Trina Solar offerte

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
vanpeers
Installatie Land: België

Trina Solar offerte

Bericht door vanpeers »

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 14x Trina Solar 380 Honey, totaal 5320wP
- aantal, merk en juiste type omvormer(s), = 1x Huawei 4.6 KTL L1 -> veronderstel dat dit kleiner kan indien we O/W leggen?
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Z, 12° . Voor EPB zou Z interessant zijn, ik denk toch voor O/W te gaan om meer stroom te hebben op momenten dat we thuis zijn. (Digitale meter)
- type dak en dakbedekking. = Plat dak, EPDM
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = Geen schaduw
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)= Geen idee, zie iets staan van backplate vertstelbaal montageframe en plaatschroef?
- aangeboden garanties =
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Nog navragen : 12 jaar productgarantie en 25 jaar lineaire vermogensgarantie. Nog navragen hoe dit precies zit.
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = In onze vorige woning +- 1000kWh dag, 1500kWh nacht. Nu wel grotere woning, met oog op kinderen en eventueel elektrische auto.
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1 fase voorzien in offerte, 3 fase in huis aanwezig maar omvormer is een stuk duurder
- Net met N? (zie onze Wiki voor uitleg) = Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 9m 6mm
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = Nvt, steekt al klaar.
- Is de 253V test al gedaan? = /
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = /
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Olen
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =

Indien van toepassing
- merk en type batterij = Huawei 5kW batterij
- prijs batterij = €2800excl btw of aftrek premie

- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW = €4766, €1,003 excl btw of premies

Is de beste offerte die ik had gekregen.

Vragen:
  • Soms lees ik om bv ineens heel het dak vol te leggen (zeker met oog op elektrishe auto), in principe zou ik nog een stuk meer kunnen leggen maar is dit ook rendabel?
  • Voor alle duidelijkheid, met een nieuwbouw heb je toch geen recht op een premie voor je zonnepanelen? 1 v/d installateurs beweerde anders maar dit leekt niet te kloppen...
  • Batterij heb ik op de offerte laten zetten maar vrees dat dit niet rendabel is. Hybride omvormer zou ik wel voorzien.
Alvast bedankt voor jullie input! $*
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Trina Solar offerte

Bericht door janus »

Voor EPB zou Z interessant zijn, ik denk toch voor O/W te gaan om meer stroom te hebben op momenten dat we thuis zijn. (Digitale meter)
Met zo'n lage helling maakt het niet zo heel veel uit op welke orientatie je ze plaatst.
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)= Geen idee,
Navragen aan de verkoper!
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Nog navragen
Als dat niet duidelijk op de offerte staat dan vrees ik al het ergste.
En hoe moeten wij dat beoordelen als we niet weten welke diameter en lengte die kabel is?
Zeg nu niet dat dat ook niet in de offerte staat :shock:
Soms lees ik om bv ineens heel het dak vol te leggen (zeker met oog op elektrische auto), in principe zou ik nog een stuk meer kunnen leggen maar is dit ook rendabel?
Op dit moment wel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

vanpeers schreef: 06 jan 2022, 13:03 Vragen:
  • Soms lees ik om bv ineens heel het dak vol te leggen (zeker met oog op elektrishe auto), in principe zou ik nog een stuk meer kunnen leggen maar is dit ook rendabel?
De redenering achter je dak vol leggen is dat je op vandaag al een redelijke vergoeding krijgt voor je geinjecteerde stroom. Zelfs zonder eigen verbruik zijn je panelen al rendabel. Ik zie de stroomprijzen in de toekomst ook niet echt meer op het oude niveau komen. De sluiting van de kerncentrales, de onzekerheid van de gascentrales en de vraag naar stroom die alleen maar enorm zal toenemen (elektrificatie wagenpark, warmtepompen, ...) zal blijvend voor hoge prijzen zorgen.
Verder is het zo dat hoe meer panelen je hebt, hoe meer je zelf van je goedkope stroom kan gebruiken, zelfs tijdens de wintermaanden dan.
vanpeers schreef: 06 jan 2022, 13:03
  • Voor alle duidelijkheid, met een nieuwbouw heb je toch geen recht op een premie voor je zonnepanelen? 1 v/d installateurs beweerde anders maar dit leekt niet te kloppen...
Van premies bij nieuwbouw heb ik geen kennis. Wat ik wel weet is dat zonnepanelen er kunnen voor zorgen dat je onder E-peil 20 geraakt en dan de onroerende voorheffing niet moet betalen gedurende de eerste 5 jaar.
  • Batterij heb ik op de offerte laten zetten maar vrees dat dit niet rendabel is. Hybride omvormer zou ik wel voorzien.
Een batterij is op dit moment inderdaad zoals 100km omrijden om 2 cent goedkoper te tanken. Als je het geld dat je aan de batterij zou besteden, besteed aan extra panelen gaat u dat na 20 jaar een veelvoud opgebracht hebben.
6 x Phono Solar 330Wp H35°/ O145° + Growatt 1500S
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

PeterP schreef:
De redenering achter je dak vol leggen is dat je op vandaag al een redelijke vergoeding krijgt voor je geinjecteerde stroom. Zelfs zonder eigen verbruik zijn je panelen al rendabel. Ik zie de stroomprijzen in de toekomst ook niet echt meer op het oude niveau komen. De sluiting van de kerncentrales, de onzekerheid van de gascentrales en de vraag naar stroom die alleen maar enorm zal toenemen (elektrificatie wagenpark, warmtepompen, ...) zal blijvend voor hoge prijzen zorgen.
Verder is het zo dat hoe meer panelen je hebt, hoe meer je zelf van je goedkope stroom kan gebruiken, zelfs tijdens de wintermaanden dan.
Je krijgt in deze onzekere tijden zekerheid over een groter deel van je factuur de komende 25 jaar.

Er zijn veel vaste kosten dus je legt best meteen vol: elk extra paneel goedkoper. In december had lampiris injectiecontract 10,85 cent voor 3 jaar, dan heb je puur op injectie al een groot deel terug.

We zitten met hoge inflatie, spaargeld brengt niks op, lenen is nog spotgoedkoop, dus gewoon vol leggen zou ik zeggen.

Zelfverbruik zal jaar na jaar stijgen: EV, warmtepomp, batterijen die binnen 5 jaar spotgoedkoop zullen zijn, sturing,...
Van premies bij nieuwbouw heb ik geen kennis. Wat ik wel weet is dat zonnepanelen er kunnen voor zorgen dat je onder E-peil 20 geraakt en dan de onroerende voorheffing niet moet betalen gedurende de eerste 5 jaar.
Geen standaard premie voor nieuwbouw voor de PV, wel voor de batterij.
Een zeer laag EPB halen door uw dak vol te leggen kan gunstig zijn inderdaad.
Een batterij is op dit moment inderdaad zoals 100km omrijden om 2 cent goedkoper te tanken. Als je het geld dat je aan de batterij zou besteden, besteed aan extra panelen gaat u dat na 20 jaar een veelvoud opgebracht hebben.
Een batterij is zeker geen must. Leg nu vooral je dak vol, die batterij kan nog altijd later. Prioriteit moet altijd zijn eerst dak vol te leggen, want dat heeft hoogste rendement.

Je kan op basis van uw digitale meter in oktober 2022 of 2023 nog altijd evalueren of je voor het eind van het jaar een batterij wilt. Op basis van effectieve meetgegevens. Dan kan je een betere inschatting maken of ze rendabel is. Maar met uw profiel zou ik ook eerst inzetten op maximaal aantal panelen (oost-west of noord-zuid kan je combineren om het dak maximaal te vullen. Orientatie doet er minder toe onder zo een hellingshoek voor opbrengst, dus kijk wat je nodig hebt om onder E20 te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF »

Is het dan niet maar 50% korting?
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=230°

Zonstraal VZW lid nr. 24
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

https://www.energiesparen.be/korting-op-onroerende-voorheffing-voor-nieuwbouwwoningen-met-verlaagd-e-peil

Heeft inderdaad te maken met het bouwaanvraagjaar.
In mijn geval was het onder E20 100% korting gedurende 5 jaar.
Victron Multiplus II 48/3000/35-32 + ET112 + 16 x Prismatic LiFePo4 302Ah + AntBMS + VenusOs op Raspberry Pi
Victron World
PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF »

:tu:
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=230°

Zonstraal VZW lid nr. 24
vanpeers

Bericht door vanpeers »

janus schreef: 06 jan 2022, 14:15
Voor EPB zou Z interessant zijn, ik denk toch voor O/W te gaan om meer stroom te hebben op momenten dat we thuis zijn. (Digitale meter)
Met zo'n lage helling maakt het niet zo heel veel uit op welke orientatie je ze plaatst.
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)= Geen idee,
Navragen aan de verkoper!
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Nog navragen
Als dat niet duidelijk op de offerte staat dan vrees ik al het ergste.
En hoe moeten wij dat beoordelen als we niet weten welke diameter en lengte die kabel is?
Zeg nu niet dat dat ook niet in de offerte staat :shock:
Soms lees ik om bv ineens heel het dak vol te leggen (zeker met oog op elektrische auto), in principe zou ik nog een stuk meer kunnen leggen maar is dit ook rendabel?
Op dit moment wel.
Montage systeem en hoe het precies zit met garantie vraag ik nog na.
Dit was een online offerte van solarwinkel.be .(en ook geplaatst door hen)
Volgende offerte was een €1000 duurder...

Dacht dat de kabel niet van toepassing was omdat deze niet in de offerte voorzien was.
Precieze kabeldikte weet ik niet maar is voorzien voor een enkelfasige installatie.
Lengte is zo’n 3m en kan indien het nodig is eenvoudig aangepast worden.

Geschatte opbrengst staat inderdaad niet in de offerte.

WannesD schreef: 07 jan 2022, 01:16
PeterP schreef:
Je krijgt in deze onzekere tijden zekerheid over een groter deel van je factuur de komende 25 jaar.

Er zijn veel vaste kosten dus je legt best meteen vol: elk extra paneel goedkoper. In december had lampiris injectiecontract 10,85 cent voor 3 jaar, dan heb je puur op injectie al een groot deel terug.

We zitten met hoge inflatie, spaargeld brengt niks op, lenen is nog spotgoedkoop, dus gewoon vol leggen zou ik zeggen.

Zelfverbruik zal jaar na jaar stijgen: EV, warmtepomp, batterijen die binnen 5 jaar spotgoedkoop zullen zijn, sturing,...
Geen standaard premie voor nieuwbouw voor de PV, wel voor de batterij.
Een zeer laag EPB halen door uw dak vol te leggen kan gunstig zijn inderdaad.
Een batterij is zeker geen must. Leg nu vooral je dak vol, die batterij kan nog altijd later. Prioriteit moet altijd zijn eerst dak vol te leggen, want dat heeft hoogste rendement.

Je kan op basis van uw digitale meter in oktober 2022 of 2023 nog altijd evalueren of je voor het eind van het jaar een batterij wilt. Op basis van effectieve meetgegevens. Dan kan je een betere inschatting maken of ze rendabel is. Maar met uw profiel zou ik ook eerst inzetten op maximaal aantal panelen (oost-west of noord-zuid kan je combineren om het dak maximaal te vullen. Orientatie doet er minder toe onder zo een hellingshoek voor opbrengst, dus kijk wat je nodig hebt om onder E20 te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Voor onder E20 te gaan zou ik zo’n 4600Wp nodig hebben, hier gaan we dus over.

Dak vol leggen zou nog een optie zijn, iemand hier al een effectieve berekening voor gedaan?
Ik zou in principe schat ik toch gemakkelijk zo’n 7500Wp kunnen leggen.

Klopt onderstaande ruwe berekening?
Verbruik (huidig, toekomst gaat dit hoger worden):
1000kWh dag
1500kWh nacht

5320Wp x 0.85 = +- 4500kWh
Elektriciteitsprijs: €0.3/kWh
Injectie €0.1085

Zelfverbruik: 1800kWh
Overschot: 2700kWh

Besparing elektriciteit per jaar: €540
Injectie per jaar: €293

Kostprijs installatie incl. btw: €5770
opbrengst/besparing per jaar: €833
Terugverdientijd: 6.9j
Winst na 15j: €6725
Winst na 20j: €10 890

Terugverdientijd lijkt me redelijk snel, is dit een realistische berekening?

Berekening 7500Wp:
Overschot: 4600kWh
Injectie: €500
Kosten elektriciteit per jaar: €540
Opbrengst/ besparing per jaar: €1040
Kostprijs installatie €8134 (gewoon omrekening)
Terugverdientijd: 7.8j
Winst na 15j: €7470 (uitgaande van huidige prijzen)
Winst na 20j : €12 670

In bovenstaande berekening is geen rekening gehouden met achteruitgang v/d panelen en is rekening gehouden met de huidige prijzen.
Ook zou ik met de extra panelen mijn zelfverbruik kunnen opkrikken op minder zonnige dagen.
Kan nog wel interessant zijn op het eerste zicht.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

5320Wp x 0.85 = +- 4500kWh
Best met JRC berekenen, die 0.85 is hopeloos achterhaald.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
PeterP
Senior lid

Bericht door PeterP »

De grootte van uw installatie aanpassen aan uw eigenverbruik is zinloos. De stroom die je op het net injecteert die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor die ruim uw productiekosten dekt.
Wat je wel kan doen is uw momenten van verbruik aanpassen aan de momenten waarop de installatie produceert. Hoe groter de installatie hoe groter de kans dat de productie uw verbruik kan dekken, ook in de winter.
Hoeveel ik hier ook simuleer, de grootste installatie volledig op het zuiden gericht zal na 20 jaar altijd de grootste financiele opbrengst hebben. Zelfs eigen middelen of budget spelen geen rol want voor dergelijke investeringen kan je heel makkelijk lenen. Bij een (ver)nieuwbouw kan je dit zelfs meenemen in een woonlening op 20/25/30 jaar ! Als je er uw spaarcenten insteekt heb je ook nog het voordeel dat de jaarlijkse financiele opbrengst de inflatie volgt, want de inflatie word voor een groot deel bepaald door de energieprijzen.
Alleen de grootte van uw dak speelt dus een rol !

Alle andere zinloze argumenten (eigenverbruik, autarkie, ...) zijn er enkel op gericht om u een zo klein mogelijke installatie, zo duur mogelijk (met veel marge voor de installateur) proberen te verkopen.
Victron World
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

vanpeers schreef: 07 jan 2022, 11:23 Voor onder E20 te gaan zou ik zo’n 4600Wp nodig hebben, hier gaan we dus over.
Dak vol leggen zou nog een optie zijn, iemand hier al een effectieve berekening voor gedaan?
Zou je daarmee E10 kunnen halen?
vanpeers

Bericht door vanpeers »

WannesD schreef: 08 jan 2022, 20:41
vanpeers schreef: 07 jan 2022, 11:23 Voor onder E20 te gaan zou ik zo’n 4600Wp nodig hebben, hier gaan we dus over.
Zou je daarmee E10 kunnen halen?
Zal net niet lukken denk ik met 7500Wp, geeft ook niet veel verschil of dit nu E12 of E10 zou zijn.

Ik ga alvast eens horen hoeveel er precies op ons dak past en een uitgebreider uitrekenen of dit wel opbrengt.
Plaats reactie

Terug naar “Offertes PV panelen beoordelen”