Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Bericht door Bas » 17 mei 2019, 16:19

https://www.lydiapeeters.be/minister/vl ... ijen-goed/

De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van Energie Lydia Peeters een premie voor thuisbatterijen goedgekeurd. Een batterij kan opgewekte energie die niet onmiddellijk lokaal kan worden verbruikt, opslaan om later te gebruiken. Tegelijk zorgt energieopslag ervoor dat het distributienet op piekmomenten niet overbelast wordt. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters: “Slimme opslag van lokaal opgewekte groene energie is een volgende stap in onze energietransitie. Met een premie willen we eigenaars van zonnepanelen over de streep trekken om een batterij aan te schaffen.”

Stroom afkomstig van zonnepanelen die niet meteen kan worden verbruikt, wordt op dit moment op het net gezet. Voor het gebruik van het net betalen zonnepaneleneigenaars een prosumententarief. Met een batterij kunnen kleine producenten hun overtollige stroom voortaan opslaan en achteraf weer ontladen, wanneer hen dat het beste uitkomt.

Een batterij voor huishoudelijk gebruik heeft een capaciteit tussen de 4 en 8 kW. Voor de zwaarste thuisbatterij betaal je al gauw 8000 euro. De premie zal 250 euro per kilowattuur bedragen met een maximum van 3200 euro per aansluitingspunt of 35 procent van de investeringskost. Voorlopig is de premie verkrijgbaar tot eind 2020.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters: “Batterijen maken de productie van groene stroom interessanter, maar vandaag ligt de prijs nog erg hoog ten opzichte van het geschatte rendement. Met een premie geven we nu dat extra duwtje in de rug.”

Digitale meter

Om een batterij goed te kunnen benutten is het van belang dat ze slim wordt aangestuurd. Daarom is een digitale meter die de afname en injectie van stroom op het net apart registreert, een voorwaarde om voor een batterijpremie in aanmerking te komen. De uitrol van de digitale meter start op 1 juli, maar wie nog niet direct aan de beurt komt en toch al een batterijpremie aanvraagt, krijgt de kosten voor de installatie van een digitale meter vergoed.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters: “Door een batterij slim aan te sturen en pas te laden als er een overproductie is, wordt zij een belangrijke schakel tussen de zonnepaneleninstallatie en het distributienet. De batterij kan het distributienet ontlasten als er een piekproductie is. Maar ze kan net zo goed stroom aan het net leveren als de energievraag groot is.”

Andere voorwaarden

De premie is alleen van toepassing voor milieuvriendelijke batterijen, bijvoorbeeld op basis van zoutwatertechnologie. Een loodbatterij is uitgesloten voor een premie. De batterij moet ook geplaatst worden door een erkend installateur.

Het besluit is goedgekeurd door de regering en moet nu voor advies naar de Raad van State. De premie zal ten vroegste op 1 augustus van kracht zijn en kan aangevraagd worden bij departement Omgeving.

“Door de aankoop van batterijen te ondersteunen, maken we de productie van groene energie aantrekkelijker. Batterijen vormen een extra troef om onze hernieuwbare energiedoelstellingen op een kostenefficiënte manier te halen”, zegt Lydia Peeters.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 mei 2019, 17:31

Denken ze nu dat een ezel zich 2 keer aan dezelfde steen gaat stoten?
Je moet immers dit ook aangeven / laten keuren.

Het besluit moet nog voor advies naar de Raad van State. De premie zal ten vroegste op 1 augustus kunnen worden aangevraagd. Voorlopig is ze verkrijgbaar tot eind 2020.

Beschouwen ze lithium-ion batterijen als milieuvriendelijk ?
LG Chem = lithium-ion batterij
Tesla = lithium-ion batterij
BYD = lithium batterij

iLumen hun iLubat word mss ook als batterij aanzien ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Tom 35
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Tom 35 » 17 mei 2019, 20:15

Is dat geen maat voor niets.
Mensen met een mono fasig net mogen maximum 5KW omvormer hebben inclusief batterij dacht ik.
Als die dus al 4KW panelen liggen hebben blijft er niets over voor een batterij of is dat al aangepast ondertussen..
Ze willen ons misschien allemaal naar een 3fasig net om doen schakelen zodat ze bij een nieuw vast tarief die subsidiering 3 dubbel en dik kunnen terug verdienen.. Fool me once shame on you fool me twice shame on me...

tom

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 17 mei 2019, 20:33

De premie is alleen van toepassing voor milieuvriendelijke batterijen, bijvoorbeeld op basis van zoutwatertechnologie.

Wat bedoelen ze daar precies mee? Welke types en merken vallen daar onder?

Persoonlijk vind ik subsidies geven toch een foute keuze.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

avanwif

Bericht door avanwif » 17 mei 2019, 21:48

Die hoopt toch niet dat ik nogmaals in die val ga trappen ? Destijds In 2008 een peperdure installatie gekocht (want er was toch subsidie nietwaar en toen wou ik nog wel iets nobels doen voor het milieu) We weten ondertussen wel wat dit ons (op)gebracht heeft aan loze beloftes en schaamteloze afzetterij. Deze keer zet ik mijn joker in en ga die 8000 euro naar eigen goeddunken volledig spenderen in het buitenland , en niet aan een oplossing voor het compenseren van de fluctuatie op het electriciteitsnet in dit arm land.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

jef
Senior lid

Bericht door jef » 18 mei 2019, 09:54

deze kelk laat ik aan mij voorbijgaan; ik ga niet meer mee met een onbetrouwbare partner die de spelregels achteraf verandert....

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 18 mei 2019, 15:49

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 18 mei 2019, 16:53

avanwif schreef:
17 mei 2019, 21:48
Die hoopt toch niet dat ik nogmaals in die val ga trappen ? Destijds In 2008 een peperdure installatie gekocht (want er was toch subsidie nietwaar en toen wou ik nog wel iets nobels doen voor het milieu) We weten ondertussen wel wat dit ons (op)gebracht heeft aan loze beloftes en schaamteloze afzetterij. Deze keer zet ik mijn joker in en ga die 8000 euro naar eigen goeddunken volledig spenderen in het buitenland , en niet aan een oplossing voor het compenseren van de fluctuatie op het electriciteitsnet in dit arm land.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
En jij bent daar slechter van geworden?
Doorgaans hebben de installaties de laatste 10 jaar, 15 tot 25% meer opgebracht dan voorzien.
Ok, je kan stellen dat er taksen bijkwamen die niet afgesproken waren... echter de toon die je aanslaat doet vermoeden dat je bedrogen bent uitgekomen?
Das er toch zwaar over...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 18 mei 2019, 19:29

Een recente Stanford studie: Rooftop solar is a good energy investment, but a home battery usually doesn't help

(situatie is wellicht niet dezelfde als in België, maar toch interessant leesvoer)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 18 mei 2019, 23:27

Volgens onderstaande paper zou een batterij meest rendabel zijn bij 1 kWh opslag per 1000 kWh verbruik.
Je zou hiermee van 30% naar 60% zelfverbruik kunnen geraken.

https://pdfs.semanticscholar.org/c6ab/5 ... 0798b1.pdf

Het 'huren' van een oneindige batterij (het net) mits betaling van het prosumententarief blijft toch nog interessanter, zelfs met premie, maar komt toch al dichter in de buurt. Veel zal wel afhangen van de installatiekost van de batterij met alles wat daar nog bijkomt.

Een snelle inschatting:
4000 kWh verbruik, 4 kW omvormer = 400 euro prosumententarief (voor 28% direct verbruik)
+/- 300 euro uitgespaarde distributiekost als je van 28% naar 60% geraakt.
Batterijsysteem : 4 kWh = 4000 euro (?)
Terugverdientijd : 4000/300 = 13 jaar (tegen dan is de batterij mogelijk al wel versleten)

Zie ook : https://www2.howest.be/d3o/index.html
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 19 mei 2019, 07:36

Komt ook een heleboel meer electronica bij kijken. Deze verbruikt ook stroom. Is niet te verwaarlozen!! Je gaat een heleboel instellingen hebben. Je gaat toch geen stroom op het net duwen waar je zelf voor gespaard hebt? Verliezen bij het omzetten van DC naar DC, van DC naar AC voor eigen gebruik, maar ook voor het gebruik van je gebuur als je te veel energie hebt :mrgreen:
Je zou de DC naar AC omvormer zo moeten kunnen instellen dat deze,als je bv 500 watt zelf verbruikt dat moment je geen 700 watt of meer terug geeft.
Maar, waar blijf je dan met je overproductie op een zonnige dag? juist, in je batterijen. Maar deze zijn vol? Direct naar het net zou ik zeggen.
Je energie verliezen zijn nu x2. Bij mijn testen verlies ik elke dag 27AH x 25V= 0,65KW!! De electronica mee ingerekend, en de verliezen IN en UIT de batterijen.
Ik betaal nu nog het prosumenten tarief. Wat niet in mijn batterijen gaat, kan nu nog naar het net. Met de digitale terug draaiende meter ben je dan in je voordeel. Eigenlijk moet je eigen omvormer kunnen praten met je electricteitsmeter en zo je terugvoer beperken dat je meter bijna stil staat bij overproductie.
En...wie gaat de premie betalen? juist. Degene die niet in de mogelijkheid zijn om batterijen te plaatsen.

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 19 mei 2019, 10:16

ErikDD schreef:
18 mei 2019, 23:27
Volgens onderstaande paper zou een batterij meest rendabel zijn bij 1 kWh opslag per 1000 kWh verbruik.
Maar een Tesla Powerwall is 13,5 kWh, veel "kleinere" systemen starten vanaf 7 kWh ... (ons jaarverbruik is 2.400 kWh)

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 19 mei 2019, 14:28

Zoutwater batterijen zijn beschikbaar aan 2,5 kWh per module, bv. https://smartenergyshop.be/index.php/ba ... -7kwh.html
(kostprijs 2035€, maar dat is zonder benodigde extra componenten?)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 mei 2019, 16:02

molenveld schreef:
19 mei 2019, 10:16
ErikDD schreef:
18 mei 2019, 23:27
Maar een Tesla Powerwall is 13,5 kWh, veel "kleinere" systemen starten vanaf 7 kWh ... (ons jaarverbruik is 2.400 kWh)
Valt de Powerwall onder de 'milieuvriendelijke' batterijsystemen die de Vlaamse regering voor ogen heeft?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 19 mei 2019, 16:23

Wellicht niet, maar dat was zelfs het punt niet, ik had het over de dimensionering van de batterij.
Volgens de door Erik aangehaalde studie zit zo'n grote batterij al ver voorbij het optimum.

Plaats reactie