Retroactieve investeringspremie voor warmtepomp

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Retroactieve investeringspremie voor warmtepomp

Bericht door mabo »

Als ik mijn EAN nummer selecteer op de Fluvius site om de premie aan te vragen, krijg ik een melding dat ik de premie niet kan aanvragen, omdat ik geen prosumententarief betaal, maar als ik de voorwaarden lees, denk ik toch in aanmerking te komen voor deze premie.
Is dit een fout op de Fluvius website, of interpreteer ik de voorwaarden verkeerd ?

Het Vlaamse Gewest verleent een retroactieve investeringspremie aan de eigenaars van warmtepompen die in dienst zijn genomen in de periode van 1 januari 2006 tot en met 28 februari 2021, en waar tussen 1 januari 2006 en 31 december 2020 op dezelfde EAN-code ook fotovoltaïsche zonnepanelen werden geplaatst.
--> Zonnepanelen geplaatst op 13/06/2007 en 16/11/2011
--> Warmtepomp geplaatst op 17/01/2019

De warmtepomp dient als hoofdverwarming van het gebouw. Een elektrische warmtepomp wordt als hoofdverwarming beschouwd wanneer ze niet enkel instaat voor koeling en als aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:

de warmtepomp is aangesloten op een centraal verwarmingssysteem voor de verwarming van je ruimtes, met water als basis van het warmtetransport.
de warmtepomp geeft lucht af en staat in voor het grootste deel van de verwarming voor de ruimtes van je gebouw.
De warmtepomp dient zowel voor koeling als voor verwarming, ik verwarm maar 2 plaatsen in huis, in de badkamer wordt in de winter een elektrisch vuurtje kortstondig als extra verwarming gebruikt.

Indienen premie aanvraag binnen de 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter en niet later dan 31 december 2025.

Wanneer je al een digitale meter had voor 1 oktober 2021, kan je je premie aanvragen tot 1 april 2022. --> 18/08/2020
Digitale meter werd geplaatst op 18/09/2020
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Retroactieve investeringspremie voor warmtepomp

Bericht door janus »

Bel ze eens op zou ik zeggen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob »

Eigenaardig. Want een van de voorwaarden om van de premie voor een WP te genieten is toch dat je geen terugdraaiende teller
teller meer hebt en dan betaal je sowieso geen prosumententarief meer?
Ik vraag de premie morgen aan en zal je op de hoogte houden of ik tegen hetzelfde probleem aanloop.
Maar ik ken toch al één iemand met een DM die geen prosumententarief meer betaalde en de premie zonder probleem kreeg toegekend.
Edit: ik heb net een simulatie van de premieaanvraag op mijn EAN nummer gedaan en kom het aangehaalde probleem niet tegen.
Ik zie zelfs geen rubriek welke naar het prosumententarief verwijst.
JeroenK9
junior lid

Bericht door JeroenK9 »

Als ik het goed begrijp, vallen mensen met een hybride systeem, zoals ik dus, weer uit de boot?
Alhoewel de warmtepomp voor meer dan 80% zorgt voor verwarming en SWW...

Voorlopig wel nog geen DM dus kan helemaal nog geen retro premies aanvragen...
dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Mss houden ze bij de warmtepomp ook rekening mee zoals bij de zonnepanelen. Dus concreet omdat u tussen 2007 en 2012 u zonnepanelen hebt geïnstalleerd en meer dan 5% rendement hebt behaald en daar ook geen premie meer voor heeft gekregen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik meen dat de aanvraag tot deze premie beperkt is in de tijd, limiet ergens in maart 2022 (of afhankelijk van de plaatsing DM).
Je moet inderdaad op eer verklaren dat de WP op elektriciteit werkt en als hoofdverwarming dient.
WP airco’'s zijn overigens ook uitgesloten van de regeling.
En uiteraard dat je niet tot de groep behoort die een geding wenst aan te spannen tegen de VL overheid.

Een hybridesysteem dat instaat voor de hoofdverwarming* zou ik dus niet bij voorbaat uitsluiten.

*De retroactieve investeringspremie voor warmtepompen is bedoeld voor eigenaars die investeerden in een warmtepomp als toekomstgericht, energie-efficiënt verwarmingssysteem. Airco’s zijn daarom uitgesloten van de retroactieve investeringspremie.

Een elektrische warmtepomp wordt in het kader van de retroactieve investeringspremie als hoofdverwarming beschouwd, als deze niet louter instaat voor koeling en aan een van de volgende voorwaarden voldoet:

de elektrische warmtepomp is aangesloten op een centraal verwarmingssysteem voor ruimteverwarming (dus met radiatoren, vloerverwarming, convectoren,…) en gebruikt water als warmtevloeistof;of de elektrische warmtepomp met lucht als afgiftemedium staat in voor het grootste deel van de warmtevraag voor de ruimteverwarming van de gebouweenheid.

Warmtepompen die specifiek dienen voor warmwaterproductie en warmtepompboilers staan, net zoals warmtepompen voor zwembadverwarming of een warmtepomp die louter voor koeling instaat, niet in voor de ruimteverwarming en komen dus niet in aanmerking voor de retroactieve investeringspremie.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 okt 2021, 12:19, 4 keer totaal gewijzigd.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

dyckie schreef: 14 okt 2021, 11:57 Mss houden ze bij de warmtepomp ook rekening mee zoals bij de zonnepanelen. Dus concreet omdat u tussen 2007 en 2012 u zonnepanelen hebt geïnstalleerd en meer dan 5% rendement hebt behaald en daar ook geen premie meer voor heeft gekregen.
Ik kan uit de voorwaarden niet opmaken dat dit een beperkende factor zou zijn. Eerder het tegendeel te zien aan de vereiste datum van plaatsing van de WP en PV (vanaf 01/01/2006).
Wanneer je tussen 2006 en 2020 nog geen 5% rendement behaalt hebt scheelt er toch iets aan de installatie.
https://www.vlaanderen.be/bijkomende-re ... nde-teller
JeroenK9
junior lid

Bericht door JeroenK9 »

"De warmtepomp moet in dienst zijn genomen in de periode van 1 januari 2006 tot en met 28 februari 2021. Op hetzelfde EAN-nummer moeten in de periode van 1 januari 2006 tot en met 31 december 2020 fotovoltaïsche zonnepanelen zijn geplaatst van maximaal 10 kVA."

"Uiterlijke aanvraagdatum
Als uw digitale meter geplaatst werd vóór 1 oktober 2021, dan moet uw aanvraag uiterlijk op 31 maart 2022 ingediend zijn.
Eigenaars van warmtepompen die nog over een klassieke Ferrarismeter beschikken, kunnen tot 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter een aanvraag indienen en dat uiterlijk op 31 december 2025."

Ik heb de warmtepomp (hybride Vitocaldens 222-f) geplaatst in 2016, de zonnepanelen in 2020.
Dus ik ga het toch proberen eens de DM er komt.

Bedankt voor jullie reacties!
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

JeroenK9 schreef: 14 okt 2021, 14:38 Dus ik ga het toch proberen eens de DM er komt.
:tu:
Wat je niet vraagt krijg je al zeker niet.
En bij een weigering heb je nog niets verloren.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”