Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timverhoeven
lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 feb 2021, 15:13
Installatie Land: België

Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door timverhoeven »

Ik ben op zoek naar referenties van bedrijven die me kunnen helpen met het plaatsen van een "slimme" laadpaal bij mij thuis in opdracht van mijn werk. Wie kan me daarbij helpen?

Ik zoek het volgende:
- laadpaal met vermogen van 7,2 kW (32A op 230V, monofasig)
- geplaatst in garage
- kan split bill doen (ik heb leasewagen, het verbruik van het laden van mijn leasewagen moet naar mijn bedrijf, andere zijn voor mij)
- kan "slim" laden in samenspraak met mijn zonnepanelen (dus alleen laden bij injectie/overschot)
- digitale meter is aanwezig

Alvast bedankt!
Tim
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 6335
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Mechelen

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door ivob »

Ik heb je een PB gestuurd.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Gebruikersavatar
waldonk
Master lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 29 dec 2012, 14:31
Installatie Land: België
Locatie: Ekeren

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door waldonk »

Als je de stroom van je panelen wil gebruiken zonder van het net te halen mag je geen 7,2 kW laden.
Ik heb gemerkt dat ik bij volle zon rond het middaguur kan laden met 4 - 4,5 kW dan staat de meterschijf stil, en neem ik niets van het net.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 6335
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Mechelen

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door ivob »

Het is niet omdat je laadpaal een groter max. vermogen heeft dat hij niet kan terugschakelen naar het wisselend vermogen geleverd door
de PV-installatie (wat net de vraag van TS is => actief loadbalancen).
Als je geen 32A laadpaal plaatst val je standaard meestal terug op een 16A laadpaal wat het vermogen altijd beperkt tot max. 3.7 kW.
Ik heb zelf een 32A mono laadpaal die overwegend (zo ingesteld) laadt aan 17A (4 kW).
Laatst gewijzigd door ivob op 08 mar 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Gebruikersavatar
waldonk
Master lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 29 dec 2012, 14:31
Installatie Land: België
Locatie: Ekeren

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door waldonk »

Mijn mono fase laadpaal is een van 32A ook met loadbalancing. De balancing meet hier het huishoudelijk afgenomen vermogen, is dat samen meer dan 32A, dan treed de loadbalancing in werking.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 6335
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Mechelen

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door ivob »

Net wat TS vraagt. Laadpaal van 7.36 kW met loadbalancing instelbaar op PV-installatie.
Het enige wat hij nog moet toevoegen is een start/stop met RFID kaart waarbij iedere kaart gekoppeld is aan een specifiek voertuig.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Gebruikersavatar
timverhoeven
lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 feb 2021, 15:13
Installatie Land: België

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door timverhoeven »

Inderdaad de vraag is voor een laadpaal met 2 modi/standen.

- Eentje waarbij hij gewoon aan 7.2 kW kan laden (maximum voor mijn netaansluiting om toch wat overschot te hebben). Voor als ik 's nachts moet laden, of het snel moet gaan of er gewoon geen zon is.
- Eentje waarbij de laadpaal dynamisch het vermogen aanpast zodat alles wat normaal geïnjecteerd op het net zou worden de auto ingaat.

En dan daarbij komend de mogelijk om de lader aan te duiden zodat de rekening naar mijn werk kan gaan.
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 6335
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Mechelen

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door ivob »

En moet de rekening naar het bedrijf geautomatiseerd gebeuren via een MID gecertificeerde kWh teller of mag dat periodiek manueel?

Een Myenerigi Zappi V2 kan perfect het eerste (met drie in te stellen voorkeurscenario's) maar heeft geen MID gecertificeerde kWh teller.
Een Alfen eve SPL heeft wel een MID gekeurde teller, kan mits een (surplus te betalen) certificaat van Alfen via een UTP kabel naar de P1 poort van de DM loadbalancen en één van de opties is er (verschillende) RFID kaarten aan koppelen die voor elke kaart (voertuig) een afrekening maakt.
Maar als je de afrekening geautomatiseerd wil heb je wel een (betalende) back office nodig.

Het bedrijf dat ik je heb doorgegeven heeft ervaring met o.a. de Zappi en de Alfen en met stand alone en back office uitvoeringen.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Gebruikersavatar
timverhoeven
lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 feb 2021, 15:13
Installatie Land: België

Re: Plaatsing "slimme" laadpaal regio Leuven

Bericht door timverhoeven »

Even feedback geven over het resultaat. Het is uiteindelijk een Alfen Eve Single Pro-line geworden. Volgende week komen ze hem normaal installeren. Dus later nog wel een update over het resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”