Home Assistant Onderwerp is opgelost

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Re: Home Assistant

Bericht door lennie »

Niet dus. Die integratie werkt NIET met oudere SMA omvormers zoals mijn Sunnyboy 4000 TL-21. Die oudere omvormers beschikken namelijk nog niet over de benodigde webinterface waar deze integratie gebruik van wil maken. Ze kunnen dus enkel via de (manueel te configureren) modbus integratie uitgelezen worden.
18x ET Solar P660250WW 4500 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 13°
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE 4920 Wp | Waiting for new inverter.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Ondertussen doet de template bij mij het terug.
De name van de sensor (PV_Vermogen_AC) tussen aanhalingstekens geplaatst en hij doet het weer. :shock:
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Ondertussen draai ik enkele weken het Home Assistant Operating System op een Intel NUC ipv in een docker container op m'n NAS.

Ik moet zeggen: wat een verademing! De supervisor met alle mogelijke add-ons maakt het leven zo veel makkelijker. Updates worden gewoon netjes aangemeld en zijn véél eenvoudiger te installeren. En vooral: het hele systeem draait nu ècht wel een pak stabieler. Op m'n NAS liet ik HA dagelijks rebooten omdat hij anders dreigde vast te lopen, en dat desondanks nog regelmatig deed. Nu op de NUC blijft hij gewoon stabiel draaien. Ondanks mijn niet altijd zo even handige experimenten.

De NUC die ik gebruik is een i3 met 8Gb RAM en 120Gb SSD.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Hoeveel verbruikt zo een NUC eigenlijk in vergelijking met een raspberry pi
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Eerlijk... ik heb het nog niet gemeten. Maar volgens deze review (https://tweakers.net/productreview/1092 ... i3ryh.html) zou het zo'n 9W moeten zijn.

Dat is toch ruim 5x minder dan mijn NAS die ik nu enkel nog overdag laat opstarten (als de PV productie heeft dus) tenzij ik hem specifiek voor het een of ander nodig heb, dan kan ik 'm nog altijd met WOL wakker maken.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Ondertussen ben ik verder bezig met het plaatsen van Shelly modules achter mijn schakelaars om mijn installatie wat slimmer te maken. Echter op 1 plaats (verlichting van de kelder) ervaar ik een vreemd probleem met de Shelly modules. Misschien dat andere Shelly gebruikers kunnen meedenken.

Uitgangssituatie: 1 TL lamp bediend dmv een enkelpolige schakelaar op een gemengde kring. In de bereikbare aftakdoos net onder de welfsels komt toe: de voeding (N + F + aarding), een kabel (N + F + aarding) naar de lamp en 1 5G2,5 naar de schakelaar met daaronder een stopcontact. Stopcontact takt af van de inkomende voeding en 1 zwarte draad vertrekt eveneens van de inkomende voeding naar de schakelaar, via de 2e zwarte draad komt de voeding terug van de schakelaar en zo naar de fasedraad van de lamp.

Ik heb een Shelly 1 geplaatst in de aftakdoos (meeste plaats) die ik daar ook rechtstreeks F en N kan geven. De F retour van de schakelaar gaat ook op de juiste aansluiting van de Shelly en de lamp is ook op de correcte aansluitingen aangesloten. Alles lijkt na aansluiting te werken zowel via de ingebouwde webserver als via de schakelaar en ik start met de integratie in Home Assistant. Echter na een half uur blijkt de Shelly niet meer bereikbaar, is ie ook uit de cliënt lijst van m’n netwerk verdwenen en bij check in de kelder werkt ook de schakelaar niet meer. Ik kan alleen maar besluiten dat de Shelly overleden is. Reset procedure doet ook niets meer.
Ik monteer dus een andere Shelly 1 en deze heeft circa een week correct gewerkt maar is inmiddels met dezelfde symptomen overleden.
Ik heb dan nog een Shelly 1L gebruikt, weerom correct aangesloten (mèt N). Schakelen via de webserver werkte maar op het ogenblik dat ik met de schakelaar wil testen geeft de Shelly (nogal explosief deze keer) de geest.

Er moet dus ergens iets mis zijn met mijn installatie maar ik kom er met mijn verstand niet bij wat. Meten tussen N en F geeft gewoon ca 230v. Ook de telefonische hulplijn met een bevriende elektricien bevestigd mij dat ik alles correct aangesloten heb, maar kon zo op afstand uiteraard ook niet veel meer betekenen.

Iemand enige inspiratie wat ik nog kan testen/meten zonder nog meer Shelly modules op te stoken? Anders wordt het wel een erg dure hobby.
placebo3

Bericht door placebo3 »

Oude tl lampen zijn nefast voor moderne elektronica, hang eens een gewone lamp ipv tl lamp. Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt bij een klant. Bij het aansteken van de tl lamp bleken er 2 led armaturen plots defect.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

@placebo3 zou het vervangen van de TL-buis door een LED TL-buis voldoende kunnen zijn? En gebruik ik dan gewoon de dummy starter of verwijder ik best het voorschakelapparaat volledig?
placebo3

Bericht door placebo3 »

led tl lamp en dummystarter is ok, de hoge ontsteekspanning valt weg.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

placebo3 schreef: 09 mei 2022, 17:54 led tl lamp en dummystarter is ok, de hoge ontsteekspanning valt weg.
Ik kan ondertussen bevestigen dat het probleem hiermee verholpen is. TL lamp vervangen door een LED TL buis met dummy starter. Nieuwe Shelly gemonteerd op net dezelfde wijze als voorheen en dat werkt ondertussen al ruim 2 maanden perfect. Ik heb dan maar alle TL lampen vervangen door LED buizen.

Alleen jammer dat het me 2 Shelly modules gekost heeft om daar achter te komen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Bedankt voor de terugkoppeling :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Nieuwe vraag: heeft er hier iemand ervaring met de integratie van een Shelly H&T in HA?

Bij mij blijft die namelijk op “unavailable” staan terwijl hij in de Shelly app wel netjes zijn waardes doorgeeft.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Dat is vreemd: bij mij staat hij er wel tussen. Staat die "unavailable" bij Configuration > Devices & Services > Shelly? Bij mij staat hij daar als '1 device and 3 entities'.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Bij configuration staat ie er gewoon tussen, maar als ik doorklik op het device staan zowel de Sensoren (humidity en temperature) als de Diagnose (batterijstatus) op "unavailable".
Uiteraard idem in het gemaakte dashboard.

Ik vermoed dat het iets te maken met de slaapstand van de Shelly, maar als de Shelly toch regelmatig updates naar de cloud kan sturen zou hij dat toch ook naar HA moeten doen? En als HA dan de laatst ontvangen waarde zou tonen heb ik wat ik moet hebben.

In de community vind ik er wel een draadje over, maar dat zijn allemaal oudere posts. Daar spreken ze over via MQTT om het op te lossen, maar het zou ook hier zonder moeten kunnen. https://community.home-assistant.io/t/s ... ata/236436
Plaats reactie

Terug naar “Data logging programma's en handleidingen”