Auto gebruiken als thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
gustje
lid
Installatie Land: België

Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door gustje »

Voorlopig kan ik nog genieten van de terugdraaiende teller hoop tot 2025, dan krijgen we verplicht een digitale meter. Met mijn zonnepanelen en voor verwarming een warmtepomp produceer ik genoeg stroom op jaarbasis om rond te komen. Nu dit jaar een elektrisch stadswagentje aangekocht.
Nu zou het wel interessant zijn om de wagen (batterij van 50 KW) te kunnen gebruiken als thuisbatterij, dus meer dan voldoende vermogen om je huishouden en warmtepomp draaiende te houden. Daar we op pensioen zijn hebben we de mogelijkheid om de auto aan de lader te hangen tijdens de dag wanneer de zon schijnt en zouden we van deze energie kunnen gebruik maken wanneer de zon niet schijnt.
Daarmee ga je zeker de zelfconsumptie verhogen, nu zeggen ze dat je je opgewekte energie moet gebruiken wanneer je deze opwekt, vertel me maar eens hoe je dit gaat doen in de zomer, wij zijn zelfs meestal thuis, maar waar is je verbruik, frigo, diepvries, airco als het zeer warm is, zijn peanuts is vergelijking met wat je zonnepanelen opbrengen.
Heb dus momenteel een 3 fasige lader op 400 Volt die mij een laadvermogen geeft van 11 Kw/h en is 1 richtingsverkeer.
Waar wringt het schoentje, bidirectionele lader en auto die dit ondersteunt zijn ver te zoeken momenteel.
Als je de prijzen ziet van een thuisbatterij van bijvb amper 10 KW betaal je al 7000 €, daarom vind ik dit toch een interessante optie.
ivob
Donateur
Donateur

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door ivob »

Met een bidirectionele lader en BEV met bidirectionele omvormer ga je de overproductie van de zomer ook niet kunnen verplaatsen naar de energiebehoeften van je WP in de winter.
Zelfs niet tijdens de zomerperiode zelf. Of ga je als gepensioneerde in de zomer iedere dag langdurige ritten doen om je overproductie er te kunnen doorjagen en vanaf het stookseizoen de BEV stil laten staan?

Bidirectionele lader en BEV welke dit ondersteunt is ook niet ver te zoeken. BEV's met CHAdeMO connectie ondersteunen dit al jaren. En CCS zal dit hoogstwaarschijnlijk ook doen tegen dat je TT wordt afgeschaft.

Vergeet ook niet dat wanneer je terugdraaiende teller vervangen wordt door een digitale je ook geen prosumententarief meer betaalt. Daar kan je in veel gevallen al heel wat energie voor kopen om tijdens periodes dat de zon onvoldoende schijnt je WP mee draaiende te houden. Een woning met een warmtepomp vraagt doorgaans weinig energie om te verwarmen dus dat zit wel snor.
Wanneer de overproductie in de zomer ongeveer vier keer zo hoog is als de tekorten in de winter is je probleem ook opgelost.
Dan gebruik je gewoon het net als onuitputtelijke batterij.
gustje
lid

Bericht door gustje »

Weet dat ik meer opwek in de zomer dan ik verbruik, maar 7 maanden per jaar heb ik energie genoeg opgewekt voor mijn eigen gebruik, de rest gaat op het net. Bij digitale teller zal ik iedere maand verbruik hebben die ik ga moeten aankopen tegen een veel hogere prijs of hetgeen ik krijg voor mijn opgewekte energie die ik op het net plaats, dus die 7 maanden dat ik genoeg energie opwek voor eigen behoefte kan ik als de zonnepanelen niks geven de energie uit de batterij van de wagen halen. De overige 5 maanden zal ik inderdaad energie moeten aankopen.
De energie verbruiken als ze opgewekt word, er is geen grotere onzin, geen enkel gezin kan dit!
En de huidig elektrische wagen is nog iets wat niet zal werken in de toekomst, ik heb er eentje, goed voor stadsverkeer, als je de autostrade opgaat slurpt die geen benzine, maar enorm veel elektriciteit, op papier allemaal energiezuinig, maar als ik meer dan 100 km ver moet en terug, dan neem ik toch mijn dieselwagen hoor.
Langdurige ritten in de zomer om je elektrisch verbruik op te werken ga je niet moeten doen hoor, want reken maar op 20 KW en meer per 100km als je een beetje autostrade doet, en dan ga je nog voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen hoor, en de verwarming of airco niet teveel inschakelen.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

gustje schreef: 03 dec 2021, 18:00 En de huidig elektrische wagen is nog iets wat niet zal werken in de toekomst, ik heb er eentje, goed voor stadsverkeer, als je de autostrade opgaat slurpt die geen benzine, maar enorm veel elektriciteit, op papier allemaal energiezuinig, maar als ik meer dan 100 km ver moet en terug, dan neem ik toch mijn dieselwagen hoor.
Je zegt het zelf, je hebt een EV voor stadsverkeer! Blijf dan weg van de snelwegen. Met een (standaard)Dacia Duster ga je ook niet meedoen aan Parijs-Dakar...
gustje schreef: 03 dec 2021, 18:00 Langdurige ritten in de zomer om je elektrisch verbruik op te werken ga je niet moeten doen hoor, want reken maar op 20 KW en meer per 100km als je een beetje autostrade doet, en dan ga je nog voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen hoor, en de verwarming of airco niet teveel inschakelen.
Weer een verkeerde keuze van EV gemaakt of op zijn minst die van u voor de verkeerde doeleinden gebruikt.
Enkele weken terug een ritje Luxemburg en terug, in totaal met 4 volwassenen met een temperatuur van 3°C en over de snelweg tegen de maximaal toegelaten snelheid (met hier en daar zelfs een demo sprintje naar...km/h om de niet EV bijrijders te overtuigen van het kunnen en vooral van het verbruik).
Verbruik voor die rit van om en bij de 500km was 179Wh/km.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

gustje schreef: 03 dec 2021, 18:00 Weet dat ik meer opwek in de zomer dan ik verbruik, maar 7 maanden per jaar heb ik energie genoeg opgewekt voor mijn eigen gebruik, de rest gaat op het net. Bij digitale teller zal ik iedere maand verbruik hebben die ik ga moeten aankopen tegen een veel hogere prijs of hetgeen ik krijg voor mijn opgewekte energie die ik op het net plaats, dus die 7 maanden dat ik genoeg energie opwek voor eigen behoefte kan ik als de zonnepanelen niks geven de energie uit de batterij van de wagen halen. De overige 5 maanden zal ik inderdaad energie moeten aankopen.
De energie verbruiken als ze opgewekt word, er is geen grotere onzin, geen enkel gezin kan dit!
En de huidig elektrische wagen is nog iets wat niet zal werken in de toekomst, ik heb er eentje, goed voor stadsverkeer, als je de autostrade opgaat slurpt die geen benzine, maar enorm veel elektriciteit, op papier allemaal energiezuinig, maar als ik meer dan 100 km ver moet en terug, dan neem ik toch mijn dieselwagen hoor.
Langdurige ritten in de zomer om je elektrisch verbruik op te werken ga je niet moeten doen hoor, want reken maar op 20 KW en meer per 100km als je een beetje autostrade doet, en dan ga je nog voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen hoor, en de verwarming of airco niet teveel inschakelen.
Iedere maand? Bij een digitale meter ga je - afhankelijk van de balans tussen productie, verbruik, eigen opslag en tijdstip van het jaar - elke dag (injectie en) verbruik hebben.
Je kan - trouwens niet bij jouw BEV want zijn omvormer is daar niet geschikt voor - alleen maar energie uit de accu van een BEV naar de woning transporteren als deze daadwerkelijk aan de woning gekoppeld is.
Het is niet omdat jij een (tweede?) auto voor stadsverkeer koopt dat je er plots verwachtingen aan moet koppelen waarvoor die auto niet ontworpen is. :roll:
Blijft toch dan nog de vraag waarom je als gepensioneerde en een dieselwagen en een elektrische auto nodig hebt? Om de elektrische auto thuis aan de woning gekoppeld te houden? Dan had je beter nog enkele jaren gewacht want je huidige BEV kan dat niet.

ps. De BEV die ik gebruik (trouwens de enige voor drie tot vier gebruikers) verbruikt - gemeten over jaren, dus geen schatting op buikgevoel - 15 kWh/100 km volgens de data van de BEV en 17-18 kWh/100 km gemeten aan een MID gekeurde kWh teller op de laadpaal. Het is maar wat je onder langdurig verstaat. Hier is de autonomie in de zomer rond de 450-500 km en in de winter nooit lager dan 350 km. Toch heel andere cijfers dan waar jij mee afkomt. En het is niet eens een stadswagentje. En dat is - toch waar wij een auto meestal voor gebruiken - ruim voldoende autonomie.
Dan investeer ik liever in thuisaccu die er altijd staat en in één BEV welke mobiel inzetbaar is indien we dat willen (en in tweede orde bijkomen dkaningezet worden om overproductie af te vangen en huishoud tekorten periodiek bij te leveren) ipv in een stadswagentje die de verwachtingen niet waar kan maken en een dieselauto om dat te compeneren.
Rekenwerk doe je best zoveel mogelijk op voorhand niet na de feiten. En op grond van (langdurig) verzamelde data en niet op basis van schattingen of buikgevoel. En al heel zeker niet door zaken te gebruiken waar ze in eerste instantie niet voor bedoeld zijn.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Ik rij ook met een stadswagentje en doe daar ook regelmatig (2 tot 3 keer per week) ritten op de autostrade van 150 km mee en zelfs in de winter blijft er nog bijna 50 km rijbereik over met mijn netto 32 kWh batterij (bruto 34 kWh). In de zomer kan dit overblijvend rijbereik oplopen tot meer dan 125 km rijbereik na een rit van 150 km autostrade. Mijn verbruik ligt ook veel lager dan dat van @gustje. Ik kan dus helemaal gustje zijn ervaringen niet bevestigen.

Ook begrijp ik niet dat je een mobiele toepassing wil gebruiken om een residentiële oplossing te zoeken! Een normale redenering zou zijn dat je je overopbrengst van de zonnepanelen eerst gebruikt om financieel je mobiele toepassingen te optimaliseren voordat je je overblijvende elektriciteit op het elektriciteitsnetwerk zet en dus verkoopt aan een ander.

En het standpunt om elektriciteitsopslag via een batterij gebruiken om lange termijn opslag te verwezenlijken, is al helemaal van de pot gerukt, want onmogelijk met de huidige technische en wetenschappelijke kennis van batterijopslag.

De bedoeling van de DM is juist dat er geen misbruik meer wordt gemaakt van het openbaar elektriciteitsnetwerk en dus voor deze terugleveringsservice andere voor laat betalen. En gustje wenst dit elektriciteitsnetwerk misbruik te bestendigen voor eigen voordeel vandaar zijn hersenkronkels dat hij de indruk heeft van bestolen te worden als ze hem zijn analoge meter vervangen (afpakken) door een DM.
gustje
lid

Bericht door gustje »

Wat een reacties allemaal, dat ik 2 auto's heb doet er hier niet toe, eentje is er van mijn vrouw hé, of mag die niet rijden misschien, en al die lage verbruiken is zo met de benzine en dieselwagens eveneens, kijk maar eens naar testresultaten in de praktijk.
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Ik mag wel zeggen dat ik momenteel energieneutraal ben, gebruik wel het net als buffer dat is waar, en daar betaal ik ook voor.
En wie rijdt er nu al elektrisch denk je, mensen zoals ik die het eens willen proberen, firmawagens of zelfstandigen die hem 200 % kunnen afschrijven en de groene jongens.
Goedkoop is het ook niet, als je naar de laadprijzen kijkt als je onderweg moet tanken en vooral staan wachten.
Zien jullie de toekomst elektrisch, dus langs straat, want daar de meeste auto´s om de 6 m een laadpaal, laat me niet lachen, ze hebben nu nog niet stroom om de mensen hun huishouden te laten doen in de winter.
Vanaf volgend jaar capaciteitstarief, de kleine man betaalt zich blauw, nu moet ik al ´s avonds geen venster of deur openen want je valt omver van de stank, velen zijn nu overgeschakeld naar houtkachel en het verbranden van allerlei houtafval.
Terwijl ze in Europa het CO2 probleem gaan oplossen, gaan al onze oude auto´s rustig verder rijden in de rest van de wereld.
ivob
Donateur
Donateur

Bericht door ivob »

Je begint dit topic zelf met het punt dat het interessant zou zijn om de BEV als thuisbatterij te gebruiken (wordt er tussen jullie dan strootje getrokken wie op dat ogenblik niet met de auto mag rijden?) om vervolgens al na enkele posts te beginnen fulimeren dat dit alleen is weggelegd voor enkelingen en dat het bovendien te duur is om hem te laden en te onhandig in gebruik :roll: :vraag:
Als dat je uitgangspunten zijn heb je mijn inziens je eigen openingsstelling al beantwoord. :D

Je bent alleen maar energieneutraal omdat je de diensten van derden gebruikt. Om het net te gebruiken als buffer betaal je een kostprijs. En of je de groene energie die je zelf produceert op een later tijdstip ook groen terug kan afnemen hangt al af van het soort contract en bij welke energieleverancier je dit hebt afgesloten.
Wanneer je de jaarlijks verbruikte kWh deelt door je vaste kosten ken je de prijs van je afgenomen en geproduceerde kWh. En dat zal heus niet nul zijn. Zeker niet met de terugdraaiende teller. Als je wat uitkijkt, zeker als je de mogelijkheid hebt om door de dag thuis te zijn, zou die kostprijs wel eens hoger kunnen zijn dan met de digitale meter.
Je moet dit uiteraard wel eerst berekenen. Altijd beter dan er een slag naar te slaan.
Volgens mijn berekeningen, voor mijn situatie, was een DM al goedkoper dan een TT met prosumententarief en nul injectievergoeding.

Het enige wat jij doet is het cliché van de verzuurde gepensioneerde bestendigen.

Ter info, mijn elektrische toekomst is al jaren geleden begonnen. Ik weet dus wat ik zie.

Investeren "om iets te proberen" waar je vervolgens een resem negatieve punten van opsomt? Nou ja, een hobby mag wat kosten zeker? :D
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”