elektrische boot

Alles over de elektrische boot
Plaats reactie
LvA
Master lid
4
Installatie Land: België

Re: elektrische boot

Bericht door LvA »

Beste Ecologist,

In tegenstelling met wat jij zegt is de verouderde technologie het grootste probleem want op dit ogenblik wordt 80% van onze basisenergie omgezet naar een toestand waar wij niets mee kunnen doen op het ogenblik dat wij het produceren. Daarbij gebruiken we ook meestal nog eens de verkeerde basisenergie om ons comfortdoel te bereiken. Dit heeft dus helemaal niets te maken met de politieke boodschap (meer is dit niet) die jij wil meegeven over reproductie en bevolkingsaangroei.

on topic

Bij een boot is het rendementsverlies trouwens nog groter dan 75% omdat de grote en kleine dieselmotoren en ook de kleinere benzinemotoren voor buitenboord, gemaakt zijn om ook zeer lage kwaliteitsbrandstoffen te kunnen gebruiken en dus is de compressieverhouding (bepalend voor het thermodynamisch verbrandingsrendement) zeer laag.

Voor veel mensen is 8 tot 900 km rijden, zonder te moeten bijtanken, enkel een geruststellend gevoel, dat ze in de praktijk maximum (als ze geen ander vervoermiddel nemen) 2 keer per jaar ervaren wanneer ze op verlof vertrekken en wanneer ze terugkomen uit verlof. Ik heb met mijn vorige elektrische (firma)wagens met beperkt rijbereik (vandaag zou dit een oudere versie van Nissan Leaf zijn) wel dagelijks naar Amsterdam (218 km) in 1 trek afgelegd, ter plaatse bijgeladen tijdens mijn werktijd en dezelfde avond terug gekomen. In het begin was dit natuurlijk een uitdaging omdat ik pessimistisch was ingesteld, nadien was dit de normaalste zaak van de wereld. Ik ben trouwens geen enkele minuut later aangekomen of thuisgekomen omdat ik niet 120 km/u gereden heb. Er waren toen nog genoeg files en snelheidsbeperkingen die me dezelfde gemiddelde snelheid deden halen als met mijn andere auto's.

Voor zover ik heb kunnen vaststellen in het verleden, zijn de batterijen gegarandeerd voor 8 jaar of 160000 km om nog een voldoende vermogen te leveren om een acceptabele actieradius te bereiken.

Trouwens er zijn al genoeg voorbeelden van Tesla's en leaf's die de kaap van 300000 km ver overschreden hebben, zonder in jouw doemscenario's te vervallen. Ik wil jouw diesel eens zien na 300000 km, wat dan zijn energetisch rendement nog is en hoe zijn uitstoot zich ontwikkeld heeft!

Ik kan u wel zeggen (met kennis en ervaring in de sector) dat de resultaten bedroevender zijn dan jouw doemscenario's voor elektrische mobiliteit.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Heren het gaat hier over boten en niet over wagen, daar is een ander topic voor :!:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ecologist
lid
4
Installatie Land: België

Bericht door ecologist »

Ik liet me meeslepen Janus , mijn excuses . on topic

Beste groeten
Plaats reactie

Terug naar “Boot”