toestellen aan te sturen op basis van eigen verbruik?

Allerlei
Plaats reactie
ivob
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: toestellen aan te sturen op basis van eigen verbruik?

Bericht door ivob »

Inderdaad.
De combinatie van de info uit de DM verstrekt door Fluvius en de productiemeter van de omvormer helpt je al een eind verder wanneer je die data in een rekenblad invoert.
Dat geeft je inderdaad geen real time overzicht (Fluvius verstrekt alleen kwartierwaarden en meestal met een dag vertraging) en stelt je niet in staat real time verbruiks- en productiegrafieken over elkaar te leggen.
Dan ben je idd beter af met een vermogensmeter die je inzicht geeft in het verbruik van je e-toestellen en de in- en uitgaande energiestromen zodat je daaruit de nodige conclusies kan trekken.
Maar ik geef in de eerste plaats altijd de voorkeur aan data die ik lokaal kan opslaan en verwerken ipv cloud gebaseerde monitoring. Vroeg of laat verdwijnt dat laatste toch of wordt het een betalende service.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

ivob schreef: 16 dec 2021, 15:16 Inderdaad.
De combinatie van de info uit de DM verstrekt door Fluvius en de productiemeter van de omvormer helpt je al een eind verder wanneer je die data in een rekenblad invoert.
Ik pleit schuldig: om manueel data in een rekenblad in te geven, daar heb ik de "courage" niet voor. Daarom is HA voor mij een prima tool.
ivob schreef: 16 dec 2021, 15:16 Dat geeft je inderdaad geen real time overzicht (Fluvius verstrekt alleen kwartierwaarden en meestal met een dag vertraging) en stelt je niet in staat real time verbruiks- en productiegrafieken over elkaar te leggen.
Dan ben je idd beter af met een vermogensmeter die je inzicht geeft in het verbruik van je e-toestellen en de in- en uitgaande energiestromen zodat je daaruit de nodige conclusies kan trekken.
Dat is het leuke: voor HA heb ik buiten een P1 kabeltje geen extra dingen meer moeten kopen. De NAS had ik al. En de SMA omvormer die ook al in het netwerk hing (speedwire) lees ik vanuit HA rechtstreeks uit via modbus. Er bestaat wel een integratie voor SMA in HA, maar die werkt niet voor mijn omvormer (SB TL21) omdat die nog geen http connecties ondersteunt.
Al ben ik nu wel van zin om toch een RPi4 aan te schaffen omdat de NAS naar mijn goesting een te hoog verbruik (geconstateerd met zo'n Shelly smartplug :D) heeft om 24/7 aan te laten staan.
ivob schreef: 16 dec 2021, 15:16 Maar ik geef in de eerste plaats altijd de voorkeur aan data die ik lokaal kan opslaan en verwerken ipv cloud gebaseerde monitoring. Vroeg of laat verdwijnt dat laatste toch of wordt het een betalende service.
Inderdaad. HA werkt volledig lokaal. En zowel mijn productie als verbruiksgegevens worden nu 100% lokaal opgeslagen en niet meer enkel verspreid over Fluvius enerzijds en SMA anderzijds. Mijn NAS maakt voor de zekerheid wel nog een off-site backup van de gegevens naar een andere NAS die bij mijn ouders staat (en vice versa).
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

:tu:
Overigens gebruik ik - nadat er (energie)meters geïnstalleerd werden die automatisch rapporteren aan het portaal - de rekenbladen als crossreferentie en om een algemeen beeld te krijgen. Alle gemeten parameters zijn immers niet samen te vatten in één software(app) gezien ze van verschillende bronnen komen.
De enige oplossing om één vergelijkende tool te krijgen is dan om alle parameters in één rekenblad met één tab per jaar te gieten. Wat ik overigens ook niet zelf schrijf. Daar ben ik te dom voor. :D
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Hier thuis zitten we ook in "meetmodus" in combinatie met een soort van praktische aanpak om zelfconsumptie te verhogen, en piekafname te vermijden.
Alle (dag)data uit de DM, alsook de opbengst van de PV installatie, heb ik sinds 10 april dit jaar bijgehouden in een rekenblad.
Daar haal ik dan volgende data uit :

sinds 10/04/21
Autarkie (dus welk % van alle verbruikte elek. is direct van de PV installatie genomen) : 63.25%

Opbrengst injectie / kost afname : momenteel 108.73€ / 291.07€ respectievelijk (ecopower tarief)

Het procentueel aandeel van PV in het verbruik, in relatie tot de dagopbrengst van de PV installatie. Dus, bij een dagopbrengst van bvb 5kWh, of 10kWh, of...% : welk autarkie % behaal ik. Dat doe ik om te kunnen inschatten wat een uitbreiding van de PV installatie zal hebben op het Autarkie %. (Meer PV == betere autarkie)

Een simulatie van een (nog niet aangekochte) thuisbatterij : tot welk autarkie % die kan leiden (momenteel zou dat 82,84%), alsook wat de vermeden injectie (en dus besparing op de factuur) zou zijn. Dit is 155.18€ sinds 10/04/2021. Ook hou ik meetpunten bij om de uiteindelijke optimale grootte van de batterij te kunnen bepalen. Momenteel ligt dat op 4 à 5kWh. (95% van de datapunten liggen beneden 4.5kWh capaciteit).

De vriendin werkt full time van thuis, dus is er een vrij eenvoudige afspraak gemaakt dat de was en vaatwasser in de voormiddag draaien (indien nodig), tijdens de middag wordt er normaal gezien gekookt, en de namiddag is om de boiler te verwarmen. Boiler staat op timer. En als er niemand thuis is, ook zo de wasmachine.
Die aanpak werkt voor ons vrij goed : het piekvermogen is gemiddeld 3.6kW over de laatste 10 maanden. De hoogst gemeten pieken waren telkens tijdens het koken (groot inductievuur, oven, frietketel, ....).

het is geen hoogtechnologische aanpak, maar voor ons werkt het zo voorlopig prima!
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Idem.

Doel is om te bepalen wat er nog moet gebeuren (uitbreiden PV) om in de praktijk off grid te gaan.
Batterij is hier inmiddels geen fictief gegeven meer.
Verbruikers worden ook zoveel mogelijk afzonderlijk ingezet (één van beiden is meestal door de dag thuis) en - indien praktisch mogelijk - op ogenblikken wanneer de zon schijnt. Pieken boven 2.5 kW zijn er nauwelijks. En dan nog maar rond de 3.0 kW* (welke in de toekomst hopelijk tijdig kunnen verijdeld worden).
Wanneer ik dan zie dat er - ondanks oplettend verbruik - zonder batterij nog maar een gemiddeld direct verbruik is van 32% lijkt het me toch heel moeilijk (zeker voor huishoudens waar men door de dag niet thuis is) om dat zonder batterij hier** veel hoger te krijgen.
Laatste cijfers:
Oktober 2021=> Direct verbruik: 31.4% - Autarkie: 89,3% --- Met BEV: Direct verbruik: 31.4% - Autarkie: 89,3%
November 2021=> Direct verbruik: 33.8% - Autarkie: 45.5% --- Met BEV: Direct verbruik: 33.8% - Autarkie: 59.5%
Cijfers uiteraard ook per dag beschikbaar maar dat doet hier verder niet ter zake).
In december zal het direct verbruik uiteraard - volgens de verwachtingen - hoger liggen en de autarkie nog lager dan in november.

*Met uitzondering van de thuislaadpaal maar deze zal vanaf 01/07/2022 dan ook alleen nog maar ingezet worden bij voldoende PV-overproductie.
** context is dat er een jaarlijkse PV productie is van ongeveer 5.000 kWh (5.6 kWp bij 5.0 kVA omvormer ZZ0) waar voorheen (TT) het jaarlijkse verbruik was afgesteld (4000-5000 kWh) wat met de digitale meter hopelijk kan teruggebracht worden naar een netafname van max. 750 kWh bij een direct verbruik van 1500 kWh en een injectie van 2500 kWh.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”