twijfels aan energiemeting digitale meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Cor
Installatie Land: België

twijfels aan energiemeting digitale meter

Bericht door Cor »

Sinds maart 2021 heb ik een digitale electriciteitsmeter. Het gemeten energieverbruik is fors gestegen t.o.v. de oude meter. Het gemeten verbruik is nu zo'n 7000 kWh per jaar, dat was met de oude meter redelijk constant rond 4000 kWh per jaar. Volgens de VREG is het gemiddeld energie verbruik voor een gezin met 3 personen rond 3500 kWh per jaar. Mijn energie verbruik is niet veranderd, eerder verminderd door aanschaf van AA+ koelkast.

Volgens mij klopt er ergens iets niet. Deze morgen heeft Fluvius de meter nagemeten en de metingen blijken wel precies te kloppen met minder dan 1% afwijking. Tock klopt er iets niet.

Toen we recent op vakantie waren en er nauwelijks verbruik was (geschat rond 1 kWh per dag vsoor koelkast etc) werd een verbruik gemeten van 8 kWh per dag. Ik begrijp dat niet.

Heeft iemand hier soortgelijke problemen gehad? Herkent iemand dit?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: twijfels aan energiemeting digitale meter

Bericht door janus »

Dat komt vaker voor.
Buren die aftappen, meter defect, toch ergens een (flink) sluipverbruik.
Met de DM meter kun je toch zien op welke uren dat verbruik is, begin daar eens mee.
Als het constant over de gehele dag is kun je wat kringen uitzetten en zo de schuldige vinden.
Andere mogelijkheid is om zelf een kWhmeter te plaatsen vlak na je dm en kijken of er verschil is.
Andere mogelijkheid is alles uitzetten behalve een elektrisch vuurtje van 1 of 2kW en dan na een uur kijken hoeveel de meter heeft bijgeteld.

Wat ik mij wel afvraag hoe heeft Fluvius de meter ter plaatse nagemeten?
Normaal wordt die dan toch meegenomen dacht ik?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Cor

Bericht door Cor »

Het vreemde is dat het verbruik vroeger rond 4000 kWh per jaar was, redelijk constant over de jaren heen.
Dat is nu met de digitale meter bijna verdubbeld terwijl er niks veranderd is in huis, ook het sluipverbruik dus niet.

Fluvius heeft ter plaate nagemeten met een stroomtang om alle drie de groepen en spanning op de groepen.
Ook drie vuurtjes geplaatst, op elke groep 1.
De metingen met hun eigen apparaat, zowel bij hoog verbruik als bij laag verbruik, bleken goed te corresponderen met de metingen van de DM (veel minder dan 1 procent afwijking.)

Ik heb dan de klacht ingetrokken, "de betwistingsprocedure beeindigd" zoals ze dat noemen.
Het alternatief was dat ze de meter zouden meenemen naar het meterlabo voor her-ijking, maar dit tegen hoge kosten.

Iets klopt er niet. De apparaten hier zijn niet anders dan van een gemiddeld huishouden, en het gebruik ook niet.
Heb dus net een HomeWizard wifi energie monitor aangeschaft om het verbruik wat beter te kunnen volgen en opvolgen.
broke23
Senior lid

Bericht door broke23 »

Kijk eens naar het gebruik via de dm die je hebt... Nu koop je iets extra om via een andere manier eigenlijk hetzelfde te bekomen. Je inzicht via de dm had ik eerst geprobeerd om iets uit te zoeken

Op hol geslagen apparaten? Diepvriezer die opeens meer gaan verbruiken is? Boiler?
PV: 12 x NSP 260WP, O: 142°, H:35°
17 x NSP 260WP, O: 235°, H:35°
SMA SB5000TL-21 (Kortenberg)
Raspberry Pi 3/SBFspot
https://pvoutput.org/list.jsp?id=54165&sid=50264
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Of je analoge meter was defect en gaf te weinig aan
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

broke23 schreef: 07 okt 2021, 18:55 Kijk eens naar het gebruik via de dm die je hebt... Nu koop je iets extra om via een andere manier eigenlijk hetzelfde te bekomen. Je inzicht via de dm had ik eerst geprobeerd om iets uit te zoeken
Het in real time opvolgen van de DM lijkt me toch niet zo eenvoudig. Bij de meeste huishoudens hangt de DM niet op de meest comfortabele plaats. Hij is ook niet verplaatsbaar zodat je in real time het effect van ingeschakelde gebruikers kan zien.
Op de website van mijnfluvius kan je al helemaal geen realtime opvolging doen en hun weergegeven totalen hebben een onrealistische afronding (op hun website, niet op de meter zelf).
De kleine investering om in real time verbruikers correct op te volgen lijkt me dus verantwoord. En al zeker in het licht van het probleem van TS.
Zelf log ik om de 2 seconden de productie en alle AC verbruikers en dat heeft me een dieper inzicht gegeven van bijna alle elektrische gebruikers in en rond de woning en vooral van hun wijzigend verbruik tijdens de volledige cyclus. De investering meer dan waard.
Daaruit heb ik ook geleerd dat de meting van de DM en de GSC meter zeer nauwkeurig is. In elk geval nauwkeuriger dan de interne logging van bepaalde individuele toestellen (bv. Deze van de SMA omvormer wijkt naar beneden af).

De kans is hier dus ook vrij groot dat de meetfout niet bij de DM ligt.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

bruma schreef: 07 okt 2021, 23:21 Of je analoge meter was defect en gaf te weinig aan
ik was ook al in die richting aan het denken, misschien 3 fasen aansluiting en 1 van de fasen werd al een eeuwigheid niet meer gemeten?
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”