Reëel verbruik van een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: Reëel verbruik van een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Bericht door waldonk »

ivob schreef: 13 feb 2021, 17:59 Daarom dat je het gemiddelde elektisch verbruik van een (PH)EV moet meten over 365 dagen en volgens de gegevens van de laadpaal (en niet volgens de gegevens van de GOM van het voertuig).
Je noteert gewoon tussen 1 januari en 31 december de afgenomen kWh en deelt dat door het aantal afgelegde km in dezelfde periode.

In een PHEV is dat natuurlijk niet zo eenvoudig (omdat je gemengd benzine en elektrisch rijdt).
Dan zou je over die periode ook al de getankte liters brandstof mee in aanmerking moeten nemen.
Over 365 dagen is mijn verbruik gemeten aan de laadpaal met alle verliezen meegerekend 730 kWh en heb daarmee 4000 km gereden.
Al mijn verbruik incl auto batterij opladen is gedekt met de stroom van de zonnepanelen dus heeft het mij niets gekost.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Dus 18,25 kWh effectief gebruik.

Nu laad je nog “gratis” maar vanaf DM / capaciteit statief ga je slim moeten laden.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Ja dat besef ik maar al te goed, dan zal het zoveel mogelijk laden worden rond het middaguur als de zon schijnt.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

bpieters schreef: 12 aug 2021, 16:06 om terug te komen op de initiele vraag: PHEV.

Ik rijd met Skoda Superb iV sinds februari.

Met een lading doe ik circa 60km (soms meer soms minder), en dit met 10kWh "bruikbaar" van de batterij.

Om dit te laden gebruik ik een 230V stekker -> Type 2/Mennekes, op een stopcontact welke een extra kWh-teller heeft in mijn paneel.

10kWh laden (zoals aangegeven op de lader, en komt overeen met percentage lading van de batterij), is 11.6kWh op de teller. Dus circa 86% efficiëntie voor de lader.
60km, 10kWh -> 10/60 = 0.166kWh/km of 16.6 kWh/100km.
60km, 11.6kWh -> 11.6/60 = 0.1933kWh/km of 19.3 kWh/100km.
Ik heb onlangs een testrit gedaan met een gebruikte Superb IV en volgens de boordcomputer was het elektrisch verbruik 18 kWh/100 km
DeeBee
lid

Bericht door DeeBee »

Beste Leiepisser,

Fijn dat er nog eens iemand een antwoord geeft dat iets met de titel van dit forum te maken heeft. Uw verbruik lijkt me inderdaad in lijn te liggen met de betere PHEV. Ik moet zeggen dat mijn fleetmanager zich intussen ook al begint vragen te stellen. Ik heb het vermoeden dat hij me inmiddels aanziet als een energy-thief.

Ik denk dat ik of de fleetmanager eerstdaags bij Peugeot toch eens wat extra toelichting zal vragen. Ondanks dat de Peugeot 3008 prima rijdt , is het elektrisch verbruik toch echt te hoog te noemen.
leiepisser
Senior lid

DeeBee schreef: 28 okt 2021, 16:43 Fijn dat er nog eens iemand een antwoord geeft dat iets met de titel van dit forum te maken heeft.
Nja, ik denk dat je beter op een autoforum gaat kijken voor concrete antwoorden. Dit is hier meer een Onzinstraal Forum aan het worden.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

leiepisser schreef: 17 nov 2021, 15:39
DeeBee schreef: 28 okt 2021, 16:43 Fijn dat er nog eens iemand een antwoord geeft dat iets met de titel van dit forum te maken heeft.
Nja, ik denk dat je beter op een autoforum gaat kijken voor concrete antwoorden. Dit is hier meer een Onzinstraal Forum aan het worden.
Met dit soort reacties verander je daar niets aan.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
leiepisser
Senior lid

janus schreef: 17 nov 2021, 15:55
leiepisser schreef: 17 nov 2021, 15:39
Met dit soort reacties verander je daar niets aan.
Het is aan de eigenaar en/of de beheerder van dit forum om eens wakker te schieten...
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Het is aan de eigenaar en/of de beheerder van dit forum om eens wakker te schieten...
En wat zou ik daar aan moeten doen?
Alleen mijn waarheid toelaten en de rest van de berichten blokkeren?
Of alleen jouw waarheid?
Een forum dient ervoor om te discuteren en een ieder voor zich moet dan uitmaken wat zijn waarheid is.
Alleen pertinente onwaarheden probeer ik er uit te filteren maar ik ga er ook geen dagtaak van maken om elk bericht hier grondig te lezen en op waarheid te controleren. Het is ook maar een hobby voor mij en niet mijn werk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
caravia_asterix
lid

Bericht door caravia_asterix »

Ik heb sinds enkele maanden ook een PHEV,
Ik maak al jaren gebruik van spritmonitor.de om mijn verbruik bij te houden.
Maar mijn mijn PHEV is dat niet mogelijk, benzine tanken geen probleem, aan laadpaal laden, ook geen probleem.
Maar het merendeel van het laden doe ik aan een stopcontact thuis, en daar heb ik totaal geen zicht op hoeveel KWh ik "tank".
Maar ik ben al blij als ik zie hoe laag mijn benzineverbruik is.
28 BenQ Sunforte 335 Wp, 9,38 kWp, 2 omvormers Goodwe GW3000D-NS + 1 GW1000-NS. Helling 40°, azimuth 65° . regio Grimbergen
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef »

:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”