Installatie in nieuwbouw + tips/advies ivm energie

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
eron95
Installatie Land: België

Installatie in nieuwbouw + tips/advies ivm energie

Bericht door eron95 »

Hallo allemaal

Voor mij is dit allemaal wat nieuw, laat staan hierover schrijven op een forum.
Toch hoop ik hier wat wijzer te worden - iedereen moet ergens beginnen.

Onze situatie
- Net een huis gekocht, nieuwbouw 2021
- 18 zonnepanelen (ik vond ergens dat we zo'n 5280 Wp PV Panelen hebben (PV = Piek Vermogen?) - maar dit heb ik nagevraagd bij de installateur)
- lucht-water warmtepomp
- E-Peil 7 (op basis van huidige schatting)
- Vloerverwarming

Voor mij is het hebben van zonnepanelen en een warmtepomp he-le-maal nieuw. Ken(de) er tot een week geleden niets van, maar lees me stilletjes aan wat in (oa op dit forum).

Ik ben nu zelf wat cijfers in de gaten aan het houden op het display van de pomp en zie bvb dat onze warmtepomp ongeveer tussen de 18 à 22% moet draaien om de huidige kamertemperatuur te bewaren (19°C). Dit geldt enkel 's avonds (bvb na 19u), wanneer het kouder wordt. Als ik overdag ga kijken naar de installatie zie ik 0% staan (ik vermoed dat de warmtepomp dus pas in actie schiet als hij denkt dat het buiten te koud wordt en het gebouw warmte zou kunnen gaan verliezen).

Ik heb de luxe (of juist niet) om elke dag van thuis te werken. Het is natuurlijk beter om te verbruiken wanneer de zonnepanelen opleveren (zoals vandaag, zonnige dag). Is het dan best dat ik bvb de warmtepomp opzet rond 11u, goed laat werken tem 16u en ze dan in zomermodus (= af) zet? Omwille van het feit dat we een goed geïsoleerd huis kopen, kan het de warmte best goed behouden doorheen 1 nacht. Of kost het net heel veel energie om elke dag weer 'op te starten' en kan ik hem maw beter constant laten draaien (wp springt immers toch naar 0% als het buiten aangenaam is qua temperatuur)?

Daarnaast vroeg ik me het volgende af. Voorlopig staat onze vloerverwarming overal op. Echter, als we intrekken zouden we boven (slaapkamers/hobbykamers) géén vloerverwarming willen, in de badkamer (ook boven) wel en beneden natuurlijk ook wel. Ik weet dat dat mogelijk is (samen met de man van de installatie/sanitair overlopen), en veronderstel dat dit ook energiebesparend zou werken? Wat is jullie advies hierin?

Tot slot, om te eindigen, vroeg ik me nog af wat voor systeem jullie gebruiken (gratis, betalend?) om te kijken wat de zonnepanelen op welk moment juist opbrengen. Het liefst volg ik dat wat op met grafieken en cijfers. Eenmaal ik die data heb, denk ik weer snel wat wijzer te kunnen worden. Alleen vind ik het onduidelijk welke software (?) of app hiervoor best te gebruiken.
Ter info, onze omvormer is een Huawei SUN2000L (5 kVa). Een programma dat ik reeds vond is Fusion Home. Iemand hier ervaringen mee?

Alle tips/feedback welkom!!

Grtn
eron95
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Installatie in nieuwbouw + tips/advies ivm energie

Bericht door janus »

Welkom.
In onze Wiki kun je het volgende lezen
Een PV-installatie (van het Engelse 'Photo-Voltaic')
Ik heb de luxe (of juist niet) om elke dag van thuis te werken. Het is natuurlijk beter om te verbruiken wanneer de zonnepanelen opleveren (zoals vandaag, zonnige dag). Is het dan best dat ik bvb de warmtepomp opzet rond 11u, goed laat werken tem 16u en ze dan in zomermodus (= af) zet? Omwille van het feit dat we een goed geïsoleerd huis kopen, kan het de warmte best goed behouden doorheen 1 nacht. Of kost het net heel veel energie om elke dag weer 'op te starten' en kan ik hem maw beter constant laten draaien (wp springt immers toch naar 0% als het buiten aangenaam is qua temperatuur)?
Bij vloerverwarming is het het beste dat die op een constante temperatuur wordt gehouden zo kun je de watertemperatuur zo laag mogelijk houden en heeft de WP het hoogste rendement.
Daarnaast vroeg ik me het volgende af. Voorlopig staat onze vloerverwarming overal op. Echter, als we intrekken zouden we boven (slaapkamers/hobbykamers) géén vloerverwarming willen, in de badkamer (ook boven) wel en beneden natuurlijk ook wel. Ik weet dat dat mogelijk is (samen met de man van de installatie/sanitair overlopen), en veronderstel dat dit ook energiebesparend zou werken? Wat is jullie advies hierin?
De winst zal minimaal zijn in een moderne goed geisoleerde woning en weegt niet op tegen het mindere comfort.

Je vraag over de omvormer best in het onderwerp van de pv installatie stellen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

janus schreef: 18 nov 2021, 21:43Bij vloerverwarming is het het beste dat die op een constante temperatuur wordt gehouden zo kun je de watertemperatuur zo laag mogelijk houden en heeft de WP het hoogste rendement. De winst zal minimaal zijn in een moderne goed geisoleerde woning en weegt niet op tegen het mindere comfort.
Ik zou toch aangeven om het eens te proberen. Als je een WP de helft van de tijd (bv.) niet moet aanzetten kan het toch nog het rendement behoorlijk verhogen. Enfin 'mogelijks verhogen', je moet het dus eens uittesten. En de verwarming in een goed geïsoleerde woning, met 'minder comfort': dat lijkt me ook goed mee te vallen. Ons lichaam heeft ook een thermostaat die zich vlot kan aanpassen aan lichtjes andere temperatuur.

De woning zal zeker bovengemiddeld geïsoleerd zijn, maar het lage E-peil komt natuurlijk ook door de PV-panelen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

De K waarde geeft de isolatie graad weer.
Dit zegt meer.

Door langer te wachten is mogelijk de aanvoer temperatuur hoger in de vvw dan wanneer je deze automatisch laat regelen.

Wat weer een meer verbruik / mindere efficiëntie van de wp kan geven.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Voor de duidelijkheid: ik beweer niet dat het zeker beter is om de warmtepomp niet-continu te laten draaien. Eigenlijk bedoel ik vooral 'meten-is-weten' :-) . Zeker als dynamische tarieven meer ingang zouden vinden, is het interessant al voldoende meetdata te hebben. Dat kan bv. met een Eastron SDM kWh meter in de elektriciteitskast.
LanterFanter
lid

Bericht door LanterFanter »

Dag Eron95,

Beste is doorverwarmen, op de laagst mogelijke temperatuur.

Maar :
Je hebt een LW (lucht-water) warmtepomp. Een warmtepomp heeft minder stroom nodig als het verschil tussen de bron (buitenlucht) en de afgifte (je huis) zo klein mogelijk is. Aangezien 's nachts de temperaturen bijna altijd lager zijn, en dat verschil dus groter is, zal ze dan meer verbruikten.
Bovendien heb je zonnepanelen. Die kunnen alleen overdag energie leveren. (de mijne toch). En dat is gratis energie voor je warmtepomp. Het spijtige is dat in de winter de zon weinig schijnt, maar daar kan je niks aan doen. Maar alles wat van je dak komt, is gratis. (ttz, dat heb je al betaald).
Je kan de wp iets harder laten werken (iets hogere watertemp) als de zon op je panelen schijnt. Je laat best ook die periode de warmtepomp warm water (sanitair) maken. Ik veronderstel dat ze dat ook moet/kan doen.
Een warmtepomp houdt heel erg van veel doorstroming (een condenserende gasketel overigens ook). Zorg dat die er is. Dan kan ze met een klein temperatuurverschil tussen toevoer en retour, veel energie in het huis steken.

Je zult niet alleen je warmtepomp moeten beschouwen maar ook wat er aan hangt, het afgiftesysteem, je vloerverwarming. Dat moet goed ontworpen (daar kan jij nog weinig aan doen) en goed ingesteld zijn. Zorg er alleszins voor dat alle kringen altijd open zijn en dat de meeste helemaal open (of toch bijna).

Hoe is je Duits ? Zie hier eens : http://aquarea.smallsolutions.de/index. ... elle_Tipps
Daar kan je goede info vinden over hoe een LW warmtepomp best ingesteld, en hoe een systeem best opgebouwd wordt om je wp lang en zuinig te laten werken. Niet letten op de merk vermelding, de adviezen gelden voor alle wp'en.

Welke warmtepomp is het ?

Veel plezier ermee !
Lanterfanter.
eron95

Bericht door eron95 »

LanterFanter schreef: 20 nov 2021, 22:16 Dag Eron95,

Beste is doorverwarmen, op de laagst mogelijke temperatuur.

Maar :
Je hebt een LW (lucht-water) warmtepomp. Een warmtepomp heeft minder stroom nodig als het verschil tussen de bron (buitenlucht) en de afgifte (je huis) zo klein mogelijk is. Aangezien 's nachts de temperaturen bijna altijd lager zijn, en dat verschil dus groter is, zal ze dan meer verbruikten.
Bovendien heb je zonnepanelen. Die kunnen alleen overdag energie leveren. (de mijne toch). En dat is gratis energie voor je warmtepomp. Het spijtige is dat in de winter de zon weinig schijnt, maar daar kan je niks aan doen. Maar alles wat van je dak komt, is gratis. (ttz, dat heb je al betaald).
Je kan de wp iets harder laten werken (iets hogere watertemp) als de zon op je panelen schijnt. Je laat best ook die periode de warmtepomp warm water (sanitair) maken. Ik veronderstel dat ze dat ook moet/kan doen.
Een warmtepomp houdt heel erg van veel doorstroming (een condenserende gasketel overigens ook). Zorg dat die er is. Dan kan ze met een klein temperatuurverschil tussen toevoer en retour, veel energie in het huis steken.

Je zult niet alleen je warmtepomp moeten beschouwen maar ook wat er aan hangt, het afgiftesysteem, je vloerverwarming. Dat moet goed ontworpen (daar kan jij nog weinig aan doen) en goed ingesteld zijn. Zorg er alleszins voor dat alle kringen altijd open zijn en dat de meeste helemaal open (of toch bijna).

Hoe is je Duits ? Zie hier eens : http://aquarea.smallsolutions.de/index. ... elle_Tipps
Daar kan je goede info vinden over hoe een LW warmtepomp best ingesteld, en hoe een systeem best opgebouwd wordt om je wp lang en zuinig te laten werken. Niet letten op de merk vermelding, de adviezen gelden voor alle wp'en.

Welke warmtepomp is het ?

Veel plezier ermee !
Lanterfanter.
Eerst en vooral allemaal hartelijk dank voor de reacties. Leuk om te weten dat jullie geïnteresseerd zijn én willen helpen!

Paar zaken
- Het gaat om deze warmtepomp van Weishaupt; https://www.weishaupt.be/producten/warm ... r-wwp-ls-k
- Je kan koppelen dmv GSM met WEM portaal (dat ben ik aan het uitzoeken)
- De pomp is inderdaad ook verantwoordelijk voor het aanmaken van warm water. Hoe ik instel dat deze vooral water opwarmt als buiten de zon schijnt, is me nog niet helemaal duidelijk. Wellicht vind ik dit in de instructies toch wel terug
- In het algemeen de wp niet afzetten is de conclusie. Als buiten de zon schijnt wat harder laten draaien en 's avonds/'s nachts wat 'zachter' was sowieso het plan :)
- Mijn Duits is niet zo best, maar mijn vriendin spreekt een aardig woordje. We zullen die website samen eens overlopen -> dank daarvoor!
- @LanterFanter "Zorg er alleszins voor dat alle kringen altijd open zijn en dat de meeste helemaal open (of toch bijna)" Maar in de slaapkamer én hobbykamer (ter info, ik rij op een indoor trainer met de fiets) wil ik liever geen verwarming. Is dit dan een probleem?

Alvast bedankt allen!

Gr
eron95
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Weishaupt heeft een SG (SmartGrid) contact, dus kan je instellen wat hij normaal doet en hoe hij dat doet.
Enkel moet je en sturing maken tussen de P1 & dit SG contact.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
eron95

Bericht door eron95 »

DaRkMaN_FX schreef: 22 nov 2021, 13:41 Weishaupt heeft een SG (SmartGrid) contact, dus kan je instellen wat hij normaal doet en hoe hij dat doet.
Enkel moet je en sturing maken tussen de P1 & dit SG contact.
Zou je me iets meer uitleg kunnen verschaffen over hoe je dit contact maakt?
LanterFanter
lid

eron95 schreef: 22 nov 2021, 12:53 - Mijn Duits is niet zo best, maar mijn vriendin spreekt een aardig woordje. We zullen die website samen eens overlopen
:tu: Perfect ! Madam is dan dadelijk mee.

eron95 schreef: 22 nov 2021, 12:53 Maar in de slaapkamer én hobbykamer (ter info, ik rij op een indoor trainer met de fiets) wil ik liever geen verwarming. Is dit dan een probleem?
Ja, dat is een probleem.

Je isolatie zit aan de buitenkant. Daar wordt de warmtestroom tegen gehouden, tussen de verschillende ruimtes is een groot temperatuurverschil niet aan te houden. Naakte bakstenen isoleren niet. Als je de verwarming uitschakelt in een ruimte, dan zullen de omliggende ruimten warmte leveren aan de niet verwarmde ruimte. Dwz de verwarmingselementen in de omliggende ruimte zullen meer gaan leveren dan nodig voor de ruimte zelf.
Dat kan er toe leiden dat het in de ene ruimte niet warm genoeg wordt en in de andere te warm. Typisch voorbeeld : een badkamer waarvan men verwacht dat die op 24 °C moet staan en de naastliggende slaapkamer waarvan men wil dat het daar maar 17°C is. Die badkamer krijg je niet op 24°C en de slaapkamer niet op 17°C. Je moet de warmtestroom over de tussenmuur maar eens uitrekenen en vergelijken met de normale behoefte van de ruimten.
Temperatuursverschillen van 3°C of meer gaan eigenlijk niet goed tenzij je de ruimten thermisch scheidt, maw : isolatie aanbrengt.

Fietsen binnen is toch een beetje jezelf martelen, nee ?
Ik vindt het heerlijk om bij een temperatuur van 22-24°C te fietsen, maar dan wel buiten. Wat je daar hebt, is de rijwind die voor belangrijke afkoeling zorgt.
Koop dus je een ventilator en zet die voor je fiets. (en dat meen ik serieus).

En waarom geen verwarming in de slaapkamer ? Te warm om te slapen ?
Heb je dan in de lente, de zomer en de herfst altijd al slecht geslapen ?
De verwarming hoeft niet vol open te staan, maar zorg er aub voor dat er wat doorstroming is. Altijd, je warmtepomp heeft dat nodig.

Je warmtepomp is waarschijnlijk te groot voor je goed geïsoleerd huis. Zeker in deze warme streken zal ze moeilijk kunnen doorlopen. Dat zal een beetje werken zijn om er voor te zorgen dat ze niet om de haverklap uitvalt en terug aanspringt. Als je geluk hebt is dat misschien nu zo al, sommige installateurs kunnen dat, sommige...
Kun je ergens aflezen hoeveel starts de pomp al heeft en hoeveel draaiuren ?

Wat is het warmteverlies van je huis ?
En wat is de het minimum vermogen van je warmtepomp ?

LanterF.
eron95

Bericht door eron95 »

Wederom bedankt voor de reacties!

Duidelijk ook ivm de verschillende ruimtes. We zullen de vloerverwarming overal aanhouden, behalve in de slaapkamer. Daar maar de deur goed van dichthouden.

Waar ik zojuist aan zat te denken (toen ik merkte dat mijn warmtepomp tot zo'n 60% moet draaien om bij deze temperaturen de kamertemperatuur op 21°C te krijgen), is het installeren van infrarood muurverwarming (als bijverwarming). Ik denk bvb aan deze: https://www.klarstein.be/Verwarming/Inf ... 200-W.html

Die zouden we dan boven de TV kunnen ophangen (lijkt wel wat op een 'wit schilderij') terwijl we de warmtepomp/verwarming instellen op 19°C. Dan kunnen we toch aangenaam in de woonkamer zitten (bvb TV kijken)(voelt immers veel warmer aan dan 19°C) en lijkt me ook een pak energiezuiniger (zeker als je die wonderwalls met smart functie koopt (je zet ze pas aan als je ze nodig hebt?)). Een wonderwall aanzetten voor een drietal uur > warmtepomp op 60% laten draaien (bij 19°C zou die immers maar rond de 25-30% zitten)

"Kun je ergens aflezen hoeveel starts de pomp al heeft en hoeveel draaiuren ?
Neen, de start en stops kan ik niet zien. Wel hoeveel hij bvb al verbruikt heeft deze maand, dit jaar etc.

Wat is het warmteverlies van je huis ? -> dat weet ik (nog) niet. Wellicht na de blaastest as maandag wel wat wijzer? Of hoe achterhaal ik dit?
En wat is de het minimum vermogen van je warmtepomp?" -> Dat zou ik eens moeten opzoeken in de handleiding. Moet wel te vinden zijn.

Alvast bedankt!
Mvg
eron95
LanterFanter
lid

Zo een infrarood paneel werkt altijd op 100%.
En dat maakt uit 1kWh elektrische energie, nooit meer dan 1kWh energie. (Hoe groot is het aandeel straling ? 50% ?).
Je warmtepomp maakt uit 1kWh elektrische energie, 3 tot 4kWh, en als het geheel goed is, 5kWh thermische energie.
Bovendien is je vloerverwarming ook stralingswarmte.
Waarom zou je geld geven aan zo een paneel ? En goedkoop is dat ook niet. Daar kun je al een tijdje je wp voor laten draaien.

Maar waarom zet je huis niet op een hogere temperatuur, als het toch niet comfortabel is ?
Je temperatuursgevoel, is het gemiddelde van de luchttemperatuur en dat van de wanden. Stel je voelt je goed bij 22°C en je wanden zijn 19°C. Je gevoel zegt : 20.5°C, ai iets te fris. Om een gevoel van 22°C te hebben, moet de luchttemperatuur al 25°C zijn.
Maar als je wanden warm zijn, moet je luchttemperatuur maar 22°C zijn voor hetzelfde lekkere gevoel. Dat 3°C verschil, en dat is veel.
Als je je warmtepomp de hele dag het huis op 19°C laat houden, zijn je wanden nooit meer dan 19°C en krijg je een koude gevoel. Ook als daar een stralingspaneeltje hangt van nauwelijks een vierkante meter.
eron95 schreef: 25 nov 2021, 20:06 ....mijn warmtepomp tot zo'n 60% moet draaien om bij deze temperaturen de kamertemperatuur op 21°C te krijgen)
Mag ik uit je zin opmaken dat je warmtepomp nog niet zo lang aan stond ?
Die gaat natuurlijk hard werken, ijverig als ze is, wil ze zo snel mogelijk de gevraagde temperatuur bereiken. Eens daar aangekomen zal ze heel wat minder gaan draaien.
Misschien staat de verwarmingscurve hoog ingesteld. Wat is de temperatuur van het water (toevoer en retour) dan ?

Je mag een ding niet vergeten : Je huis heeft een enorme massa : muren, betonnen vloeren chappe, meubels, boeken,..... Als je de verwarming een graadje hoger zet, duurt een hele tijd eer die massa opgewarmd is. En zolang dat niet gebeurt is, zal je verwarming energie blijven leveren. Dus als je het boeltje laat afkoelen moet je het ook weer terug opwarmen. Bovendien zal je die hele tijd een oncomfortabel gevoel hebben, zie hierboven.

Voor het aantal starts, moet je in het installateurs gedeelte van de bediening zijn. Daar zit een paswoord op. Kijk eens in de manual daarvoor (probeer het eens met 11).

Je warmteverlies zou in de EPB berekening moeten staan.

LanterF.

PS : Laat de kringen van de slaapkamer toch maar een klein beetje open staan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”