Eneco Zon & Wind Flex

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
fotoon
lid
Installatie Land: België

Eneco Zon & Wind Flex

Bericht door fotoon »

Vorig jaar in september deed ik de V test om te zien of bij overstap er nog wat voordeel te rapen viel. Was klant bij Essent met de formule voorafbetaling en dat werkte goed. Toen het automatisch een Luminus Basic contract werd, dacht ik er aan terug naar Eneco te gaan en vond de formule Zon & Wind Flex met een vast contract voor een jaar en €185 korting bij overstap. De maandelijkse voorschotten waren laag bij Eneco >€5,30. De start van het contract was op 13 oktober2021. Vorige week kreeg ik plotseling een rekening gepresenteerd met als titel Jaarafrekening.
Wat de reden van deze tussentijdse rekening lijkt te zijn, laat zich raden. Mijn voorschot was te laag voor deze moeilijke tijden voor Energieleveranciers. Ik roep uw hulp in bij volgende bedenkingen:
Ten eerste viel op dat vanaf 13 oktober tot 1 november 2021 men 20 dagen rekende. De gevraagde afname/injectie resp. 109/82 werden door mij nagerekend en juist bevonden tot en met 31 okt 2021. De Eneco jaarafrekening zegt 13/10/2021-1/11/2021 Dit zijn inderdaad 20 dagen, maar voor een jaarafrekening heeft men de 19 dagen met een dag opgerekt om een gewenst doel te bereiken.
Ten tweede werd er een energiecomponent aangerekend van 28,463 €c voor de 109 afgenomen kWh.
(alle bedragen zijn incl. 21% BTW).
De prijskaart voor oktober 2021 vermeldt echter 14,92€c voor dit product. Men gaf me ook een hoger bedrag terug voor de 82 kWh injectie: 15,549 €c i.p.v. de 12,66 €c die op hun fiche stond.
Vervolgens trachtte ik uit te zoeken of er ook met de vaste componenten was gerommeld. Deze uitdaging werd een moeras van wel of niet bijgevoegde onderdelen enz. Hier kwam ik niet goed uit. Als je 20 dagen rekent, kom je hoger uit, maar hoeveel? Ik heb mijn best gedaan de administratie mijn bevindingen voor te leggen en wacht op antwoord.
Met alle plussen en minnen legde Eneco toch een factuur voor van een kleine 30 euro voor die 19 dagen, terwijl het m.i. het maar de helft is.
Tenslotte werd mijn motivatie versterkt hierin te duiken door het bericht van een plotselinge verhoging van het voorschotsbedrag tot wel .... 100 euro per maand. Maar met het schuivertje werd het al snel 50.
Eneco heeft me teleurgesteld, hoewel ik van vroeger goede herinneringen heb. Kan iemand mij nog tips geven of wijzen op eventueel verkeerde aanpak van deze zaak. Driemaal telefonisch een half uur geprobeerd te bereiken, werkt dus niet. Dan maar mailen.
Opvallend is dat Luminus bij de facturen wel zeer gedetailleerd is en een positie achter de komma meer aangeeft dan Eneco voor de kWhprijs.
Groetjes allemaal, Fotoon
fotoon
lid

Re: Eneco Zon & Wind Flex

Bericht door fotoon »

Vandaag nog vervolg.....
Na nog twee mails en evenveel chatpogingen bij Eneco, maar besloten dit verhaal te beëindigen en een nieuw avontuur aan te gaan.
Vergeten was ik nog te melden dat bij voorgaand bericht, toen ik in sept 2021 bij MijnEnergie op de formule Zon&Wind Flex uit kwam, deze gebaseerd was op een energiecomponent van 9,93€c per afgenomen kWh, enkelvoudige meter.
Echter de prijs voor oktober werd maar liefst met ruim 50% verhoogd tot 14,92 €c. Ja zo kunnen we ze wel vangen die overstappers!
Ben voor een jaar bij Luminus met formule Optimal klant geworden; korting van ruim 7 €c voor een afgenomen kWh, nog wat kleine kortingskes en vooral ook vanwege de goede injectieprijs van een kleine 20 €c voor mijn 2700 kWh surplus, want mijn naam is niet voor niets Fotoon ! ;-)
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

En wat is dan de uiteindelijke afnameprijs?
Een korting van 7ct is mooi, maar als de basisprijs ongekend is….
fotoon
lid

Bericht door fotoon »

@Tommie1
De kWh verbruikskost is 29,17 €c, dus met de korting eraf wordt het 21,49€c per kWh. Er is de 10€ omdat alles online geregeld wordt en de extra korting na 11 maanden van €21,20
Fotoon
johan001
lid

Bericht door johan001 »

Het is wat met Eneco , ik heb momenteel recht op het sociale tarief maar mijn voorschot bedrag is niet veranderd, na meer dan een uur aan de telefoon wachten kreeg ik iemand aan de lijn . Ik had geen reden tot klagen mijn voorschot factuur was toch gezakt . 6% btw ipv 21% btw . Een mail gestuurd wacht nog altijd op antwoord.
fotoon
lid

Bericht door fotoon »

Henderik van Eneco reageerde met de boodschap dat alles correct verlopen was. Dit roept bij meer vragen op dan antwoorden.
Kan hier iemand mij helpen zijn gedachten te volgen als ik mijn jaarfactuur toon evenals de Enecofiche Zon & Wind Flex van oktober 2021?
Is hier ruimte voor op het forum of gaat dit te ver? Hoe kan ik die twee dan uploaden?
Ik wil graag weten waarom er zo anders gedacht kan worden.
Fotoon
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Voor plaatjes te uploaden ie hier:
viewtopic.php?t=172
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
fotoon
lid

Bericht door fotoon »

Bedankt, Janus, voor de verwijzing.
Eneco wenst vanmorgen niets te wijzigen in hun factuur en dat is wel vreemd, lijkt me.
Het probleem betreft dus een jaarafrekening, eindigend op 31 oktober, en als beginnend afnemer vanaf 13 oktober er m.i. maar 19 dagen zijn.
Als het een jaarrekening is die eindigt op 1 november, kloppen de 20 dagen, maar heb ik een probleem met het begrip jaarrekening.
Ten tweede is er energiecomponent die bij de berekening van de factuur wordt gebruikt en ik nergens anders kan terugvinden en lijkt uit de lucht gegrepen. Ik mag me toch verwachten aan de toepassing van de tarieven die Eneco heeft vastgesteld voor de maand oktober 2021 en in bijlage getoond wordt.
Dus is er iemand met meer verstand dan ikzelf die me bij deze analyse kan helpen??
Fotoon
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Die prijsvergelijkingen zijn een moeras.

En ja, tussen september en oktober- november is de energieprijs snel beginnen stijgen, maar die worden niet willekeurig berekend, maar wel op basis van een aantal officiële parameters. Bij sommige zijn dat maandelijks aangepaste prijzen, bij andere per kwartaal. Normaal is dat verschil klein, behalve in deze enorm volatiele tijden...

Je hebt een inschatting gekregen gebaseerd op amper 2 weken, dat zegt niet veel.

Je voorschot van 50 of 100€ zal waarschijnlijk wel volstaan, maar je krijgt het toch terug. Enkel bij Mega of een andere leverancier die op de rand van failliet staat zou ik lastig doen.
Vermits je een digitale meter hebt zou ik na een aantal maanden opnieuw je voorschot laten simuleren en de prijs laten aanpassen.

Je factuur lijkt me behoorlijk correct.
fotoon
lid

Bericht door fotoon »

Het blijkt dat ik me toch vergist heb met die energiecomponent bij mijn Eneco Zon % Wind Flex. De prijs wordt pas achteraf berekend per kwartaal. Omdat de formule bij Variabel was ingedeeld, meende ik met hun prijzenfiche zelf de kost te kunnen berekenen. Maar die is pas achteraf bekend. BIj Flex Variabel koopt men van tevoren in. Dat had ik liever gehad maar verklaart veel en belooft nog meer want voor het laatste kwartaal van 2021 zal dat ronde de 48€c per kWh uitkomen voor de energiecomponent. En dan komt Putin nog! We zullen het wel overleven.
Die 20 dagen blijven discutabel; Fluvius telt tot en met 31 oktober, Eneco doet er een dagje bij, maar goed, we gaan er toch maar een einde aan breien aan dit verhaal.
Bedankt voor het lezen en sorry dat ik het toch niet goed begrepen had met die prijsberekening van de energiecomponent.
Henderik van Eneco heeft zich goed verweerd na een halve week contact zoeken. Hij heeft toch moeite gedaan mij meer uitleg te geven en dat pleit voor Eneco. Toch maar naar Luminus vanwege het hogere injectietarief. Betalen moeten we toch.
Fotoon
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”