SonnenBatterie 10

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Jorgen
junior lid
Installatie Land: België

Re: SonnenBatterie 10

Bericht door Jorgen »

Ik ben ook eens benieuwd wat ze nu gaan doen. De verplichting van Watz als leverancier te nemen was voor mij DE reden om niet voor deze batterij/leverancier te kiezen. Blij dat ik het niet gedaan heb nu.
speedingdevil
lid

Bericht door speedingdevil »

Ben ook blij dat ik in April de Opteco optie links heb laten liggen. Had er toen al een mindergoed gevoel bij.
Bauer BS-6MBB5-GG 330Wp bifacial+Perc 18 (5.940 Wp)
Solis Hybride omvormer 5.0 kW met Pylontech 11Kw
5 x batterij US 2000 C + 1 x batterij kast voor batterijen en energiemeter.
Actief sinds 06 1700 April 21
walter_m
junior lid

Bericht door walter_m »

Uit mail van Opteco betreffende problemen Watz:

Wat betekent dit concreet voor de Smart-E-Grid community en u als klant;

U moet zich geen zorgen maken: voor u verandert er niets,
De werking van Smart-E-Grid is onafhankelijk van de energieleverancier,
U moet momenteel dus geen actie ondernemen,
Opteco / Smart-E-Grid zal zelf op zoek gaan naar een alternatieve energieleverancier,
Al de opgebouwde Smart-E-Grid voordelen (deelname onbalans / aanbrengen nieuwe klanten) blijven geldig.

Wij zullen u zo spoedig mogelijk onze nieuwe energieleverancier voorstellen, zodat we allen met een gerust gemoed klaar zijn om de energietransitie verder te zetten in de komende decennia.

Zou er zelf niet zo gerust in zijn…Ze zeggen wel dat de werking van Smart-E-Grid onafhankelijk is van de energieleverancier. Dus van de verplichting om voor een bepaalde leverancier te kiezen is geen sprake meer. Persoonlijk zal ik er geen last van hebben. Heb al enkele maanden geleden mijn conclusies getrokken en ben dus niet meer bij Watz.
Jorgen
junior lid

Bericht door Jorgen »

Wel grappig dat het verplicht moest om smart egrid te laten werken en nu is het er ineens onafhankelijk van.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Dat noemen ze door de mand vallen. :D
Eigenlijk organiseert Opteco dus een soort verplichte groepsaankoop terwijl het - hun woorden - niet echt zou moeten om van het smart e-grid systeem deel uit te maken.

Het kan ook zijn dat ze bedoelen dat het (hun) e-grid alleen werkt binnen één en dezelfde energieleverancier maar dat het niet uitmaakt welke dit is. Waarom dan niet kiezen voor een stabiele partner?
rp4172
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door rp4172 »

Dubbele kassa: bij een leverancier kan men aankloppen met "we vertegenwoordigen X klanten die aan ons gebonden zijn, wat zit er voor ons in?". Bij de klanten wordt dit "aansluiten bij ons, mits een bijdrage, levert je voordelen". That guys ain't dumb: money for nothing.
zwembad

Bericht door zwembad »

Het topic over Sonnen, Opteco en Smart-E-Grid is al erg lang. Her en der lees ik of iemand document met kleine lettertjes van Smart-E-Grid contract heeft. Ik weet niet of iemand het al getoond heeft. Zie bijlage. Document heft als naam "Smart-E-Grid toetredingscontract v2022-1" maar heeft in de titel "versie 2021-2", een eerste slordigheid. Verder veel onduidelijk en vaag. Iemand die addertjes of adders onder het gras ziet. Voor alle duidelijkheid. Ik heb geen thuisbatterij en geen Smart-E-Grid contract. Persoon die offerte maakte sprak van eigen onmiddellijk verbruik van zonne-opbrengst tot een heel eind in de 90% en terugverdientijd van 6 tot maximum 7 jaar. Iedere gebruiker is anders, maar ik vind dit wel een heel korte terugverdientijd.
Smart-E-Grid toetredingscontract v2022-1.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sintjoris

Bericht door sintjoris »

Ik heb positieve ervaringen met deze sonnen batterij. Het rendement van mijn zonnepanelen is met de batterij sterk toegenomen.
Het grote voordeel is ook dat wanneer over een paar maanden het capaciteitstarief ingaat dat gebaseerd is op de piekbelasting, de piekbelasting wordt opgevangen door de batterij en je dus niet de rekening gepresenteerd krijgt via het capaciteitstarief. Dat capaciteitstarief wordt berekend op basis van de hoogte piekbelasting die je veroozaakt op het net in een maand. Zit je stroom van de batterij te verbruiken dat vangt die batterij de piek op.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Welkom op het forum maar met alle respect, zonder cijfers te geven lijkt je bericht meer op reclame dan dat het iets toevoegd aan het onderwerp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Inderdaad, een batterij van waarschijnlijk meer dan 8000€ kan je bijna niet rendabel rekenen.
zwembad

Bericht door zwembad »

Ik heb in Excel kwartiergegevens van afname van en injectie op het net. Plus ook kwartieropbrengst zonnepanelen.
Via enkele batterijparameters (capaciteit, prijs, subsidie, eenheidsprijs afname, eenheidsprijs injectie, ...) en een reeks formules, kan ik kwartier per kwartier een batterij simuleren. En zien wanneer ze vol is (vaak) en leeg is (vaak), en hoeveel ik bespaar per kwartier, per dag, per maand, sinds begin van beschikbare gegevens. Uiteindelijk bekom ik dan een terugverdien tijd. Ik houd al rekening met niet volledig tot 100% laden en tot 0% leegmaken van batterij. Maar nog niet met verlies bij omzetting wisselstroom naar gelijkstroom (vullen batterij) en omgekeerd (afname uit batterij) en eigenverbruik van de combinatie batterij/omvormer. Factoren die terugverdientijd nog verhogen.

Voor Sonnen (11 kWh) kom ik aan een terugverdientijd van ... 24 jaar.
Insaver Luminus (9,6 kWh) geeft 13 jaar, batterij van 14,4 kWh geeft 17 jaar.
Voorstel via iChoosr (Durasun 5,3 kWh) geeft 8 jaar. Die laatste begint stilaan interessant te worden.

Let op: is voor mijn specifieke situatie van verbruik. Oa warmtepomp voor zwembad die in voor- en najaar veel draait.
zwembad

Bericht door zwembad »

Wat betreft kwartierpieken voor capaciteitstarief. Ook hiervoor heb ik Excel losgelaten op mijn gegevens en batterijsimulatie.

Wanneer je een alleenstaande kwartierpiek hebt, én er zit op dat ogenblik voldoende in de batterij, dan zal die piek verminderen (of zelfs naar 0 gaan). Maar er komt dan een andere kwartierpiek van die maand op de eerste plaats. Indien je bv. een uur aan een stuk een hoge piek hebt, dan moet er al behoorlijk wat in de batterij zitten om die 4 kwartierpieken te reduceren. Bij kwartier 1 en kwartier 2 wil dit nog lukken, maar bij kwartier 3 en 4 is de batterij leeg en blijven de kwartierpieken behouden.

Voor mij situatie heeft een batterij vrij weinig impact op verminderen van kwartierpiek per maand.
paneelleek
Senior lid

Bericht door paneelleek »

Ik zou ook toevoegen om niet blind te staren op het capaciteitstarief.

Als ik het goed begrijp is die van toepassing op zo’n 18% van het totaal factuur, dus de grootorde van die impact is (zeer) beperkt. Zeker ook omdat er wordt beweerd dat de impact voor een gemiddeld gezin al beperkt gaat zijn.

@zwembad, uw batterij TVT berekening ligt in lijn met wat ik verwacht. Het is nog steeds voor de overgrote meerderheid moeilijk om voor economische redenen een batterij te verantwoorden.
Vince

Bericht door Vince »

sintjoris schreef: 08 mei 2022, 01:16 De piekbelasting wordt opgevangen door de batterij en je dus niet de rekening gepresenteerd krijgt via het capaciteitstarief. Zit je stroom van de batterij te verbruiken dat vangt die batterij de piek op.
Dat klopt, maar dat lost maar een deel van het probleem op. Als de batterij niet slim aangestuurd kan worden, dan zal de batterij in de wintermaanden geen of te weinig pieken gaan opvangen. Een goede batterij zal in de winter traag bijladen wanneer hij verwacht dat er weinig tot geen zon zal zijn op de momenten dat je uw pieken trekt.
pappie1977
lid

Bericht door pappie1977 »

Een batterij laten laden van het net lijkt me toch vaak overbodig. De levensduur vd batterij gaat achteruit door meer laadcycli, laden van het net en door verkeerde prognose van het weer toch een zonnige dag (in vind geen enkele weer app die altijd juiste weersverwachting geeft), dus dan laad de batterij van het net en is de dag nadien toch zonnig dan kan je eigen energie goedkoop verkopen.
Zie momenteel geen voordelen in de slimme technologie van de batterijen.
Gewoon opslag van energie lijkt me momenteel meer dan voldoende
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”