Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door Trianon »

leopard005 schreef: 19 apr 2022, 06:11 Gisteravond nog iets interessant tegen gekomen. Staan een paar leuke video's op, maar die kerel zijn budget lijkt me onbeperkt :D

https://www.youtube.com/channel/UCSv0Qd ... KQ9gXDT7pQ
Ik was alvast benieuwd maar in het tweede filmpje gaat hij 10AWG draad solderen op een BMS pcb en hiervoor boort hij de originele gaten in de prinuit van 4mm naar 5mm ... Oooh, ik hoop maar dat er geen verbindingen waren op deze vias op de binnen lagen van de print want dan zijn die nu verdwenen.

Maar je kan er dus wel iets uitleren !
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Koidream schreef: 19 apr 2022, 11:25
Christiaan schreef: 18 apr 2022, 23:37 Zelfs op de batterij , made in China , die in mijn robotmaaier steekt staat een CE label. Ik zou me in uw plaats niet te veel zorgen maken.
Kijk eens welke van de twee er op staat...

Screenshot 2022-04-19 at 11.24.37.pnger op staat...
CE label is leuk maar voor machines en electrisch (installatie) materiaal heb je ook de CE verklaring op papier nodig !
Daar moet altijd een contact persoon op staan BINNEN DE EUROPESE UNIE, zie maar eens naar de handleiding van de TV, mixer, ...
Dus als daar een Chinees adres op staat ben je de pineut. En als je zelf besteld buiten de EU ben jij de invoerder en moet je
zelf instaan voor de CE keuring.
Maar dat is allemaal theorie, voor prive gebruik zal je hier zelden last van ondervinden (buiten als je huis afbrand en de verzekering wilt niet betalen),
binnen een bedrijf zal Vincotte toch iets strenger toezien bij de inbedrijfstelling.
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan »

Koidream schreef: 19 apr 2022, 11:25
Christiaan schreef: 18 apr 2022, 23:37 Zelfs op de batterij , made in China , die in mijn robotmaaier steekt staat een CE label. Ik zou me in uw plaats niet te veel zorgen maken.
Kijk eens welke van de twee er op staat...

Untitled.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
leopard005
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door leopard005 »

Keurder (Inspecteur volgens de firma) wat een woord voor een persoon die iets komt nazien en meten :roll: komt om 17H, en ik ga het eens navragen. Na dat alles gekeurd ( geinspecteerd ... ) is :D
leopard005
Donateur
Donateur
Contacteer:

Inspecteur geweest. :D Hij heeft de Solar batterij en toebehoren nagezien. Diffs en dergelijke. Over de batterijen op 24 volt. Mijn installatie is niet aangepast. Vroeger gebruikte ik op die kringen een 12 volt voeding. Nu levert de batterij die spanning. De 230 volt zijde is eigenlijk een verlengkabel, want mijn omvormers hebben een stekkeruitgang. Eigenlijk is het geen vaste aansluiting.

Bijkomende mededeling. De SE batterij gaat indien je enkel op batterij werkt bij een afname van 4Kw iets van het net halen. Vermogen bij afname is dus 4 Kw. Dat is ongeveer 8 ampere op 450 volt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

leopard005 schreef: 20 apr 2022, 20:33 Inspecteur geweest. :D Hij heeft de Solar batterij en toebehoren nagezien. Diffs en dergelijke. Over de batterijen op 24 volt. Mijn installatie is niet aangepast. Vroeger gebruikte ik op die kringen een 12 volt voeding. Nu levert de batterij die spanning. De 230 volt zijde is eigenlijk een verlengkabel, want mijn omvormers hebben een stekkeruitgang. Eigenlijk is het geen vaste aansluiting.

Bijkomende mededeling. De SE batterij gaat indien je enkel op batterij werkt bij een afname van 4Kw iets van het net halen. Vermogen bij afname is dus 4 Kw. Dat is ongeveer 8 ampere op 450 volt.
Graag wilde ik je wat meer info vragen ivm de keuring ?

Over de batterijen op 24 volt...
Vroeger werd alles onder de 60V DC (of is het nu 120V ?) als Extra-Low Voltage (ELV) gezien en hierover zijn geen regels in het AREI.
Klopt dit nog steeds of is dit nu anders omwille van de batterij opslag ?

De 230 volt zijde is eigenlijk een verlengkabel, want mijn omvormers hebben een stekkeruitgang. Eigenlijk is het geen vaste aansluiting.
Wilt dit dan zeggen dat hij dit niet hoeft te keuren ?
leopard005
Donateur
Donateur
Contacteer:

Dat versta ik er dan toch onder. Bij ons op het werken testen we ook toestellen. Er is een 3 fazig stopcontact. Daar een stekker in de dan zitten er een tiental zekeringen in. Deze moet niet gekeurd worden,want het is blijkbaar geen vaste aansluiting. De toestellen die jij op je verlengkabel aansluit laat je toch ook niet keuren,
Ik denk dat dit hetzelfde is??
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”