Een thuisbatterij of nog een paar jaar analoge teller ?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Een thuisbatterij of nog een paar jaar analoge teller ?

Bericht door ivob »

Dacht ik ook.
En voor ik batterijen had ook nooit hogere waarden* gezien.

Maar zowel mijn in- en uitgaande energiemeter in de automatenkast (welke ik op afstand in real time kan uitlezen en die historische data per 2 seconden logt) als de SMA logging (die overeenkomt met de GSC meter) vertelt mij iets anders.
Het is pas nadat ik het meermaals op de realtime logging op de tablet zag (gezien ik nog in testafase ben volg ik alles nogal van kortbij op) dat ik ben gaan vergelijken met het display van de SMA (waar ik anders maar zelden kom want hangt in het technisch lokaal). dit om te controlerendat mijn energiemeter er niet naast zat of een verkeerde meting gaf.
Maar daar zag ik dus net hetzelfde.
En de metingen van energiemeter, SMA en DM komen tot nu toe overeen tot twee cijfers na de komma (sommige metingen hebben 2 digits na de komma, andere 3). Dus een foutmeting is bijna uitgesloten.

* Wat, nu ik er verder over nadenk, uiteraard geen waterdichte vaststelling is want voor ik alles tot in real time kon opvolgen - pas sinds ik thuisbatterijen heb - volgde ik de PV-installatie nog niet voortdurend in real time op.
Dus inderdaad, mijn opmerking heeft geen bewijskracht. :oops:
Mag dus verwijderd worden door de moderator.
robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

Bedankt voor de input allemaal al.
Economie en ecologie gaan voor mij samen. Vooral omdat mijn economische situatie niet alles kan volgens wat ecologisch wil doen ;-)
Als budget no issue was dan lag alles vol met PV-grote accu en was de EV er al even.

Dus moet ik rijk worden van een accu te zetten? zeker niet. Ik moet "zelfs" geen "terugverdientijd" hebben.
Die term wordt nooit gebruikt als men naar keuken,badkamer X of Y kijkt.
Ik zie de "premies" als een extra "hulp" om de accu aan te kopen.

Ik wil alleen niet meer gaan betalen voor mijn elektriciteit na de installatie van een accu. ( Ik breng niet de extra investering bovenop de premie in rekening)
Ik betaal nu 48.26 euro/maand voor mijn stroom (kosten/taxen/prosumententarief inclusief) Dus een 600euro/jaar.
Als ik een accu en eventueel extra pv zet is dit niet om volgend jaar een grotere factuur te hebben. Ik heb nu geen idee hoe hoog mijn zelf verbruik is.

Al heb ik misschien iets dat kan helpen.
PV is op 06/12/2017 gezet. Ik heb deze pas laten keuren op 08/05/2019. (allerlei omstandigheden)
Maar dit wil zeggen dat ik een jaarverbruik , op werfkast, in 2018 had van 5344kwh.
Ik had toen dus pv maar geen terug draaiende teller.
Volgens JRC had ik in 2018 5857kwh opbrengst. Dus maar een 500kwh direct zelf verbruik.
Een direct zelf verbruik van maar 9%.
Kort door de bocht maar het zegt iets. Dit was hetzelfde huis en technische installatie.

Dit zegt uiteraard niets over de piekverbruiken die ik zou hebben als mijn WP in winter draait en er weinig/geen zon is.

Door jullie input heb ik ook al gedacht om nu dan extra PV te leggen op de huidige omvormer. Dit dan op het achterste schuin dak.
Ik krijg meer opgewekt en ik wek langer op gedurende de dag.
Maar als ik dan zie naar https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... p_coeff2=0

Dan is die piek toch zeer hoog ?
Wat is haalbaar voor deze omvormer zonder hem op korte tijd stuk te hebben.
(Sorry als ik de URL niet goed heb ingevoegd. Ik zag niet direct hoe dit kan.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Wat is er ecologisch aan een accu?
Wat is haalbaar voor deze omvormer zonder hem op korte tijd stuk te hebben.
Uit mijn hoofd iets van 100% dus in jouw geval +/-12.000Wp
Maar wat veel belangrijker is je moet niet boven de maximale stroom en spanning gaan van de omvormer!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

robin2cv schreef: 12 okt 2021, 20:32 Maar dit wil zeggen dat ik een jaarverbruik , op werfkast, in 2018 had van 5344kwh.
Volgens JRC had ik in 2018 5857kwh opbrengst. Dus maar een 500kwh direct zelf verbruik.
Als ik het goed begrijp draaide de teller in de werfkast niet terug? Volgens mij klopt deze berekening hierboven niet (9% is ook bijzonder weinig). Die 5344 kWh is dan niet je jaarverbruik, maar je afname. Je kent je injectie en verbruik niet, enkel je productie en afname. Daardoor kan je de zelfconsumptie volgens mij niet berekenen (je hebt te weinig gegevens).

Je kan bijvoorbeeld een zelfconsumptie gehad hebben van 30%, met volgende gegevens:
Afname: 5344 kWh, productie: 5857 kWh, verbruik: 7101 kWh, injectie: 4099 kWh

Maar evengoed een zelfconsumptie van 20%, met volgende gegevens:
Afname: 5344 kWh, productie: 5857 kWh, verbruik: 6515 kWh, injectie: 4685 kWh

Je hebt dus of de injectie, of het verbruik nog nodig.
robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

Krikke schreef: 12 okt 2021, 20:59
robin2cv schreef: 12 okt 2021, 20:32 Maar dit wil zeggen dat ik een jaarverbruik , op werfkast, in 2018 had van 5344kwh.
Als ik het goed begrijp draaide de teller in de werfkast niet terug? Volgens mij klopt deze berekening hierboven niet (9% is ook bijzonder weinig). Die 5344 kWh is dan niet je jaarverbruik, maar je afname. Je kent je injectie en verbruik niet, enkel je productie en afname. Daardoor kan je de zelfconsumptie volgens mij niet berekenen (je hebt te weinig gegevens).

Je kan bijvoorbeeld een zelfconsumptie gehad hebben van 30%, met volgende gegevens:
Afname: 5344 kWh, productie: 5857 kWh, verbruik: 7101 kWh, injectie: 4099 kWh

Maar evengoed een zelfconsumptie van 20%, met volgende gegevens:
Afname: 5344 kWh, productie: 5857 kWh, verbruik: 6515 kWh, injectie: 4685 kWh

Je hebt dus of de injectie, of het verbruik nog nodig.
Meter draaide inderdaad niet terug. Maar ik snap je stelling is was wat snel. Injectie of verbruik heb ik geen idee van.
Ik heb mijn meterstanden niet bijgehouden.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Zonder eigen data over een voldoende lange periode wordt het natuurlijk moeilijk rekenen.
Je zal, om correcte cijfers te bekomen dus eerst een eigen energiemeter moeten plaatsen of een digitale meter aanvragen.
Maar voor je een digitale meter aanvraagt zou je dan al eerst moeten kunnen berekenen of je met de DM zonder saldering niet meer gaat verbruiken dan met de terugdraaiende analoge meter .
Wanneer je op zeker wil spelen rest je eigenlijk alleen de optie om gedurende minstens een jaar al je productie en verbruik zo gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen. Zoniet investeer je blind.
Met de nodige cijfers weet je hoeveel panelen je moet bijplaatsen en hoe groot de capaciteit van je batterij moet zijn om een zo hoog mogelijke graad van autarkie te bereiken. Dat is wat er uiteindelijk toe doet, niet je graad van zelfconsumptie. Dat laatste is alleen een mooi statistisch gegeven

Zoals geschreven, 9% is onrealistisch en kan je niet gebruiken om te vergelijken.

Gezien je een PV-installatie hebt die te vergelijken is met de mijne (je hebt zelfs meer jaarproductie) en een nogal gelijkluidende vertrekpunt om een thuisbatterij te plaatsen zou het al heel gek moeten lopen dat je jaarlijkse verbruiksfactuur hoger zou uitvallen dan nu. Of ze zouden de vaste kosten zonder rekening te houden met het verbruik nog meer moeten gaan verhogen. Maar dat kan nu niemand voorspellen.

Ik zou je ter vergelijking enkele cijfers gebaseerd op real time metingen met betrekking tot zelfconsumptie en autarkiegraad voor en na het plaatsen van een thuisbatterij kunnen geven. Maar gezien je de eigen historische verbruikscijfers niet kent weet ik niet of dat wel veel zin heeft.

Een ding is wel zeker: wanneer je en ecologie en economie onder de huidige tarifering met elkaar wenst te verzoenen kan je maar beter verder blijven doen met de terugdraaiende teller.
robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

Bedankt allemaal voor de inzichten.
Voorlopig gaan we het bij de analoge teller houden en meer informatie verzamelen over ons verbruik.

De komende weken een aantal Ev's test rijden zien of we tot een aankoop overgaan.
Ik wil wel verder bekijken hoeveel PV panelen ik kan bijleggen op mijn huidige installatie maar dan op het westen georiënteerd dak.
Dit zal ook wat "giswerk" zijn zonder meer duidelijke cijfers over ons verbruik.

In Sunnydesign lukt het mij niet om 2 installaties op 1 omvormer te zetten. Iemand de gouden tip ?

@ivob als je het zou zien zitten zou ik graag jou installatie in reallife komen bezichtigen ? Ik hoor het wel via PB of je dit eens ziet zitten.
Een volledige autarkie zou inderdaad fantastisch zijn. Zowel op energie als op water en afvalwater voorziening. Wie weet ooit.
robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

Ik ben in Sunny design nogmaals aan het proberen.
Ik vind mijn huidige panelen niet terug ( Suntellite ZDNY-280CB60) 22 panelen.
Ik vermoed als ik de ZDNY-280 C72 kies dit weinig uitmaakt ?
robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

robin2cv schreef: 15 okt 2021, 21:40 Ik ben in Sunny design nogmaals aan het proberen.
Ik vind mijn huidige panelen niet terug ( Suntellite ZDNY-280CB60) 22 panelen.
Ik vermoed als ik de ZDNY-280 C72 kies dit weinig uitmaakt ?
Huidige omvormer volgens mijn factuur van 2017 : SMA Omvormer SB5000TL21
Ik zet nu op string A de huidige panelen 22 Suntelite ZDNY-280CB60) helling 32 graden oriëntatie -50°
Op string B zet ik Trina solar TSM-DE09.05 385 Watt( Is maar om te proberen omdat ik daar een offerte voor heb) Helling 32° Oriëntatie 133°
Steeds fout meldingen.
Sunnydesign 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Misschien kijken naar panelen die iets minder stroom leveren, dan kun je ze parallel zetten (<15A)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

janus schreef: 15 okt 2021, 22:35 Misschien kijken naar panelen die iets minder stroom leveren, dan kun je ze parallel zetten (<15A)
Ter vervanging van de Trina panelen ?
De Suntellite (ingang A ) Liggen er al op. Ik zie niet direct hoeveel A ze leveren
Ik denk volgens eendraadsschema 8.5 ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Oeps verkeerd gezien.
Ingang A geeft een probleem dus je huidige panelen allemaal daar op aansluiten kan niet.
Denk niet dat je dus iets anders kan aansluiten.
.

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv »

Dat is jammer. Het zou wel kunnen als ik een aantal van de huidige panelen los koppel.
Ik geloof dat er 15-16 panelen op 1 string kunnen. Achteraan kunnen dan extra panelen en dan heb ik meer opbrengst.
Wel wat jammer en omslachtig dan.

Ander vraagje :
- Als ik laadpaal zet (of laat zetten) en keuren. Gaat de DNB dan een DM willen komen zetten ?
- Of als ik toch extra panelen zet met een aparte omvormer op ?

Ik probeer te achterhalen hoe "hardnekkig" de DNB zich gaat wringen om een DM te komen plaatsen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Geen optie om een polystring te maken per mpp?

Dus panelen verplaatsen naar andere dakvlak. Ik zal eens proberen te simuleren.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

.

Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”