Daikin Multisplit - 1 of 2 buitenunits?

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Tommie1
Senior lid
Installatie Land: België

Daikin Multisplit - 1 of 2 buitenunits?

Bericht door Tommie1 »

Net offerte gekregen voor een Daikin installatie:
Woonkamer FTXA 50AW (60m2)
Keuken FTXA 35AW (30m2
2 x slaapkamer: FVXM25F (ca 14m2 x 2)
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.
En kan geplaatst worden zonder condenspomp door wat extra slijpwerk.

Een alternatieve offerte is met 2 buitenunits van 5 kW, maar dat is 1000€ duurder.

Het doel is vooral om minder met de Cv te verwarmen, en dus minder gas te gebruiken. En natuurlijk ook als airco op de superhete dagen.

Wat is aan te raden?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Daikin Multisplit - 1 of 2 buitenunits?

Bericht door janus »

8K investeren om minder gas te gaan gebruiken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

janus schreef: 17 apr 2022, 00:01 8K investeren om minder gas te gaan gebruiken?
Jep, maar ook om comfort te verhogen.
Ik hoop de gasrekening toch minstens te halveren of naar 25% te brengen.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Ik weet niet hoe goed jou huis geïsoleerd is? Want dat speelt ook een rol.
Wij hebben sinds begin juni 2019 een Stylish FTXA 42 AW voor 55 m² (138 m³) We hebben het toestel vooral gekocht om te koelen.
We hebben in de leefruimten overal vloerverwarming en gebruiken het toestel amper voor verwarming omdat voor ons aardgas goedkoper is/was.
Ik heb nog geen berekening gemaakt met de actuele gasprijzen, maar als je genoeg 'gratis' stroom beschikbaar hebt kan dit zeker helpen.
Hier vindt men de warmte (lichte tocht) toch minder aangenaam dan de vloerverwarming. Vandaar dat we het ook zelden als (bij-)verwarming gebruiken.

Voor het koelen is onze airco eigenlijk nog te zwaar. De lucht die uit het toestel komt is vrij koud. Bij buitentemeraturen van 35°C of meer zetten we de airco op 27-28°C anders wordt het te koud. De ventilator werkt steeds op het minimum en toch voel je een beetje koude tocht. De omkasting en ventilator blijft even groot, maar hoe hoger het vermogen, hoe meer koel/verwarmingsblokken er in de binnenunit zitten.
Volgens mij was een toestel van 3,5 kW nog zwaar genoeg voor onze ruimte.
We wonen in een K30 woning van 2005
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Mijn berekening is gebaseerd op gas aan 1,6€ en electriciteit aan 40 ct.

Voor die 1,6€ gas krijg ik 10 kWh * 90%= 9kWh warmte

Voor 1,6 € electriciteit krijg ik 4kWh * COP 4 = 16 kWh warmte.

Een belangrijk deel van die electriciteit zal uit eigen productie komen, en in realiteit nog iets goedkoper zijn.

Voor een productie van 6000 kWh per jaar investeer ik 8000€ In een Pv installatie.
Op 10 jaar kosten 60000 kWh mij dus 13ct per kWh.
Een deel zal teruggeleverd worden aan (prijzen schommelen nogal) 10-20ct per kWh, met de rest heb ik goedkope verwarming en goedkoop laden van de auto. En na 10 jaar wordt het nog goedkoper gezien is dan alleen onderhoud/vervangkost moet rekenen.

Dat is mijn korte rendementsberekening die bovenop de comfortverhoging komt doordat ik kan beschikken over airco op de heetste momenten.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Jou aannames zijn volgens mij niet helemaal correct maar het is op dit moment sowieso moeilijk om inschattingen te maken op langere termijn.
Ik denk dat je jou gasprijs nog eens moet checken of onderhandelen ;-) . Die kan duidelijk lager, het hangt ook van je woonplaats af, maar in Limburg kan het nu onder de 0,120 à 0,125 €/kwh. Hoe de gasprijs over langere tijd gaat evolueren moeten we afwachten maar ik verwacht terug dalingen na de nerveuse markt van de afgelopen maanden. De vaste vergoeding blijft gelijk ook al daalt je gasverbruik met xxx kWh.
Terugleververgoedingen zullen in de zomer vermoedelijk weer zakken, je gaat dan geen gegarandeerde prijs meer krijgen die tot 20 cent zit ;-)
Je zal vooral voordeel halen als je de opgewekte zonne-energie direct kan omzetten in warmte. Maar op sombere koude dagen heb je meestal weinig opbrengst om de WP met zonnestroom te voeden.
Misschien kan de CV voor een basis temperatuur van 17-18°C zorgen en de WP voor comfort tot 21-23°C op momenten dat je dat nodig hebt. Zeker in de tussen seizoenen kan dat helpen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Zo lang de kWh prijs van gas boven 1/4 zit van die van electriciteit is het een goede zaak en spaar ik geld.

Het hoeft niet op 4 jaar terugverdiend te zijn, ik verwacht nog meer inflatie en met PV en die L/L wps klik ik de verwarmingskost van mijn huis vast.
Bovendien hoop ik wat van die PV in mijn auto te steken.
We gaan het zien.
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ik werk voor een airco bedrijf . Heb je zoveel leiding dat geplaats moet worden ? Want 8k is vrij prijzig ?
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

Niet echt.
Maar het zijn wel 4 binnenunits en 1 buitenunit.
Wel een paar boringen door de muur en een schuine aflopende sleuf om een condenspimpje te vermijden.
palombian
Senior lid

Bericht door palombian »

Tommie1 schreef: 17 apr 2022, 20:53 Mijn berekening is gebaseerd op gas aan 1,6€ en electriciteit aan 40 ct.

Voor die 1,6€ gas krijg ik 10 kWh * 90%= 9kWh warmte

Voor 1,6 € electriciteit krijg ik 4kWh * COP 4 = 16 kWh warmte.

Een belangrijk deel van die electriciteit zal uit eigen productie komen, en in realiteit nog iets goedkoper zijn.

Voor een productie van 6000 kWh per jaar investeer ik 8000€ In een Pv installatie.
Op 10 jaar kosten 60000 kWh mij dus 13ct per kWh.
Een deel zal teruggeleverd worden aan (prijzen schommelen nogal) 10-20ct per kWh, met de rest heb ik goedkope verwarming en goedkoop laden van de auto. En na 10 jaar wordt het nog goedkoper gezien is dan alleen onderhoud/vervangkost moet rekenen.

Dat is mijn korte rendementsberekening die bovenop de comfortverhoging komt doordat ik kan beschikken over airco op de heetste momenten.
Ik denk dat het realistisch is om met de aangehaalde energieprijzen rekening te houden, in elk geval, zolang de piekproduktie van elektriciteit met aardgas wordt gemaakt, zal ze per kWh 2x zoveel kosten als gas en heb je winst met een COP van 4.

Maar of een belangrijk deel van de elektriciteit voor je WP uit eigen produktie zal komen betwijfel ik.
In de winter is de opbrengst laag en het verbruik hoog, en wanneer in het tussenseizoen de zon schijnt verwarmt ze ook je huis zodat je zelden zal moeten bijverwarmen. Hier staat in elk geval de verwarming al 2 weken volledig af en deze morgen was het 21° in de living (geen BEN maar bestaande woning gerenoveerd in 1982 woonvertrekken zuid georienteerd, overdag nu 22-23°).

m.i. moet je eerst proberen de warmte zoveel mogelijk vast te houden in de winter en buiten in de zomer (isolatie, luchtdichtheid, ventilatie, zonwering ...) om zo weinig mogelijk actief te moeten verwarmen en koelen.
In ons rijhuis zetten wij bv de veluxen op de hoogste verdieping - en desnoods de kelderdeur - open bij een hittegolf.

Draai of keer het zoals je wil, in onze streken zal je in de meeste woningen gedurende 3 of 4 maanden energie moeten aankopen.
Wat niet belet dat je de rest van het jaar het meeste zelf kan opwekken.
Als je overdag thuis bent (en parkeerplaats hebt) is het laden van een auto bv een nuttig gebruik van de overproductie.

Wie in de winter op 23-24° verwarmt en in de zomer tot 18° koelt zal het energieprobleem niet oplossen (ik geef toe dat ik de enige ben die 90km rijdt op de autostrade :)).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, batterij 5 kWh
Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 »

palombian schreef: 27 apr 2022, 18:57
Draai of keer het zoals je wil, in onze streken zal je in de meeste woningen gedurende 3 of 4 maanden energie moeten aankopen.
Wat niet belet dat je de rest van het jaar het meeste zelf kan opwekken.
Als je overdag thuis bent (en parkeerplaats hebt) is het laden van een auto bv een nuttig gebruik van de overproductie.

Wie in de winter op 23-24° verwarmt en in de zomer tot 18° koelt zal het energieprobleem niet oplossen (ik geef toe dat ik de enige ben die 90km rijdt op de autostrade :)).
Daarvan ben ik me bewust.
Nu is het zo dat ik overschot zal hebben van de PV, en de terugleververgoeding is aantrekkelijk.

Op 20 jaar gerekend kost een kWh me 7ct, en ik zie injectievergoedingen van 10-20 ct. Dat levert ook nog iets op.
Plaats reactie

Terug naar “Offertes warmtepompen aanvragen”