Ik heb een klein vakantie woning in het noorden van Italie gekocht.
Momenteel werkt de verwarming en warm water via een gas boiler met LNG tank in de tuin, probleem in het vullen van deze tank.
Ik dacht eerst om dit te vervangen met een electrische boiler en een PV installatie, maar dit blijkt niet haalbaar uit de reacties op dit forum.
Daarom denk ik nu aan een zonne boiler ? Wat heb ik nodig :
- Warm water voor 2 mensen (douche, koken,...) enkel in de zomer maanden (maart tot en met september) met veel zon.
- Verwarming via radiatoren, bij verwarmen in maart en september (10 graden) en antivries stand in de winter maanden.
Ik heb ook een net aansluiting 16A om indien nodig wat bij te verwarmen (misschien duur maar minder problemen dan gas).
Wat is de beste optie al installatie, heb 2 x 30 vierkante meter oppervlakte voor panelen. Enig idee qua kosten ?
Wat gebeurt er als ik daar niet ben in pitje zomer, kan de installatie dit aan ?
En wat in de winter als er sneeuw op de panelen ligt (max 3 dagen) ?
Steve
Noord Italie
- Trianon
- lid
- Installatie Land: Ander
- janus
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Noord Italie
Ik heb hier in oost Spanje 1.5m2 zonnepaneel voor de boiler, dat is in de zomer meer dan genoeg voor max 7 personen.
In de winter sterk afhankelijk van de zon.
In de winter sterk afhankelijk van de zon.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Trianon
- lid
Dag Janus,
Je zonneboiler, is dat enkel voor sanitair warm water of ook voor algemene verwarming (als je dat al nodig zou hebben in zuid Spanje
) ?
In Noord Italie schijnt de zon al iets minder dan in Calpe, maar toch nog een stuk meer dan in Belgie
Volgens onze buren halen ze in de winter max 50% via de zonneboilers voor hun warm water, verwarming via ZB doen ze niet.
Dus electrisch bijverwarmen zal nodig zijn en dan vraag ik me af of het nog rendabel zal zijn voor maar twee mensen ?
Hou ook rekening dat de installatie niet eenvoudig zal zijn, oa 3 verdiepen te overbruggen, ...)
We hebben (nog) geen vloerverwarming maar oude hoog temperatuur radiatoren dus daar kan een zonneboiler ook niet veel helpen vrees ik.
groeten,
Steve
Je zonneboiler, is dat enkel voor sanitair warm water of ook voor algemene verwarming (als je dat al nodig zou hebben in zuid Spanje

In Noord Italie schijnt de zon al iets minder dan in Calpe, maar toch nog een stuk meer dan in Belgie

Volgens onze buren halen ze in de winter max 50% via de zonneboilers voor hun warm water, verwarming via ZB doen ze niet.
Dus electrisch bijverwarmen zal nodig zijn en dan vraag ik me af of het nog rendabel zal zijn voor maar twee mensen ?
Hou ook rekening dat de installatie niet eenvoudig zal zijn, oa 3 verdiepen te overbruggen, ...)
We hebben (nog) geen vloerverwarming maar oude hoog temperatuur radiatoren dus daar kan een zonneboiler ook niet veel helpen vrees ik.
groeten,
Steve
- janus
- Site Admin
- Contacteer:
De zonneboiler is alleen voor warm water.Je zonneboiler, is dat enkel voor sanitair warm water of ook voor algemene verwarming (als je dat al nodig zou hebben in zuid Spanje) ?
Een hoop mensen weten het niet maar ook in Spanje kan het erg koud zijn en heb je zeker verwarming nodig.
Meeste mensen zeggen hier dat een ZB niet rendabel is, die hebben een geiser en gebruiken max 2 flessen gas (12Kg) per jaar wat in totaal 26€ is
.