /home/pvdiary2/log/
[pv_info] => Array
(
[longitude] => 4.247
[latitude] => 51.213
[location] => Donkvijver86
[contact] => XXXXXXXX
[show_max] => 7
[refresh] => 5

Maar alles blijft zoals het stond op de pagina's
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Het zijn die parameters die je moet aanpassen (pas op, dit zijn mijn data, je moet die dus vervangen met die van jou):

Code: Selecteer alles

[pv_info]
longitude = "4.385"
latitude = "51.134"
en deze:

[pv_string_1]
pv_az = "232"
pv_roof = "45"
pv_watt = "5500"
pv_temp_coeff = "-0.48"
Daarna via het dashboard van PVdiary:
- export all-data
- sync WEB met "all pages" aangevinkt.

Groetjes, Thomas
VenimK
lid

Bericht door VenimK »

thomasb schreef: 14 nov 2021, 13:06 Het zijn die parameters die je moet aanpassen (pas op, dit zijn mijn data, je moet die dus vervangen met die van jou):

[pv_info]
longitude = "4.385"
latitude = "51.134"
en deze:

[pv_string_1]
pv_az = "232"
pv_roof = "45"
pv_watt = "5500"
pv_temp_coeff = "-0.48"
Daarna via het dashboard van PVdiary:
- export all-data
- sync WEB met "all pages" aangevinkt.

Groetjes, Thomas
OK, aanpassingen zijn gemaakt 11*360=3960
fluppie
lid

Bericht door fluppie »

Ik was benieuwd of het mogelijk was om extra veld met het teruglever vermogen van de omvormer toe te voegen. Zodoende kunnen de effecten van clipping bestudeerd worden :-).
Volgens PVcalc kon ik vandaag net geen 36kWh opwekken. Mijn omvormer heeft er 33.2 weten op te wekken. Het was natuurlijk niet 100% clear-sky maar toch zag ik op de 4kW omvormer een vlakke curve van 12h15 tot 14h55
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... eff2=-0.27

Nu was ik benieuwd hoeveel door clipping komt en hoeveel vermoedelijk door die enkele wolken die vandaag rondzwierven.
PV Calc zei 6 Wh/Wp waar ik vandaag op 5,5 Wh/Wp gestrand ben.

BTW ik gebruik nu -0.27, deze waarde komt van Uoc (bèta) of moet ik -0.35 van Pmpp (gamma) gebruiken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Dag fluppie,

Dit zou ongeveer zo eruit zien:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... &max2=2000
Ik zie dat je vlakke curve hebt tussen 12u15 en 14u55 terwijl PVCalc dit enkel tussen 13u en 14u voorspelt. Dit kan een heleboel oorzaken hebben, is dus moeilijk te achterhalen (wind, temperatuur, zuiverheid van de lucht, nauwkeurigheid van de parameters van je installatie, ...).

Ik ben deze functie nog aan het testen voor ik ze officieel op de site van PVCalc zet. Maar als iedereen die dit leest bevestigd dat het goed werkt dan doe ik dit direct ;-)
Link naar testversie is dus: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html

Groetjes, Thomas
fluppie
lid

Bericht door fluppie »

Haha, het zat dus al in de pipeline :). Ik denk dat je de keuze moet hebben om een omvormer vermogen enkel toe te passen op de totaalcurve, want mijn strings kunnen individueel ook tot 4000W gaan, mocht de oost of west kant bijna 0 doen, wegens in de schaduw. Dit geeft nu een vertekend beeld :).
En uiteraard voor mensen die per dakhelft een aparte omvormer installeren, daar is de huidige layout wel goed voor.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

ziet er al erg goed uit Thomas :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

fluppie schreef: 09 mei 2022, 15:09 Haha, het zat dus al in de pipeline :). Ik denk dat je de keuze moet hebben om een omvormer vermogen enkel toe te passen op de totaalcurve, want mijn strings kunnen individueel ook tot 4000W gaan, mocht de oost of west kant bijna 0 doen, wegens in de schaduw. Dit geeft nu een vertekend beeld :).
En uiteraard voor mensen die per dakhelft een aparte omvormer installeren, daar is de huidige layout wel goed voor.
Idd fluppie, als je een omvormer hebt die 4000W op elke string aankan dan kan dit momenteel niet in de testversie van PVcalc. Ik zal eens moeten nadenken, maar ik doe dit in het algemeen enkel bij slecht weer ;-) Bij goed weer zit ik in de tuin of op mijn fiets ;-) Het kan dus nog even duren ...
Groetjes, Thomas
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Misschien kun je PvCalc ook aanpassen aan de laatste rekenwaardes die JRC gebruikt, nu geeft PvCalc een stuk minder opbrengst aan dan JRC?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

janus schreef: 12 mei 2022, 12:27 Misschien kun je PVcalc ook aanpassen aan de laatste rekenwaardes die JRC gebruikt, nu geeft PvCalc een stuk minder opbrengst aan dan JRC?
Hi Janus,
PVcalc berekent alles zuiver theoretisch op basis van de gemiddelde weerdata in Ukkel. Die data (per maand: min en max temperatuur, windsnelheid, zonneschijnduur) haal ik uit de tabellen zoals op de website van het KMI:
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... emeenheden
Natuurlijk schijn de zon meer in de laatste jaren dan "gemiddeld" bij het KMI ;-)
JRC gebruikt het gemiddelde van echt geobserveerde instraling per locatie over de laatse 5 jaren denk ik.

Rechts bovenaan in PVcalc kun je ook kiezen om "echte" weerdata te gebruiken. Deze komen ook van het KMI en zijn geldig voor Ukkel (JRC heeft veel meer data dan ik), voorbeeld:
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... 0/november
Ik zie net dat ik dit al lang niet meer geupdate heb, zal dit een van de volgende dagen nog eens doen, en dan nog eens vergelijken met wat echte PV installaties om te zien of er een te groot verschil is.

Groetjes, Thomas
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Dag iedereen,

Ik heb de weerdata in PVcalc geüpdated tot en met april 2022, en ook de gemiddelden want ik had gezien dat ook het KMI dit aangepast heeft.

@janus : met de weerdata-selectie in de dropdown rechts vanboven kun je bv het jaar 2021 kiezen en dan de echte jaaropbrengst van je PV installatie vergelijken met wat PVcalc berekend heeft voor dat jaar. Voor mij zit PVcalc maar 2 percent erboven, maar ik heb ook lichtjes schaduw in de winter wat PVcalc natuurlijk niet weet ;-)
Ook belangrijk om te weten: PVcalc gebruikt de zonneschijnduur per maand zoals aangegeven bij het KMI ten opzichte van de totale zonneschijnduur als er nooit een wolk zou zijn (clear-sky dus). Maar PVcalc gaat ervan uit dat dit gelijk verdeeld is over elke dag. Als er dus 's ochtends altijd mist is waar je woont dan kloppen de berekeningen dus niet 100%.
100% is sowieso niet haalbaar, ben al blij met 2% foutmarge bij mij.

Groetjes, Thomas
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu: Prachtig Thomas
.

LanterFanter
lid

Bericht door LanterFanter »

thomasb schreef: 09 mei 2022, 14:40
Ik ben deze functie nog aan het testen voor ik ze officieel op de site van PVCalc zet. Maar als iedereen die dit leest bevestigd dat het goed werkt dan doe ik dit direct ;-)
Link naar testversie is dus: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index1.html
Thomas,

Het werkt.
Met aftopping voorspeld PVcalc 2.5% minder opbrengst voor mijn situatie.

Ik had gerekend op 2%.
Per maand (een dag als referentie gebruikt) had ik het oppervlak van de vakjes boven het omvormer vermogen geteld en dat gedeeld door het totaal aantal vakjes onder de volledige curve. Deze verhouding toegepast op de JRC opbrengst.

LanterFanter
Plaats reactie

Terug naar “Interessante websteks”