Hyundai panelen + Huawei omvormer

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Hyundai panelen + Huawei omvormer

Bericht door ivob »

Er moet idd voldoende delta zijn.
Maar door enerzijds te beweren dat men analoog een forfait oplegt omdat deze niet gemeten kan worden dat - bovendien nog eens lager is dan de gemiddelde piek - en anderzijds een forfaitaire piek aan te rekenen waar deze wel juist gemeten kan worden ondergraaft men al de eigen geloofwaardigheid voor men echt begonnen is.
De geloofwaardige oplossing zou dus zijn dat men met de DM de ware piek aanrekent zonder ondergrens en bij de analoge meter minimaal de gemiddelde piek. Bezitters van een analoge meter die denken daarmee benadeeld te zijn hebben nog altijd de mogelijkheid om over te stappen naar de DM. Nu is het voor de meeste consumenten juist andersom. Dus totaal geen incentive om op de DM in te zetten.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

WannesD schreef: 25 nov 2021, 14:00 Hangt ook van de psychologie af: niet iedereen wil rekening moeten houden met het moment waarop hij verbruikt en niet iedereen heeft veel stuurbare toestellen.
In stuurbare toestellen die echt een verschil maken geloof ik niet echt. Het enige toestel waar dit echt bij zou werken is een 1:1 elektrisch SWW-vat. En dat is an sich al achterhaalde technologie. Alle andere toestellen hebben een veel te onregelmatig cyclisch verloop dat niet echt in overeenstemming te brengen is met een wisselvallig klimaat als het onze. Ze kunnen hoogstens opstarten wanneer er voldoende eigen productie is maar wanneer deze deels wegvalt niet meer economisch gestopt worden.
Idem voor rekening te houden met het ogenblik wanneer je verbruikt. Dat is maar beperkt inzetbaar en heeft dan nog maar het hoogste rendement tijdens de periode van het jaar dat het er eigenlijk niet zo toe doet. Het massaal opkrikken van het direct verbruik door de levenswijze aan te passen zie ik niet terug in de cijfers. En aan langdurig verzamelde data om tot deze conclusie te komen ontbreekt het me niet.
Het grootste verschil om het eigen verbruik gevoelig op te krikken en geen comfort op te geven maak je met een thuisaccu. Maar dat blijkt in Vlaanderen dan weer economische onzin te zijn.
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 25 nov 2021, 18:16 Er moet idd voldoende delta zijn.
Maar door enerzijds te beweren dat men analoog een forfait oplegt omdat deze niet gemeten kan worden dat - bovendien nog eens lager is dan de gemiddelde piek - en anderzijds een forfaitaire piek aan te rekenen waar deze wel juist gemeten kan worden ondergraaft men al de eigen geloofwaardigheid voor men echt begonnen is.
De geloofwaardige oplossing zou dus zijn dat men met de DM de ware piek aanrekent zonder ondergrens en bij de analoge meter minimaal de gemiddelde piek. Bezitters van een analoge meter die denken daarmee benadeeld te zijn hebben nog altijd de mogelijkheid om over te stappen naar de DM. Nu is het voor de meeste consumenten juist andersom. Dus totaal geen incentive om op de DM in te zetten.
Akkoord, behalve dat er nog een minimale maandpiek van 2,5 kW moet zijn: er zijn nu eenmaal veel gezonken kosten die ook betaald moeten worden, anders krijg je Mattheus-effecten.
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 25 nov 2021, 18:29
WannesD schreef: 25 nov 2021, 14:00 Hangt ook van de psychologie af: niet iedereen wil rekening moeten houden met het moment waarop hij verbruikt en niet iedereen heeft veel stuurbare toestellen.
In stuurbare toestellen die echt een verschil maken geloof ik niet echt. Het enige toestel waar dit echt bij zou werken is een 1:1 elektrisch SWW-vat. En dat is an sich al achterhaalde technologie. Alle andere toestellen hebben een veel te onregelmatig cyclisch verloop dat niet echt in overeenstemming te brengen is met een wisselvallig klimaat als het onze. Ze kunnen hoogstens opstarten wanneer er voldoende eigen productie is maar wanneer deze deels wegvalt niet meer economisch gestopt worden.
Idem voor rekening te houden met het ogenblik wanneer je verbruikt. Dat is maar beperkt inzetbaar en heeft dan nog maar het hoogste rendement tijdens de periode van het jaar dat het er eigenlijk niet zo toe doet. Het massaal opkrikken van het direct verbruik door de levenswijze aan te passen zie ik niet terug in de cijfers. En aan langdurig verzamelde data om tot deze conclusie te komen ontbreekt het me niet.
Het grootste verschil om het eigen verbruik gevoelig op te krikken en geen comfort op te geven maak je met een thuisaccu. Maar dat blijkt in Vlaanderen dan weer economische onzin te zijn.
Niet akkoord, warmtepomp en elektrische wagen zijn ook goed te sturen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

WannesD schreef: 25 nov 2021, 19:37
Akkoord, behalve dat er nog een minimale maandpiek van 2,5 kW moet zijn: er zijn nu eenmaal veel gezonken kosten die ook betaald moeten worden, anders krijg je Mattheus-effecten.
Niet akkoord.
Je creëert geen mattheus-effect door iets aan te rekenen wat niet verbruikt wordt. Integendeel je geeft mensen een incentive om het net minder te belasten. Forfaitaire tarieven hebben een tegenovergesteld effect.
Net zoals een toevallige eenmalige kwartierpiek voor de duur van één volleige maand gebruikers niet zal aanzetten om zo laag mogelijk piekverbruik te hebben. Eenmaal eenmalig zo'n piek bereikt is er geen incentive meer om de rest van de maand pieken te vermijden.
Wanneer je het mattheus-effect wil vermijden moet je al zeker niet beginnen met aan de lopende pand premies van duizenden euro's uit te keren.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

WannesD schreef: 25 nov 2021, 19:38 Niet akkoord, warmtepomp en elektrische wagen zijn ook goed te sturen.
Hangt er van af waarvoor je ze inzet.
Een warmtepomp gebruikt als airco lijkt me inderdaad goed te sturen want er is dan genoeg energie voorhanden. Maar een woning die een airco nodig heeft om leefbaar koel te blijven is sowieso al niet goed ontworpen.
Een WP om te verwarmen is al heel wat minder te sturen. In een goed ontworpen woning heb je deze vooral nodig op kille bewolkte dagen. En laat er op deze dagen nu net weinig productie zijn om doorlopend een WP aan te sturen. Ik denk toch niet dat het de bedoeling is de WP alleen te laten aanspringen bij ieder straaltje zon en bij weinig productie de verwarming telkens stil te leggen? Ook een WP haalt haar beste rendement als ze ononderbroken kan werken. Niet door te gaan pendelen tussen opklaringen en bewolking.
Wanneer je uitsluitend met een BEV gaat rijden in de zomer of op zonovergoten winterse vriesdagen zal het laden van een BEV wel te sturen zijn. Maar de meeste normale mensen gebruiken hun auto bij voorkeur bij slecht weer. Net het tijdstip dat er al niet veel productie is. Laat staan genoeg overproductie om een accu van enkele tientallen kWh te vullen. Liefst dan nog tegen een tergend traag tempo of je gaat sowieso iedere maand een extra betalende pieken veroorzaken.

Allemaal mooie theorie zoals de VREG ze ook graag op ons los laat. Maar in de praktijk toch nog iets heel anders.
Pas jij deze theorieën dan al toe in de praktijk en heb je genoeg praktische data om zo'n uitgangspunten te ondersteunen?
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 25 nov 2021, 20:26
WannesD schreef: 25 nov 2021, 19:37
Niet akkoord.
Je creëert geen mattheus-effect door iets aan te rekenen wat niet verbruikt wordt. Integendeel je geeft mensen een incentive om het net minder te belasten. Forfaitaire tarieven hebben een tegenovergesteld effect.
Net zoals een toevallige eenmalige kwartierpiek voor de duur van één volleige maand gebruikers niet zal aanzetten om zo laag mogelijk piekverbruik te hebben. Eenmaal eenmalig zo'n piek bereikt is er geen incentive meer om de rest van de maand pieken te vermijden.
Wanneer je het mattheus-effect wil vermijden moet je al zeker niet beginnen met aan de lopende pand premies van duizenden euro's uit te keren.
Akkoord dat al die premies een Mattheus-effect geven.

Uw capaciteitstarief op basis van uw maandpiek, geen rekening houden met time of use, is zeker niet optimaal en niet exact gelinkt aan de effectieve kosten van hoe je op dat moment dat net gebruikt. Nu goed, een groot deel van wat doorgerekend wordt via capaciteitstarief zijn gezonken kosten, netten die bvb 30 jaar geleden aangelegd zijn en nu nog altijd afgeschreven worden. Er is dus geen perfecte kosten-reflectiviteit mogelijk. Je moet op één of andere manier die gezonken kosten verdelen... Als iedereen met een batterij niets moet betalen, moet de rest meer betalen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

WannesD schreef: 25 nov 2021, 23:09 Als iedereen met een batterij niets moet betalen, moet de rest meer betalen.
Ja en wat is uw punt?
Het lijkt me nogal logisch dat je betaalt voor wat je gebruikt en de kosten van je gedrag niet afschuift op een ander maar leert de verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag en de gevolgen daarvan.
Zij die niets wensen te doen kiezen er voor om te betalen voor de geboden service. Ze moeten - door hun eigen inert gedrag - een deel van die kosten dan niet proberen door te schuiven naar dat deel van de consumenten dat door aangepast gebruik en gedrag geen overmatige belasting van het netwerk veroorzaakt.
Het enige resultaat dat men met zo'n strategie bereikt is dat uiteindelijk niemand nog tevreden is. Met als gevolg dat zij die het zich kunnen veroorloven zich helemaal uit het systeem terugtrekken waardoor de lopende kosten voor de overblijvers nog verder stijgen. Het uiteindelijk resultaat is dus juist het tegenovergestelde van wat jij beoogt.

Ik herhaal, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Nu ja, lijkt erop dat het een principiële discussie wordt. Ieder zijn tegengestelde mening dus. We gaan er niet uitgeraken.
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 26 nov 2021, 09:51
WannesD schreef: 25 nov 2021, 23:09 Als iedereen met een batterij niets moet betalen, moet de rest meer betalen.
Ja en wat is uw punt?
Het lijkt me nogal logisch dat je betaalt voor wat je gebruikt en de kosten van je gedrag niet afschuift op een ander maar leert de verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag en de gevolgen daarvan.
Zij die niets wensen te doen kiezen er voor om te betalen voor de geboden service. Ze moeten - door hun eigen inert gedrag - een deel van die kosten dan niet proberen door te schuiven naar dat deel van de consumenten dat door aangepast gebruik en gedrag geen overmatige belasting van het netwerk veroorzaakt.
Het enige resultaat dat men met zo'n strategie bereikt is dat uiteindelijk niemand nog tevreden is. Met als gevolg dat zij die het zich kunnen veroorloven zich helemaal uit het systeem terugtrekken waardoor de lopende kosten voor de overblijvers nog verder stijgen. Het uiteindelijk resultaat is dus juist het tegenovergestelde van wat jij beoogt.

Ik herhaal, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Nu ja, lijkt erop dat het een principiële discussie wordt. Ieder zijn tegengestelde mening dus. We gaan er niet uitgeraken.
Inderdaad een principieel/ideologisch verschil van mening.

Stel dat Fluvius jaarlijks 1 miljard euro netkosten moet innen, waarvan 750 miljoen euro gezonken kosten zijn en 250 miljoen euro gelinkt zijn aan de synchrone piek (die niet overeenkomt met de maandpiek trouwens).

Door uw maandpiek tot 0 kW te beperken, help je om die 250 miljoen te verminderen, maar uw gedrag heeft geen invloed op die 750 miljoen euro. En daardoor moeten mensen zonder batterijen een groter deel van die 750 miljoen euro betalen. Het is dus een bijdrage om de gezonken kosten te recupereren.

Persoonlijk zie ik ook liever dat je tot 0 kW kan gaan, maar dan tref je andere mensen (al weet ik niet of diegene met sociaal tarief gewoon per kWh zullen blijven betalen). Is een kwestie persoonlijk versus maatschappelijk.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Wanneer je een argument hard wenst te maken, zeker als het ideologisch is, doe je dat beter op basis van cijfers en niet op basis van veronderstellingen. Dan zet je alleen de persoonlijke ideologie extra in de verf en niet de feiten.

Een bedrijf moet gezond zijn op basis van zijn core business en de kosten die daartegenover staan en niet een excuus zijn om allerlei verborgen kosten die nog maar weinig met het bedrijf te maken hebben via een omweg te innen. Dat spelletje speel ik, uit principiële redenen, niet meer mee. Dat jij daar een andere mening over hebt is je goed recht. Maar uit principe mag je dan ook - tezamen met gelijkgestemden - die kosten blijgezind zelf blijven betalen. Ik heb daar geen probleem mee zolang je er mij maar niet lastig mee valt, of nog erger jouw model opdringt.
Ik vraag ook niemand mij te volgen of te handelen zoals ik handel. Ik ben best in staat om de gevolgen van eigen beslissingen alleen te dragen. Wanneer jullie dat ook doen is er niets aan de hand. Het probleem ontstaat pas als één partij niet meer in staat is de gevolgen van de eigen beslissingen te dragen en ze dan maar begint op te dringen aan diegenen die er een andere mening op na houden.
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 26 nov 2021, 14:00 Wanneer je een argument hard wenst te maken, zeker als het ideologisch is, doe je dat beter op basis van cijfers en niet op basis van veronderstellingen. Dan zet je alleen de persoonlijke ideologie extra in de verf en niet de feiten.
Dat jij daar een andere mening over hebt is je goed recht.
Ik had geen zin om de exacte percentages op te zoeken. Het lijkt ongeveer 50% afschrijvingen/gezonken kosten te zijn (de financiële lasten zijn voor nieuwe installaties en de bestaande afschrijvingen) en de directe infrastructuurkosten zijn maar 12%: zie pagina 44 op https://www.vreg.be/sites/default/files ... apport.pdf
Daarnaast nog vennootschapsbelasting, andere kosten en dividenden voor de gemeenten, dus het is niet 100% transparant om er een goede verhouding op te plakken :)

Maar laat ons deze discussie afsluiten. Ik hoef je niet per se te overtuigen, maar deelde gewoon mijn mening.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

WannesD schreef: 26 nov 2021, 14:32 Maar laat ons deze discussie afsluiten. Ik hoef je niet per se te overtuigen, maar deelde gewoon mijn mening.
Wanneer een discussie louter gebaseerd is op de eigen mening en niet op raadpleegbaar cijfermateriaal dat een argumentatie kan bevestigen en dus grotendeels gebaseerd is op giswerk kunnen we er idd beter mee ophouden.
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

ivob schreef: 25 nov 2021, 18:16 De geloofwaardige oplossing zou dus zijn dat men met de DM de ware piek aanrekent zonder ondergrens en bij de analoge meter minimaal de gemiddelde piek. Bezitters van een analoge meter die denken daarmee benadeeld te zijn hebben nog altijd de mogelijkheid om over te stappen naar de DM. Nu is het voor de meeste consumenten juist andersom. Dus totaal geen incentive om op de DM in te zetten.
Er valt hier inderdaad wel wat over te zeggen, zoals je terecht aanhaalt (minimale piek gebruiken lijkt me ook zeker niet ideaal). Volgens VREG wordt het feit dat voor analoge gebruikers de minimale piek wordt aangerekend, gecompenseerd door het kWh-tarief voor mensen met een analoge meter te verhogen. Dus eigenlijk wordt er op die manier wel meer aangerekend dan voor dezelfde minimale piek bij verbruikers met een digitale meter.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Wanneer je een prosument bent met een terugdraaiende teller en op jaarbasis een nulverbruik zal een verhoging van de kWh prijs je dus niet storen. En een hogere piek ook niet want deze is forfaitair. Het uitgangspunt van de VREG rammelt dus langs alle kanten.
Integendeel, het verhogen van de kWh prijs geeft weer aan dat de bekommernis niet is zoveel mogelijk pieken voorkomen maar de inkomsten op peil houden. Als je de rekening maar betaalt is er blijkbaar geen enkel probleem om hoge pieken te veroorzaken. Net of het net technisch wakker ligt dat de pieken betaald werden. Een net kan pieken aan of niet. Of er voor deze pieken extra betaald werd maakt niet uit voor de technische haalbaarheid. Zoveel mogelijk werken met forfaitaire tarieven en vaste kosten dan nog gebaseerd op toevalligheden of een eenmalig feit is daarentegen wel een zekerheid om de consumenten alle zin te ontnemen om het verbruik binnen de perken te houden. De inkomsten zijn er wel door verzekerd.
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

ivob schreef: 26 nov 2021, 16:50 Wanneer je een prosument bent met een terugdraaiende teller en op jaarbasis een nulverbruik zal een verhoging van de kWh prijs je dus niet storen. En een hogere piek ook niet want deze is forfaitair. Het uitgangspunt van de VREG rammelt dus langs alle kanten.
Integendeel, het verhogen van de kWh prijs geeft weer aan dat de bekommernis niet is zoveel mogelijk pieken voorkomen maar de inkomsten op peil houden. Als je de rekening maar betaalt is er blijkbaar geen enkel probleem om hoge pieken te veroorzaken. Net of het net technisch wakker ligt dat de pieken betaald werden. Een net kan pieken aan of niet. Of er voor deze pieken extra betaald werd maakt niet uit voor de technische haalbaarheid. Zoveel mogelijk werken met forfaitaire tarieven en vaste kosten dan nog gebaseerd op toevalligheden of een eenmalig feit is daarentegen wel een zekerheid om de consumenten alle zin te ontnemen om het verbruik binnen de perken te houden. De inkomsten zijn er wel door verzekerd.
Inderdaad, voor terugdraaiende teller doet die kWh-prijs er niet toe. Uw prosumententarief zal ook serieus wat dalen met het capaciteitstarief...
De incentive voor batterijen zou er dus meer mogen zijn...

Wat betreft het andere punt: de inkomsten die Fluvius moet behalen om zijn investeringen terug te betalen, zijn operationele kosten te betalen en dan het dividend dat mag gegeven worden aan de gemeenten ligt vast. Als ze eens een jaar wat meer binnenhalen, wordt dat het jaar erna gecorrigeerd...
Plaats reactie

Terug naar “Offertes PV panelen beoordelen”