Warm water installatie houseboot (varende woonboot)

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Hollandais1970
Installatie Land: Nederland

Warm water installatie houseboot (varende woonboot)

Bericht door Hollandais1970 »

Beste deskundigen,

Graag even jullie advies...

Wij laten op dit moment een varende woonboot (houseboot) bouwen. In de zomer willen we zelfvoorzienend op water doorbrengen en in de winter liggen we in jachthaven met wat ondersteuning van walstroom.

Ik heb even een vraag over de warmwatervoorziening

Uitgangspunt:
zonnepanelen + 2 hybride zonnepanelen en omvormer
120 liter zonneboiler
Vloerverwarming gaat altijd rechtstreeks op walstroom
we hebben propaan op schip om in ieder geval te koken

In de zomer zal de zoneboilert mogelijk genoeg warm water geven, maar in de winter of slechter periodes in de zomer of wanneer je meer warm water nodig hebt is dit onvoldoende en is bijverwarming van water nodig.

Elektrisch bijverwarmen is geen optie want trekt binnen paar uur je batterijen leeg .

Daarom is een CV-installatie of PROPAAN geiser een optie die bepaalt hoe warm het water is en dan bepaalt of hij bij moet warmen. Dan is een doorstroomtoestel o.i. de beste oplossing. De zon levert wat hij kan in de zonneboiler. Bij afname van warm water bepaalt een thermostatische verdeelkraan vóór de doorstromer of het water warm genoeg is en naar de tappunten kan of eerst moet worden bij gewarmd. Sommige apparaten hebben volgens mij de thermostatische kraan geïntegreerd.

Over algemeen wordt geadviseerd wel te zorgen dat water wat uit de boiler komt niet warmer dan 60 graden mag zijn om eventuele ongelukken met kinderen te voorkomen. Ook wordt geadviseerd een ontkalker te gebruiken voor het toestel, maar dat is met natuurwater mogelijk niet relevant (wij filteren het natuurwater) Ook moet naar temperatuur gebruik van de geiser gekeken worden want deze heeft denk ik een minimale hoeveelheid watt die hij aan water afgeeft.

Dus het koppelen van de zonneboiler met een doorstromer en deze thermostatisch te laten regelen geeft hele jaar warm water en beperkt niet de warmwatervoorziening aan boord. Wel is belangrijk het zo in te richten dat dat Legionella geen kans krijgt.

Hoe kijken jullie naar bovenstaande:
- is het slim de temperatuur vanuit de zonneboiler eerst te begrenzen om ongelukken met kinderen te voorkomen?
- is het slim een aparte thermostatische kraan te gebruiken voor de doorstroomgeiser of kan deze geïntegreerd in de geiser?
- wat is een goede propaangeiser hiervoor die kijkt naar temperatuur ipv debiet?
- Hoe verminder je de kans op legionella in bovenstaande opzet?

Dank voor meedenken!!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Warm water installatie houseboot (varende woonboot)

Bericht door janus »

Over hoeveel personen gaat het in het totaal.
Verbruik van een douche, zeker met spaarkop is zo minimaal dat een zonneboiler zeker niet rendabel is.
Wil je toch wat groener leven installeer dan een zonnedouche op het dek.
Wil je nog groener zijn maak je die zelf met buizen die je zwart schildert.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Hollandais1970

Dank, 4 personen, we wonen hier zomers permanent dus willen wel graag voortdurend warm water. Ben met 3 vrouwen op schip ;-)

Wel of geen zonneboiler is niet zozeer de discussie. Komt mee met bouw boot. Discussie gaat meer over hoe na te verwarmen wanneer nodig.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

- is het slim de temperatuur vanuit de zonneboiler eerst te begrenzen om ongelukken met kinderen te voorkomen?
Ja heb ik hier ook.
Ook moet naar temperatuur gebruik van de geiser gekeken worden want deze heeft denk ik een minimale hoeveelheid watt die hij aan water afgeeft.
Ben niet helemaal zeker van je vraag maar tegenwoordig moduleren geisers en hoef je alleen de uitgangstemp in te stellen, staat hier op 55º maar kan ook lager.
- wat is een goede propaangeiser hiervoor die kijkt naar temperatuur ipv debiet?
Ik heb een Bosch gekocht dit voorjaar.
- Hoe verminder je de kans op legionella in bovenstaande opzet?
Kans op legionella in een woonomgeving waar er constant water wordt gebruikt en de stilstand dus minimaal is, is vrijwel 0%

Ik heb deze (sorry dat het in het Spaans is) https://www.leroymerlin.es/fp/81977087/ ... 2l-natural
Instelling butaan of propaan is een setting in het menu.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

11221
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door 11221 »

Hollandais1970 schreef: 02 nov 2021, 22:05 Over algemeen wordt geadviseerd wel te zorgen dat water wat uit de boiler komt niet warmer dan 60 graden mag zijn om eventuele ongelukken met kinderen te voorkomen.
volgens mij is dat wettelijk verplicht? Alleszins wordt dit "volgens de regels van de kunst" altijd geplaatst na een zonneboiler, omdat het water afkomstig hiervan tegen de >90°C kan zijn in de zomer, waardoor dit niet alleen gevaarlijk is voor je kinderen, maar ook dat de meeste installaties (dichtingen, kranen, leidingen, ...) niet op deze temperaturen voorzien zijn.
Hollandais1970

Top info dank jullie wel....

paar vragen:
- wat vinden jullie een goede 120l zonneboiler? Wat is belangrijk?
- hoe beperk je de temperatuur van water dat uit de boiler komt, wat heb je daarvoor nodig?
- de bosch butaan/propaan doorstroomgeiser ziet er interessant uit! Blijft hij uit als het water warm genoeg is of spring hij steeds even aan?
- een geiser heeft minimale warmte die hij aan water afgeeft wanneer hij aangaat. Wanneer je aan douchen bent en warm water van de boiler komt onder de drempeltemperatuur en de geiser springt aan wordt het water dan niet opeens heel warm als je staat te douchen (veiligheid kids).

Ten aanzien van legionella. Het is een beetje 'tweede huis', dus water zal af en toe een week stilstaan. Goed doorspoelen zal dan waarschijnlijk afdoende zijn.

Maak graag gebruik van jullie ervaring.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

- wat vinden jullie een goede 120l zonneboiler? Wat is belangrijk?
120L voor 4 personen is veel te weinig, vindt het ook een beetje vreemde vraag als je eerder al aangaf dat dit met de boot meekomt.
Zelfde met je tweede vraag, dat hoort er gewoon bij.
Maar dit moet dus geplaatst worden: https://dugoshop.nl/mengventiel
- de bosch butaan/propaan doorstroomgeiser ziet er interessant uit! Blijft hij uit als het water warm genoeg is of spring hij steeds even aan?
Blijft uit.

Kleine temperatuurwisselingen heb je altijd wel.
.

LvA
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

Op een varende woonboot wordt meestal een warmtewisselaar op het koelsysteem van de motor gezet om warm water te maken. Dan hoef je zelfs geen propaan of andere geiser of extra elektrische verwarming te voorzien om je buffervat bij te vullen.
Hollandais1970

Dank je wel.

@Janus Deze boot wordt voor eerst in serie gebouwd op basis van een al varend prototype. Wij denken dus wel met bouwer mee. Leuk avontuur! Zonneboiler is modificatie t.a.v. origineel. In NL is volgens mij niet duidelijk of verplicht is om temperatuur warme water uit de boiler te beperken dus vandaar mijn vraag. Ik wil dit dus bij de bouwer neerleggen en borgen dat dit erop is aangebracht.
120l is krap maar we hebben niet meer ruimte, dus we zullen eerst gebruiken wat ons 'gratis' door de zon wordt geleverd en daarna moeten aanvullen met geiser.

Ik probeer al zoveel mogelijk vooraf te borgen om evt correcties achteraf te voorkomen. Jachtwerven hebben vaak veel verstand van boten, en soms wat minder inzicht in dit soort systemen.

Fijn dat geiser alleen aanspringt als nodig is dan hoeft er geen thermostaatkraan/regelaar voor de geiser gezet te worden.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het wordt steeds onduidelijker voor mij :vraag:
Je hebt ruimte tekort, wilt dan toch een niet rendabele zonneboiler die nog onrendabele wordt door een te kleine boiler.
Komt bij mij allemaal wat vreemd over, denken jullie er wel echt over na?

Ben ook wel benieuwd naar de bouwtekeningen.
.

Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”