Money Talk knack " Investeren in zonnepanelen was nooit een beter idee"

Nieuwe Weetjes, persberichten
Telesmurf
lid
Installatie Land: België

Re: Money Talk knack " Investeren in zonnepanelen was nooit een beter idee"

Bericht door Telesmurf »

Krikke schreef: 14 okt 2021, 12:35
jordy.celis schreef: 14 okt 2021, 12:06 In het artikel zijn best grote fouten geslopen. Zo zie je in de tabel met de berekening van de warmtepomp een teruglevering van 6167kWh staan bij een zelfverbruik van 23% en totaal verbruik van 8000 kWh. Dit moet uiteraard slechts 1840kWh zijn. Dezelfde fout is ook geslopen in de tabel "net genoeg zonnepanelen". De conclusies in het artikel zijn dus veel te positief geschreven, zeker in het geval van een warmtepomp.
Dit is toch correct? Als je 23% zelf verbruikt (zelfconsumptie), injecteer je dus 77% van de productie. En 77% van de productie van 8000kWh is 6160kWh. De andere tabellen lijken me ook correct?
Inderdaad, 23% op een productie van 8000 KWh betekent dus 1840 KWh zelfverbruik. Bijkomende afname is dan (8000 - 1840) = 6160 KWh.
Gezien verbruik gelijk is aan productie zal ook injectie steeds gelijk zijn aan afname, in dit geval beide 6160 KWh.
De tabel bevat dus een kleine fout (6167) maar de afwijking is beperkt.
Kevin_B
lid

Bericht door Kevin_B »

ivob schreef: 14 okt 2021, 13:05
Kevin_B schreef: 14 okt 2021, 12:43 Ik heb gisteren de rekenen oefening eens gemaakt voor mijn eigen situatie omdat ik eindelijk data heb van een gans jaar productie en verbruik.
Op basis van wat heb je gemeten? Een eigen energiemeter met een kort interval?
Toch niet op basis van het vastleggen van de cijfers van de analoge meter één keer per maand want zo rekent de DM niet. Deze rekent nl. met een kwartierlogging (dus exact vier keer per uur het ganse jaar rond) voor zowel injectie als afname en niet met een eenmalige maandlog. Het eindresultaat van deze meting zou nogal eens een totaal ander resultaat kunnen opleveren.

Dit is cumulatieve data van een eigen energiemeter (5min interval) die de richting van de stroom monitort en een omvormer die registreert wat de productie is. Op basis van die 2 kan je dan de getallen uit het overzicht per maand creeren.

Momenteel heb ik geen DM maar volgens het "meten is weten" principe wilde ik wel bepalen wat de beste richting is voor de toekomst:

1. Analoog houden zo lang als toegestaan.
2. Overstappen naar DM.
3. Overstappen naar DM en subsidie aanvragen.(wat zijn de kleine lettertjes ?)
4. Voordeel van een batterij in combinatie van DM en eventueel subsidie. (subsidie voor batterij valt denk ik al weg omdat daar de net beheerder een bepaalde controle over gaat krijgen die de use case economisch te veel kan beinvloeden)
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Hangt van je uitgangspunt af.
Als dat louter economisch is dan zijn er weinig tot geen systemen, onder de huidige regelingen, die optie 1 kunnen verslaan.
Je moet nl. niets investeren en je krijgt tegen een relatief lage vaste jaarlijkse vergoeding een onbeperkte seizoensopslag van je eigen productie welke je zonder kost binnen 2 meteropnames naar believen terug zelf kan gebruiken. Bovendien moet je tussen 2 meteropnames, gemiddeld een periode van een jaar, zelf nog naar niets omkijken.
Ik ken geen enkel systeem dat het, economisch gezien, voor de modale gebruiker beter doet.
Kevin_B
lid

Bericht door Kevin_B »

ivob schreef: 14 okt 2021, 13:37 Ik ken geen enkel systeem dat het, economisch gezien, voor de modale gebruiker beter doet.
Volgens mijn eigen berekeningen is dat de DM op dit moment door de vergoeding van injectie aangezien ik overgedimensioneerd heb.

Ook weet je al zeker dat het prosumententarief alleen maar gaat stijgen waardoor het steeds langer duurt voor je je installatie hebt terug verdient.

Ik wil vooral zeker stellen dat ik geen fouten maak in mijn redenering alvorens ik mij zou aanmelden bij Fluvius wat niet wil zeggen dat ik het ga doen want er zijn inderdaad nog andere redenen buiten de economische.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Kevin_B schreef: 14 okt 2021, 14:37
ivob schreef: 14 okt 2021, 13:37 Ik ken geen enkel systeem dat het, economisch gezien, voor de modale gebruiker beter doet.
Volgens mijn eigen berekeningen is dat de DM op dit moment door de vergoeding van injectie aangezien ik overgedimensioneerd heb.

Ook weet je al zeker dat het prosumententarief alleen maar gaat stijgen waardoor het steeds langer duurt voor je je installatie hebt terug verdient.

Ik wil vooral zeker stellen dat ik geen fouten maak in mijn redenering alvorens ik mij zou aanmelden bij Fluvius wat niet wil zeggen dat ik het ga doen want er zijn inderdaad nog andere redenen buiten de economische.
Als dat voor jou en binnen jouw gebruiksprofiel en volgens je individuele berekeningen (die idd voor iedereen verschillend zijn) de beste keuze is kunnen wij daar nog weinig aan toevoegen.
Hoeveel en welke tarieven in de toekomst nog zullen stijgen daar kan ik geen oordeel over vellen. Dat is, zolang je aan het net blijft aangesloten, altijd een gokje wagen.
Als je nu jaarlijks meer injectievergoeding ontvangt (waarvan je de toekomstige tarieven ook niet kent) dan je afnamerekening (idem) dan is je redenering volgens de huidige normen correct. Neem dan ook je injectiepieken uit het verleden mee in je berekening. Met een analoge meter heb je immers een vaste jaarlijkse kost van 2.5 kW, ongeacht je werkelijke piek. Met de DM zal je over 8 maanden al afgerekend worden op iedere mogelijke piek boven de 2.5 kW. Als je die niet hebt blijft je redenering intact. Heb je die wel moet je deze ook meenemen in je berekening want je gaat toch niet overschakelen om slechts 8 maanden een klein voordeel te hebben dat je de komende jaren terug verliest?

Ik heb niets tegen de DM hoor. Ik had zelf de analoge meter nog tot 2025 kunnen rekken maar ben maar om andere redenen zelf vrijwillig overgeschakeld naar de DM.
Maar voor je overschakelt, je kan immers nadien niet meer terug, moet je zoveel mogelijk parameters tegen elkaar afwegen
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

ivob schreef: 14 okt 2021, 12:46 Die redenering kan ik toch niet volgen.
Het is toch niet omdat je over een heel jaar gezien 23% zelf hebt verbruikt dat dit voor 23% van alle kwartiermetingen was?
De factuur met een DM wordt niet meer opgemaakt over de totalen van een jaar maar over de afnames en injecties gelogd per kwartier.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, dit staat toch totaal los van de digitale meter? Een zelfverbruik van 23% op 8000kWh geeft een injectie van 6160 kWh. Hoe kom je erbij dat de DM met kwartiermeting zou factureren? Ben je dit niet aan het verwarren met het capaciteitstarief, en de kwartierpiek? Anders zou ik dus met een digitale meter bv. op 7,5 minuten 1 kWh kunnen afnemen, daarna 7,5 minuten 1 kWh kunnen injecteren en er zal voor dat kwartier dan niks worden aangerekend of vergoed (alsof er geen afname of injectie was)? Een soort terugdraaiende teller per 15 minuten?
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Krikke schreef: 14 okt 2021, 15:20
Het is toch niet omdat je over een heel jaar gezien 23% zelf hebt verbruikt dat dit voor 23% van alle kwartiermetingen was?
De factuur met een DM wordt niet meer opgemaakt over de totalen van een jaar maar over de afnames en injecties gelogd per kwartier.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, dit staat toch totaal los van de digitale meter? Een zelfverbruik van 23% op 8000kWh geeft een injectie van 6160 kWh. Hoe kom je erbij dat de DM met kwartiermeting zou factureren? Ben je dit niet aan het verwarren met het capaciteitstarief, en de kwartierpiek? Anders zou ik dus met een digitale meter bv. op 7,5 minuten 1 kWh kunnen afnemen, daarna 7,5 minuten 1 kWh kunnen injecteren en er zal voor dat kwartier dan niks worden aangerekend of vergoed (alsof er geen afname of injectie was)? Een soort terugdraaiende teller per 15 minuten?
Het enige verschil is dat de digitale meter afname en injectie apart registreert en een analoge niet. De rest is stierenkak. Die maanden of kwartieren hebben daar niets mee te zien.
Tèwattattè.
jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis »

Telesmurf schreef: 14 okt 2021, 13:11
Krikke schreef: 14 okt 2021, 12:35
jordy.celis schreef: 14 okt 2021, 12:06 In het artikel zijn best grote fouten geslopen. Zo zie je in de tabel met de berekening van de warmtepomp een teruglevering van 6167kWh staan bij een zelfverbruik van 23% en totaal verbruik van 8000 kWh. Dit moet uiteraard slechts 1840kWh zijn. Dezelfde fout is ook geslopen in de tabel "net genoeg zonnepanelen". De conclusies in het artikel zijn dus veel te positief geschreven, zeker in het geval van een warmtepomp.
Dit is toch correct? Als je 23% zelf verbruikt (zelfconsumptie), injecteer je dus 77% van de productie. En 77% van de productie van 8000kWh is 6160kWh. De andere tabellen lijken me ook correct?
Inderdaad, 23% op een productie van 8000 KWh betekent dus 1840 KWh zelfverbruik. Bijkomende afname is dan (8000 - 1840) = 6160 KWh.
Gezien verbruik gelijk is aan productie zal ook injectie steeds gelijk zijn aan afname, in dit geval beide 6160 KWh.
De tabel bevat dus een kleine fout (6167) maar de afwijking is beperkt.
Jullie hebben gelijk. Ik was wat in de war doordat beide kolommen onder elkaar dezelfde waarden gaven.
Krikke schreef: 14 okt 2021, 15:20
Dit denk ik ook. Zolang je het zelfverbruik berekent op basis van de waarden die uit de digitale meter komen maakt dit inderdaad geen verschil uit. Je mag natuurlijk niet het zelfverbruik berekenen op basis van manueel genoteerde waarden van een analoge meter, dan heb je geen zicht op injectie en afname.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Krikke schreef: 14 okt 2021, 15:20 Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, dit staat toch totaal los van de digitale meter? Een zelfverbruik van 23% op 8000kWh geeft een injectie van 6160 kWh. Hoe kom je erbij dat de DM met kwartiermeting zou factureren? Ben je dit niet aan het verwarren met het capaciteitstarief, en de kwartierpiek? Anders zou ik dus met een digitale meter bv. op 7,5 minuten 1 kWh kunnen afnemen, daarna 7,5 minuten 1 kWh kunnen injecteren en er zal voor dat kwartier dan niks worden aangerekend of vergoed (alsof er geen afname of injectie was)? Een soort terugdraaiende teller per 15 minuten?
Ik weet het niet, daarom vraag ik het.
Ik verwar niet met het capaciteitstarief want dat wordt nog niet aangerekend.
Op de overzichtsartikel van Mijnfluvius zie ik echter alleen afname en injectie weergegeven per kwartier.
Ik ging er dus vanuit dat die meting dus per kwartier wordt afgesloten en dat deze waarden bij elkaar worden opgeteld voor de jaarafrekening?

Waarom geven ze dan kwartierwaarden weer?
Dan hadden ze toch even goed de afname teller en injectiemeter 365 dagen laten kunnen doorlopen en afrekenen op de 365ste dag?

Als ik je goed begrijp geschiedt de meting dus iedere seconde en laat mijnfluvius alleen de totalen van al die metingen per 15 minuten of groter zien?

Wat betreft je opmerking over de 1 kwh afname en injectie binnen het kwartier vind ik dat zo gek nog niet.
Je kan nl. De toekomstige piekwaarden die aangerekend worden ook afvlakken door een hoog vermogen te spreiden over 2 klokkwartieren.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Laat maar zitten .
Is blijkbaar mijn dag niet.
Heb de metingen, zelfverbruik en onmiddellijke zelfconsumptie door elkaar gehaald. :roll:
Telesmurf
lid

Bericht door Telesmurf »

ivob schreef: 14 okt 2021, 15:40
Krikke schreef: 14 okt 2021, 15:20 Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, dit staat toch totaal los van de digitale meter? Een zelfverbruik van 23% op 8000kWh geeft een injectie van 6160 kWh. Hoe kom je erbij dat de DM met kwartiermeting zou factureren? Ben je dit niet aan het verwarren met het capaciteitstarief, en de kwartierpiek? Anders zou ik dus met een digitale meter bv. op 7,5 minuten 1 kWh kunnen afnemen, daarna 7,5 minuten 1 kWh kunnen injecteren en er zal voor dat kwartier dan niks worden aangerekend of vergoed (alsof er geen afname of injectie was)? Een soort terugdraaiende teller per 15 minuten?
Als ik je goed begrijp geschiedt de meting dus iedere seconde en laat mijnfluvius alleen de totalen van al die metingen per 15 minuten of groter zien?
Dat is helaas de realiteit. Moesten ze saldering per kwartier toepassen dan zouden de tellerstanden zoals zichtbaar op de meter irrelevant worden, met bijhorende verwarring en polemiek voor/door de klanten.
Of het voor de modale gebruiker echt veel verschil zou maken betwijfel ik overigens. Je moet verbruikers hebben die met korte doch regelmatige intervallen (max ca 7.5 min) over langere periodes voldoende variëren in belasting om steeds te wisselen tussen afname en injectie, dus vooral op momenten dat je al rond het evenwichtspunt zit.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Het gaat me niet zozeer over de verbruikers zelf maar om steeds wisselende PV productie bij afnemers die dezelfde energie vragen.
Met het somber en wisselvallig weer van de laatste dagen kan je bij een real time meting van verbruik en injectie goed zien dat een afnemer,eenmaal opgestart en de meeste verbruikers moeten dan hun cyclus voltooien, voortdurend stroom meer of minder stroom afneemt van het net ondanks dat de PV productie over een dag gemeten voldoende opbrengst zou hebben om het totaalverbruik van dit toestel te coveren.
De afname van dit toestel vanuit PV mag dan in % zeer hoog zijn (immers hoe lager de PV-productie en hoe hoger het gelijktijdig verbruik hoe hoger het zelfverbruik in %) zijn netafname zal dan groter zijn dan bij een hoge PV-produktie en een lagere afname (wat het % zelfverbruik doet afnemen maar ook de netafname).
En het is op de afname dat de rekening wordt gemaakt.
Bij de analoge meter wordt dit op een jaar afgevlakt, bij een kwartiermeting nog een beetje maar bij een ogenblikkelijk meting krijg je het verschil in afname en injectie’ door het aanzienlijke prijsverschil tussen beiden, in veel gevallen niet meer weggewerkt.
Wel in cijfers maar niet in euro. Of je zou er naar moeten gaan leven of andere maatregelen nemen die weer nieuwe investeringen van de eindgebruiker vragen.
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

ivob schreef: 14 okt 2021, 15:40 Waarom geven ze dan kwartierwaarden weer?
Dan hadden ze toch even goed de afname teller en injectiemeter 365 dagen laten kunnen doorlopen en afrekenen op de 365ste dag?

Ik vermoed dat de DM enkele duizenden keren per seconde de stroom en spanning meet en daarmee de injectie, afname, ogenblikkelijk vermogen, arbeidsfactor e.d. zal bepalen. Het feit dat Fluvius dit per 15 minuten groepeert zal waarschijnlijk te maken hebben met praktische overwegingen (overzichtelijkheid, minder bandbreedte noodzakelijk om de data door te sturen naar Fluvius, minder data-opslag voor Fluvius zelf).
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

ivob schreef: 14 okt 2021, 12:46
Die redenering kan ik toch niet volgen.
Ik heb al van dec 2019 het nieuwe tarief zonder prosumententax en ik heb tot nu toe altijd facturen gekregen die de totale injectie en afname over een volledig jaar bevatten. Maw de kwartieren worden over een gans jaar of periode opgeteld om een totaal te bekomen. Het totaal is ook wat de dm optekent die je kan aflezen op de meter. Alle kwartieren worden gevalideerd en opgeteld bij mekaar en 77% injectie (of 23% zelfverbruik) op het totaal is het resultaat van de 2190 kwartieren in een jaar. Op de factuur staat dus altijd het totaal voor een jaar of periode.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

ivob schreef: 14 okt 2021, 15:40
Dat is inderdaad zo : de frequentie van de P1 poort wordt gebruikt en die is 1/sec. Maar de Belgische DM heeft ook een S1 poort en die kan uitgelezen worden aan 2400/sec. zie https://www.vreg.be/sites/default/files ... 020-07.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”