10 kWh aan panelen leggen?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Benny1
lid
Installatie Land: België

Re: 10 kWh aan panelen leggen?

Bericht door Benny1 »

De slaapkamers blijven altijd goed van temperatuur. Ik kan op één hand tellen dat het eigenlijk iets te warm was om te slapen in die 20 jaar.
We hebben wel grote oversteken(+1meter) rondom ons huis en dat scheelt heel veel lijkt me.
Betreft gasverbruik mogen we ook niet klagen denk ik, het is vooral het gebruik van warm water(best vaak een groot bad) dat ons gasverbruik omhoog haalt.
Door de elektrische boiler gedeeltelijk te gebruiken laten we ons gasverbruik toch makkelijk dalen van 21000 kWh naar 18000 kWh.
Voor dit jaar zitten we tot nu toe op 14640 kWh. December 2020 was een verbruik van 3090 kWh, dus we zullen weer rond de 17a18000 kWh uitkomen schat ik.
Oppervlakte kelder : 160m²
Oppervlakte gelijkvloers : 160m²
Oppervlakte 1ste verdieping : 135m²
Oppervlakte ongebruikte zolder : 135m²
WannesD
Senior lid

Bericht door WannesD »

Benny1 schreef: 25 nov 2021, 18:49 Betreft gasverbruik mogen we ook niet klagen denk ik, het is vooral het gebruik van warm water(best vaak een groot bad) dat ons gasverbruik omhoog haalt.
Door de elektrische boiler gedeeltelijk te gebruiken laten we ons gasverbruik toch makkelijk dalen van 21000 kWh naar 18000 kWh.
Wat bedoel je met het volledig gebruiken van een elektrische boiler? Al eens gekeken of een warmtepompboiler zich zou terugverdienen?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Benny1 schreef: 25 nov 2021, 18:49 Door de elektrische boiler gedeeltelijk te gebruiken laten we ons gasverbruik toch makkelijk dalen van 21000 kWh naar 18000 kWh.
Slik.
Wanneer je heel veel verbruikt is er natuurlijk geen kunst aan om met weinig inspanningen "veel" te besparen.
Benny1
lid

Bericht door Benny1 »

Door de boiler een half jaar op een jaar te gebruiken komen we aan een nul verbruik vandaar gedeeltelijk op.
Ik denk dat 18000 kWh niet zoveel is voor een woning met een oppervlakte zoals die van ons, vooral wanneer ik collega's hoor valt dit heel goed mee.
Het valt me wel op dat een bad nemen aardig veel verbruikt en zeker wanneer je dat 3x/week gaat doen.
En dan zijn er nog de situaties die veranderen. Vorig jaar zat dochter op haar kamer te studeren met elek vuurtje, nu zit ze op kot en valt dat ook weg.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Benny1 schreef: 26 nov 2021, 16:43 vooral wanneer ik collega's hoor valt dit heel goed mee.
Je kan nooit een nog slechtere situatie gebruiken om de eigen situatie te rechtvaardigen.
Je kan dat uiteraard wel, je deed het net, maar daardoor verbetert je eigen situatie er niet door.

Vlamingen blinken door de band genomen nu ook weer niet uit in rationeel energieverbruik.
De meeste huizen zijn dan, vooral in het verleden, gebouwd met uiterlijke schijn in het achterhoofd en niet op rationeel gebruik.

Ik neem aan dat je dochter 'op kot' ook van verwarming gebruikt maakt? In zijn geheel is de situatie - inzake energieverbruik - er dus niet op verbeterd. Financieel waarschijnlijk ook niet. Het lijkt alleen maar zo omdat je niet het geheel ziet maar alles opdeelt in partjes.
Benny1
lid

Bericht door Benny1 »

Daar de dochter nu op kot zit is de marge hier gewoon groter geworden met als gevolg meer elektriciteit naar de boiler en een minder gasverbruik wat in mijn cijfers heel duidelijk is.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Benny1 schreef: 26 nov 2021, 17:19 Daar de dochter nu op kot zit is de marge hier gewoon groter geworden met als gevolg meer elektriciteit naar de boiler en een minder gasverbruik wat in mijn cijfers heel duidelijk is.
Ik denk dat het verwarmen van de kamer van de dochter die nu uit huis is, beter mat gas had gedaan,i.p.v. met elektriciteit.
Elektriciteit was en is nog steeds de duurste energiebron. Of is er geen CV voorzien in de slaapkamers.
Benny1
lid

Bericht door Benny1 »

Perslek schreef: 28 nov 2021, 15:42
Benny1 schreef: 26 nov 2021, 17:19 Daar de dochter nu op kot zit is de marge hier gewoon groter geworden met als gevolg meer elektriciteit naar de boiler en een minder gasverbruik wat in mijn cijfers heel duidelijk is.
Ik denk dat het verwarmen van de kamer van de dochter die nu uit huis is, beter mat gas had gedaan,i.p.v. met elektriciteit.
Elektriciteit was en is nog steeds de duurste energiebron. Of is er geen CV voorzien in de slaapkamers.
Er is CV voorzien maar ik vind het zonde om de gasbrander te laten branden om boven één radiator op te warmen.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”