"Niet onderbreken onder belasting"

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Estivie
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

"Niet onderbreken onder belasting"

Bericht door Estivie »

Een PV installatie mag je niet onderbreken onder belasting vanwege het gevaar op een vlamboog.

Als ik een optimizer wil plaatsen op een bestaande string, moet ik dan wachten op een 'donker' moment, of is het voldoende om de omvormer uit te schakelen (netspanning er af, DC onderbreken op de omvormer)?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: "Niet onderbreken onder belasting"

Bericht door janus »

Een PV installatie mag je niet onderbreken onder belasting vanwege het gevaar op een vlamboog.
Ik denk dat een betere tekst is "Je moet oppassen als je de DC kabels van een PV installatie onderbreekt"

Als je de stekkers zeer snel uit elkaar trekt, of een deken of stuk karton op het paneel plaatst is de kans op een vlamboog kleiner.
Wachten tot het donker is, is het veiligst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Luc6580
Senior lid

Bericht door Luc6580 »

Estivie schreef: 05 dec 2020, 11:02 Een PV installatie mag je niet onderbreken onder belasting vanwege het gevaar op een vlamboog.

Als ik een optimizer wil plaatsen op een bestaande string, moet ik dan wachten op een 'donker' moment, of is het voldoende om de omvormer uit te schakelen (netspanning er af, DC onderbreken op de omvormer)?
Het is voldoende netspanning eraf en DC kabels los van de omvormer.(in die volgorde)
ikke44

Bericht door ikke44 »

Het is NIET voldoende/veilig om enkel de netspanning af te zetten, zolang de panelen iets van zonlicht opvangen is er een spanning op het DC circuit waardoor je dus riskeert door geëlektrocuteerd te worden of een vlamboog (en brand als er iets brandbaar in de buurt is) te veroorzaken!
Zorg gewoon dat je het DC circuit onderbreekt als het donker is, doe het buitenwerk of werk waar daglicht help, de dag erop...

Er is daar een duidelijke uitleg met voorbeeld van vlamboog:
Telesmurf
lid

Bericht door Telesmurf »

ikke44 schreef: 07 jan 2022, 12:32 Het is NIET voldoende/veilig om enkel de netspanning af te zetten, zolang de panelen iets van zonlicht opvangen is er een spanning op het DC circuit waardoor je dus riskeert door geëlektrocuteerd te worden of een vlamboog (en brand als er iets brandbaar in de buurt is) te veroorzaken!
Uw antwoord is niet volledig, of toch niet relevant voor de vraag zoals TS ze stelde.
Het antwoord van Luc is gewoon correct.
Luc6580 schreef: 05 dec 2020, 13:00 Het is voldoende netspanning eraf en DC kabels los van de omvormer.(in die volgorde)
Aan de omvormer onderbreek je reeds de DC kring op veilige manier. Daardoor kan je vervolgens eender waar in de kring een optimizer toevoegen.
Er is geen reden om te wachten tot zonsondergang als je het op die manier doet.
ikke44

Bericht door ikke44 »

Die toevoeging is van groot belang:
Bij recentere omvormers is er een manier voorzien om de DC kring fysiek te onderbreken, dit is de meestal de beste optie als er niet kan gewacht/afgedekt worden (er zijn ook DC schakelaars, maar zelden gezien aangezien die zeer duur zijn).

De kans op elektrocutie of vlamboog is met die speciaal voorziene veiligheidsonderbreking kleiner, maar het blijft. Dus best de avond op voorhand het DC circuit onderbreken of de panelen afschermen...

@Telesmurf: Mijn antwoord is dus wél volledig én relevant:
'Niet onderbreken onder belasting' is dus wéldegelijk om te vermijden dat een DC kring onder spanning zou verbroken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw installaties”