Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door japio » 11 mar 2019, 21:16

TimV schreef:
11 mar 2019, 14:31
3 fase 25A.

De Nissan Leaf bvb kan op 2 fase laden. Is dubbel zo snel als op 1 fase.
Nissan heeft eveneens een enkelfase lader aan boord van 7,2kW
Meestal gaat het goed als je een 3fase lader op één fase aansluit (middels een brug tussen L1 L2 en L3)
32A is aan te bevelen, het maximum vermogen kan indien nodig in de software worden teruggebracht.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 21:21

ivob schreef:
11 mar 2019, 20:11
...
Mobiele laders is alleen voor PHEV rijders.

Ik onthoud:

Keuze 1. 3f + load balancing.
Keuze 2. 1f + load balancing.
De meeste Wallboxen kan je zowel voor 3-fazen als voor monofaze instellen en bedraden, of ze hebben een afwijkend type met een extra letter of cijfer of zoiets.

En waarom zou je een mobiele lader alleen voor een PHEV kunnen/mogen gebruiken ? Ik laad mijn eigen Kangoo ZE al 5 jaar uitsluitend met de mobiele lader ( de Renault "flexi charger" ) en heb nog nooit aan eender welke laadpaal of wallbox gehangen.

Load balancing bij 1f ? Kan niet. De EV gaat zijn stroom blijven trekken op de manier dat die dat vooraf "afgesproken" heeft met de wallbox. Eenmaal dat het laden is gestart blijft die stroom maar vloeien tot op het moment dat de batterij bijna volgeladen is, dan neemt de stroomsterkte af. Bij drie fazen kan men inderdaad gaan balanceren tussen de fazes onderling, maar of dat de 3 fazen lader in de EV daar ook gaat mee willen is een andere zaak. Als de EV slechts één faze accepteert, maar de wallbox zelf met 3f wordt gevoed kan ik me voorstellen dat er aan balancering gedaan kan worden.

Het grote ( eigelijke enige ) verschil tussen een mobiele lader en een wallbox is dat de wallbox meer toeters en bellen bevat zoals wifi of bluetooth of een LAN connectie e.d. waardoor je vanop afstand het laden kan volgen.

And by the way , I like to "KISS" ( keep it simple , stupid ). Alle bling-bling die je echt niet persé nodig vindt, vermijden. Het kan alleen maar defect geraken ....

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 22:00

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 21:21

En waarom zou je een mobiele lader alleen voor een PHEV kunnen/mogen gebruiken ?
Omdat de werkgever dat zo bepaald heeft. ;-) Dus geen geval van kunnen maar eerder van mogen.
Een EV moet volgens de geldende car policy een minimale accu inhoud van 60 kWh hebben, full option zijn en je bent verplicht, als je voor een EV kiest, een wallbox thuis te installeren.
Het is een pakket. Je kan ook een ICE of een PHEV kiezen, ieder met zijn eigen voorwaarden.
Ieder pakket heeft zijn voor- en nadelen.
We zijn tenslotte vrij om te kiezen (zelfs om niets te kiezen). De uiteindelijke keuze houdt wel in dat je ook de gevolgen van je keuze er bij neemt. Lijkt me nogal logisch. Enige "toegeving" die mijn vriendin na haar uiteindelijke keuze verkregen heeft is dat het panoramisch dak uit het pakket gehaald werd.
Eenmaal geïnstalleerd mag de wallbox ook blijven staan (dus best dat ik, binnen de aangeboden mogelijkheden, de beste optie kies).
Zowel de mobiele lader als de wallbox zijn uitgerust met "toeters en bellen". Beiden moeten immers verbinding kunnen maken met het EV platform om geautomatiseerd de laadkosten te kunnen opvolgen en verrekenen.
Dus geen wallbox installeren bij een EV is geen optie. Als je een PHEV kiest (wat we vorig jaar bijna gedaan hadden maar gelukkig op het allerlaatste moment uitgesteld hebben, gezien de nieuwe 2020 normen voor PHEV) is de mobiele laadkabel met draadloze verrekenmodule wel standaard.
Het is wat het is. Mij hoor je niet klagen. :mrgreen:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 22:15

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 21:21
Eenmaal dat het laden is gestart blijft die stroom maar vloeien tot op het moment dat de batterij bijna volgeladen is, dan neemt de stroomsterkte af.
De Kona en e-Niro laden op volle snelheid (afhankelijk van AC aan 7,2 kWh of DC aan ong 75 kWh) bij tot de batterij een capaciteit van 74-76% bereikt heeft. Dan neemt de laadsnelheid inderdaad af. In beide auto's kan je via de EV functie instellen op welk tijdstip het laden moet starten, eindigen en/of bij welke accu capaciteit het laden automatisch moet eindigen. Daar heb je geen wallbox voor nodig.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 22:47

ivob schreef:
11 mar 2019, 22:00
...... Beiden moeten immers verbinding kunnen maken met het EV platform om geautomatiseerd de laadkosten te kunnen opvolgen en verrekenen.
....
Ah bon , daar zit dus de adder ... :D Zo niet uw eigen goesting kunnen doen en afhankelijk zijn van de "schenker" ( bedrijf of leasingmaatschappij ) is toch ook niet alles, hé. ;-)

p.s. de laadsnelheid neemt af omdat de batterij van regulier laden in balanceringsmodus overgaat tot alle cellen een gelijke spanning hebben. Dat is de ook de reden waarom Tesla bij hun snelladers beschrijft dat het slechts 40 minuten duurt om tot 80 % te laden , maar plotseling veel langer duurt om de 100 % te bereiken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 23:13

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 22:47

Ah bon , daar zit dus de adder ... :D Zo niet uw eigen goesting kunnen doen en afhankelijk zijn van de "schenker" ( bedrijf of leasingmaatschappij ) is toch ook niet alles, hé. ;-)
Nee dat is geen adder. Er is niets verborgen aan en het is tenslotte volledig in het voordeel van de gebruiker.
Hoe zou je anders je thuislaadkosten vergoed moeten krijgen als je geen zicht hebt hoeveel kWh je thuis afneemt?
Zo'n gepersonaliseerd EV platform is trouwens ook handig om een overzicht te krijgen op het verbruik van het EV, incl. verliesstroom, onafhankelijk van de tellers van het voertuig.
Ik moet trouwens de eerste leaseMij nog tegenkomen die iets schenkt. Ook het bedrijf schenkt trouwens niets. Het is een autonome beslissing van de CEO van het overkoepelende moederbedrijf dat ieder subbedrijf dit moet gunnen aan iedere werknemer, ongeacht de sub car policy of het persoonlijk ICE budget van de werknemer. Een paar stappen voor op de overheid dus.
Christiaan schreef:
11 mar 2019, 22:47
p.s. de laadsnelheid neemt af omdat de batterij van regulier laden in balanceringsmodus overgaat tot alle cellen een gelijke spanning hebben. Dat is de ook de reden waarom Tesla bij hun snelladers beschrijft dat het slechts 40 minuten duurt om tot 80 % te laden , maar plotseling veel langer duurt om de 100 % te bereiken.
Dat is niet alleen bij Tesla zo. Alleen scheelt het omslag% wat van merk tot merk.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 23:27

ivob schreef:
11 mar 2019, 23:13
... Dat is niet alleen bij Tesla zo. Alleen scheelt het % wat van merk tot merk.
Het is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen en van hun ouderdom. Hoe ouder de batterij wordt, hoe langer de balancering zal duren. Het is raadzaam om het laden tot 80 % te beperken om de levensduur ervan te verlengen, maar je moet de batterij dan wel nu en dan eens volledig volladen om de cellen allemaal op gelijke spanning te brengen ( bvb. om de 14 dagen ).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 23:37

Gezien de garantie hoger is dan de gebruiksduur ga ik daar niet van wakker liggen .
De Kona gaat hoogstens een jaar in gebruik zijn (max. 3 maand oud bij aflevering) en de e-Niro vier jaar (nieuw bij aflevering).
Garantie op batterij is 8 en 7 jaar.
Ik zal, in het daartoe voorziene topic, de evolutie nauwgezet posten.

Overigens zojuist de (drie) nieuwe EV's van VW gezien voor 2020-2022. :tu:
Die "buzz", daar mogen ze mij over vijf jaar direct mee opzadelen. :D
Als je ziet wat er de komende jaren in de pijplijn zit kan je al inschatten dat de evolutie niet meer tegen te houden is.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 12 mar 2019, 04:36

Ga eerst eens naar het principe van een zappi (gesloten systeem) kijken hoe 1f load balancing werkt voor je onderstaande uitspraken doet:
Load balancing bij 1f ? Kan niet. De EV gaat zijn stroom blijven trekken op de manier dat die dat vooraf "afgesproken" heeft met de wallbox. Eenmaal dat het laden is gestart blijft die stroom maar vloeien tot op het moment dat de batterij bijna volgeladen is, dan neemt de stroomsterkte af.
Leer dan hoe men een uitbreiding doet om te beslissen om enkel overtollige zonnestroom te gebruiken (wat je normaliter zou injecteren).

Naast een zappi zijn er half open wallboxen die net hetzelfde kunnen. Die hebben dan wel een API: je kunt gestandaardiseerde commando's sturen om bv. je laadstroom bij te sturen. Wie reeds een home automation systemen heeft kan van daaruit bijsturen.
Of volledig open source met een open EVSE of openWB (is eigenlijk een EVSE in bouwpakket, die ondersteunt ondertussen de go-echarger)

In NL wordt massaal 1f wallboxen met verrekening én load management (hun benaming) geïnstalleerd door leasmij's. Reden: ofwel 3f/16A, 3f/25A of 1f/35A, 1f/35A is de standaard, ga je daarboven heb je 1000€/j meer vaste kost aan je rekker.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 mar 2019, 07:57

bruma schreef:
12 mar 2019, 04:36

Naast een zappi zijn er half open wallboxen die net hetzelfde kunnen. Die hebben dan wel een API: je kunt gestandaardiseerde commando's sturen om bv. je laadstroom bij te sturen. Wie reeds een home automation systemen heeft kan van daaruit bijsturen.
Het enige dat men kan doen is het laden onderbreken/stoppen en meteen daarna terug opstarten met een andere laadstroom. Men moet telkens bij het starten van het opladen de communicatie procedure met de EV doorlopen, dat is een genormaliseerd standaard protocol tussen wallbox en EV waar men niet omheen kan.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 22 mar 2019, 12:02

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 09:42
janus schreef:
11 mar 2019, 08:12
Uiteraard wel eerst van het net loskoppelen ;-)
Dat schrijft Timv toch ook.
Rare situatie ! En wat met de toestellen die echt wel die drie fazen gebruiken ? Een electrisch kookfornuis wordt doorgaans voor drie fazen ingesteld. Hoe gaat dat reageren als die plotseling drie spanningen binnenkrijgt die netjes "in faze" zijn ?
Een elektrisch kookfornuis kan je doorgaans ook op 2F+N aansluiten. Gelukkig maar, op een aantal plaatsen in België kan je zelfs geen 3F+N aansluiting krijgen. Dus ook met 2 omvormers kom je er.

Wat betreft het "kortsluiten" van 3 *verschillende* fasen. (met verschillend bedoel ik dat ze in fase verschoven zijn): dat geeft een quasi oneindig grote stroom. Ik verwacht dus dat de (hoofd)zekering er uit gaat. Als deze nog werkt tenminste. In ieder geval, dit behoort in de category "don't try this at home".
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 22 mar 2019, 12:06

Eenmaal het protocol opgebouwd wordt de laadstroom geregeld door de breedte van een puls.
Christiaan schreef:
bruma schreef:
12 mar 2019, 04:36

Het enige dat men kan doen is het laden onderbreken/stoppen en meteen daarna terug opstarten met een andere laadstroom. Men moet telkens bij het starten van het opladen de communicatie procedure met de EV doorlopen, dat is een genormaliseerd standaard protocol tussen wallbox en EV waar men niet omheen kan.
Je hebt een binneninstallatie met 3f. Je koppelt dit los van je teller en verbind de 3f met elkaar.
Dan heb je een binnenhuis installatie met 1f zonder herkablering in je zekeringkast.
Nu kan je dit op een 1f teller aansluiten of zoals voorgesteld op een 1f off-grid omvormer.
Er staat nergens dat de 3f van de teller met elkaar verbonden worden toch? Of kan ik niet meer correct lezen?
Wat betreft het "kortsluiten" van 3 *verschillende* fasen. (met verschillend bedoel ik dat ze in fase verschoven zijn): dat geeft een quasi oneindig grote stroom. Ik verwacht dus dat de (hoofd)zekering er uit gaat. Als deze nog werkt tenminste. In ieder geval, dit behoort in de category "don't try this at home".

TimV
lid

Bericht door TimV » 22 mar 2019, 12:35

bruma schreef:
22 mar 2019, 12:06

Je hebt een binneninstallatie met 3f. Je koppelt dit los van je teller en verbind de 3f met elkaar.
Dan heb je een binnenhuis installatie met 1f zonder herkablering in je zekeringkast.
Nu kan je dit op een 1f teller aansluiten of zoals voorgesteld op een 1f off-grid omvormer.
Er staat nergens dat de 3f van de teller met elkaar verbonden worden toch? Of kan ik niet meer correct lezen?
Dit is exact wat ik ga doen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 22 mar 2019, 13:15

bruma schreef:
22 mar 2019, 12:06
Wat de eerste vraag betreft, gelukkig maar. Of jammer, als er dan op z'n minst een video van gedeeld wordt :eek:
Wat die tweede vraag betreft, daar ga ik niet op antwoorden :mrgreen:
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie