Elektrische wagen aanschaffen, ook omschakelen naar digitale meter?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Vital
junior lid
Installatie Land: België

Elektrische wagen aanschaffen, ook omschakelen naar digitale meter?

Bericht door Vital »

Even de situatie schetsen:
ik heb zonnepanelen - jaarlijkse opbrengst zo'n 6000KW - omvormer 5.0 (geplaatst eind 2010 , dus nog GSC van 350 tot 2030)
wij verbruiken al de opgewekte stroom op jaarbasis zelf
oude analoge meter
mogelijkheid om via een lease-contract v/h werk een elektrische wagen aan te schaffen

zou ik nu vrijwillig omschakelen naar een slimme meter?
waldonk
Master lid

Re: Elektrische wagen aanschaffen, ook omschakelen naar digitale meter?

Bericht door waldonk »

Ik heb ook zonnepanelen die jaarlijks ongeveer 6000 kWh produceren en nog een oude meter die terug kan draaien.
Heb vorig jaar een elektrische auto gekocht en heb een laadpaal laten installeren en de laadstroom laten begrenzen zodat die max 4,5 kWh per uur in de batterij kan steken. Laden doe ik, (als het kan als de zon schijnt zo rond het middag uur) dan staat de schijf van de meter bijna stil, en wordt alle zonnestroom benut. De warmtepomp slokt de rest jaarlijks op zodat ik jaarlijks terug op de beginstand sta.
Heb geen nood aan een digitale meter.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Vital
junior lid

Bericht door Vital »

Maar het wordt nu dan misschien interessant om slimme meter te plaatsen aangezien de prosumentax dan weg valt?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Iedere situatie is verschillend, heeft dus een ander uitgangspunt en vraagt een eigen berekening.
Kan je bv. de BEV laden overdag (tijdens zonneschijn) en/of krijg je een vergoeding voor de thuis geladen elektriciteit?
Dat is al een heel ander uitgangspunt dan dat je geen laadvergoeding krijgt en overdag niet of nauwelijks kan laden.
Je kan dus alleen je eigen optimale rekening maken met je eigen parameters.

Ik laad bv. al enkele jaren thuis een BEV (maar met laadvergoeding), produceer jaarlijks meer dan ik verbruik en ben wel vrijwillig overgeschakeld van een analoge naar een digitale meter. Gewoon omdat dit, alle parameters in acht genomen, persoonlijk voordeliger was dan analoge meter + prosumententaks.
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”