Elektrische boiler slim aansturen

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Perslek
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Elektrische boiler slim aansturen

Bericht door Perslek »

Mijn installatie is ... zonnepanelen 4620w oost West elk 7 panelen, en een batterij van 10kw.
Ik had het idee om mijn boiler 's nachts op te laden met stroom uit de batterij.
Maar denk dat het interessanter is om de boiler overdag aan te sturen wanneer er zonnestroom is.
Ik heb nu dit https://www.aliexpress.com/item/4001331784699.html zitten, deze module kan je aansturen met de volgende app smart life. Ik kan ook met deze app ook tijden instellen.
Ik wil eventueel ook deze module kopen https://dutch.alibaba.com/g/zigbee-outd ... ensor.html

En deze module koppelen aan de 16 A schakelmodule. Als er veel licht is (dus veel zon) dan schakelt de lichtmodule de 16A module die dan de boiler aanzet, als er weinig zon is schakelt de lichtmodule het systeem uit.
Deze manier van aan en uit schakelen is een beetje simpel. Maar zou kunnen werken.

Het systeem moet simpel zijn, voor de meeste leden technisch haalbaar, en niet duur.

Er bestaan systemen die op de P1 poort van de digitale meter worden aangesloten, maar die zijn zeer duur en hebben een afschrijftijd van 7 tot 10 j.

Een beetje duur voor zo'n systeem.

Zijn er forum leden die zo'n systeem hebben of ontwikkelen? We kunnen onze gedachten delen.
Ik weet dat er ook zelfbouwsystemen bestaan met Arduino, maar dat lijkt me voor de meeste mensen niet haalbaar, ik inclusief.

Graag commentaar...😁
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Elektrische boiler slim aansturen

Bericht door janus »

Een bewegingssensor gebruiken om het licht te meten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

janus schreef: 28 mar 2021, 11:22 Een bewegingssensor gebruiken om het licht te meten?
Oeps, dit is beter
https://m.nl.aliexpress.com/item/100500 ... sitedetail
bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

Met een raspberry Pi met P1 monitor, een RJ11 naar USB kabeltje en een contactor kan je je boiler aansturen van zodra er teruglevering is naar het net. Kost je een kleine 100 euro.
Perslek
Donateur
Donateur

Bericht door Perslek »

bke schreef: 28 mar 2021, 13:53 Met een raspberry Pi met P1 monitor, een RJ11 naar USB kabeltje en een contactor kan je je boiler aansturen van zodra er teruglevering is naar het net. Kost je een kleine 100 euro.
Maar dan moet je de programmatie nog kennen ook.
bke
Senior lid

Bericht door bke »

Perslek schreef: 28 mar 2021, 14:10
bke schreef: 28 mar 2021, 13:53 Met een raspberry Pi met P1 monitor, een RJ11 naar USB kabeltje en een contactor kan je je boiler aansturen van zodra er teruglevering is naar het net. Kost je een kleine 100 euro.
Maar dan moet je de programmatie nog kennen ook.
Nee, is een ingebouwde optie in de P1 monitor software die je gewoon kan aanzetten.
https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

Als je wat wil programmeren kan het ook met een Arduino gebaseerde microcontroller. Zo kan je de digitale meter uitlezen voor 10 euro. Bovendien is het systeem zuinig genoeg om te kunnen functioneren op de 5V spanning die gratis wordt geleverd door je digitale meter.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Zo 'gratis' is het niet want de DM en zijn toebehoren zijn aangesloten aan de verbruikszijde van de huisaansluiting
ger_dg
lid

Bericht door ger_dg »

Injectiemeter plaatsen met impulsen.
Impulsen naar LOGO en als er voldoende impulsen komen boiler inschakelen
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

ger_dg schreef:Injectiemeter plaatsen met impulsen.
Impulsen naar LOGO en als er voldoende impulsen komen boiler inschakelen
In deze draad is het slim aansturen verschoven van 'boiler aansturen wanneer er voldoende PV stroom is ten opzichte van het verbruik van de boiler' naar het slim aansturen 'wanneer en wel maar onvoldoende stroom is' om toch die injectiestroom nuttig te gebruiken.
Met de gekende klassieke aansturingen, de goedkope, zal de DM, die heel snel sampled, zowel injectie als afname registreren.

Cfr de S1 poort die de meetgegevens naar buiten brengt:
https://dedigitaleaannemer.be/uploads/w ... rsie30.pdf
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

bruma schreef: 13 mei 2021, 08:51 Zo 'gratis' is het niet want de DM en zijn toebehoren zijn aangesloten aan de verbruikszijde van de huisaansluiting
Ben je dat zeker?
Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat het eigenverbruik van de digitale meter niet meegeteld wordt, maar ik vind het niet zo direct terug.
mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Ik heb dat indertijd ook ergens gelezen, waarschijnlijk in de dsmr5 standaard, maar het is ondertussen al bijna een jaar geleden en ik heb dat document niet meer direct bij de hand.
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ik heb de hot water van solaredge . Ben er best tevreden van . Wolkje voor de zon of de vrouw die plots teveel stroom gebruik , geen probleem want hij kijkt hoeveel stroom er over is .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”