Het is een hoog huis: gasketel staat in de kelder, WP boiler (al dan niet met ZB) zou op de zolder op +3 komen...
Maar ben ik juist dat het ook jullie mening is dat:
- WP boiler is beter dan elektrische
- gas-doorstromer alleen is niet genoeg voor én bad én douche tegelijk
- CV + WP boiler had beste geweest
- ZB + WP boiler niet interessant
Klopt dat zo’n beetje?
warmtepomp/zonneboiler voor warmwater
- john32
- Senior lid
- Installatie Land: België
- bke
- Senior lid
- Installatie Land: Maak keuze
Re: warmtepomp/zonneboiler voor warmwater
Eigenlijk zou je het volgende moeten vergelijken:
* warmtepompboiler
* zonneboiler met weerstand
Prijstechnisch zullen deze dichter bij elkaar liggen, en qua verbruik ook. De warmtepompboiler heeft in werkelijkheid een iets lager rendement omdat hij de binnenwarmte (geleverd door de CV) gebruikt om het water op te warmen. Dat heeft wel het voordeel in de zomer dat hij dan wat warmte afvoert uit het huis, maar dit is uiteraard niet te vergelijken met een airco. Een goed ontworpen zonneboiler zal vanaf eind maart tot eind oktober amper zijn weerstand gebruiken. Het verbruik van de warmtepompboiler is beter gespreid over winter en zomer, wat een voordeel kan zijn voor het toekomstige capaciteitstarief. Mits deftig materiaal zullen beide lang en onderhoudsarm moeten meegaan.
* warmtepompboiler
* zonneboiler met weerstand
Prijstechnisch zullen deze dichter bij elkaar liggen, en qua verbruik ook. De warmtepompboiler heeft in werkelijkheid een iets lager rendement omdat hij de binnenwarmte (geleverd door de CV) gebruikt om het water op te warmen. Dat heeft wel het voordeel in de zomer dat hij dan wat warmte afvoert uit het huis, maar dit is uiteraard niet te vergelijken met een airco. Een goed ontworpen zonneboiler zal vanaf eind maart tot eind oktober amper zijn weerstand gebruiken. Het verbruik van de warmtepompboiler is beter gespreid over winter en zomer, wat een voordeel kan zijn voor het toekomstige capaciteitstarief. Mits deftig materiaal zullen beide lang en onderhoudsarm moeten meegaan.
- palombian
- Master lid
- Installatie Land: België
Re: warmtepomp/zonneboiler voor warmwater
Een WP boiler die zijn aanvoerlucht uit het huis haalt is m.i. nonsens, die warmte moet in de wintermaanden op een andere manier worden geproduceerd, en in de zomermaanden riskeer je meer warme lucht binnen te zuigen dan nodig.
De benodigde luchtdebieten zijn veel hoger dan de normale stand van een ventilatie (300m3/h tov 100).
Aan- en afvoer van de lucht moet langs buiten.
Ik heb wel bij iemand eens gezien dat de koele uitgaande lucht in de zomer in het huis werd gevoerd, dat lijkt me een niet zo domme oplossing.
De benodigde luchtdebieten zijn veel hoger dan de normale stand van een ventilatie (300m3/h tov 100).
Aan- en afvoer van de lucht moet langs buiten.
Ik heb wel bij iemand eens gezien dat de koele uitgaande lucht in de zomer in het huis werd gevoerd, dat lijkt me een niet zo domme oplossing.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Verwarming, SWW en kookplaat op GAS
WTW ventilatie
Verwarming, SWW en kookplaat op GAS