Inmiddels 10 jaar tevreden gebruiker van de WP

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
m2ts
Master lid
Installatie Land: België

Re: Inmiddels 10 jaar tevreden gebruiker van de WP

Bericht door m2ts »

Code: Selecteer alles

energie in kWh
		Ee	Ei	Ep	Ed	Eh	Zc	Zv
					Ep-Ee	Ed+Ei	Ed/Ep	Ed/Eh

20/12/21	0,8	19,7	1,1	0,30	20,00	27,27%	1,50% --> sombere dag
21/12/21	4,6	16,6	6,5	1,90	18,50	29,23%	10,27% --> koude maar zonnige dag
De warmtepomp (enkel voor SWW) verwarmt direct bij als er waterafname is en valt dus vaak buiten de PV-opbrengst. Zo zie je 's ochtends het douchemoment en 's avonds nog een bad (... ik weet het... de 'nog' is luxe). Op 21/12 hebben we 's avonds gekookt en overdag vaatwasser + wasmachine. De oranje grafiek betekent positief import en negatief export. De rode is onze warmtepomp. De blauwe de PV. Opgelet: de Y-as is niet helemaal dezelfde bij de ene versus de andere!
20211220.png
20211221.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Heb je dan geen buffervat met voldoende voorraad voor je SWW en een klokinstelling waardoor je SWW bv. alleen verwarmd wordt tijdens daguren en niet samenvalt met andere activiteiten?

Ter zijde, wij starten hier het verwarmen van het SWW (via de WP) alleen op tijdens de dag wanneer er voldoende solarproductie is of wanneer er genoeg energie in de buffer van de batterij zit. Het SWW-buffervat heeft een inhoud van 300 liter zodat er voldoende voorraad is om enkele dagen te overbruggen. Indien verwarmd via de L/W WP wordt alleen het bovenste deel (gelaagd buffervat met meerdere ingangen) van 150 liter opgewarmd (wat voor 2 personen nog ruim overbemeten is). Buiten het stookhoogseizoen (buffervat staat in technische ruimte maar binnen de geïsoleerde schil dus stilstandsverliezen worden dan binnen de woning 'opgevangen') wordt - om stilstandsverliezen te voorkomen in het dan niet verwarmde deel van de woning - het SWW maar opgewarmd tussen 40-45°C (alleen hoger indien er genoeg overproductie is) en vlak voor er gebruik gaat gemaakt worden van het SWW (tijdspanne welke nodig is om voorraad naar 40-45°C te brengen, dus afhankelijk van vertrektemperatuur buffervat, en buitentemperatuur).

Op deze wijze kan je maximaal solarenergie opslaan in het buffervat met zo weinig mogelijk nutteloze stilstandsverliezen.

De afgelopen weken (en dat zal nog wel een maand zo blijven) was de solarproductie nauwelijks hoog genoeg voor de totaliteit van het (andere) huishoudelijke verbruik (woning is voorzien om 100% elektrisch te functioneren, uiteraard met uitwijkfuncties indien onvoldoende solar). Al de beschikbare solarproductie (5.6 kWp bij 5.0 kVA) ging hier al naar toe.
WP voor CV en SWW inzetten om direct verbruik te verhogen had dus totaal geen zin. Al deze energie ging rechtstreeks van het net komen of tekorten op andere vlakken creëren waardoor voor huishoudelijk verbruik er energie van uit het net moest betrokken worden.
Solarenergie voor WP en SWW gaat in deze periode de factuur dus zeker niet verminderen (met een DM heb je tijdens het stookseizoen immers niets aan het verhogen van ZC want dan kom je het elders tekort, de ZC stijgt dus niet, je verschuift hetzelfde % ZC gewoon naar een ander tijdstip van de dag ). En op jaarbasis nauwelijks. Want dan zou met de huidige prijzen er in de zomer al heel veel injectie moeten zijn om dat te compenseren. En met veel injectie tijdens de zomer daalt je totale graad van ZC weer.

ps. Ik weet dat de meeste gezinnen geen tijd noch zin hebben om hun verbruik zo te spreiden en/of aan te passen aan beschikbare solar. Dat betekent alleen dat een doorsnee gezin het nog moeilijker zal hebben om in de praktijk met de combinatie PV/WP de factuur te verminderen.
Omdat ik alles meet (en een batterij heb) weet ik ook (ondanks inspanningen om verbruik te verschuiven naargelang solarproductie, waar een doorsnee gezin niet toe komt) hoeveel er - ondanks deze inspanning - alsnog niet onmiddellijk verbruikt kan worden en - zonder thuisaccu - alsnog richting net gaat.
De cijfers en de 'tips' van de VREG zijn een louter theoretische benadering van de situatie en voor een tweeverdienersgezin of voor een doorsnee gezin dat deze inspanningen om allerlei redenen niet kan blijven volhouden bijna niet houdbaar. toch niet op de lange termijn.
Hun theoretische rekenmodellen waar ze op hun site mee uitpakken weerspiegelen ook niet de werkelijkheid. Dat is meer een utopie die niet vol te houden is voor een doorsnee gezin. Dat gaan veel gezinnen de volgende jaren nog ondervinden.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

ivob schreef: 22 dec 2021, 10:13 Heb je dan geen buffervat met voldoende voorraad voor je SWW en een klokinstelling waardoor je SWW bv. alleen verwarmd wordt tijdens daguren en niet samenvalt met andere activiteiten?
Het vat is 185 liter en de SWW-temperatuur is ingesteld op 48 °C. Onze display heeft geen modbus-optie, terwijl de documentatie leek aan te geven dat die er wel was :-(. Voor een nieuwe display zou ik ca. 420 iBTW moeten betalen, zonder installatie en zonder de sturing: die zou ik zelf moeten doen. Een klokinstelling is er voor ruimteverwarming (die gebruik ik niet) en ventilatiestand. Helaas niet voor het SWW :-(. Ik heb nu gepolst als er een upgrade kan komen van de software op de SD-kaart. Een simpele klokinstelling/agenda zou mijn zelfconsumptie al goed verhogen. Een sturing nog meer, maar minder in verhouding tot de klokinstelling (denk ik) en dat voor een pak meer werk.

We zijn een gezin van vier, waarvan de vrouw de huizes geniet van een lekker warm bad :-). We hebben geen eigen auto en met zo'n temperaturen kan dat 's avonds inderdaad deugd doen :-).

Vóór ons compactaggregaat zit een bodemwarmtewisselaar: een socarex-buis rond de regenput die in de BWW uitkomt. Daarin zit dan een warmtewisselaar die de lucht voor het compactaggregaat een beetje voorverwarmd (winter) of afkoelt (zomer).

Ben ik na - toevallig ook - 10 jaar een tevreden gebruiker? Redelijk, maar een groter buffervat en zeker een klokinstelling had gemogen.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Modbus optie? Kan je het SWW gedeelte dan niet onafhankelijk van het CV deel schakelen/instellen?
Ik schakel het SWW gedeelte gewoon via een menu uur/dag/week programma of desnoods, bij zeer wisselvallig weer, manueel met de aan/uit knop.

edit: ok, dus geen afzonderlijke instelling SWW. Spijtig. Toch raar, mijn split WP is nog van een oudere generatie (2013) en had dat al.

Ik had eerst een 200 liter buffervat (maar met maar één in- en uitgang) en dat - om de aangegeven reden - na een paar jaar vervangen door een gelaagd vat van 150 + 150 liter. Maar de 150 liter blijkt nog veel te ruim bemeten. Bewust geen bad in de badkamer maar alleen een inloopdouche met spaarkoppen.

Wat heeft een auto te maken met de instelling van het SWW :vraag:
Gezinsleden moet je "opvoeden". ;-)

Als ik nog eens helemaal opnieuw zou moeten beginnen koos ik uiteraard ook niet meer voor een warmtepomp.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Wat verwarmings alternatief zou je dan kiezen? Gas / stookolie is ook al geen optie
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

ivob schreef: 22 dec 2021, 11:41Wat heeft een auto te maken met de instelling van het SWW :vraag:
Gezinsleden moet je "opvoeden". ;-)
Dat als we geen bad zouden hebben of nemen, dat het elektriciteitsverbruik een pak lager zou liggen. Maar omdat we geen eigen auto hebben en daar dus amper energie aan verspillen (meer dan een ton nodig hebben om 80 kg te vervoeren over kleine afstanden is echt wel verspilling) is het plezier van een lekker warm bad het wel waard :-). Maar de auto heeft idd rechtstreeks niets te maken met de instelling van SWW.

En op vlak van energie valt zeker niet te klagen van gezinsleden die moeten opgevoed worden :-). Hier worden alvast geen achterbankzitters opgevoed ;-). Lichten uitdoen is wel nog een werkpuntje... maar dat herinner ik me ook nog van mijn kindertijd, dus dat lijkt voor iedere generatie een werkpunt :D.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Ah zo.
Je bespaart aan de ene kant energie en moet dat psychologisch verkopen door op een andere manier een deel van die besparing ongedaan te maken? ;-)
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Helemaal waar :-) ... of moet dat :oops: zijn ;-).
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Het eerste.
In je eigen woning bepaal jij de regels en met wie of wat en op welke wijze je wenst samen te leven.

Je moet mogelijke problemen oplossen voor ze zich stellen. Gewoon geen bad in de badkamer installeren. Dan kunnen de bewoners ook niet in de verleiding komen om er gebruik van te maken, ook al zou men dat willen.
Als het er eenmaal staat kan je moeilijk verwachten dat het er voor de sier staat. Zonde van de nutteloze investering.

Soit, het gaat hier blijkbaar over de tevredenheid van het gebruik van een WP en niet over de pro's en contra's van een relatie. :D ;-)
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef: 22 dec 2021, 13:30 Wat verwarmings alternatief zou je dan kiezen? Gas / stookolie is ook al geen optie
Gas en stookolie zijn hier nooit een optie geweest. Ik heb jaren terug zelf de (gratis) aansluiting voor gas geweigerd.
Ik heb een deel van mijn keuzes al gelijktijdig gemaakt toen de WP (ten tijde van de terugdraaiende teller zonder prosumententarief) werd geïnstalleerd. Deze toenmalige keuze is van de tweede back up plaats wel al verschoven naar rang vier. Dit door bijkomende investeringen in 2019-2020.
Maar mijn keuzes zijn niet representatief voor een ander. Ieder moet de keuzes maken welke binnen zijn mogelijkheden liggen. Ik sluit persoonlijk alleen bepaalde zaken uit (zoals gas en stookolie en andere energiedragers beheerd door derden). Maar verder maak ik ook liever geen unieke keuzes. Ik laat zoveel mogelijk opties open om op veranderende omstandigheden vlug te kunnen inspelen. Met meerdere opties kan je meer combineren en inspelen op de omstandigheden, een flexsysteem dus. De L/W WP (en meer recent de L/L WP) zijn daar slechts een onderdeel van.
Heb ik de voorbije tien jaar hier ook al tig keer aangehaald. Dus we gaan de mensen niet nog meer op de zenuwen werken door dat nog eens allemaal te herhalen. ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”