Wat bracht 2021? Wat brengt 2022?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
m2ts
Master lid
Installatie Land: België

Wat bracht 2021? Wat brengt 2022?

Bericht door m2ts »

Januari, dus lijstjestijd :-). In de loop van 2021 heb ik alvast geïnvesteerd in energiemonitoring en -sturing: Eastron kWh-meters, Shelly’s, EmonCms, HomeAssistant met zijn Energy Dashboard en Node-RED.

Door de toegenomen elektrificatie neem ik mobiliteit ook mee. We hebben 1 speed pedelec, 4 elektrische fietsen en een paar (het varieert in aantal) gewone fietsen. Dat is dus biomassa (burn fat, not oil ;-) ) en elektrische energie. Een eigen auto hebben we niet, wel een ICE deelauto (30 cent/km).

Als gezin fietsten we in 2021 19884 km bijeen, aan het autostuur zo’n 541 km en met de trein 423 km (treinkost: 6 cent/km... vooral door gratis Rail Pass overheid). Zelf fietste ik gemiddeld 664 km per maand. Dat betekent voor mij 89% op de fiets, 6% aan het autostuur en 5% via het openbaar vervoer. Volgens de mobiscore halen we 6/10, maar zoals je merkt weerhoudt het ons niet om met de fiets veel te bereiken. Op vlak van mobiliteit willen we voor 2022 verder doen zoals we bezig waren.

We verbruikten in 2021 4770 kWh, waar we 4040 kWh door eigen zonnepanelen opwekken. Op jaarbasis bekeken hebben we dus 730 kWh te kort. We zijn klant bij Ecopower. Voor wat het waard is: we wonen in een nulenergiewoning volgens de toen geldende fiscale definitie.

Pas vanaf juni hou ik gedetailleerde cijfers bij, want we gebruiken het net uiteraard voor meer dan 730 kWh. De voorlopige zelfconsumptie Zc van 21 % valt wat tegen, vooral omdat onze warmtepomp niet stuurbaar is: zelfs een simpele weekplanner ontbreekt :-(. Onze kwartierpiek van 3,8 kW is minder dan het Vlaams gemiddelde van 3,99 kW, maar goed te noemen is het niet. Een stuurbare warmtepomp zou helpen dit naar beneden te krijgen. Het gemiddelde bij onderstaande grafiek is wat misleidend, omdat er maar 7 maanden aan data is.
E_Zv-en-Zc_2021.png
We hebben nog geen digitale meter, maar ik heb de prijzen voor 2022 wel al eens toegepast op ons verbruik van 2021. Kwestie van een idee te krijgen. Zoals je hieronder merkt zou een hogere zelfconsumptie welkom zijn.
E_kosten-en-opbrengsten_2021.png
Voor 2022:
  • … wil ik nog verder meten en sturen zodat ik optimaal voorbereid ben als de digitale meter er is. Nu zijn er al slimme Shelly-stopcontacten die aangaan als er voldoende zon is (zelfconsumptie verhogen, bv. door het laden van fietsbatterijen) of uitgaan als we het huis verlaten (sluipverbruik verlagen).
  • Bij een defecte vaatwas of wasmachine zou ik een hot-fill bekijken. Deze zou dan het verbruik en de kans op pieken verlagen. En als ik onze warmtepomp beter kan sturen, ook de kans op direct verbruik verhogen.
  • Mogelijks dat ik ook kijk om onze boiler met regenwater te vullen (dus ook douche en bad). Voor de keuken zou ik dan kunnen kijken voor een elektrische boiler met tuimelschakelaar, die we enkel aanzetten als het nodig is.
  • Op oost en west zullen we normaal nog zonnewering voorzien.
Achteraf bekeken hadden we beter direct de warmtepomp aangesloten op regenwater, omdat er nu weer wat werk en kosten zullen bijkomen. En we hadden onze auto beter eerder van de hand gedaan: het is verrassend hoeveel je met de fiets kan doen. En hadden we beter direct zonnewering op oosten en westen voorzien. Maar algemeen bekeken zijn we best tevreden over de keuzes.

En jullie? Wat zeggen jullie cijfers? Plannen om het direct gebruik van PV te verhogen? Plannen om het energieverbruik omlaag te krijgen (misschien ook geen eigen auto meer?), waarbij mogelijks het elektriciteitsverbruik zal toenemen (aanschaf elektrische auto i.p.v. ICE misschien)? Plannen om de kwartierpieken te verlagen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
declerck
Senior lid

Re: Wat bracht 2021? Wat brengt 2022?

Bericht door declerck »

Ik had in 2021 een totaal verbruik van 8118 kWh. Mijn zonnepanelen hebben een 7582 kWh opgebracht.
De warmtepompen (living, keuken, badkamer, slaapkamer) hebben een 3464 kWh verbruikt. Woning is van 1994 (k56), 4 cm isolatie spouw, 12 cm dakisolatie.
De elektrische boilers (150 liter voor de badkamer en 10 liter in de keuken) hebben een 1700 kWh (raming) verbruikt.
Ik heb in november 2021 ook een energiemeter (eastron 3 fasig) gezet om mijn verbruiksprofiel te zien.
Ook in november 2021 mijn elektrische boiler (defect na 11 jaar) vervangen door een warmtepompboiler (ingesteld op 55 °C). Het verbruik voor de maand december was een 35 kWh. Het verbruik zal dus per jaar allicht rond de 350 kWh draaien. Vroeger een 1200 kWh per jaar.
Wat zou ik nog willen doen. Ik zal nog de koudwater toevoer naar de elektrische boiler in de keuken ook verbinden met de warmtepompboiler. Het boilertje in de keuken zou ik laten staan omdat mijn vrouw toch graag water van een 65 °C gebruikt in de keuken. Dat boilertje moet dan maar het water opwarmen van een 55 naar 65 °C. Het vroegere verbruik van de keuken boiler was een 550 kWh/jaar. Dat zou dus moeten verminderen. Zal nog een kWh metertje op dit keukenboilertje zetten dan.
Gezien dat de droogkast (condens) toch een groot verbruik (500 kWh) heeft (3 kW vermogen gedurende meerdere kwartieren).
Die is ook al meer dan 10 jaar oud. Bij defect zal ik die ook vervangen door een droogkast met warmtepomp.
Dit jaar moet ik dus nog een (8118-7582=) 534 kWh bijpassen. Het jaar 2020 had ik een 118 kWh op overschot. 2021 was dus een kouder jaar, maar ook een minder zonnig jaar (8215 kWh in 2020 tov 7582 kWh in 2021) en ook meer thuisgewerkt.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

Leuk topic! Hierbij mijn experimenten en bevindingen. Wij hebben zonnepanelen laten leggen in augustus 2020. In 2021 lagen ze er dus voor het eerst een heel jaar. Ons elektriciteitsverbruik bedroeg 2304 kWh. Verwarmen doen we met gas. De zonnepaneelinstallatie is er eentje van 2,24 kWp. Deze bracht 1944 kWh op. Netto kom ik dus 360 kWh tekort.

Eind 2020 bouwde ik een logging systeem om mijn productie, consumptie, waterverbruik en gasverbruik bij te houden. De bedoeling was om mijn zelfconsumptie en zelfvoorziening te bekijken, ook over de seizoenen heen. De elektriciteit log ik aan de hand van een Eastron SDM220 kWh meter, die ik uitlees via modbus met een RPi zero. Deze leest ook de omvormer uit. Alles wordt elke minuut gelogd naar een InfluxDB met webserver en Grafana visualisatie. Het waterverbruik en gasverbruik wordt via reed-sensoren op de GPIO van de RPi gehangen. Die levert dan mooie grafiekjes op van ons verbruik, en laat ook toe om onze piek e.d. bij te houden. Op jaarbasis bedraagt onze zelfconsumptie 37,3%. De zelfvoorziening was 31,5%. Onze maximale kwartierpiek bedroeg 2,95 kW (maart 2021). Onze gemiddelde kwartierpiek over het hele jaar bedraagt 2,61 kW.

Ook het gasverbruik probeer ik wat te verminderen (zat rond de 1800 m3). Hiervoor heb ik me in 2021 wat ingewerkt in de materie. We hebben een HR gascondensatieketel. Ik kwam tot de constatatie dat we een eenvoudige aan/uit thermostaat hadden. Deze heb ik vervangen door een modulerende thermostaat. Verder heb ik wat geëxperimenteerd door de aanvoertemperatuur te verlagen. Momenteel staat deze op 65 graden (dat dus maximaal mag behaald worden). Aangezien de ketel nu moduleert, wordt deze temperatuur enkel bij opstart van de CV gevraagd. Als de kamer op temperatuur is, zal de ketel zelf terugregelen naar een lagere temperatuur. Deze zit dan rond de 55 graden.

In 2022 had ik graag nog wat verder geëxperimenteerd met het verder verlagen van de aanvoertemperatuur (zeker met in de toekomst een warmtepomp in het achterhoofd). Als we de maximumtemperatuur nu verlagen, duurt het opwarmen van de woonkamer te lang (vooral bij koudere buitentemperatuur). In de woonkamer zijn twee grote putconvectoren. Ik zag dat we hier ventiloconvectoren van kunnen maken, door zaken zoals een speedcomfort, heatfan, climatebooster of Jaga DBE op te hangen. Deze lijken me echter redelijk prijzen. Daarom ga ik proberen hier dit jaar een DIY oplossing voor de knutselen (zelf de themostaat, PWM regeling en fans aankopen). Hierdoor kan hopelijk de aanvoertemperatuur nog wat lager, met hetzelfde comfort. Inspiratie hieromtrent vond ik in een (lang) tweakers topic.
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Een gewone droogkast vs condensatie is een immens verschil.
Juist nieuwe en verbruik 0,3kwh / beurt.
Zoweinig hadden we niet verwacht.
Ineens ook nieuwe wasmachine gekocht en oude enkel nog voor de zeer vuile fiets/werkkledij.
Hopen in 2022 nog een uitbreiding te doen voor pv.
Pv1: 2340wp, 13 Photovoltech 180wp - Sma Sb2, -14graden Z ,
Pv2: 2400 wp, 10 Henghi 240wp - Sma Sb2, -48graden Z,
Pv3: In progress
Zb: Solarfocus met Okofen Buffervat 800Ltr
TB: BYD HVM 11kw - Sma Storage 5
Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace »

Welke droogkast is dat dan pluxy ?
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

@declerck, als je voor de keukenboiler nog een kWh metertje moet aanschaffen, dan zou ik gaan voor een Shelly 1PM. Dan kan je deze "programmeren" (afzetten bij afwezigheid, tijdsklok, bij piek uitzetten, ...) en dan heb je direct power monitoring. I.v.m. droogkast: zelf hebben we die en paar jaar geleden weggedaan. Door de balansventilatie droogt onze kledij snel genoeg en slijt de kledij zo snel niet. Mischien kan je dit ook proberen? Het neemt wel iets meer plaats in (alhoewel zo'n torendroogrek compact is) en gaat iets trager dan een droogkast.

@Krikke, zelf wil ik ook nog kijken om mijn waterverbruik uit te lezen. Ik moet alleen nog de tijd zien te vinden. Succes ook met jouw projecten.

@pluxy, is het een wasmachine waar je direct ook warm water kan op aansluiten? Heb je toevallig al een meting kunnen doen? De onze is al iets ouder en verbruikt op 30° 0,528 kWh, op 40° 0,832 kWh en op 60° 1,474 kWh. De temperatuur van het water zal natuurlijk ook een rol spelen. De onze is geen hot fill.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Wallace schreef:Welke droogkast is dat dan pluxy ?
Een miele maar type moet ik opzoeken.
Warmtepompmodel
Pv1: 2340wp, 13 Photovoltech 180wp - Sma Sb2, -14graden Z ,
Pv2: 2400 wp, 10 Henghi 240wp - Sma Sb2, -48graden Z,
Pv3: In progress
Zb: Solarfocus met Okofen Buffervat 800Ltr
TB: BYD HVM 11kw - Sma Storage 5
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

m2ts schreef: 05 jan 2022, 10:07 @Krikke, zelf wil ik ook nog kijken om mijn waterverbruik uit te lezen. Ik moet alleen nog de tijd zien te vinden. Succes ook met jouw projecten.
Bedankt, jij ook! Ter info, ik gebruik hiervoor volgende reed sensor. Deze past mooi in de behuizing van de watermeter (er is een speciale opening voor voorzien, zie hier). De meter geeft elke 0,5 liter een puls.
jvhampv2840
junior lid

Bericht door jvhampv2840 »

m2ts schreef: 03 jan 2022, 13:41 Onze kwartierpiek van 3,8 kW is minder dan het Vlaams gemiddelde van 3,99 kW, maar goed te noemen is het niet. E
Da's toch wel erg weinig eigenlijk.
Een kwartier-piek van 3.8kW wil zeggen dat je nooit meer als 3800 / 4 kwartieren continue mag verbruiken, oftewel een uurtje lang "maar" 950W (= 950Wh) verbruiken geef je dus reeds 950 * 4 = 3.8kW kwartierpiek waarde.

Ik ben al maanden aan het meten, ik meet alle vermogens op L1/L2/L3 fases en bijkomend specifiek op het PV-circuit en als ik beneden een waterkoker of de oven opzet om 30min een gerecht te maken is dit een serieuze kwartierpiek die ver boven de 2.5kW uitkomt.

Ik heb begrepen uit andere postings dat => Het gemeten verbruik (kWh) gedurende het klokkwartier x 4 geeft het piekvermogen van dat kwartier in kW.
Als ik dus om rond 17h de oven opgezet heb om ne lasagna in te steken zie je duidelijk eerst de opwarming naar 185° (3.5-3.6kW electrisch vermogen opgenomen) , vervolgens aan/uit/aan/uit om op temperatuur te houden en de lasagna steekt 30min in de oven.

Screenshot from 2022-01-05 20-00-53.png
Screenshot from 2022-01-05 20-01-08.png
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

jvhampv2840 schreef: 05 jan 2022, 20:07 Da's toch wel erg weinig eigenlijk.
Een kwartier-piek van 3.8kW wil zeggen dat je nooit meer als 3800 / 4 kwartieren continue mag verbruiken, oftewel een uurtje lang "maar" 950W (= 950Wh) verbruiken geef je dus reeds 950 * 4 = 3.8kW kwartierpiek waarde.
Je berekening/redenering van de kwartierpiek klopt niet. De kwartierpiek zegt eigenlijk hoeveel vermogen er gemiddeld over een kwartier werd afgenomen. Stel dat je in een klokkwartier bv. 10 minuten lang 3 kW trekt en dan 5 minuten 1 kW, bedraagt de kwartierpiek voor die periode 2,33kW. Een kwartierpiek van 3,8kW wil dus zeggen dat er in die maand op een kwartier tijd nooit meer dan 0,95kWh werd afgenomen.
Ik heb begrepen uit andere postings dat => Het gemeten verbruik (kWh) gedurende het klokkwartier x 4 geeft het piekvermogen van dat kwartier in kW.
Als ik dus om rond 17h de oven opgezet heb om ne lasagna in te steken zie je duidelijk eerst de opwarming naar 185° (3.5-3.6kW electrisch vermogen opgenomen) , vervolgens aan/uit/aan/uit om op temperatuur te houden en de lasagna steekt 30min in de oven.
Dat klopt. Maar je lijkt het me verkeerd uit te rekenen. Als ik bv. in je grafieken kijk rond 17u00, trekt je oven ongeveer 10 minuten lang 3,5kW en dan schakelt hij aan/uit met ongeveer 2kW. Laat ons zeggen dat hij in de resterende 5 minuten ongeveer de helft aan stond. Hij heeft dus ongeveer 0,670 kWh verbruikt. De kwartierpiek is dan ook 2,7 kW (0,670*4). Om de kwartierpiek te berekenen hoef je het vermogen niet maal vier te doen (zoals je lijkt te doen voor de onderste grafiek).
feesje
lid

Bericht door feesje »

Hierbij onze jaarverbruik gevens afgelezen van sunny portal voor 2021. Verwarmen/ warm water en koken volledig elektrisch. Uitgelezen met een sunny home manager 2.0.

Hebben ook wel twee circulatie pompen draaien voor de vijver (1tje stopt in de winter)

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jvhampv2840
junior lid

Bericht door jvhampv2840 »

Krikke schreef: 05 jan 2022, 21:12 Dat klopt. Maar je lijkt het me verkeerd uit te rekenen. Als ik bv. in je grafieken kijk rond 17u00, trekt je oven ongeveer 10 minuten lang 3,5kW en dan schakelt hij aan/uit met ongeveer 2kW. Laat ons zeggen dat hij in de resterende 5 minuten ongeveer de helft aan stond. Hij heeft dus ongeveer 0,670 kWh verbruikt. De kwartierpiek is dan ook 2,7 kW (0,670*4). Om de kwartierpiek te berekenen hoef je het vermogen niet maal vier te doen (zoals je lijkt te doen voor de onderste grafiek).
Precies inderdaad rekenfout. Bedankt om me erop te wijzen.
Deze waardes zijn precies realistischer. Doch het blijft een feit dat je voor 2.5kW "kwartierpiek" allesinds niet te zot moet doen precies...
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

2.5 kW kwartierpiek is de minimum aanrekening op factuur, ook als je een kleinere kwartierpiek hebt. Dit is om te vermijden dat 2de verblijven en kleine verbruikers zoals gemeenschappelijke tellers in appartementsgebouwen die enkel verlichting bedienen en dus relatief weinig verbruiken op jaarbasis, niet of zeer weinig zouden bijdragen aan de netwerkkosten, terwijl ze toch dezelfde infrastructuur en investeringen nodig hebben.

Dus focussen op 2.5 kW kwartierpiek is een interessant gespreksonderwerp bij of tussen pot en pint, maar waarschijnlijk moeilijk haalbaar in een normaal huishouden. Het zal wel haalbaar zijn voor degenen die investeren in een batterij en die hun batterij constant opladen aan 2.5 kW kwartierpiek van het net (als de zonnepanelen niets geven) en dan achteraf/gelijktijdig de batterij ontladen aan de "woning-intern" gevraagde kwartierpiek. Maar deze investeerder (in een batterij) moet dan in zijn kosten de batterijverliezen inrekenen en die zouden vandaag dus duurder kunnen uitvallen dan de diensten die FLUVIUS tegen betaling aanbiedt op dit gebied.

Voor een gelijkblijvende factuur is 3.99 kW kwartierpiek de referentie. Het kan zelfs zijn dat er een hogere referentie voor de gelijkblijvende factuur wordt bepaald tegen juni 2022. Alles zal afhankelijk zijn van de gemiddelde kwartierpiek van alle digitale meters die geïnstalleerd werden in Vlaanderen. Daarom staat ook op de simulator dat deze voorlopig nog indicatief is, men kan vandaag dus nog niet weten wat de gemiddelde kwartierpiek zal zijn in april 2022 wanneer (mei 2022) het tarief bepaald wordt om de gelijkblijvende factuur te garanderen.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”