VVW (via WP) uitschakelen tijdens de koudste uren?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Ludovic_
lid
Installatie Land: België

Bericht door Ludovic_ »

Ik heb een warmtepomp (Nibe F2120) die voor de VVW en het SWW zorgt (SWW via een buffervat, dat ook door een zonneboiler opgewarmd wordt... hoewel dat 's winters héél beperkt is).

Het bijwarmen van het buffervat heb ik 's nachts al uitgeschakeld, aangezien we dan toch niet douchen en omdat de WP 's nachts een veel slechter rendement heeft.

Normaal gezien draait onze VVW 24u op 24u tijdens de koudere maanden (van nu tot februari/maart ongeveer). De VVW pomp moduleert zichzelf, en de temperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur en de curve van de WP (er is dus geen thermostaat).

Ik vraag mij af of het zinvol is om de VVW uit te schakelen tijdens de koudste uren (tussen 2u en 8u bvb), en de curve indien nodig iets hoger in te stellen zodat tijdens de andere uren lichtjes warmer water door de VVW gestuurd wordt?

Warmer water betekent natuurlijk een veel hoger verbruik door de WP, maar de CoP ligt overdag (bij pakweg 10°C) dan weer een stuk hoger dan 's nachts.

Iemand een idee wat zinvol is?

Alvast bedankt!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: VVW (via WP) uitschakelen tijdens de koudste uren?

Bericht door janus »

Als je woning zeer snel afkoelt geeft verlaging wel een besparing maar ten nadele van het comfort.
Bij een goed geïsoleerde woning heeft verlaging amper voordelen en zal je in de morgen ook op een iets minder warme vloer stappen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Komt daar nog bij dat een VVW een eerder inert systeem is.
Wat je voorstelt is dus niet aan te raden maar zou zelfs contraproductief kunnen werken op je totale verbruik.
Ludovic_
lid

Bericht door Ludovic_ »

De woning is heel goed geïsoleerd.

Ik had al de indruk dat het geen goed idee was, zoals jullie aangeven. Bedankt voor jullie input.

Ik had nochtans gedacht dat de thermische inertie (van zowel VVW als van het huis) een voordeel is hierin.

In the end veronderstel ik dat het een berekening is van wat de meerkost is om iets warmer water door de buizen te jagen t.o.v. de WP te laten werken wanneer het zo'n 1 à 4 °C is buiten.

Bedankt!
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Ter info: als je de koudste uren wil vermijden: https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag7.php
Tèwattattè.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Volgens mij is er wel degelijk een voordeel bij goed geïsoleerde huizen, om de warmtepomp snachts uit te zetten.

We hebben ongeveer dezelfde opstelling en onze wp is in staat om de vvw ook te voeden vanuit de opslagbuffer. Dus als je die overdag bij zon goed volstopt, dan kun je ook bij geen zon de vloer verwarmen.

En als de vloer even afkoelt heb je nog steeds inertie zoals je zelf schrijft. Een huis koelt echt niet dramatisch af tijdens de nacht. Plus er is nog de zon die door het raam ook het huis opwarmt.

Wp snachts laten draaien is in mijn ogen waanzin.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

bartgo schreef: 14 okt 2021, 12:40 als de vloer even afkoelt heb je nog steeds inertie zoals je zelf schrijft. Een huis koelt echt niet dramatisch af tijdens de nacht. Plus er is nog de zon die door het raam ook het huis opwarmt.
Maar als de woning ’'s nachts bijna niet afkoelt waarom zou je WP dan ’'s nachts blijven draaien?
Dan is het systeem toch gewoon slecht afgesteld?

Voor de rest volg ik wel maar niet iedere woning heeft een buffer om tijdens de dag voldoende te vullen (TS spreekt er in zijn systeem toch niet over) noch voldoende rechtstreekse zoninstraling tijdens de dag. Als dat laatste het geval is moet de WP zelfs tijdens de zonnige winterdagen niet werken en kan ze in deze periode dag en nacht buiten werking blijven.

Wanneer je een WP alleen tijdens de nacht zou uitschakelen omdat je er dan gewoon van uitgaat dat het ’'s nachts altijd kouder is dan overdag zou je ook wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Ik gebruik al geruime tijd ook de lokale log van de weermetingen waaronder de max. en minima buitentemperatuur. Daaruit kan ik toch afleiden dat afgelopen jaar het meerdere keren is voorgekomen dat de dagtemperatuur onder de nachtwaarden lagen. Wanneer je dus automatisch iedere nacht je verwarming uitschakelt, en je hebt onvoldoende rechtstreekse zonnewinsten, zou het wel eens kunnen voorkomen dat je het nachtverlies, hoe klein ook, moet goedmaken bij een lagere buitentemperatuur. Het is dus eerder een complex gegeven dan een simpele voorstelling tussen dag en nacht.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Ludovic_ schreef: 14 okt 2021, 10:03 Ik heb een warmtepomp (Nibe F2120) die voor de VVW en het SWW zorgt (SWW via een buffervat, dat ook door een zonneboiler opgewarmd wordt... hoewel dat 's winters héél beperkt is).

Het bijwarmen van het buffervat heb ik 's nachts al uitgeschakeld, aangezien we dan toch niet douchen en omdat de WP 's nachts een veel slechter rendement heeft.

Normaal gezien draait onze VVW 24u op 24u tijdens de koudere maanden (van nu tot februari/maart ongeveer). De VVW pomp moduleert zichzelf, en de temperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur en de curve van de WP (er is dus geen thermostaat).

Ik vraag mij af of het zinvol is om de VVW uit te schakelen tijdens de koudste uren (tussen 2u en 8u bvb), en de curve indien nodig iets hoger in te stellen zodat tijdens de andere uren lichtjes warmer water door de VVW gestuurd wordt?

Warmer water betekent natuurlijk een veel hoger verbruik door de WP, maar de CoP ligt overdag (bij pakweg 10°C) dan weer een stuk hoger dan 's nachts.

Iemand een idee wat zinvol is?

Alvast bedankt!
Bij een goed geïsoleerd huis is het de goede beslissing om 24u de WP te laten werken. Bij deze wonigen wordt enkel het zeer beperkte warmteverlies gecompenseerd en is afkoelen en daarna opwarmen duurder en oncomfortabeler. Ik heb zelf geen thermostaat meer en de WP werkt enkel nog op de stooklijn, via de retour meet de WP het warmteverlies. Dus mijn WP kan 24u per dag modulerend werken op zeer lage temperatuur (tussen 24°C en 34°C). Mijn jaarlijks verbruik is dan ook maar 1500 kWh. Zoals @bartgo maak ik ook gebruik van de warmtebuffer van de zonneboiler om warmte toe te voegen aan de verwarming. Dit gebeurt meestal 's nachts , maar niet noodzakelijk. De warmtetoevoer uit de buffer bedraagt ongeveer 10% van het jaarlijks thermisch afgiftevermogen van de vloerverwarming. De zonnebuffer wordt niet verwarmd door de wamtepomp maar enkel door de dakcollectoren.

bartgo heeft andere instellingen dan ik, hoewel we dezelfde Daikin/Rotex WP hebben. Zijn insteek is volledig gericht op maximaal gebruik tijdens de opbrengsten van de zonnepanelen en hij zal bijkomend een warmtebuffer opbouwen in zijn vloerverwarming tijdens de opbrengsturen van de zonnepanelen. Ook maakt hij hiervoor maximaal gebruik van de zonnewinsten via zuidgerichte ramen en die zonnewinsten (zonnewarmte wordt opgenomen door de vloer voor de zuidelijke ramen) worden mee verdeeld door de vloerverwarming in de volledige woning. Dit heeft veel te maken met de architectuur van zijn woning waar hij het maximale uithaalt. Dit is bij mij minder het geval. Hierdoor laat ik mijn WP enkel op de stooklijn werken en is mijn afgifte t° ook iets lager dan bij hem (betere SCOP op jaarbasis) maar bartgo maakt een beter gebruik van de zonneenergie warmte en elektrische zelfvoorziening uit zijn zonnepanelen. Hierdoor is zijn resultaat zeer goed want de iets mindere SCOP wordt meer dan goed thermisch gecompenseerd door slim gebruik te maken van de warmtewinsten.

Onze beide woningen zijn vrij open, dus met weinig binnendeuren en de verdiepingen zijn niet van elkaar afgesloten zodat de wamte in het hele huis wordt verdeeld. Dus is er overal dezelfde t°. Mijn woning heeft een totale verwarmde oppervlaktevan 234 m². Bartgo zijn woning is zelfs iets groter. Door de open structuur zijn de woningen gelijkmatig te verwarmen.

Trouwens de Nibe WP is één van de beste WP'n vandaag op de markt en heeft de beste instelmogelijkheden met enorm veel parameters, die zelf kunnen verbonden worden/ingesteld/rekening houden met de omvormer van de zonnepanelen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

LvA schreef: 14 okt 2021, 21:44 Trouwens de Nibe WP is één van de beste WP'n vandaag op de markt en heeft de beste instelmogelijkheden met enorm veel parameters, die zelf kunnen verbonden worden/ingesteld/rekening houden met de omvormer van de zonnepanelen.
Ik heb hier al naar geinformeerd en dit is enkel met hun eigen PV omvormer.
Je kan wel via Nibe Uplink wat andere zaken sturen. Ben nu bezige met NibePI
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

DaRkMaN_FX schreef: 15 okt 2021, 11:55
LvA schreef: 14 okt 2021, 21:44 Trouwens de Nibe WP is één van de beste WP'n vandaag op de markt en heeft de beste instelmogelijkheden met enorm veel parameters, die zelf kunnen verbonden worden/ingesteld/rekening houden met de omvormer van de zonnepanelen.
Ik heb hier al naar geinformeerd en dit is enkel met hun eigen PV omvormer.
Je kan wel via Nibe Uplink wat andere zaken sturen. Ben nu bezige met NibePI
En dit: https://www.nibe.eu/nl-be/producten/all ... E-20-_-588 ?
Tèwattattè.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Ik heb nagevraagd bij mijn installateur & bij Geotherma.
Beiden hoorden het donderen in Keulen.

Nibe verkoopt ook zelf PV & inverters (rebranded GoodWe)
Nibe Nibe PVI (PVI10-3 / PVI 20-XX / ...)
En heel hun documentatie spreekt over hun omvormer met RS485 koppeling.
https://www.nibe.eu/assets/documents/30 ... 89EN-6.pdf
https://www.nibe.eu/assets/documents/30 ... n-EN_2.pdf

Deze omvormers staan zelfs niet op de lijst van Synergrid, dus kan je vergeten in België

Wat ik al gevonden heb is dat SunSpec een Modbus protocol is op SMA
You will find information on which SMA inverters with integrated Speedwire interface or a retrofit-ted Speedwire/Webconnect data module are supported by the Modbus interface and thereby the SunSpec Modbus profile in the technical information SunSpec Modbus Interface at www.SMA-Solar.com. Moreover, this document shows the minimum firmware versions that have to be installed on the devices.
Spijtig genoeg heb ik niet genoeg tijd om te reverse engineren en een eigen modbus server te installeren.

Ik probeer nu met een SmartGrid contact + SMA Home Manager mijn WP te sturen voor SWW en verhoging van ruimte temperatuur.
Maar moet ook zien dat ik hierdoor niet meer start/stop cycles krijg waardoor de compressor sneller verslijt.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

DaRkMaN_FX schreef: 15 okt 2021, 17:30 Ik heb nagevraagd bij mijn installateur & bij Geotherma.
Beiden hoorden het donderen in Keulen.

Nibe verkoopt ook zelf PV & inverters (rebranded GoodWe)
Nibe Nibe PVI (PVI10-3 / PVI 20-XX / ...)
En heel hun documentatie spreekt over hun omvormer met RS485 koppeling.
https://www.nibe.eu/assets/documents/30 ... 89EN-6.pdf
https://www.nibe.eu/assets/documents/30 ... n-EN_2.pdf

Deze omvormers staan zelfs niet op de lijst van Synergrid, dus kan je vergeten in België

Wat ik al gevonden heb is dat SunSpec een Modbus protocol is op SMA
You will find information on which SMA inverters with integrated Speedwire interface or a retrofit-ted Speedwire/Webconnect data module are supported by the Modbus interface and thereby the SunSpec Modbus profile in the technical information SunSpec Modbus Interface at www.SMA-Solar.com. Moreover, this document shows the minimum firmware versions that have to be installed on the devices.
Spijtig genoeg heb ik niet genoeg tijd om te reverse engineren en een eigen modbus server te installeren.

Ik probeer nu met een SmartGrid contact + SMA Home Manager mijn WP te sturen voor SWW en verhoging van ruimte temperatuur.
Maar moet ook zien dat ik hierdoor niet meer start/stop cycles krijg waardoor de compressor sneller verslijt.
Als je gaat kijken op de link https://sunspec.org/certified-registry/ zal je een 40-tal compatibele invertersturingen (omvormer) vinden die compatibel zijn. Deze sturingen vertegenwoordigen meer dan 100 types omvormers. Je hebt wel de door @leiepisser gelinkte tussenstuk (https://www.nibe.eu/nl-be/producten/all ... E-20-_-588) nodig om de verbinding te garanderen.

De verbinding met dit NIBE EME 20 (tussenstuk) is dus ook niet enkel gegarandeerd door een NIBE omvormer, maar voor de meeste kwalitatief goede omvormers op de Europese markt, zoals Fronius, SMA, Kaco, Huawey, .... Er is geen re-engineering nodig in al deze gevallen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

In mijn situatie met 3 omvormers werkt dit dus niet.

Enige oplossing was een Sma home manager met een moxa modbus relais switch voor de smartgrid contacts.

Verder kijk ik wat NibePi kan doen.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Aj. Start stop cycli heb ik helaas wel redelijk wat door de sturing op smart grid. Soms loopt de wp maar 10 minuten om dan even te pauzeren.

Verder kent LvA mijn huis beter dan ik zelf. Ik had het niet beter kunnen uitleggen.

Qua modbus: kijk eens naar home assistant. Daarmee kun je vrij gemakkelijk modbus uitlezen en sturen. Ook sma. Dat doe ik alleszins.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Aj. Start stop cycli heb ik helaas wel redelijk wat door de sturing op smart grid. Soms loopt de wp maar 10 minuten om dan even te pauzeren.

Verder kent LvA mijn huis beter dan ik zelf. Ik had het niet beter kunnen uitleggen.

Qua modbus: kijk eens naar home assistant. Daarmee kun je vrij gemakkelijk modbus uitlezen en sturen. Ook sma. Dat doe ik alleszins.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”