Doelen/eisen/verwachtingen:
- Terugverdientijd ruim onder de 10j om het economisch verantwoord te houden. Het moet geen dure hobby worden

- Wegens micro-omvormers een AC koppeling
- Eilandmodus en liefst eigenlijk naadloos overschakelen tussen grid en batterij indien nodig
- Laag standby/eigen verbruik van 'het systeem'
De offerte die ik ontving:
Omvormer sofar ME3000SP gecombineerd met 2x een amass GTX5000 accu.
De volledige offerte (inclusief plaatsing en keuring), ex btw, zonder rekening te houden met premie komt op 4500 euro uit. Met (21%) btw en aftrek van de subsidie komt het op 3300 euro uit.
Ik verwacht, schat, ongeveer 1600 kWh per jaar minder van het grid te hoeven te onttrekken. Aan de huidige tarieven (bij ecopower, 25 cent/kWh - 4 cent injectie) is de besparing dus ongeveer 330 euro per jaar en komt de tvt exact op 10 jaar uit. Het capaciteitstarief zal vermoedelijk negatief zijn voor de tvt van de accu.
De laatste twee puntjes van mijn wensenlijstje (eilandmodus en standby verbruik) zijn me nog niet helemaal helder met deze combinatie. Ook weet ik niet of "Sofar" mij voldoende vertrouwen geeft voor een systeem wat toch 15j+ hoort mee te gaan (denk aan cloud-koppelingen, appjes voor configuratie, etc).
Zonder subsidie is het financiële waanzin, met zou het nipt kunnen maar ben ik wel onderhevig aan enkele variabelen in de energieprijs waar ik weinig controle over heb. Helaas heb ik nog geen volledig jaar data verzameld om eens simulaties te maken.