accuontlading

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
josi
Installatie Land: België

accuontlading

Bericht door josi »

Hallo

Wij hebben sedert eind juni 2021 een batterij BYD premium HVS 2,56 (2 stuks)
Acculading eind 2021: 488,65 KWh / accuontlading 390,54 KWh, 20% dus niet benut wegens 'spontane ontlading' ?
Is dit een normaal cijfer, wat zijn jullie bevindingen

alvast bedankt voor de reacties

Johan
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: accuontlading

Bericht door janus »

Je leest hier meer van dat soort vreemde waardes.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Telesmurf
lid

Bericht door Telesmurf »

Laad- en ontlaadverliezen + AC-DC en DC-AC omzetting .. als die in elke richting telkens 10% bedragen kom je al snel aan 20% verschil tussen in- en uitgaande KWh.

Hier is nog zo'n verhaal te lezen : https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... m-verloren
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

Interessante info. Enig idee hoe uw batterij aangesloten is op het net. (hybride omvormer of pure batterijomvormer en welk merk of type)

Hier een Victron Multiplus II 3000 parallel op het net aangesloten en aan de AC kant (verschil tss AC-in en AC-uit) haal ik een efficiëntie van <75%.
Heb nu een Shelly EM net na de batterijomvormer geplaatst om nog een beter beeld te krijgen van de efficiëntie. De lage efficiëntie heeft deels te maken met mijn lage nachtverbruik van tss de 50W en 100W en op die lage vermogens is mijn omvormer het minst efficiënt. Staar u dus niet blind op de maximale efficiëntie die opgegeven word in de datasheets. Mijn omvormer is maximaal efficiënt tss 400W en 800W. Onder de 100W is het gene vetten.
Ik vermoed hoe zwaarder de omvormer hoe minder efficiënt bij lage verbruiken.
6 x Phono Solar 330Wp H35°/ O145° + Growatt 1500S
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

PeterP schreef: 13 jan 2022, 08:32 Interessante info. Enig idee hoe uw batterij aangesloten is op het net. (hybride omvormer of pure batterijomvormer en welk merk of type)

Hier een Victron Multiplus II 3000 parallel op het net aangesloten en aan de AC kant (verschil tss AC-in en AC-uit) haal ik een efficiëntie van <75%.
Heb nu een Shelly EM net na de batterijomvormer geplaatst om nog een beter beeld te krijgen van de efficiëntie. De lage efficiëntie heeft deels te maken met mijn lage nachtverbruik van tss de 50W en 100W en op die lage vermogens is mijn omvormer het minst efficiënt. Staar u dus niet blind op de maximale efficiëntie die opgegeven word in de datasheets. Mijn omvormer is maximaal efficiënt tss 400W en 800W. Onder de 100W is het gene vetten.
Ik vermoed hoe zwaarder de omvormer hoe minder efficiënt bij lage verbruiken.
Kijk even na hoeveel uren uw installatie al werkende was
en verreken even het nullastvermogen met dat aantal uur
dan heb je een beter zicht op de verliezen

voor zo'n omvormers worden normaal 3 verbruiken opgegeven: standby/nullast/vollast (om de elektronica ervan operationeel te hebben)
De meeste van die omvormers zit de nullast ergens tussen de 70-100W, ik vermoed dat er weinig zijn die kunnen tippen aan de SMA ISLAND nullast (18 of 26W afhankelijk van de versie)
tjaf
junior lid

Bericht door tjaf »

Ik heb sinds juni een BYD HVM 8.3 (3 modules) die aan een Goodwe EH-5kW hybride omvormer hangt. Volgens de info van de hybride omvormer is de total lifetime battery charge 980kWh en de total lifetime battery discharge 801kWh. Ik lijk dus ook een verlies in die grootte-orde van ongeveer 20% te hebben.

Dit viel me in eerste instantie ook serieus tegen en veel lager dan de opgegeven "round-trip-efficiency". Ik heb geen idee hoe de manufacturers die round-trip efficiency meten, maar zoals anderen ook al aanhalen, lijkt in de praktijk een verlies van 20% niet uitzonderlijk.

Ter info: mijn installatie rapporteert 4839h actief geweest te zijn (wat dus kan kloppen aangezien ze in juni is opgestart). Als ik even een simpele berekening doe.
- totale verliezen = 980kWh - 801kWh = 179kWh
- gemiddeld zelfverbruik = 179kWh / 4839h = 37W

Als mijn redenering correct is dan zouden alle verliezen overeenkomen met een gemiddeld eigenverbruik van 37W. Ik denk niet zeker dat dit een echt correcte redenering is, want in de zomer zag ik ook ongeveer hetzelfde verlies als in de winter, en puur standby verbruik zou in de winter een hoger efficientie verlies moeten geven omdat de charging veel minder is (denk ik). Ik weet ook niet wat mijn omvormer precies meet met total charge/discharge. Maar het geeft allesinds een indicatie.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

josi schreef: 12 jan 2022, 20:11 Hallo

Wij hebben sedert eind juni 2021 een batterij BYD premium HVS 2,56 (2 stuks)
Acculading eind 2021: 488,65 KWh / accuontlading 390,54 KWh, 20% dus niet benut wegens 'spontane ontlading' ?
Is dit een normaal cijfer, wat zijn jullie bevindingen

alvast bedankt voor de reacties

Johan
Deze BYD HVS zijn typische batterijen voor HV systemen en hebben een spanning van ongeveer 102 V per module. Meestal worden er dan ook 3 tot 4 batterijen in serie gezet om zoveel mogelijk in voltage van de te matchen met de zonnepaneleninstallatie. Dus jouw opstelling met 2 HVS modules, lijkt me apart maar niet onmogelijk.

Kan je iets meer uitleg geven over de omvormer en de zonnepaneleninstallatie met de opdeling in het aantal strings die je gebruikt. En hoe de 2 batterijmodules opgesteld staan in serie of parrallell.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

tjaf schreef: 13 jan 2022, 08:56 Ik heb sinds juni een BYD HVM 8.3 (3 modules) die aan een Goodwe EH-5kW hybride omvormer hangt. Volgens de info van de hybride omvormer is de total lifetime battery charge 980kWh en de total lifetime battery discharge 801kWh. Ik lijk dus ook een verlies in die grootte-orde van ongeveer 20% te hebben.

Dit viel me in eerste instantie ook serieus tegen en veel lager dan de opgegeven "round-trip-efficiency". Ik heb geen idee hoe de manufacturers die round-trip efficiency meten, maar zoals anderen ook al aanhalen, lijkt in de praktijk een verlies van 20% niet uitzonderlijk.

Ter info: mijn installatie rapporteert 4839h actief geweest te zijn (wat dus kan kloppen aangezien ze in juni is opgestart). Als ik even een simpele berekening doe.
- totale verliezen = 980kWh - 801kWh = 179kWh
- gemiddeld zelfverbruik = 179kWh / 4839h = 37W

Als mijn redenering correct is dan zouden alle verliezen overeenkomen met een gemiddeld eigenverbruik van 37W. Ik denk niet zeker dat dit een echt correcte redenering is, want in de zomer zag ik ook ongeveer hetzelfde verlies als in de winter, en puur standby verbruik zou in de winter een hoger efficientie verlies moeten geven omdat de charging veel minder is (denk ik). Ik weet ook niet wat mijn omvormer precies meet met total charge/discharge. Maar het geeft allesinds een indicatie.
Ik vermoed dat uw redenering niet helemaal klopt, verrekenen over 24/7
in een hybride omvormer mag je de nullast verliezen niet rekenen wanneer de zon schijnt,
die worden opgevangen door de PV productie, moet ook want die moeten overbrugd worden alvorens over gegaan kan worden naar het opladen van de accu
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

bruma schreef: 13 jan 2022, 08:49 voor zo'n omvormers worden normaal 3 verbruiken opgegeven: standby/nullast/vollast (om de elektronica ervan operationeel te hebben)
De meeste van die omvormers zit de nullast ergens tussen de 70-100W, ik vermoed dat er weinig zijn die kunnen tippen aan de SMA ISLAND nullast (18 of 26W afhankelijk van de versie)
Ter info :
multiplus ii 3000 efficientie.jpg
multiplus ii 3000 datasheet.jpg
Nullast is bij mij dus 11W (en dus beter dan de SMA ISLAND) en wanneer minimum SOC bereikt zakt het het verbruik naar 3W.
De opgegeven cijfers zijn alleen tijdens het ontladen. Cijfers tijdens het laden heb ik niet gevonden.

@LvA Ik ben er ook van overtuigd dat High-Voltage systemen efficiënter zijn dan Low-Voltage systemen. Doch ook hier weer de opmerking dat de opgegeven maximale specificaties opgegeven door de fabrikanten weinig zeggen over de efficiëntie tijdens het werkelijke verbruik (onder andere bij lage vermogens tijdens gebruik)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
josi

accuontlading

Bericht door josi »

Bedankt voor de reacties

verlies van 20% lijkt dus normaal te zijn
hierbij als bijlage het schema van aansluiting en het verbruik 2021 (vanaf plaatsing zonnebatterij)

Johan
Jaar2021.jpg
schema.jpg
Laatst gewijzigd door josi op 13 jan 2022, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

Ja. 20% verlies voor een pure High-Voltage AC-gekoppelde batterijomvormer (SunnyBoy Storage 2.5) is een normale waarde en komt overeen met info die je op het internet (Youtube en Duitse fora) vind hierover.
In mijn geval met een Low-Voltage Multiplus II 3000, in dezelfde configuratie als u (AC-gekoppeld), dus iets meer dan 25% verlies.
Victron World
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Hieronder zie je de verliezen van een HV batterijsysteem in een weloverwogen zonnepaneleninstallatie (*) met hybride omvormer (Fronius Symo GEN 24 10 kW). De rode pijl geeft de rij met batterijsysteemverliezen weer.

(*) 100% (= 2 * het verbruik) overgedimensioneerde zonnepaneleninstallatie in verschillende richtingen en onder verschillende hellingen, hebben een invloed op de efficiëntie van de batterij. Bij deze installatie werd hiervan volop gebruik gemaakt. Ook is er voldoende belasting met een WP voor SWW en verwarming + all electric koken, bakken, wassen en drogen voor een 4 persoonshuishouden om de batterij volop te kunnen ontladen, zodat de verliezen beperkt zijn.

Afbeelding5-6 batterijdata EigenWatt met HV hybride omvormer.jpg

Nota in Dec. 2021 heeft deze persoon zijn batterij ingesteld voor off-grid gebruik met een minimale SOC van tussen 60% en 80% , vandaar zijn hoog verliespercentage in december 2021.

Voor de mensen die de taal machtig zijn, hieronder de link met het YouTube filmpje waar René (Eigenwatt.de) zijn data volledig becommentarieert

Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”