Offerte sofar/amass 10kWh

Plaats hier je offertes voor thuisbatterijen zodat wij ze kunnen beoordelen.
Plaats reactie
zehnder
lid
3
Installatie Land: België

Offerte sofar/amass 10kWh

Bericht door zehnder »

Bij de leverancier van mijn panelen toch ook een offerte gevraagd voor een thuis-accu.

Doelen/eisen/verwachtingen:
- Terugverdientijd ruim onder de 10j om het economisch verantwoord te houden. Het moet geen dure hobby worden :lol:.
- Wegens micro-omvormers een AC koppeling
- Eilandmodus en liefst eigenlijk naadloos overschakelen tussen grid en batterij indien nodig
- Laag standby/eigen verbruik van 'het systeem'

De offerte die ik ontving:
Omvormer sofar ME3000SP gecombineerd met 2x een amass GTX5000 accu.

De volledige offerte (inclusief plaatsing en keuring), ex btw, zonder rekening te houden met premie komt op 4500 euro uit. Met (21%) btw en aftrek van de subsidie komt het op 3300 euro uit.

Ik verwacht, schat, ongeveer 1600 kWh per jaar minder van het grid te hoeven te onttrekken. Aan de huidige tarieven (bij ecopower, 25 cent/kWh - 4 cent injectie) is de besparing dus ongeveer 330 euro per jaar en komt de tvt exact op 10 jaar uit. Het capaciteitstarief zal vermoedelijk negatief zijn voor de tvt van de accu.

De laatste twee puntjes van mijn wensenlijstje (eilandmodus en standby verbruik) zijn me nog niet helemaal helder met deze combinatie. Ook weet ik niet of "Sofar" mij voldoende vertrouwen geeft voor een systeem wat toch 15j+ hoort mee te gaan (denk aan cloud-koppelingen, appjes voor configuratie, etc).

Zonder subsidie is het financiële waanzin, met zou het nipt kunnen maar ben ik wel onderhevig aan enkele variabelen in de energieprijs waar ik weinig controle over heb. Helaas heb ik nog geen volledig jaar data verzameld om eens simulaties te maken.
DaRkMaN_FX
Master lid
11
Contacteer:

Re: Offerte sofar/amass 10kWh

Bericht door DaRkMaN_FX »

zehnder schreef: 25 mar 2021, 11:36
Ik verwacht, schat, ongeveer 1600 kWh per jaar minder van het grid te hoeven te onttrekken. Aan de huidige tarieven (bij ecopower, 25 cent/kWh - 4 cent injectie) is de besparing dus ongeveer 330 euro per jaar en komt de tvt exact op 10 jaar uit. Het capaciteitstarief zal vermoedelijk negatief zijn voor de tvt van de accu.
TVT kan positief zijn als de batterij kan geconfigureerd worden om pieken te shaven.
Hoeveel vermogen kan de omvormer maximaal sturen ? Volgens de sheet max 3000W
Ook de DoD is maar 80% op lithium-ion batteries

Standby : < 5W
Warranty : 5 jaar
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
zehnder
lid
3

Bericht door zehnder »

De omvormer is max 3kW. Geen idee of peak-shaving te configureren is en of het (met verrekenen van de verliezen van accu/omvorming) nog rendabel is.

Mijn kwartierpiek is momenteel ongeveer 3kW.

Die 5W is enkel de omvormer, de accu zelf zal ook nog wel een verbruik en verlies hebben lijkt me? Ik zag de bekommernis van hoge eigen verbruik van accu-systemen in andere topics langskomen en wil zeker niet in eenzelfde val trappen zegmaar :)
DaRkMaN_FX
Master lid
11
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Uw schatting van 1600kWh zal wel een goeie schatting zijn.
De BMS is belangrijkste dat je deze kan sturen / programmeren.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
ivob
Donateur
Donateur
12

Bericht door ivob »

zehnder schreef: 25 mar 2021, 11:48 Geen idee of peak-shaving te configureren is en of het (met verrekenen van de verliezen van accu/omvorming) nog rendabel is.
Dat zou je toch minstens moeten opnemen in de offerte.
En beter ook dat de keuring is inbegrepen, saldo pas betaalt dient te worden na positieve keuring van de installatie en dat de installatie voldoet aan alle voorwaarden van de premie en zoniet het verlies van de premie ten laste is van de installateur.
ivob
Donateur
Donateur
12

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef: 25 mar 2021, 11:43 TVT kan positief zijn als de batterij kan geconfigureerd worden om pieken te shaven.
Dat zal toch kantje boord zijn bij een verbruiksprofiel van 3 kW piekverbruik (+0.5 kW boven minimale capaciteit) en een (verwachte) kWh prijs van 20 c€/kWh minus de terugleververgoeding.
zehnder
lid
3

Bericht door zehnder »

Die claims van hoge cycles (6000 bij 80% DOD in dit geval) zijn ook twijfelachtig op zijn best als ik andere bronnen zoek.

Bijvoorbeeld: https://gwl-power.tumblr.com/post/97128 ... or-lithium

Volgens die bron (weliswaar al enkele jaren oud, maar denk niet dat lifepo4 fundamenteel veranderd is in die tussenperiode) lijkt het weinig realistisch om te rekenen met zoveel cycles. In praktijk doe je natuurlijk veel 'halve' cycles in de zonnige maanden vermoedelijk. Hoe die doorwegen op de slijtage is helemaal lastig te doorgronden.

Ik ga zeker niets overhaast doen. Het feel-good gehalte van een accu en meer eigen stroom verbruiken zou leuk zijn, maar het moet zowel technisch als financieel (en eigenlijk liefst ook milieutechnisch, maar dat is lastiger te kwantificeren) zinnig zijn. Ook garantie moet verder op punt staan dan wat vage beloftes :).
ivob
Donateur
Donateur
12

Bericht door ivob »

zehnder schreef: 25 mar 2021, 12:07 Die claims van hoge cycles (6000 bij 80% DOD in dit geval) zijn ook twijfelachtig op zijn best als ik andere bronnen zoek.
Een claim op welke cycle-waarde dan ook doet er voor een klant niet veel toe.
Naar garantie toe (minimum 10 jaar) moet je uitrekenen of je met je cycles minstens de gegarandeerde tijdsduur haalt.
En dat is het gemakkelijkst te volgen (en sluit latere discussies uit) als een cycle uitgedrukt wordt in kWh afname en dat deze geregistreerd wordt door de batterij.
Bij een DoD van 80% (wat nogal laag is) en een battericapaciteit van 10 kWh (in jouw geval netto of bruto?) is één cyclus dus gelijk aan een afname van 8 kWh.
Verwacht je ieder jaar 1600 kWh uit de batterij te halen dan doe je per jaar 200 cycles of 2000 cycles op 10 jaar.
Frnkie
Master lid
4

Bericht door Frnkie »

zehnder schreef: 25 mar 2021, 12:07 (en eigenlijk liefst ook milieutechnisch, maar dat is lastiger te kwantificeren) zinnig zijn.
Je mag zeker zijn dat dit op het moment niet het geval is. een 'inconvenient truth' voor veel techneuten en energie-experts, maar helaas toch een feit.
Krikke
Senior lid
4

Bericht door Krikke »

zehnder schreef: 25 mar 2021, 11:36 De offerte die ik ontving:
Omvormer sofar ME3000SP gecombineerd met 2x een amass GTX5000 accu.

De volledige offerte (inclusief plaatsing en keuring), ex btw, zonder rekening te houden met premie komt op 4500 euro uit. Met (21%) btw en aftrek van de subsidie komt het op 3300 euro uit.
Dit lijkt me, los van de technische kant van de zaak, een heel goedkope offerte alleszins. Dit komt neer op 450 euro/kWh capaciteit all in (plaatsing en keuring, excl. BTW en subsidies). Geven ze 10 jaar garantie op omvormer en de batterij?
petervanloon
2

Bericht door petervanloon »

Via welke partij heb je deze offerte destijds bekomen?
Ben je door gegaan met de installatie van de Solar in combinatie met Amass batterij?
Plaats reactie

Terug naar “Offertes thuisbatterijen beoordelen”