Offerte Huwaei/SMA

Plaats hier je offertes voor thuisbatterijen zodat wij ze kunnen beoordelen.
Plaats reactie
ivob
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Offerte Huwaei/SMA

Bericht door ivob »

GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:10 Uw ijskasten zijn wel een groot verschil met die van mij :D
Het zijn dan ook geen grote afzonderlijke diepvrieskisten: telkens slechts 234 liter koelgedeelte en 107 liter vriesgedeelte.
Hier gaat dus niks van het net. Zou ook niet weten hoe ik dat makkelijk en praktisch moet doen. Ik ga niet elke avond op mijn knieën onder, achter en in kasten alle stekkers uittrekken :D
Of zet je soms bepaalde zekeringen af?
Nee, gewoon retrofit schakelbare stroomkringen met een radiogestuurde afstandsbediening met verschillende kanalen.
Kwestie van enkele tientallen euro en je bent vertrokken. Voeding van de afstandsbedieningen uiteraard met oplaadbare batterijen. :D
Het is geen goed idee om op dagbasis zekeringen op en af te gaan zetten. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Let ook op oudere ledverlichting met een transformator. Zelfs als de verlichting wordt uitgeschakeld blijven deze transformatoren energie verbruiken.
GeertD
Senior lid

Bericht door GeertD »

ivob schreef: 29 dec 2021, 19:18
GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:10 Uw ijskasten zijn wel een groot verschil met die van mij :D
Het zijn dan ook geen grote afzonderlijke diepvrieskisten: telkens slechts 234 liter koelgedeelte en 107 liter vriesgedeelte.
Hier gaat dus niks van het net. Zou ook niet weten hoe ik dat makkelijk en praktisch moet doen. Ik ga niet elke avond op mijn knieën onder, achter en in kasten alle stekkers uittrekken :D
Of zet je soms bepaalde zekeringen af?
Nee, gewoon retrofit schakelbare stroomkringen met een radiogestuurde afstandsbediening met verschillende kanalen.
Kwestie van enkele tientallen euro en je bent vertrokken.
Het is geen goed idee om op dagbasis zekeringen op en af te gaan zetten. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Bij ons ook geen diepvrieskist maar combi. Maar al wel vrij oud. Ik heb geen idee wat een visbak zou verbruiken. Die is ook niet van mij. In dat opzicht zal het ook wel een besparing zijn als de kinderen het afbollen. Ze hebben stilaan hun leeftijd :D

Schakelbare stroomkringen met radiogestuurde afsandsbediening ken ik dus niet. Kan je eens een productvoorbeeld geven?
palombian
lid

Bericht door palombian »

ivob schreef: 29 dec 2021, 19:04
palombian schreef: 29 dec 2021, 15:15 In de zomer zou de pomp van je ketel automatisch moeten uitschakelen. Oudere pompen verbruiken in de hoogste stand redelijk veel (zeker 75W), je kan proberen ze in stand II of I te zetten.
Je hebt ook circulatiepompen met een specifieke zomerstand. Pomp gaat dan periodiek automatisch voor korte tijd draaien om vastlopen door langdurige stilstand te voorkomen.
^¨
Mijn ketel doet dat zelf.
Anderzijds blijft de pomp draaien zolang de thermostaat (Honeywell Chronotherm modulation) warmte vraagt.
Dat doet hij volgens de ketel heel de dag, enkel wanneer het programma 's nachts op 15° gaat stopt de pomp.
Ik denkt dat dit met het moduleren via Open Therm te maken heeft. De thermostaat vraagt aan de ketel een aanvoertemperatuur volgens de stooklijn en de binnentemperatuur en de ketel houdt die constant. Door de vlakke stookcurve brandt de ketel dus relatief dikwijls op minimum vermogen.
Als jouw pomp echt maar 5-7W verbruikt (ipv 40 in stand I van de mijne) zou ik 150 kWh per jaar kunnen sparen (maar ivm de huidige gasprijs is dit futiel).
GeertD
Senior lid

Bericht door GeertD »

ivob schreef: 29 dec 2021, 19:18 Let ook op oudere ledverlichting met een transformator. Zelfs als de verlichting wordt uitgeschakeld blijven deze transformatoren energie verbruiken.
We hebben een 7 tal jaar geleden al onze hallogeen spots en andere verlichting laten vervangen door LED. De LED spots nu in het plafond werken idd met een transformator. Dat kon blijkbaar niet anders. Maar geen idee wat dat zou verbruiken uitgeschakeld.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:27 Ik heb geen idee wat een visbak zou verbruiken.
Vandaar => meten is weten.
Een aquarium is inderdaad een relatieve niet uitschakelbare grootverbruiker.
Schakelbare stroomkringen met radiogestuurde afsandsbediening ken ik dus niet. Kan je eens een productvoorbeeld geven?
Ieder electro merk zal dat wel in zijn cataloog hebben staan. Ik gebruik deze van Niko en Somfy. Deze laatste vind ik persoonlijk kwalitatief beter en overzichtelijker te bedienen. Je kan dat zelfs in je automatenkast inbouwen of wanneer daar onvoldoende plaats is ergens op een kring die nog toegankelijk is (al mijn stroomkringen liggen onder een toegankelijke zoldervloer).

Je zou eerst je verbruikers moeten leren kennen. Daarna zien op welke verbruikers je het meest kan besparen. Daarna op welke sluipverbruikers je kan ingrijpen. En dan pas zien hoe je het nog resterende verbruik van energie kan voorzien door middel van solar, net en het laatste gat pas dichten met eventueel een thuisaccu.
Niet van achter naar voor te werk gaan. ;-)
GeertD
Senior lid

Bericht door GeertD »

ivob schreef: 29 dec 2021, 19:36
GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:27 Ik heb geen idee wat een visbak zou verbruiken.
Vandaar => meten is weten.
Een aquarium is inderdaad een relatieve niet uitschakelbare grootverbruiker.
Ieder electro merk zal dat wel in zijn cataloog hebben staan. Ik gebruik deze van Niko en Somfy. Deze laatste vind ik persoonlijk kwalitatief beter en overzichtelijker te bedienen. Je kan dat zelfs in je automatenkast inbouwen of wanneer daar onvoldoende plaats is ergens op een kring die nog toegankelijk is (al mijn stroomkringen liggen onder een toegankelijke zoldervloer).

Je zou eerst je verbruikers moeten leren kennen. Daarna zien op welke verbruikers je het meest kan besparen. Daarna op welke sluipverbruikers je kan ingrijpen. En dan pas zien hoe je het nog resterende verbruik van energie kan voorzien door middel van solar, net en het laatste gat pas dichten met eventueel een thuisaccu.
Niet van achter naar voor te werk gaan. ;-)
Bedoel je dan zoiets als een Somfy 1822609 of eerder draadloos bedienbare stopcontacten zoals
https://www.gamma.be/nl/assortiment/pro ... /p/B166358

Ik heb ook al schakelbare stopcontacten gevonden van Niko maar dan moet je al de stopcontacten gaan vervangen. Zou toch liever iets minder ingrijpend doen :D
Het is me niet echt duidelijk welke product je juist bedoelt om in te bouwen in de automatenkast of op de stroomkring.
Heras
lid

Bericht door Heras »

GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:49 Ik heb ook al schakelbare stopcontacten gevonden van Niko maar dan moet je al de stopcontacten gaan vervangen. Zou toch liever iets minder ingrijpend doen :D
Het is me niet echt duidelijk welke product je juist bedoelt om in te bouwen in de automatenkast of op de stroomkring.
Geert, ik gebruik zelf de Shelly Plug S (https://www.domotica-shop.nl/shelly-plug-s.html) tot grote tevredenheid. Met deze kan je het verbruik meten van de toestellen aangesloten op een stopcontact en je kan deze ook gaan schakelen (met timers en een planning). Deze kan je dan gaan aansturen door middel van hun app op de gsm of via Home assistant. Je connecteert deze met je 2.4 ghz wifi netwerk.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Goeie tip, maar koop ze dan wel rechtstreeks op Shelly.cloud.
GeertD
Senior lid

Bericht door GeertD »

Heras schreef: 30 dec 2021, 17:33
GeertD schreef: 29 dec 2021, 19:49 Ik heb ook al schakelbare stopcontacten gevonden van Niko maar dan moet je al de stopcontacten gaan vervangen. Zou toch liever iets minder ingrijpend doen :D
Geert, ik gebruik zelf de Shelly Plug S (https://www.domotica-shop.nl/shelly-plug-s.html) tot grote tevredenheid. Met deze kan je het verbruik meten van de toestellen aangesloten op een stopcontact en je kan deze ook gaan schakelen (met timers en een planning). Deze kan je dan gaan aansturen door middel van hun app op de gsm of via Home assistant. Je connecteert deze met je 2.4 ghz wifi netwerk.
Bedankt dit ga ik zeker eens bekijken.

Ik zie nu ook Somfy en Niko slimme stekkers maar die kosten een pak maar. Een Somfy 69 euro voor 1 stekker :shock:
palombian
lid

Bericht door palombian »

Heras schreef: 30 dec 2021, 17:33
Home assistant lijkt me wel een goed systeem, bedankt voor de tip.
Plaats reactie

Terug naar “Offertes thuisbatterijen beoordelen”