SonnenBatterie 10

Plaats hier je offertes voor thuisbatterijen zodat wij ze kunnen beoordelen.
Plaats reactie
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: SonnenBatterie 10

Bericht door DaRkMaN_FX »

pappie1977 schreef: 03 aug 2021, 13:07 Ik vermoed dat ze de 'naakte' stroomprijs (+/- 0.05€) kunnen delen, maar de netkosten en andere uiteraard niet, die moet iedereen blijven betalen.
+1
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
speedingdevil
lid

Bericht door speedingdevil »

Als ik de uitleg toen goed begrepen heb, zouden ze de distributie- en/of transportkosten, onderling tussen de community “laten vallen” omdat zij dan opwekker en leverancier tegelijk zijn, maar dat kon ik moeilijk geloven.…

DaRkMaN_FX schreef: 03 aug 2021, 14:17
pappie1977 schreef: 03 aug 2021, 13:07 Ik vermoed dat ze de 'naakte' stroomprijs (+/- 0.05€) kunnen delen, maar de netkosten en andere uiteraard niet, die moet iedereen blijven betalen.
+1
Bauer BS-6MBB5-GG 330Wp bifacial+Perc 18 (5.940 Wp)
Solis Hybride omvormer 5.0 kW met Pylontech 11Kw
5 x batterij US 2000 C + 1 x batterij kast voor batterijen en energiemeter.
Actief sinds 06 1700 April 21
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Verdien model van Sonnen is netstabilistatie waarvoor je een vergoeding krijgt.
Niet 1 op 1 energie zonder transportkosten verhandelen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Jorgen

Bericht door Jorgen »

Hier gisteren ook een verkoper van opteco over de vloer gehad. Klinkt allemaal leuk die e-grid, maar toen ik doorvroeg hoe dit dan verrekend werd op de jaarafrekening kwam er niet echt een antwoord. Volgens mij kunnen ze dit op dit moment nog helemaal niet, en het is maar de vraag of het ooit gaat komen. Of heeft iemand hier meer informatie over?
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Deze smartgrids gaan er komen, enkel is de vraag wanneer.
De Vreg wil zo snel mogelijk iedereen op een DM hebben om dit toe te laten, maar als ik het zo bekijken zal iedereen pas een DM hebben tegen 2028.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

Ze komen er zeker, maar de eigenlijke vraag is wat de VREG qua tarieven gaat verzinnen om het de moeite te maken.

En of er dit keer geen roet in het eten gegooid gaat worden door een andere betrokkene.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Maarten0 schreef: 21 sep 2021, 15:30 En of er dit keer geen roet in het eten gegooid gaat worden door een andere betrokkene.
Wie had je daarbij in gedachte?
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

ivob schreef: 22 sep 2021, 09:42
Maarten0 schreef: 21 sep 2021, 15:30 En of er dit keer geen roet in het eten gegooid gaat worden door een andere betrokkene.
Wie had je daarbij in gedachte?
de CREG en federale overheid staan er niet meteen om bekend om de wensen van de VREG zomaar te faciliteren
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Maar het is wel grotendeels wel hun bevoegdheid.
Ze hebben één keer zichzelf in de voet geschoten door hun maatregelen te laten doorkruisen door een bevoegdheidsoverschrijding (wat eigenlijk een detail in het geheel was). Ze zullen daarvan toch wel geleerd hebben?
En als men er over enkele jaren een staatshervorming doorkrijgt waarbij men de federale bevoegdheden bijna helemaal kan uitkleden kunnen ze ongehinderd hun zin doen.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

ivob schreef: 22 sep 2021, 12:23 Maar het is wel grotendeels wel hun bevoegdheid.
Ze hebben één keer zichzelf in de voet geschoten door hun maatregelen te laten doorkruisen door een bevoegdheidsoverschrijding (wat eigenlijk een detail in het geheel was). Ze zullen daarvan toch wel geleerd hebben?
Je zou het denken, maar ik ga er geen geld op verwedden...
En als men er over enkele jaren een staatshervorming doorkrijgt waarbij men de federale bevoegdheden bijna helemaal kan uitkleden kunnen ze ongehinderd hun zin doen.
Het zou de eerste staatshervorming zijn die een bevoegdheid niet verder versnippert, dus verwacht ik dat ook niet.
Maar ook daar ga ik mijn geld niet op inzetten.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik heb, om de redenen die jij aanhaalt, mijn geld er juist wel op ingezet dat het zal misgaan*. :D

*Kiezen voor een energieonafhankelijke koers en niet langer hopen op langdurig werkende oplossingen vanuit de overheid en de gemeenschap.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

ivob schreef: 22 sep 2021, 12:38 Ik heb, om de redenen die jij aanhaalt, mijn geld er juist wel op ingezet dat het zal misgaan*. :D

*Kiezen voor een energieonafhankelijke koers en niet langer hopen op langdurig werkende oplossingen vanuit de overheid en de gemeenschap.
Ik begrijp die keuze en ik overweeg dezelfde richting in te slaan, maar waarschijnlijk nog niet onmiddellijk.
Ik ben alvast wel blij dat ik enkele jaren geleden mijn gasaansluiting heb laten afsluiten en mijn verwarming sindsdien verzorg door middel van zelf geoogste biomassa ;-)
Met de stijgende gasprijzen heb ik bijgevolg geen probleem.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

:tu:
Met de stijgende gasprijzen heb ik bijgevolg geen probleem.
Kernprobleem is dat met het huidige elektrisch verbruik (op alle niveau's) en de weerstand van een groot deel van de bevolking tegen een omschakeling (alles moet onmiddellijk gratis zijn of in het slechtste geval zo weinig mogelijk kosten) men tijdens de komende tien cruciale jaren vast zit (daarna zal het er niet veel meer toe doen).
De bestaande kernenergie is bijna tot op de draad versleten, nieuwe kerncentrales zijn onbetaalbaar geworden en er is trouwens geen tijd meer, moest men voldoende geld kunnen/willen vrij maken, om er nog voldoende tijdig in gebruik te nemen (en ze gaan niet samen met hernieuwbare energie).
Dus gaat men voor een groot deel van de industrie en huishoudens nog een tijd (die men eigenlijk niet meer heeft) aangewezen zijn op, in het beste geval, gasgestookte centrale's. Ook al komt er een soort CO2 taks op fossiele brandstof om de transitie te versnellen dan zal deze ook, onrechtstreeks, van toepassing zijn op een groot deel van de geproduceerde elektriciteit.
De komende tien jaar zullen dus veel huishoudens in de problemen komen omdat ze, net als hun overheid, de kat gewoon uit de boom zijn blijven kijken en, nog altijd tevergeefs, zitten te wachten op de magische oplossing voor een, en dat wordt dag na dag duidelijker, onomkoombaar probleem.

En dan zijn er op dit eigenste forum nog 'heldere denkers' die daar tegen in blijven gaan en, tegen alle bekende cijfers in, blijven promoten dat men moet wachten met eigen maatregelen te nemen tot 'de gemeenschap' wakker schiet en gemeenschappelijke maatregelen gaat nemen. :roll:
kdg1955

Bericht door kdg1955 »

Onlangs ook een verkoper over de vloer gehad en enkele uren later per mail een offerte ontvangen.
De verkoper overspoelde mij met cijfers tot ik door de bomen het bos niet meer zag en bij mezelf dacht: "ik kijk het allemaal na op de offerte". Maar groot was mijn verbazing dat de offerte amper cijfers bevatte.
Wat staat er:
1 x sonnenBatterie 10 reeks (4,6 kW) met een capaciteit van 11 kWh bruto, 90% DoD)
1 x plaatsing en aansluiting thuisbatterij
1 x Toegangscontract Smart-e-Grid - € 450 excl. Btw (éénmalig)
Daaronder staat : "Toegangscontract: nominale prijs van 450 euro excl. Btw is tijdelijk gratis."
Verder krijg ik een korting van € -1.157,55
Totaal met milieubijdrage batterij (€ 264,15) en 6% BTW = € 9.988.67

Deze offerte houdt geen rekening met de subsidies.

Voor zover ik deze blog goed gelezen heb, rendeert de batterij pas als ook het Smart-e-Grid system optimaal rendeert. Correct ?
Maar om volgende redenen zal ik hier niet op ingaan, tenzij iemand me op andere gedachten kan brengen.
1) er kan, volgens mij, geen patent genomen worden op het grid systeem. Ook andere electriciteit leveranciers kunnen een grid systeem opzetten waarbij zowel PV installaties als thuisbatterijen worden aangesloten. En waarom zouden die grids niet voordeliger zijn?
2) de verkoper van Opteco speculeert dat electriciteitsprijzen verder de pan uit vliegen. Mijn buikgevoel kan dit niet beamen.
3) het 'Smart-e-Grid' systeem is nog te pril, nergens vind ik getuigenissen van mensen die dit reeds 1 volledig jaar gebruiken.

@ivob , je houd een mooi pleidooi en zou graag een positivo zijn. Maar omdat de cijfers die me moeten overtuigen troebel zijn, wil ik niet als naïeveling overkomen. Waarna hij kunt argumenteren dat als iedereen zo nog jaren redeneert, we binnen 10 jaar nog nergens staan. "To Grid or Not To Grid" that is the question.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

SonnenBattery is ook maar 1-fase aansluiting en maximum 4600W ontladen / opladen.
Dus mensen met een omvormer van 5 kVa of hoger hebben hier ook weinig aan.
Plaats reactie

Terug naar “Offertes thuisbatterijen beoordelen”