Nieuwe installatie op Zuid-Kreta

Outside Belgium
Plaats reactie
Ilios
junior lid
Installatie Land: Ander

Nieuwe installatie op Zuid-Kreta

Bericht door Ilios »

We hebben hier al veel gelezen en bijgeleerd maar elk project is anders natuurlijk, vandaar mijn vraag hier.
Voor onze toekomstige bouwplannen (als alles goed zit zouden wij héél misschien nog vóór de zomer van start kunnen gaan, anders wordt het september) zullen wij moeten overwegen om on-grid of off-grid te gaan.
Nu wil ik niet onvoorbereid met onze civil-engineer in gesprek komen zonder hier wat inlichtingen/suggesties te lezen.
Op of aan het stuk grond bevind zich niet direct elektriciteit, water of vaste telefoon voorzieningen. (het water is alvast geen probleem om dit tot daar te brengen). De eerste elektriciteitspaal (met of zonder transfo, moet ik nog eens gaan bekijken) bevindt zich op +- 150 á 200m. Volgens 2 onafhankelijke architecten zou het plaatsen van elektriciteitspalen en hun bekabeling en aansluiting tussen de €4500 en €5000 kosten. Volgens anderen zou het kunnen oplopen tot wel €15000...
Met een prijskaartje van €15.000 gaan we denkelijk volledig off-grid gaan maar met een prijskaartje van €5000 slaat de twijfel toe. Het stuk grond is volledig pal zuid-gericht.
Nu kennen we iemand in het zuiden van Kreta die in een gelijkaardige situatie zat maar die mensen zijn volledig off-grid gegaan en hebben voor dagelijks gebruik 7,4kwh nodig. Om hieraan te voldoen hebben zij 6 x 450Wp panelen liggen en drie batterijen van 2,4kwh. Deze zouden dagelijks in 4u vol zijn. Persoonlijk vind ik het dagelijks verbruik van 7,4kwh iets aan de lage kant. Ik zou denken dat een AC in de zomer, ook 's avonds wel eens zal opgezet worden.

Onze bedoeling zou een klein beetje gelijklopend zijn ware het niet dat we ook graag ons toekomstig huis van vloerverwarming willen laten voorzien, (ik zou denken dat we dit zouden kunnen doen doormiddel van de extra zonneboiler(s) die sowieso geplaatst gaat worden om ons van warm water te voorzien. Dit hebben we nu ook al en dat werkt perfect als we niet te veel dagen regen en bewolking hebben want anders moet die 's morgens even aan de elektriciteit. En er zou op termijn (5j?) ook een elektrisch voertuig moeten kunnen aanhangen aan héél het systeem. Nu zal dat voertuig niet de grootste capaciteit moeten hebben. De (uitzonderlijke dagelijkse) afstanden zijn niet van die aard dat we hem dagelijks zouden moeten kunnen opladen, verre van zelfs, meestal zal 300km á 350km per week al ruim voldoende zijn.

Nu de vraag... :-) Hoe zien jullie de installatie samengesteld worden als we off-grid zouden gaan en on-grid wanneer we toch zouden beslissen om elektriciteit tot bij ons te laten toekomen.
Alvast hartelijk dank voor jullie toedracht.
m2ts
Master lid
Installatie Land: België

Re: Nieuwe installatie op Zuid-Kreta

Bericht door m2ts »

Ilios schreef: 02 mar 2022, 23:56 Nu kennen we iemand in het zuiden van Kreta die in een gelijkaardige situatie zat maar die mensen zijn volledig off-grid gegaan en hebben voor dagelijks gebruik 7,4kwh nodig. Om hieraan te voldoen hebben zij 6 x 450Wp panelen liggen en drie batterijen van 2,4kwh. Deze zouden dagelijks in 4u vol zijn. Persoonlijk vind ik het dagelijks verbruik van 7,4kwh iets aan de lage kant. Ik zou denken dat een AC in de zomer, ook 's avonds wel eens zal opgezet worden.
Is er bekeken als je sowieso zonder airco zou kunnen via bv. screens? Ik ken Kreta onvoldoende, maar een éénmalige investering in screens kan beter renderen dan een investering in airco + lopende kosten in verbruik. Airco vergt ook wat meer aandacht/onderhoud dan screens.
En er zou op termijn (5j?) ook een elektrisch voertuig moeten kunnen aanhangen aan héél het systeem. Nu zal dat voertuig niet de grootste capaciteit moeten hebben. De (uitzonderlijke dagelijkse) afstanden zijn niet van die aard dat we hem dagelijks zouden moeten kunnen opladen, verre van zelfs, meestal zal 300km á 350km per week al ruim voldoende zijn.
Ik zou zeggen "een deelauto overwogen?", maar gezien je "noodgedwongen" off-grid zou gaan, zullen deelauto's wellicht ook niet voor het oprapen liggen. Als je een e-auto neemt met vehicle-to-grid (eigenlijk vehicle-to-home), dan zou je ergens kunnen (snel)laden en dan daarmee ook je huis van elektriciteit voorzien. Dit zal misschien handig zijn in de winter.
Nu de vraag... :-) Hoe zien jullie de installatie samengesteld worden als we off-grid zouden gaan en on-grid wanneer we toch zouden beslissen om elektriciteit tot bij ons te laten toekomen.
Sorry, voor jouw eigenlijke hoofdvraag kan ik niet helpen.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Καλημέρα,

Een huis zonder airco op Kreta zou voor mij een absolute no-go zijn met die hete zomers.
Maar zoals hierboven vermeld, eerst investeren in screens.

Volledig offgrid gaan met 6x 450Wp panelen is volgens mij ook erg op het randje.
Over het algemeen veel zon natuurlijk op Kreta, maar in januari/februari zijn er volgens mij toch regelmatig meerdere dagen met koude, wind en regen?
Hoe ga je dat overbruggen met 7,2kWh batterij?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik zou ook maar zorgen voor een extra generator want met alleen batterijen ga je het nooit redden, en je zal minstens het dubbele plaatsen als je vrienden.
Hou ook rekening met de meerwaarde voor je woning als je on grid gaat.
Waarom vraag je geen prijs aan de elektriciteitsmaatschappij, die kennen de situatie en weten of het net daar zwaar genoeg is en of een uitbreiding mogelijk is?

Hoe zie je dat met die vloerverwarming om die "even" aan de elektriciteit te hangen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Zoals Janus zegt, om offgrid te gaan heb je een veelvoud nodig aan Wattpiek dan je vrienden.

Wat ik zou doen:
Toch proberen om een netaansluiting te krijgen.
Bij aankoop PV installatie ineens kiezen voor een hybride omvormer die ook backup kan leveren bij netuitval, wat nogal gebruikelijk is op de Griekse eilanden, en bespaar je je een generator zoals vele Grieken het daar doen om netuitval op te vangen.
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

m2ts schreef: 03 mar 2022, 07:53
Is er bekeken als je sowieso zonder airco zou kunnen via bv. screens? Ik ken Kreta onvoldoende, maar een éénmalige investering in screens kan beter renderen dan een investering in airco + lopende kosten in verbruik. Airco vergt ook wat meer aandacht/onderhoud dan screens.

Ik zou zeggen "een deelauto overwogen?", maar gezien je "noodgedwongen" off-grid zou gaan, zullen deelauto's wellicht ook niet voor het oprapen liggen. Als je een e-auto neemt met vehicle-to-grid (eigenlijk vehicle-to-home), dan zou je ergens kunnen (snel)laden en dan daarmee ook je huis van elektriciteit voorzien. Dit zal misschien handig zijn in de winter.

Sorry, voor jouw eigenlijke hoofdvraag kan ik niet helpen.
[/quote]

Inderdaad, de mogelijkheid van screens is nog niet bewust overwogen maar behoord zeker tot de mogelijkheid maar denk dat de architect het ons gaat voorstellen in combinatie met AC. Met een pal zuid-gerichtte woonst zal het in de zomer haast niet anders gaan kunnen vrees ik.

Een deelauto...ik denk niet dat deze mogelijkheid hier in het zuiden echt van de grond kan/zal komen. Misschien wel in de 5 grote steden natuurlijk.

Geen probleem hoor, bedankt voor de tip van de screens.
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

soundsystem schreef: 03 mar 2022, 09:00 Καλημέρα,

Een huis zonder airco op Kreta zou voor mij een absolute no-go zijn met die hete zomers.
Maar zoals hierboven vermeld, eerst investeren in screens.

Volledig offgrid gaan met 6x 450Wp panelen is volgens mij ook erg op het randje.
Over het algemeen veel zon natuurlijk op Kreta, maar in januari/februari zijn er volgens mij toch regelmatig meerdere dagen met koude, wind en regen?
Hoe ga je dat overbruggen met 7,2kWh batterij?
Καλημέρα Soundsystem,

Neen dat denken wij ook niet dat een huis zonder AC geen optie zal zijn. Met de temperaturen die vorig jaar eind juli en augustus gehad hebben is dat absoluut een no-go. Maar het voorstel van m2ts voor screens zal zeker opgenomen worden via de besprekingen met de architect.

Wel inderdaad ik vind die 6 x 450Wp ook maar op het randje. Nu we al een beetje meer inzicht krijgen in deze systemen zou ik al zeker voor 8 of zelfs 10 x 450Wp durven/willen gaan.
De afgelopen 3 maanden was het weer hier (zitten nu ook al in het zuiden) niet van die aard dat we feitelijk zonder on-grid zouden kunnen. Vele dagen & tijden van bewolking en geen zon te bespeuren. Vorig jaar waren de eerste 2 weken van maart prachtig maar de laatste twee weken hier geen zon gezien. Van begin april tot en met half december waren er zogoed als geen dagen zonder zon.
Wij hebben nu sinds half december goed ondervonden dat je niet zonder verwarming kan.(hier nu houtkachel + AC)
De 7,2 kWh aan batterijen gaat dan inderdaad een groot probleem zijn.
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

janus schreef: 03 mar 2022, 09:55 Ik zou ook maar zorgen voor een extra generator want met alleen batterijen ga je het nooit redden, en je zal minstens het dubbele plaatsen als je vrienden.
Hou ook rekening met de meerwaarde voor je woning als je on grid gaat.
Waarom vraag je geen prijs aan de elektriciteitsmaatschappij, die kennen de situatie en weten of het net daar zwaar genoeg is en of een uitbreiding mogelijk is?

Hoe zie je dat met die vloerverwarming om die "even" aan de elektriciteit te hangen?
Hi janus,

Zoals hierboven reeds gemeld vrees ik ook dat we met die voorgestelde look-a-like installatie van onze kennissen/vrienden er niet gaan komen. Een extra generator heb ik ook al overwogen maar ben er geen fan van. Als het echt niet anders kan, tja...

Wat betreft de meerwaarde van je huis...zover nog niet over nagedacht, maar daar heb je een +punt!
Ja er zal sowieso een prijsofferte moeten aangevraagd worden door de civil-engineer. De twee prijzen (€4500 & €5000) komen van de 2 verschillende architecten. Alles blijkt af te hangen van het aantal palen er moeten geplaatst worden (er is sprake van €1000/paal) en of de laatst bestaande paal voorzien is van een transfo anders lopen de kosten op.
Wordt zeker vervolgd.

Wat betreft de vloerverwarming, ik zou denken dat er een systeem bestaat dat het warm water dat van de externe zonneboiler komt door de leiding van de vloerverwarming kan brengen. Maar dat merken we nu al, twee dagen geen zon en de zonneboiler moet 's morgens even aan de stroom om te kunnen douchen. Als we die stroom dagelijks uit de 7,2kWh batterijen moeten halen zal dat maar éénmalig kunnen vrees ik, niet? :-)
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

soundsystem schreef: 03 mar 2022, 10:26 Zoals Janus zegt, om offgrid te gaan heb je een veelvoud nodig aan Wattpiek dan je vrienden.

Wat ik zou doen:
Toch proberen om een netaansluiting te krijgen.
Bij aankoop PV installatie ineens kiezen voor een hybride omvormer die ook backup kan leveren bij netuitval, wat nogal gebruikelijk is op de Griekse eilanden, en bespaar je je een generator zoals vele Grieken het daar doen om netuitval op te vangen.
Moet mij nog verdiepen in hybride omvormers maar weet wel dat je die nu best kan voorzien.
Inderdaad, we hebben hier sinds eind oktober al verschillende stroomuitvallen gehad in het dorp. 6u zonder elektriciteit is niet ongewoon, soms weken niets soms 2 x per week.
Nu komt er wel verbetering in, in de nabije toekomst want ze hebben net extra kabels getrokken vanuit het vaste land naar Kreta. Naar Griekse normen zal het volgens mij nog wel even duren voor we hiervan kunnen profiteren. :lol:
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

Wij zijn via via de afgelopen dagen in contact gekomen met iemand die berekeningen maakt voor nieuwe installaties. Hij werkt soms voor locale plaatsers.
We hebben hem ons project voorgesteld en hij heeft ons onderstaande doorgestuurd:
Net Metering Presentation - EN.pdf
Blijkbaar dus on-grid met de mogelijk om stroom terug ter beschikking te stellen aan de Griekse electriciteitsmaatschappij.
Aangezien we hier voor Coronatijden ook al bezig geweest zijn met ons nieuwbouw project maar toen nog geen grond hadden, was 2 jaar geleden onderstaade van toepassing:

http://www.energyworks.gr/en/roofs.html

We gaan hem dus zeker vragen of dit nog steeds van toepassing is op Kreta/Griekenland en zullen hem in de nabije toekomst vragen om officieel wat op papier te zetten voor een pv-installatie-voorstel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Probeer zelf je info te vinden en niet te vertrouwen op tussenpersonen die een extraatje krijgen als ze een installatie verkopen.
Dat loopt (bijna) altijd verkeert af!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Ilios
junior lid

Bericht door Ilios »

janus schreef: 08 mar 2022, 17:35 Probeer zelf je info te vinden en niet te vertrouwen op tussenpersonen die een extraatje krijgen als ze een installatie verkopen.
Dat loopt (bijna) altijd verkeert af!

Ja zullen dit zéér zeker doen. Daarom zitten we ook hier om voldoende info mee te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Outside Belgium”