Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
MrD
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door MrD »

Men is begonnen met de voorbereidende werken in Les Awirs, maar Tegengas heeft eergisteren een spoedprocedure opgestart bij de Raad van State daar tegen.
Ze hebben trouwens voor een Chinese partner gekozen voor die nieuwe centrale in Les Awirs. De reacties van ingenieurs die ik ken die dicht bij dat project staan, spraken alvast boekdelen...
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Tegen om het even wat men in dit land probeert te realiseren gaat er wel een of andere aktiegroep dit proberen te stoppen.
Resultaat: jaren vertraging en veel hogere kosten
En dan maar klagen dat alles hier zo duur is en er niets gebeurt.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

MrD schreef: 05 mei 2022, 11:02 ....
Ze hebben trouwens voor een Chinese partner gekozen voor die nieuwe centrale in Les Awirs.
Dan zal die er snel staan , uiteraard als er niet teveel Tegengas wordt gegeven. :D
De reacties van ingenieurs die ik ken die dicht bij dat project staan, spraken alvast boekdelen...
Waarom ? Wat zijn hun bezwaren ? Toch niet puur omdat het "Chinees" is hoop ik.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Christiaan schreef: 05 mei 2022, 11:43 Dan zal die er snel staan ...
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Er zijn nogal wat vertragingen op alles wat van daar komt de laatste tijd...
Je spreekt uit ervaring, Christiaan?

Er zijn al behoorlijke problemen met de huidige centrales (van Franse en Duitse leveranciers) En dat is met vrij korte communicatie lijnen en supply chains voor spare parts, tech support (lees : ingenieurs ter plaatse),... Laat staan dat je dat dan nog eens gaat uitbesteden aan een firma aan de andere kant van de wereld.

Ik weet niet wat jouw ervaring is met Chinese (zware) machinerie, maar ik hou sinds 2008 een groot machinepark draaiende (met ook zware machinerie) die (deels) van daar komt, en "betrouwbaarheid" , "up-time" en "lange levensduur" zijn termen die niet direct in mij opkomen als ik daar een beschrijving van moet maken. Vooral de elektronica is vaak problematisch, maar ook seals, bearings, ... gaan beduidend minder lang mee dan hun Europese tegenhangers.
Ik kan dan ook vergelijken, want we werken samen met een bedrijf in het buitenland wat ongeveer dezelfde productie facility heeft, maar dan van Europese makelij.
Ben ook vrij bekend met het moeizame proces om tech support in China uit te leggen wat we nodig hebben : van alles moet je foto's maken, pijltjes er op zetten, soit, ik kan er inmiddels zo ongeveer een boek over schrijven...

Niet alles wat van daar komt is low quality. Maar ik ben toch huiverig als alweer het volgende, en niet eens zo goedkope, apparaat van ginder op mijn bureau staat om te testen. Case-in-point : er staat hier al 6 maanden (!) een Chinees labo apparaat in revisie . Heeft 8.000 USD gekost. Heb na 6 maand aandringen, en inschakelen van onze Chinese afdeling, eindelijk een proforma gekregen voor spare parts. Benieuwd hoelang het zal duren tegen dat ze hier zullen zijn...
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

MrD schreef: 05 mei 2022, 12:43
Christiaan schreef: 05 mei 2022, 11:43 ...
Je spreekt uit ervaring, Christiaan?

......
Niet wat apparatuur betreft. Uiteraard , net zoals iedereen bezit ik consumenten elektronica , maar of die uit China , Taïwan of Thailand komt maakt volgens mij weinig verschil. Ik denk wel dat de kwaliteit van wat ze uitvoeren de laatste 10-20 jaar toch al sterk verbeterd is.

Persoonlijk heb ik een tijdje on-line met een Chinees van het vastenland samengewerkt , en dat ging heel vlotjes. Wat me opviel was zijn no-nonsense communicatie , straightforward en zeker geen chit-chat. Die was wel jong , hoog opgeleid en starter van een kleine onderneming. Een probleem met de Proximus aansluiting oplossen was al veel moeilijker :D
Plaats reactie

Terug naar “Zonstraal VZW”