Warmtepomp hybryde of niet

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Warmtepomp hybryde of niet

Bericht door janus »

Het enigste waar ik over spreek is het aantal benodigde kWh om je warm water op te wekken.
Dat is voor elk toestel hetzelfde, alleen het aantal kWh wat je in een bepaald toestel moet stoppen om aan dat resultaat te komen verschilt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
KoenM
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door KoenM »

Als de warmtepompboiler een COP van 3,10 heeft, begrijp ik het dan goed dat de boiler 5000/3,10 = 1612 kW aan electriciteit zou gaan verbruiken?
declerck
Senior lid

Bericht door declerck »

KoenM schreef: 05 mei 2022, 11:19 Ik heb een vergelijking proberen te maken met de huidige prijzen van mijn aflopende energiecontract en met het nieuwe voorstel. Is deze inschatting ongeveer realistisch of zie ik dit verkeerd? (Voor de eenvoud heb ik enkel rekening gehouden met de energieprijzen en niet met distributiekosten, vaste vergoeding, enz)

Gasverbruik = 32000 kWh aan prijzen nieuw contract = 3372 €

Mits plaatsing van Warmtepomp boiler, veronderstel ik een minder verbruik van de gas met 1/3 (is dit realistisch?):
Gasverbruik 20000 kWh aan prijzen nieuw contract = 2108€

Verschil= voordeel van 1265 €/jaar

Een WPB verbruikt natuurlijk electriciteit, maar hier zou ik enkele zonnenpannelen bijplaatsen (meeropbrengst geschat op 1250 kWh per jaar)

Verbuik electriciteit (D+N) in de oude opstelling = 2700 kWh aan nieuwe prijzen = 656 € / jaar
Verbruik electriciteit , met WPB en ZP (schatting verbruik WPB = 850 kWh en opbrengst ZP = 1250 kwH) = 2300 kwK aan nieuwe prijzen = 555€

Verschil = voordeel 101€ jaar.

Totaal voordeel GAS + ELECTRICITEIT = 1366€/jaar , komt overeen met een voordeel over 5 jaar van 6830 €

Iemand een idee of dit ongeveer klopt?
Denk dat je hier een aantal zaken door elkaar heen gebruikt.
Die 32000 kWh is je volledige gasverbruik voor zowel je sanitair warm water als je huisverwarming.
Een warmtepompboiler kan je enkel gebruiken voor je sanitair warm water. Stel dat je ongeveer 2000 kWh nodig hebt (voor 2 personen sanitair warm water) dan zal je daar voor een 2000/3 = 667 kWh elektriciteit nodig hebben (scop van 3). Voor de verwarming van je woning (rest 30000 kWh) zal je dan nog een lucht/water warmtepomp moeten kopen. Of je kunt ook een lucht water warmtepomp kopen met voorraad vat voor het sanitair water. Bijvoorbeeld daikin altherma. Die kosten toch een 12000 à 14000 €. Probleem is als je bestaande radiatoren kunnen werken op lagere temperaturen (50°C)?
Voor je berekeningen kan je een scop van 3 aannemen. Dus voor een 32000 kWh warmte nodig zal je en 10000 kWh elektriciteit nodig hebben. Mijn warmtepompboiler ( enkel voor sanitair warm water) verbruikt maximum een 550 W elektriciteit.
32000 kWh warmtevraag is veel. Daarom zoals reeds gezegd proberen meer te isoleren.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

KoenM schreef: 05 mei 2022, 16:08 Als de warmtepompboiler een COP van 3,10 heeft, begrijp ik het dan goed dat de boiler 5000/3,10 = 1612 kW aan electriciteit zou gaan verbruiken?
Ja dat klopt.
En je gasverbruik (voor het verwarmen van de woning) zal dan 32000kWh-5000kWh= 28000kWh zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

KoenM schreef: 05 mei 2022, 11:19 Ik heb een vergelijking proberen te maken met de huidige prijzen van mijn aflopende energiecontract en met het nieuwe voorstel. Is deze inschatting ongeveer realistisch of zie ik dit verkeerd? (Voor de eenvoud heb ik enkel rekening gehouden met de energieprijzen en niet met distributiekosten, vaste vergoeding, enz)

Gasverbruik = 32000 kWh aan prijzen nieuw contract = 3372 €

Mits plaatsing van Warmtepomp boiler, veronderstel ik een minder verbruik van de gas met 1/3 (is dit realistisch?):
Gasverbruik 20000 kWh aan prijzen nieuw contract = 2108€

Verschil= voordeel van 1265 €/jaar

Een WPB verbruikt natuurlijk electriciteit, maar hier zou ik enkele zonnenpannelen bijplaatsen (meeropbrengst geschat op 1250 kWh per jaar)

Verbuik electriciteit (D+N) in de oude opstelling = 2700 kWh aan nieuwe prijzen = 656 € / jaar
Verbruik electriciteit , met WPB en ZP (schatting verbruik WPB = 850 kWh en opbrengst ZP = 1250 kwH) = 2300 kwK aan nieuwe prijzen = 555€

Verschil = voordeel 101€ jaar.

Totaal voordeel GAS + ELECTRICITEIT = 1366€/jaar , komt overeen met een voordeel over 5 jaar van 6830 €

Iemand een idee of dit ongeveer klopt?
Zoals anderen hier heeft geschreven, ben je aan het gissen zonder dat je iets hebt gemeten of zonder dat je basiskennis hebt verworven en dit hebt geïmplementeerd.

Eerst moet je 'meten en rekenen'. Je kan bvb al meten hoe lang een douche duurt voor ieder van je huisgenoten. Je kan ook vragen op welke stand (t° en volume) zij de thermostatische kraan zetten tijdens de douche. Dan kan je kijken hoe lang het duurt om een emmer water (10 l) te vullen in deze volume- en t° stand. Dan kan je beginnen rekenen hoeveel water er verbruikt wordt aan welke t° (= t°2) door ieder lid van het huishouden.

Als je dan weet dat in de winter het stadswater binnenkomt aan een t° (= t°1) van 4°C en in de zomer ligt dit hoger (aan 10°C) dan kan je verder rekenen hoeveel energie je werkelijk nodig hebt aan de douchekop om 1 dag te douchen.

formule:
Q = m * c * (t°2 - t°1)
met:
Q = de benodigde warmte energie
m = massa in kg en iedere l water is 1 kg, dus de massa is het berekende volume uit je emmer water en de douchetijd
c = constante en is hier voor water 0.001163 kWh/K
(t°2 - t°1) = het t° verschil tussen de uitgang (douchekop) en de ingang (stadswater)

Hieruit verkrijg je het theoretisch energieverbruik.

Het reëel energieverbruik hangt ook af van de verliezen in de leidingen. Dus de leidinglengte speelt een rol in je verbruik. Iedere meter leiding in de muur verliest tussen 1°C/m (bij vertrek t° aan de warmte-aanmaker/gasketel/boiler < 45°C) en 4°C/m bij vertrek t°n > 65°C aan de warmteaanmaker/gasketel/boiler. Dus de leidinglengte * het t°verlies/m geeft je weer hoeveel °C (of K) je moet bijtellen bij 't°2' (t° aan de douchekop) of is ook de reëel in te stellen aanmaak t° voor uw SWW, om uw werkelijk benodigde energie te kennen.

Als uw werkelijk benodigde aanmaak t° groter is, zullen er meer verliezen (grotere t° val) in uw leidingen gegenereerd worden. Dit is ondermeer het geval bij mensen die de aanmaak t° op meer dan 60°C instellen. Het energetisch meerverbruik voor de SWW aanmaak is dan gemakkelijk tussen 50% tot het dubbele (100%). Daarom is het steeds belangrijk dat alle zichtbare SWW leidingen geïsoleerd worden en dat de SWW aanmaak t° zo laag mogelijk (tot wat het gevraagde comfort toelaat) wordt ingesteld.

Bij mij is de SWW aanmaak t° ingesteld op 44°C en de leidinglengte is 5 m. Een douche duurt hier ongeveer 5 minuten met een spaardouchekop van 5 l/min en mijn winter energieverbruik (Qwinter) voor 1 douche = 5 * 5 *0.001163 * (44 - 4) = 1.26 kWh voor de zomer is Qzomer = 5 * 5 * 0.001163 * (44 - 10) = 0.98 kWh. Dit is ook bevestigd bij mijn metingen via een vermogensmeting op mijn SWW uitgang van de buffer voor mijn zonneboiler/WP combinatie.

Bij een vertrek t° van 60°C en een douchekop met een doorstroming van 7 l/min en een even lange douche (5 min.) met de mengkraan t° op dezelfde comfort t°, zou mijn Qwinter = 2.27 kWh en mijn Qzomer = 2,04 kWh zijn, ofwel het dubbele van een juiste instelling van de SWW aanmaak t° + investering in de juiste (spaar)douchekop. Bovendien wordt de mengkraan zwaarder belast (hogere aanvoer t°) en ze moet meer koud water bijmengen dan wanneer er water aan de bijna juiste comfort t° (= lager) toekomt.

Ontkalk je SWW leidingen (kalkafzetting accumuleert/slorpt warmte op), breng leidingisolatie aan waar mogelijk, investeer in de juiste douchekop en gebruik de juiste SWW aanmaak t°, dit kan je al een 50% besparing brengen in je huidige verbruik. Dit moet je eerst realiseren met je huidige warmte-aanmaker (gasgeiser), voordat je investeert in een andere warmte-aanmaker, zoals een warmtepompboiler of een zonneboiler.

Als vb.: mijn jaarlijks thermisch energiegebruik van SWW is dan ook maar 760 kWh voor 2 personen en mijn reëel jaarlijks energieverbruik van mijn zonneboiler + elektronisch geregelde elektrische doorstromer (ik activeer de WP zelfs niet voor SWW omdat dit niet interessant, zelf nadelig, is bij een buffer op zonnethermie) is maar 210 kWh elektriciteit om deze 760 kWh SWW aan te maken en dit om een jaar lang met 2 personen SWW te gebruiken (met dagelijkse douche inclusief). Dus mijn installatie heeft een COP van 3.61 (= 760/210) en zonder een WP of WP-boiler te gebruiken.

Er zijn dus meerdere oplossingen mogelijk, maar begin bij de basis 'meet en reken', isoleer en stel daarna in. Controleer de gerealiseerde besparing en vergewis je dat al de leden van je gezin nog hetzelfde comfort ondervinden 10 dagen na de wijzigingen die je hebt aangebracht. Investeer dan in je WP-boiler en deze zal nog betere resultaten geven dan de norm, omdat je in werkelijkheid SWW zal aanmaken aan een lagere t° dan de norm t° voor de berekening van de COP in de bijlage met de technische gegevens van de WP-boiler.
KoenM
junior lid

Bericht door KoenM »

Bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”