Defecte digitale meters

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Defecte digitale meters

Bericht door Christiaan »

Wat ik graag wel eens zou willen weten hoeveel geïnstalleerde digitale meters reeds defect zijn geraakt, met en zonder stroomonderbreking, en hoe snel de DNB's dat terug in orde brengen. Ik neem aan dat je van de VREG hierover geen voorstellen of aanwijzingen aan de DNB's moogt verwachten, ook niet over hoe men de tijd dat de teller defect is, gaat afrekenen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Defecte digitale meters

Bericht door janus »

Graag ook een klein beetje moeite doen om on topic te blijven en niet lukraak maar vragen stellen in bestaande draadjes!

En is je vraag aan ons gericht of aan de VREG?
Het al of niet hebben van een DM maakt toch ook niet uit?
Bij defecte meters wordt er altijd een schatting gemaakt aan de hand van vorige periodes.
Die info is ook gewoon online te vinden trouwens :
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ter-defect
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Christiaan
Master lid

janus schreef: 11 okt 2021, 18:33 Graag ook een klein beetje moeite doen om on topic te blijven en niet lukraak maar vragen stellen in bestaande draadjes!

En is je vraag aan ons gericht of aan de VREG?
Het al of niet hebben van een DM maakt toch ook niet uit?
Bij defecte meters wordt er altijd een schatting gemaakt aan de hand van vorige periodes.
Die info is ook gewoon online te vinden trouwens :
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ter-defect
Geen probleem om mijn bijdrage te verplaatsen .... Mijn hoofdvraag was hoeveel meters er al defect zijn geraakt bij diegenen die er al één hebben, en de vele zonnepaneelbeziiters op dit forum zijn het best geplaatst om die vraag te beantwoorden. Mijn verwijs naar de VREG was net bedoeld om terug wat on topic te komen. Mijn eerste idee was om het over "een tweelingmiskraam van de VREG" te hebben om de topic een reboot te bezorgen, maar dat vond ik dan ook weeral te lomp.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Als individuele zonnepaneelbezitter heb je totaal geen zicht op defecten van de digitale meter van anderen, commentaren van ZP bezitters daarover zijn dan ook niet representatief.
De enigen die daarop kan antwoorden zijn netbeheerders, die instaan voor de vervanging ervan.
Christiaan
Master lid

mabo schreef: 11 okt 2021, 19:19 Als individuele zonnepaneelbezitter heb je totaal geen zicht op defecten van de digitale meter van anderen, commentaren van ZP bezitters daarover zijn dan ook niet representatief.
De enigen die daarop kan antwoorden zijn netbeheerders, die instaan voor de vervanging ervan.
Uiteraard, maar als er al ene tussen zit die beweert dat die na een maand als defect was, dat zegt dat al veel over de MTBF van die meter. Op een Nederlandse site las ik ooit dat veel digitale meters al na vijf jaar er de brui aan gaven.
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

Christiaan schreef: 11 okt 2021, 20:16Uiteraard, maar als er al ene tussen zit die beweert dat die na een maand als defect was, dat zegt dat al veel over de MTBF van die meter. Op een Nederlandse site las ik ooit dat veel digitale meters al na vijf jaar er de brui aan gaven.
Interessant, maar 'Een Nederlandse site' = ? ; ooit = '?' ; veel = '?'. Als het echt een dingetje was, dan zal je die info zeker terugvinden.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik dacht nu wel dat jij verstandiger was, wat zegt 1 melding nu over de kwaliteit van een DM waarvan er inmiddels 1000.000 zijn geplaatst in Vlaanderen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Christiaan
Master lid

m2ts schreef: 11 okt 2021, 21:02
Christiaan schreef: 11 okt 2021, 20:16Uiteraard, maar als er al ene tussen zit die beweert dat die na een maand als defect was, dat zegt dat al veel over de MTBF van die meter. Op een Nederlandse site las ik ooit dat veel digitale meters al na vijf jaar er de brui aan gaven.
Interessant, maar 'Een Nederlandse site' = ? ; ooit = '?' ; veel = '?'. Als het echt een dingetje was, dan zal je die info zeker terugvinden.
Weet jij nog wanneer en waar je ongeveer 5 jaar geleden iets gelezen hebt ? Proficiat , ik kan dat niet ....
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Christiaan schreef: 11 okt 2021, 22:04
Weet jij nog wanneer en waar je ongeveer 5 jaar geleden iets gelezen hebt ? Proficiat , ik kan dat niet ....
Post het dan ook niet aub!
.

Christiaan
Master lid

janus schreef: 11 okt 2021, 21:05 Ik dacht nu wel dat jij verstandiger was, wat zegt 1 melding nu over de kwaliteit van een DM waarvan er inmiddels 1000.000 zijn geplaatst in Vlaanderen.
Veel ! Ik heb noch in mijn kennissenkring, noch in mijn familiekring vernomen dat er een Ferraris meter de laatste 50 jaar defect was geraakt. Ik wil gewoon eens weten of dat bij de digitale meters ook het geval "zou" kunnen worden ....
Christiaan
Master lid

janus schreef: 11 okt 2021, 22:09
Christiaan schreef: 11 okt 2021, 22:04
Post het dan ook niet aub!

Ok, het duurt 5 minuten om iets in dat verband te vinden, dat kon jij ook vinden. Dit zijn niet de sites die ik ooit heb gevonden maar gaan eveneens over "defecte digitale meters" :

https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... rgiemeters

https://community.consumentenbond.nl/en ... rder-16526

Ik vind dit trouwens geen ondewerp om over te zitten melken. Als er één iemand meldt dat zijn digitale meter defect is geraakt, is dat voor mij al meer dan voldoende en mag deze topic gearchiveerd worden. Ik hou niet van zinloze discussies en gehakketak op mekaars kop.
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

Christiaan schreef: 11 okt 2021, 22:10

Veel ! Ik heb noch in mijn kennissenkring, noch in mijn familiekring vernomen dat er een Ferraris meter de laatste 50 jaar defect was geraakt. ....
Mijn Ferraris meter is kapot gegaan enkele jaren terug. Hij begon plots bij nacht teller af te trekken en bij dag teller bij te tellen op zelfde moment (aan hoge snelheid). Ik heb dit toen gefilmd en naar Eandis geweest. Ze zijn hem komen vervangen. Ik heb vroeger een collega gehad die ook een kapotte ferraris meter had die plotseling achteruit begon te draaien zonder dat hij zonnepanelen had.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Christiaan schreef:
janus schreef: 11 okt 2021, 21:05 Ik dacht nu wel dat jij verstandiger was, wat zegt 1 melding nu over de kwaliteit van een DM waarvan er inmiddels 1000.000 zijn geplaatst in Vlaanderen.
Veel ! Ik heb noch in mijn kennissenkring, noch in mijn familiekring vernomen dat er een Ferraris meter de laatste 50 jaar defect was geraakt. Ik wil gewoon eens weten of dat bij de digitale meters ook het geval "zou" kunnen worden ....
Ik denk dat je eens MTBF nader moet bekijken
1 slechte en MTBF zijn 2 verschillende zaken
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

Ik heb een digitale meter in mijn kast geplaatst dan kan ik elke maand bekijken of de fluvius meter correct werkt. Maar mijne heren, de ego's vliegen de pan uit. Stop met dat verzuurd reageren op elkaar.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Christiaan schreef: 11 okt 2021, 20:16 Uiteraard, maar als er al ene tussen zit die beweert dat die na een maand als defect was, dat zegt dat al veel over de MTBF van die meter. Op een Nederlandse site las ik ooit dat veel digitale meters al na vijf jaar er de brui aan gaven.
Digitale meters worden al jaren wereldwijd gebruikt. Zonder noemenswaardige problemen. Het is niet omdat men in Vlaanderen een beetje achter loopt dat het een gloednieuw ongetest product betreft.
Wat betreft de Nederlandse markt, lees er eens het verslag van o.a. Stedin op na. En zij zijn het best geplaatst om het te weten.
Fluvius heeft trouwens net dezelfde ervaring met hun versie van de DM: technische problemen komen hoogst zelden voor en verkeerde metingen hebben meestal een andere oorzaak dan de meter zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Chit-Chat”