Voor onze toekomstige bouwplannen (als alles goed zit zouden wij héél misschien nog vóór de zomer van start kunnen gaan, anders wordt het september) zullen wij moeten overwegen om on-grid of off-grid te gaan.
Nu wil ik niet onvoorbereid met onze civil-engineer in gesprek komen zonder hier wat inlichtingen/suggesties te lezen.
Op of aan het stuk grond bevind zich niet direct elektriciteit, water of vaste telefoon voorzieningen. (het water is alvast geen probleem om dit tot daar te brengen). De eerste elektriciteitspaal (met of zonder transfo, moet ik nog eens gaan bekijken) bevindt zich op +- 150 á 200m. Volgens 2 onafhankelijke architecten zou het plaatsen van elektriciteitspalen en hun bekabeling en aansluiting tussen de €4500 en €5000 kosten. Volgens anderen zou het kunnen oplopen tot wel €15000...
Met een prijskaartje van €15.000 gaan we denkelijk volledig off-grid gaan maar met een prijskaartje van €5000 slaat de twijfel toe. Het stuk grond is volledig pal zuid-gericht.
Nu kennen we iemand in het zuiden van Kreta die in een gelijkaardige situatie zat maar die mensen zijn volledig off-grid gegaan en hebben voor dagelijks gebruik 7,4kwh nodig. Om hieraan te voldoen hebben zij 6 x 450Wp panelen liggen en drie batterijen van 2,4kwh. Deze zouden dagelijks in 4u vol zijn. Persoonlijk vind ik het dagelijks verbruik van 7,4kwh iets aan de lage kant. Ik zou denken dat een AC in de zomer, ook 's avonds wel eens zal opgezet worden.
Onze bedoeling zou een klein beetje gelijklopend zijn ware het niet dat we ook graag ons toekomstig huis van vloerverwarming willen laten voorzien, (ik zou denken dat we dit zouden kunnen doen doormiddel van de extra zonneboiler(s) die sowieso geplaatst gaat worden om ons van warm water te voorzien. Dit hebben we nu ook al en dat werkt perfect als we niet te veel dagen regen en bewolking hebben want anders moet die 's morgens even aan de elektriciteit. En er zou op termijn (5j?) ook een elektrisch voertuig moeten kunnen aanhangen aan héél het systeem. Nu zal dat voertuig niet de grootste capaciteit moeten hebben. De (uitzonderlijke dagelijkse) afstanden zijn niet van die aard dat we hem dagelijks zouden moeten kunnen opladen, verre van zelfs, meestal zal 300km á 350km per week al ruim voldoende zijn.
Nu de vraag...

Alvast hartelijk dank voor jullie toedracht.