Zonneboiler extra verwarmen

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Henk1967
junior lid
Installatie Land: Nederland

Zonneboiler extra verwarmen

Bericht door Henk1967 »

Hallo ik ben nieuw in het forum, maar heb direct al een vraag.
Heb een zonneboiler die in het van april tot september prima doet.(geen gasverbruik)Maar in de winter maanden bijna niets meer doet door de niet optimale ligging van de heatpipes.
De c.v en het warmwater is erop aangesloten.
Nu heb ik ook zonnepanelen met overschot. Had ik het volgende bedacht, warmte element ( temp instelbaar) in het boiler vat, dit element laten sturen door de sma home manager. Zodat ik nog wat langer gebruik kan maken van de zonne-energie.
Ben benieuwd of dit handig is of er nog aandachtspunten zijn.
Groet Henk
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonneboiler extra verwarmen

Bericht door janus »

Dat wordt meer gedaan, en kan handig zijn als je pv genoeg overschot heeft in de winter.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Telesmurf
lid
Installatie Land: België

Bericht door Telesmurf »

Voor je gekke kosten gaat maken zou je best wel nagaan hoeveel KWh je dagelijks tijdens de beoogde maanden overschot hebt (teruggeleverde stroom).
Typisch zal je PV ook niet voldoende produceren op dagen dat de zonnecollector weinig kan opwarmen.
Henk1967
junior lid

Bericht door Henk1967 »

Dank voor het meedenken!
J-H
junior lid

Bericht door J-H »

Voor veel boilers is er een elektrische weerstand verkrijgbaar. Deze kan je koppelen met je slimme meter.
Henk1967
junior lid

Bericht door Henk1967 »

Deze optie is voor mij onbekend, heb je een link of een voorbeeld waar dit uitgelegd wordt.
J-H
junior lid

Bericht door J-H »

Het vereist nog serieus wat opzoekwerk maar in de toekomst (capaciteitstarief) zal er wel veel plug and play uitkomen. Ik vind momenteel 'home assistant' de beste optie maar daarvoor zal je wat moeten programmeren.

https://maakjemeterslim.be/ems

Voor de weerstand zal je moeten navraag doen bij je sanitair installateur. Wij hebben een junkers zonneboiler (sww) en deze kan zowel door de zon, door elektriciteit (optie die achteraf kan ingebouwd worden) als door gas verwarmd worden.

Het gedacht is dat je P1 op de meter kan zeggen dat je stroom terugleverd naar het net. Als je bvb 2000W terugstuurt kan je de weerstand op 1500W laten verwarmen, afhankelijk van de reactietijd van je systeem zal je zo maximaal je stroom zelf gebruiken. (Simpel uitgelegd)
Henk1967
junior lid

Bericht door Henk1967 »

Dank je, ga me er eens in verdiepen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Telesmurf schreef: 22 sep 2021, 15:16 Voor je gekke kosten gaat maken zou je best wel nagaan hoeveel KWh je dagelijks tijdens de beoogde maanden overschot hebt (teruggeleverde stroom).
Typisch zal je PV ook niet voldoende produceren op dagen dat de zonnecollector weinig kan opwarmen.
Her betreft een in Nederland gelegen installatie. Als ik het goed voorheb kan je daar met een DM nog salderen.
Men gaat er ook anders om met de capaciteitsberekening.
Henk1967
junior lid

Bericht door Henk1967 »

Woon idd in Nederland, maar de energie prijzen gaan hier ook omhoog met name de gasprijs.
Als ik dan nog wat extra maanden het gasverbruik kan besparen is dit mooi meegenomen. Maar het moet uiteindelijk wel wat opleveren, vandaar is alle informatie welkom. Waardeer jullie inbreng.
Groet Henk
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”